Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Badania eksploatacyjne samochodów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania eksploatacyjne samochodów
Specjalność logistyka, organizacja i technologia transportu
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 13 1,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Budowa pojazdów samochodowych
W-2Eksploatacja pojazdów samochodowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami badań eksploatacyjnych poszczególnych układów pojazdu
C-2Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie komfortu oraz wytrzymałości układu zawieszenia pojazdu2
T-L-2Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu kierowniczego pojazdu2
T-L-3Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu napędowego pojazdu2
T-L-4Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu hamulcowego pojazdu2
T-L-5Badanie ekonomiczności oraz wygody jazdy2
10
wykłady
T-W-1Rodzaje i metodyka badań1
T-W-2Metody pomiarów wielkości fizycznych1
T-W-3Wiadomości na temat badań mechanizmów prowadzenia pojazdu2
T-W-4Wiadomości na temat badań układów napędowych pojazdów samochodowych i ich zespołów2
T-W-5Wiadomości na temat badań mechanizmów nośnych pojazdu2
T-W-6Wiadomości na temat badań własności trakcyjnych pojazdów2
T-W-7Wiadomości na temat badań wygody jazdy1
T-W-8Wiadomości na temat badańekonomiczności pojazdu2
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.4
A-L-2Opracowanie wyników laboratorium w formie sprawozdań.25
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów.12
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach.10
51
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu końcowego w formie pisemnej6
A-W-2Czytanie wskazanej literatury7
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach13
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i projektów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/02_W01
Student potrafi zcharakteryzować i opisać wybrane badanie eksploatacyjne pojazdu samochodowego
IT_2A_W03C-1T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-1, M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/02_U01
Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego
IT_2A_U08, IT_2A_U05, IT_2A_U09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3M-1, M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/02_K01
Student potrafi pracować w zespole.
IT_2A_K03
IT_2A_OBTD/02_K02
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia.
IT_2A_K03, IT_2A_K04, IT_2A_K07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-1, M-2, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/02_W01
Student potrafi zcharakteryzować i opisać wybrane badanie eksploatacyjne pojazdu samochodowego
2,0Student nie potrafi zcharakteryzować badań eksploatacyjnych pojazdu samochodowego
3,0Student potrafi zcharakteryzować badania eksploatacyjne pojazdu samochodowego, wykazując minimum programowe.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi zcharakteryzować i opisać badania eksploatacyjne pojazdu samochodowego
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi zcharakteryzować i opisać badania eksploatacyjne pojazdu samochodowego. Potrafi również ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/02_U01
Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego
2,0Student nie potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego.
3,0Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego, wykazując minimum programowe.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego. Potrafi również ocenić i omówić wybraną metodę badawczą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/02_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej podczas badań eksploatacyjnych
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań laboratoriach i zespołowych konsultacjach.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań oraz doborze odpowiedniej metody badawczej.
IT_2A_OBTD/02_K02
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy przeprowadzaniu badań eksploatacyjnych.
3,0Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe przepisy wymagane przy przeprowadzaniu badań eksploatacyjnych.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy przeprowadzaniu badań.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować jądo efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi również przedstawić i gruntownie omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu badań eksploatacyjnych.

Literatura podstawowa

  1. Lanzendorerfer J., Badania pojazdów samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 1977
  2. Gronowicz J., Eksploatacja techniczna i utrzymanie samochodów, Wydawnictwo uczelniane Politechnuki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, 2
  3. Abramek K. Uzdowski M., Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009, 1

Literatura dodatkowa

  1. Jacenko N., Drgania, wytrzymałość i przyśpieszone badania samochodów ciężarowych, WKiŁ, Warszawa, 1975
  2. Praca zbiorowa, Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2001, 1, Informator techniczny Bosch
  3. Hebda M. Mazur T. Pelc H., Teoria Eksploatacji pojazdów, WKiŁ, Warszawa, 1978

