Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S1)
specjalność: Inżynieria pojazdów bojowych
Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy informatyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Woźny <Tadeusz.Wozny@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Postawowe umiejętności działania w systemie operacyjnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające. Zapoznanie z informatycznym środowiskiem pracy. | 2 |
T-L-2 | Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Komunikacja z programem poprzez ekran i klawiaturę. | 2 |
T-L-3 | Instrukce przypisania. Stosowanie różnych operatorów. | 2 |
T-L-4 | Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe. | 2 |
T-L-5 | Sterowanie wykonywaniem progamu - instrukcje wielowariantowego wyboru. | 2 |
T-L-6 | Kolokwium sprawdzające. | 2 |
T-L-7 | Instrukcje iteracyjne - część 1 | 2 |
T-L-8 | Instrukcje iteracyjne - część 2 | 2 |
T-L-9 | Instrukcje iteracyjne - część 3 | 2 |
T-L-10 | Budowanie graficznego interfejsu użytkownika. | 2 |
T-L-11 | Tworzenie funkcji własnych. | 2 |
T-L-12 | Tworzenie procedur własnych | 2 |
T-L-13 | Złożone zadanie programistyczne - część 1 | 2 |
T-L-14 | Złożone zadanie programistyczne - część 2 | 2 |
T-L-15 | Kolokwium sprawdzające. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Algorytm jako instrukcja rozwiązania problemu. Język programowania jako narzędzie zapisu algorytmu. Środowisko programowania. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) typy danych, deklaracje typów prostych, 2) wyprowadzanie danych na ekran i wprowadzanie danych z klawiatury. | 1 |
T-W-3 | Podstawowe elementy budowy algorytmów: 3) instrukcje przypisania, 4) operacje na danych i operatory. | 1 |
T-W-4 | Podstawowe elementy budowy algorytmów: 5) sterowanie wykonywaniem algorytmu i instrukcje sterujące. | 2 |
T-W-5 | Podstawowe elementy budowy algorytmów: 6) typy strukturalne, 7) instrukcje iteracyjne. | 3 |
T-W-6 | Elementy programowania obiektowego. Struktura programu komputerowego. Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika. | 2 |
T-W-7 | Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji) wywoływanych zdarzeniami na obiektach. | 3 |
T-W-8 | Wybrane typowe algorytmy. | 1 |
T-W-9 | Elementy programowania grafiki komputerowej. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do kolokwiów. | 11 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolejnych zajęć. | 5 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach wykładowych | 13 |
A-W-2 | Instalacja narzędzi informatycznych i środowiska programowania. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia semestralnego | 7 |
A-W-4 | Zaliczenie semestralne | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera i oprogramowania narzędziowego |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Rozwiązanie prostego zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie umiejętności stosowania podstawowej ogólnej struktury algorytmu i podstawowych operatorów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_B06_W01 Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. | IT_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_B06_U01 Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. | IT_1A_U06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_B06_K01 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. | IT_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-10, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_B06_W01 Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. | 2,0 | Student nie zna wszystkich podstawowych struktury algorytmicznych i podstawowych typów informacji. |
3,0 | Student zna podstawowe struktury algorytmiczne i typy informacji. Student zna formalny język zapisu tych struktur, ale przy ich stosowaniu popełnia błędy. | |
3,5 | Student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student zna podstawowe struktury algorytmiczne i typy informacji. Student zna formalny język zapisu tych struktur i nie popełnia błędów przy ich stosowaniu. | |
4,5 | Student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student zna podstawowe struktury algorytmiczne i typy informacji. Student zna formalny język zapisu tych struktur i nie popełnia błędów przy ich stosowaniu.Student ma wiedzę pozwalającą mu rozważać różne warianty algorytmu i świadomie jeden z nich wybierać. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_B06_U01 Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. | 2,0 | Student nie potrafi ułożyć drogi rozwiązania problemu. |
3,0 | Student potrafi dokonać analizy problemu i wskazać podstawowe struktury algorytmiczne do jego rozwiązania. Student potrafi zbudować algorytm posługując się instrukcjami języka programowania - wykazujący jednak błędy formalne. | |
3,5 | Student posiada umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student potrafi dokonać analizy problemu i zbudować algorytm posługując się instrukcjami języka programowania - bez błędów formalnych. | |
4,5 | Student posiada umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student potrafi dokonać analizy problemu i zbudować algorytm posługując się instrukcjami języka programowania - bez błędów formalnych. Student stosuje elementy optymalizacji algorytmu i świadomie wybiera jedno z kilku rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_B06_K01 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jacek Matulewski, Visual Basic .NET w praktyce. Błyskawiczne tworzenie aplikacji, Helion, Gliwice, 2012, 2
- Thearon Willis, Bryan Newsome, Visual Basic 2010 od podstaw, Helion, Gliwice, 2011, Tłumaczenie: Tomasz Walczak
- James Foxall, Visual Basic 2015 w 24 godziny, Helion, Gliwice, 2016
- Halvorson Michael, Zacznij Tu! Poznaj Microsoft Visual Basic 2012, Helion, Gliwice, 2010, Tłumaczenie: Zatorska Joanna
- Maria Lachowicz, Programowanie w środowisku Visual Studio, zestaw podstawowych ćwiczeń laboratoryjnych, instrukcja do zajęć w Pracowni Informatycznej WIMiM ZUT, Szczecin, 2016