Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Ekonomika transportu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika transportu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki transportu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie pojęć z zakresu ekonomiki transportu |
C-2 | Zapoznanie studentów z miernikami pracy transportu |
C-3 | Zapoznanie studentów z funkcjami transportu w gospodarce narodowej |
C-4 | Zapoznanie studentów z różnymi środkami transportu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Elastyczność popytu i podaży usług transportowych. | 3 |
T-A-2 | Próg rentownowności. | 3 |
T-A-3 | Rachunek uproszczony kosztów. | 4 |
T-A-4 | Analiza obciążenia linii transportowej. | 3 |
T-A-5 | Marketing w transporcie. | 3 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Transport w gospodarce narodowej. | 1 |
T-W-2 | Mierniki pracy transportu oraz jego funkcje w gospodarce. | 1 |
T-W-3 | Potrzeby i usługi transportowe. | 1 |
T-W-4 | Przegląd środków transportu. | 3 |
T-W-5 | Transport kombinowany i technologie międzygałęziowe. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-A-3 | Praca własna (czytanie literatury) | 14 |
42 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładu | 1 |
A-W-3 | Praca własna (czytanie literatury) | 9 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 11 |
A-W-5 | Obecność na egzaminie | 3 |
32 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie) |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy) |
M-3 | Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zatsosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ezgamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C06_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - zdefiniować podstawowe pojęcia transportowe - scharakteryzować funkcje transportu w gospodarce narodowej - scharakteryzować poszczególne środki transportu | IT_1A_W14, IT_1A_W16, IT_1A_W25 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - rozumieć problematykę ekonomiki transportu - umieć posługiwać się podstawowymi miernikami pracy transportu - umieć wyliczyć elastyczność dochodową popytu usług transportowych - umieć przeprowadzić analizę obciążenia linii transportowej | IT_1A_U01, IT_1A_U03, IT_1A_U04, IT_1A_U11 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C06_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomiki transportu - będzie chętny do upowszechnienia wiedzy z zakresu ekonomiki transportu | IT_1A_K03, IT_1A_K01, IT_1A_K06 | — | — | C-2, C-4, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C06_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - zdefiniować podstawowe pojęcia transportowe - scharakteryzować funkcje transportu w gospodarce narodowej - scharakteryzować poszczególne środki transportu | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki transportu |
3,0 | Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomiki transportu | |
3,5 | Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomiki transportu | |
4,0 | Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomiki transportu | |
4,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomiki transportu oraz identyfikuje kluczowe problemy | |
5,0 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomiki transportu, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - rozumieć problematykę ekonomiki transportu - umieć posługiwać się podstawowymi miernikami pracy transportu - umieć wyliczyć elastyczność dochodową popytu usług transportowych - umieć przeprowadzić analizę obciążenia linii transportowej | 2,0 | Student nie rozumie problematyki ekonomiki transportu oraz nie umie posługiwać się z podstawowymi miernikami pracy transportu |
3,0 | Student rozumie problematykę ekonomiki transportu, ale posługuje się miernikami pracy transportu w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student posługuje się miernikami pracy transportu w wystarczającym stopniu | |
4,0 | Student posługuje się miernikami pracy transportu w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć elastyczność dochodową popytu usług transportowych | |
4,5 | Student posługuje się wszystkimi miernikami pracy transportu, umie wyliczyć elastyczność dochodową popytu usług transportowych orazd dodatkowo umie przeprowadzić analizę obciążenia linii transportowej | |
5,0 | Student rozumie poroblematykę ekonomiki transportu, umie posługiwać się wszystkimi miernikami pracy transportu, potrafi wyliczyć elastycznośc dochodową popytu usług transportowych oraz przeprowadzić analizę obciążenia linii transportowej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C06_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomiki transportu - będzie chętny do upowszechnienia wiedzy z zakresu ekonomiki transportu | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć problematykę ekonomiki transportu |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiki transportu, ale posługuje się miernikami pracy transportu w bardzo ograniczonym zakresie | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomiki transportu, ale posługuje się miernikami pracy transportu w ograniczonym zakresie | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi wyliczyć elastyczność dochodową popytu usług transportowych oraz przeprowadzić analizę obciążenia linii transportowej | |
5,0 | Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników pracy transportu, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomiki transportu, będzie chętny do upowszechnienia wiedzy z zakresu ekonomiki transportu |
Literatura podstawowa
- Mendyk E., Ekonomika i organizacja transportu, WSL, Poznań, 2002
Literatura dodatkowa
- Rydzykowski W., Wojewódzka-Król K., Transport, PWN, Warszawa, 2006