Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S1)
specjalność: Inżynieria pojazdów bojowych
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska w transporcie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe pojęcia z teorii silników samochodowych, budowy pojazdów samochodowych, układów oczyszczania spalin w pojazdach samochodowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ocena zagrożenia środowiska naturalnego przez pojazdy samochodowe. |
C-2 | Poznanie metod i sposobów ograniczenia niekorzystnego wpływu na środowisko naturalne etapów istnienia pojazdów samochodowych. Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów. Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ). Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady działania i budowa wieloskładnikowego analizatora spalin. | 2 |
T-L-2 | Zasady działania i budowa dymomierza i określenie poziomu emisji związków toksycznych. | 2 |
T-L-3 | Wykonanie pomiarów natężenia hałasu w ruchu drogowym. | 4 |
T-L-4 | Wykonanie pomiarów natężenia hałasu w samochodzie | 4 |
T-L-5 | Zasady oznakowania elementów samochodowych w recyklingu | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały. | 2 |
T-W-2 | Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. | 2 |
T-W-3 | Recykling, utylizacja odpadów. | 2 |
T-W-4 | Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. | 2 |
T-W-5 | Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ). | 2 |
T-W-6 | Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. | 2 |
T-W-7 | Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-3 | Wykonanie omówionych na zajęciach zadań. | 5 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca – wykład informacyjny metoda problemowa – wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu brak ujemnych odpowiedzi (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt) odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zajęcia oceniane są na koniec po wykonaniu sprawozdań z ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C29-a_W01 student powinien - definiować elementy etapów istnienia pojazdu - wie zasady ekologicznej eksploatacji pojazdów samochodowych - wie zasady wyboru i sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych | IT_1A_W04, IT_1A_W01, IT_1A_W02, IT_1A_W03, IT_1A_W06, IT_1A_W07, IT_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C29-a_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych | IT_1A_U05, IT_1A_U06, IT_1A_U07, IT_1A_U01, IT_1A_U02, IT_1A_U03, IT_1A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C29-a_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych | IT_1A_K03, IT_1A_K04, IT_1A_K05, IT_1A_K06, IT_1A_K01, IT_1A_K02, IT_1A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C29-a_W01 student powinien - definiować elementy etapów istnienia pojazdu - wie zasady ekologicznej eksploatacji pojazdów samochodowych - wie zasady wyboru i sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych | 2,0 | poniżej 50% maks sumy punktów w teście (10pkt) |
3,0 | od 10 do 11,99 | |
3,5 | od 12 do 13,99 | |
4,0 | od 14 do 15,99 | |
4,5 | od 16 do 18 | |
5,0 | powyżej 18 pkt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C29-a_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych | 2,0 | brak sprawozdania |
3,0 | oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie | |
3,5 | oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie | |
4,0 | kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania | |
4,5 | kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania | |
5,0 | jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C29-a_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych | 2,0 | brak sprawozdania |
3,0 | oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie | |
3,5 | oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie | |
4,0 | kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania | |
4,5 | kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania | |
5,0 | jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach |
Literatura podstawowa
- Gronowicz J., Ochrona środowiska w transporcie lądowym., Wyd. ITE, Radom, 2004
- Luft S., Podstawy budowy silników., WKiŁ, Warszawa, 2008
- Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych., Wyd PP, Poznań, 1999
- Klyus O., Tłokowe silniki środków transportu., Wyd KGTU, Kaliningrad, 2009
Literatura dodatkowa
- PTNSS, Silniki spalinowe, Wyd PTNSS, 2011