Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria spawalnictwa w zakresie kompetencji IWE
Sylabus przedmiotu Materiały i ich zachowanie się podczas spajania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria spawalnictwa w zakresie kompetencji IWE | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały i ich zachowanie się podczas spajania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Laboratorium Badań Struktury i Właściwości Mechanicznych Materiałów POLITEST | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Jerzy Nowacki <Jerzy.Nowacki@zut.edu.pl>, Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość metalurgii spawalniczej i metaloznawstwa w stopniu podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zjawisk towarzyszących procesom spawalniczym, metalurgii procesów spawalniczych oraz spawalności nowoczesnych materiałów metalowych stosowanych na konstrukcje spawane |
C-2 | Dobór tworzywa konstrukcyjnego odpowiadających sformułowanym wcześniej wymaganiom |
C-3 | Substytucja tworzyw konstrukcyjnych z uwzględnieniem kosztów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zachowanie się materiałów podczas procesów spajania | 22 |
22 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Laboratorium materiałowe | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gatunki i zastosowanie stali | 6 |
T-W-2 | Stale normalizowane i obrabiane termomechaniczne | 6 |
T-W-3 | Żeliwo i staliwo | 5 |
T-W-4 | Miedź i stopy miedzi | 6 |
T-W-5 | Nikiel i stopy niklu | 5 |
T-W-6 | Aluminium i jego stopy | 6 |
T-W-7 | Tytan i inne metale i stopy | 5 |
T-W-8 | Spajanie różnorodnych materiałów | 5 |
T-W-9 | Badania materiałów i złączy spawanych | 6 |
T-W-10 | Wytwarzanie i przeznaczenie stali | 6 |
T-W-11 | Zjawisko pękania w stalach | 5 |
T-W-12 | Stale niestopowe ogólnego przeznaczenia i węglowo-manganowe | 6 |
67 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 22 |
A-A-2 | czytanie wskazanej literatury | 44 |
A-A-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 6 |
72 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-L-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 67 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 79 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 4 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Film |
M-3 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IWE_10-_IWEMAT_W01 Wiedza o zjawiskach fizycznych i chemicznych towarzyszących procesom spawalniczym, metalurgii procesów spawalniczych oraz spawalności nowoczesnych materiałów metalowych stosowanych na konstrukcje spawane. | IWE_10-_W04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IWE_10-_IWEMAT_U01 Identyfikacja i formułowanie prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznym dla obszaru inżynierii mechanicznej. Dobór tworzywa konstrukcyjnego odpowiadających sformułowanym wcześniej wymaganiom. Substytucja tworzyw konstrukcyjnych z uwzględnieniem kosztów. | IWE_10-_U04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IWE_10-_IWEMAT_K01 Prawidłowa identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z wykonywaniem zawodu. | IWE_10-_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IWE_10-_IWEMAT_W01 Wiedza o zjawiskach fizycznych i chemicznych towarzyszących procesom spawalniczym, metalurgii procesów spawalniczych oraz spawalności nowoczesnych materiałów metalowych stosowanych na konstrukcje spawane. | 2,0 | nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału |
3,0 | schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria | |
3,5 | ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami | |
4,0 | solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami | |
4,5 | wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami | |
5,0 | wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IWE_10-_IWEMAT_U01 Identyfikacja i formułowanie prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznym dla obszaru inżynierii mechanicznej. Dobór tworzywa konstrukcyjnego odpowiadających sformułowanym wcześniej wymaganiom. Substytucja tworzyw konstrukcyjnych z uwzględnieniem kosztów. | 2,0 | nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału |
3,0 | schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria | |
3,5 | ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami | |
4,0 | solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami | |
4,5 | wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami | |
5,0 | wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IWE_10-_IWEMAT_K01 Prawidłowa identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z wykonywaniem zawodu. | 2,0 | nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału |
3,0 | schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria | |
3,5 | ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami | |
4,0 | solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami | |
4,5 | wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami | |
5,0 | wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami |
Literatura podstawowa
- Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2003
- Nowacki J., Spiekane metale i kompozyty o osnowie metalicznej, WNT, Warszawa, 2005
- Nowacki J., Stal dupleks i jej spawalność, WNT, Warszawa, 2009
- Tasak E., Metalurgia spawania, Wydawnictwo JAK, Kraków, 2008
Literatura dodatkowa
- Blicharski M., Wprowadzenie do Inżynierii Materiałowej, WNT, Warszawa, 2003
- Pilarczyk J. (red) praca zbiorowa, Poradnik Inżyniera – Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2003
- Tasak E., Spawalność stali, Fotobit, Kraków, 2008