Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe w transporcie drogowym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Silniki spalinowe w transporcie drogowym | ||
Specjalność | urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu podstaw budowy i działania silników cieplnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie poszerzonej wiedzy dotyczącej możliwości kształtowania charakterystyk użytkowych silników samochodowych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności obliczeń i analizy parametrów procesów silnikowych ze względu na właściwości użytkowe, bezpieczeństwo i obciążenie środowiska naturalnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Kształtowanie charakterystyki napędowej silnika trakcyjnego poprzez dobór systemu doładowania | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nowoczesne systemy wymiany ładunku w silnikach tłokowych. Kształtowanie charakterystyki napełniania silników samochodowych. Systemy doładowania silników | 3 |
T-W-2 | Tworzenie mieszanki i proces spalania w silnikach o zapłonie samoczynnym. Wpływ czynników eksploatacyjnych i konstrukcyjnych na parametry robocze silników. Anomalie procesu spalania. Czynniki ograniczające emisję szkodliwych składników spalin. | 2 |
T-W-3 | Kinematyka i dynamika układu korbowego silnika. Drgania skrętne wałów korbowych i ich wpływ na wytrzymałość zmęczeniową. | 2 |
T-W-4 | Rozwiązania rozrządu zaworowego nowoczesnych silników spalinowych. | 1 |
T-W-5 | Układy zasilania silników z zapłonem iskrowym i z zapłonem samoczynnym i zapłonem iskrowym paliwami alternatywnymi. | 2 |
T-W-6 | Modelowanie procesów roboczych silnika tłokowego. | 2 |
T-W-7 | Nowoczesne systemy sterowania pracą silnika spalinowego i jego zespołów. | 1 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Wykonywanie sprawozdań i zaliczenia ćwiczeń. | 36 |
A-P-3 | Konsultacje | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 13 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 8 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni | 3 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia projektowe polegające na rozwiązywaniu zadania problemowego, wymagającego analizy i oceny przebiegu procesów roboczych silnika spalinowego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena postępów podczas realizacji ćwiczeń projektowych oraz umiejętności pracy w grupie podczas rozwiązywania zadań problemowych - intuicyjna w formie aprobaty |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_UMTS/02_W01 Student ma porzerzoną i usystematyzowaną wiedzę w zakresie budowy noiwoczesnych silników samochodowych, potrafi opisywać efekty zmiany rozwiązań konstrukcyjnych na charakterystyki użytkowe silników | IT_2A_W03, IT_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_UMTS/02_U01 Student analizuje charakterystyki silników oraz potrafi ocenić wpływ ich przebiegu na właściwości trakcyjne i toksyczność spalin, analizuje procesy silnikowe praz potrafi kojarzyć ich przebieg z konnstrukcją układów które w tych procesach uczestniczą, przeprowadza symulacje dotyczące kształtowania charakterystyki silnika poprzez jego doładowanie | IT_2A_U08, IT_2A_U11, IT_2A_U15 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_UMTS/02_K01 Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną. | IT_2A_K02, IT_2A_K03 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_UMTS/02_W01 Student ma porzerzoną i usystematyzowaną wiedzę w zakresie budowy noiwoczesnych silników samochodowych, potrafi opisywać efekty zmiany rozwiązań konstrukcyjnych na charakterystyki użytkowe silników | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | . | |
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_UMTS/02_U01 Student analizuje charakterystyki silników oraz potrafi ocenić wpływ ich przebiegu na właściwości trakcyjne i toksyczność spalin, analizuje procesy silnikowe praz potrafi kojarzyć ich przebieg z konnstrukcją układów które w tych procesach uczestniczą, przeprowadza symulacje dotyczące kształtowania charakterystyki silnika poprzez jego doładowanie | 2,0 | |
3,0 | Zaprezentowane w terminie i zaliczone zadanie projektowe w zakresie podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_UMTS/02_K01 Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną. | 2,0 | |
3,0 | Student przejawia mierne zaangażowanie w pracę zespolu prowadzącym analizę decyzyjną podczas ćwiczeń projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wajand J., Wajand T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Wydanie 4, Warszawa, 2005
- Kowalewicz A., Wybrane zagadnienia samochodowych silników spalinowych, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2002
- Luft S., Podstawy budowy silników, WKŁ, Warszawa, 2011
- Wisłocki K., Systemy doładowania szybkoobrotowych silników spalinowych, WKŁ, Warszawa, 1991