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie komfortu oraz wytrzymałości układu zawieszenia pojazdu2
T-L-2Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu kierowniczego pojazdu2
T-L-3Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu napędowego pojazdu2
T-L-4Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu hamulcowego pojazdu2
T-L-5Badanie ekonomiczności oraz wygody jazdy2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i metodyka badań1
T-W-2Metody pomiarów wielkości fizycznych1
T-W-3Wiadomości na temat badań mechanizmów prowadzenia pojazdu2
T-W-4Wiadomości na temat badań układów napędowych pojazdów samochodowych i ich zespołów2
T-W-5Wiadomości na temat badań mechanizmów nośnych pojazdu2
T-W-6Wiadomości na temat badań własności trakcyjnych pojazdów2
T-W-7Wiadomości na temat badań wygody jazdy1
T-W-8Wiadomości na temat badańekonomiczności pojazdu2
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.4
A-L-2Opracowanie wyników laboratorium w formie sprawozdań.25
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów.12
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach.10
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu końcowego w formie pisemnej6
A-W-2Czytanie wskazanej literatury7
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach13
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/02_W01Student potrafi zcharakteryzować i opisać wybrane badanie eksploatacyjne pojazdu samochodowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badań eksploatacyjnych poszczególnych układów pojazdu
Treści programoweT-W-3Wiadomości na temat badań mechanizmów prowadzenia pojazdu
T-W-5Wiadomości na temat badań mechanizmów nośnych pojazdu
T-W-4Wiadomości na temat badań układów napędowych pojazdów samochodowych i ich zespołów
T-W-6Wiadomości na temat badań własności trakcyjnych pojazdów
T-W-2Metody pomiarów wielkości fizycznych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zcharakteryzować badań eksploatacyjnych pojazdu samochodowego
3,0Student potrafi zcharakteryzować badania eksploatacyjne pojazdu samochodowego, wykazując minimum programowe.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi zcharakteryzować i opisać badania eksploatacyjne pojazdu samochodowego
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi zcharakteryzować i opisać badania eksploatacyjne pojazdu samochodowego. Potrafi również ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/02_U01Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IT_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się, ma umiejętność samokształcenia w swojej i pokrewnych specjalnościach
IT_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badań eksploatacyjnych poszczególnych układów pojazdu
Treści programoweT-L-1Badanie komfortu oraz wytrzymałości układu zawieszenia pojazdu
T-L-2Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu kierowniczego pojazdu
T-L-4Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu hamulcowego pojazdu
T-L-5Badanie ekonomiczności oraz wygody jazdy
T-L-3Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu napędowego pojazdu
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego.
3,0Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego, wykazując minimum programowe.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi wskazać odpowiednią metodę badawczą dla wybranego układu pojazdu samochodowego. Potrafi również ocenić i omówić wybraną metodę badawczą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/02_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej podczas badań eksploatacyjnych
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań laboratoriach i zespołowych konsultacjach.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań oraz doborze odpowiedniej metody badawczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/02_K02Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
IT_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
IT_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami badań eksploatacyjnych poszczególnych układów pojazdu
Treści programoweT-L-1Badanie komfortu oraz wytrzymałości układu zawieszenia pojazdu
T-L-2Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu kierowniczego pojazdu
T-L-4Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu hamulcowego pojazdu
T-L-3Badanie sprawności oraz wytrzymałościi układu napędowego pojazdu
T-W-3Wiadomości na temat badań mechanizmów prowadzenia pojazdu
T-W-5Wiadomości na temat badań mechanizmów nośnych pojazdu
T-W-4Wiadomości na temat badań układów napędowych pojazdów samochodowych i ich zespołów
T-W-6Wiadomości na temat badań własności trakcyjnych pojazdów
T-W-2Metody pomiarów wielkości fizycznych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy przeprowadzaniu badań eksploatacyjnych.
3,0Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe przepisy wymagane przy przeprowadzaniu badań eksploatacyjnych.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy przeprowadzaniu badań.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować jądo efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi również przedstawić i gruntownie omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu badań eksploatacyjnych.