Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)

Sylabus przedmiotu Pokładowe urządzenia kontrolno-pomiarowe w pojazdach bojowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pokładowe urządzenia kontrolno-pomiarowe w pojazdach bojowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 2,00,38zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elektrotechnika i elektronika
W-2Elektrotechnika i elektronika samochodowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami i charakterystyką sygnałów pomiarowych, ich przetwarzaniem oraz rodzajami czujników stosowanych w urządzeniach kontrolno-pomiarowych
C-2Zapoznanie z praktycznymi metodami diagnostyki wybranych czujników w instalacjach elektrycznych pojazdów bojowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja ćwiczeń laboratoryjnych i szkolenie BHP1
T-L-2Badanie podstawowych urządzeń kontrolno-pomiarowych2
T-L-3Badanie czujników silnika i układu napędowego pojazdu2
T-L-4Badanie i kontrola czujników wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu (cz. 1)2
T-L-5Badanie i kontrola czujników wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu (cz. 2)2
T-L-6Badanie i kontrola czujników w układach pomocniczych pojazdu (cz. 1)2
T-L-7Badanie i kontrola czujników w układach pomocniczych pojazdu (cz. 2)2
T-L-8Badanie sygnalizatorów róznych typów i przeznaczenia2
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka i rodzaje sygnałów pomiarowych, ich koordynacja oraz próbkowanie4
T-W-2Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe2
T-W-3Bramki logiczne2
T-W-4Klasyfikacja i podział czujników pomiarowych4
T-W-5Urządzenia kontrolno-pomiarowe pracy silnika.4
T-W-6Urządzenia kontrolno-pomiarowe obwododów głównych pojazdów bojowych4
T-W-7Urządzenia kontrolno-pomiarowe układów pomocniczych pojazdów bojowych4
T-W-8Rejestratory danych2
T-W-9Tendencje rozwojowe przyrządów kontrolno-pomiarowych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Opracowanie wyników w formie sprawozdań20
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów15
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach15
50
wykłady
A-W-1Przygotowanie do końcowego egzaminu w formie ustnej20
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach30
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C25_W01
Student potrafi zdefiniować i omówić sygnały pomiarowe, ich przetwarzanie, jak również przedstawić czujniki wykorzystywane w przyrządach kontrolno-pomiarowych pojazdów samochodowych.
IPBiS_1A_W07, IPBiS_1A_W13C-1T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-4M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C25_U01
Student potrafi diagnozować wybrane czujniki występujące w poszczególnych układach i podzespołach pojazdów samochodowych, wykazując się znajomością obsługi i doboru aparatury kontrolno-pomiarowej.
IPBiS_1A_U11C-2, C-1T-L-8, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-5M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C25_K01
Student będzie dbał o warsztat pracy, jak również postępował zgodnie z zaadami etyki i obowiązującymi przepisami
IPBiS_1A_K01, IPBiS_1A_K03C-2, C-1T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-4M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C25_W01
Student potrafi zdefiniować i omówić sygnały pomiarowe, ich przetwarzanie, jak również przedstawić czujniki wykorzystywane w przyrządach kontrolno-pomiarowych pojazdów samochodowych.
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych definicji i pojęć dotyczących sygnałów pomiarowych, jak również nie ma elementarnej wiedzy na temat czujników stosowanych w pojazdach.
3,0Student potrafi przedstawić podstawowe definicje i pojęcia, wykazując się elementarną wiedzą na temat czujników stosowanych w pojazdach.
3,5Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiarowych, wyszczególniając ich cechy charakterystyczne. Potrafi omówić budowę i zasadę działania ważniejszych czujników stosowanych w pojazdach.
4,0Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiarowych, wyszczególniając ich cechy charakterystyczne oraz możliwości koordynowania i próbkowania. Potrafi omówić budowę i zasadę działania ważniejszych czujników stosowanych w pojazdach.
4,5Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiaowych, wyszczególniając ich cechy charakterystyczne oraz możliwośi koordynowania i próbkowania. Potrafi omówić budowę i zasadę działania niemal wszystkich omawianych czujników.
5,0Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiarowych i ich parametrów charakterystycznych. Zna budowę i zasadę działania przetworników A/C i C/A. Potrafi omówić budowę i zasadę działania wszystkich rozpatrywanych czujników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C25_U01
Student potrafi diagnozować wybrane czujniki występujące w poszczególnych układach i podzespołach pojazdów samochodowych, wykazując się znajomością obsługi i doboru aparatury kontrolno-pomiarowej.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić kontroli podstawowych czujników, jak również nie orientuje się w doborze i obsłudze przyrządów pomiarowych.
3,0Student potrafi przeprowadzić kontrolę podstawowych czujników, dobierając odpowiednie przyrządy pomiarowe.
3,5Student potrafi przeprowadzić kontrolę podstawowych czujników, dobierając odpowiednie przyrządy i oceniając uzyskane wyniki.
4,0Student potrafi przeprowadzić kontrolę większości czujników, dobierając odpowiednie przyrządy oraz analizując i oceniając uzyskane wyniki.
4,5Student potrafi przeprowadzić kontrolę większości czujników, dobierając odpowiednie przyrządy, analizując i oceniając wyniki oraz szacując błędy pomiarowe.
5,0Student potrafi przeprowadzić kontrolę omawianych czujników, doierając odpowiednie przyrządy, analizując i oceniając wyniki, szacując błędy pomiarowe oraz proponując alternatywne metody badania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C25_K01
Student będzie dbał o warsztat pracy, jak również postępował zgodnie z zaadami etyki i obowiązującymi przepisami
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych zasad prowadzenia pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizując ją do efektywnej pracy. Potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizując ją do efektywnego działania i sprawnie organizując własny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizując ją do efektywnego działania i sprawnie organizując wspólny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.

Literatura podstawowa

  1. Wojciechowski Jacek M., Sygnały i systemy, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2018, 1
  2. Schneehage Gerald, Czujniki układu sterowania silnika w praktyce warsztatowej, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2017, 2
  3. Gajek Andrzej, Zdzisław Juda, Czujniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008, 1, Podręcznik akademicki
  4. Fryśkowski Bernard, Grzejszczyk Elżbieta, Systemy transmisji danych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010, 1, Podręcznik akademicki
  5. Merkisz Jerzy, Mazurek Stanisław, Pielecha Jacek, Pokładowe urządzenia rejestrujące w samochodach, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007, 1

Literatura dodatkowa

  1. Herrner Anton, Riehl Hans-Jurgen, Elekrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007, 4, Podręcznik akademicki
  2. Praca zbiorowa, Czujniki w pojazdach samochodowych., Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, 2, Informator techniczny Bosch

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja ćwiczeń laboratoryjnych i szkolenie BHP1
T-L-2Badanie podstawowych urządzeń kontrolno-pomiarowych2
T-L-3Badanie czujników silnika i układu napędowego pojazdu2
T-L-4Badanie i kontrola czujników wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu (cz. 1)2
T-L-5Badanie i kontrola czujników wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu (cz. 2)2
T-L-6Badanie i kontrola czujników w układach pomocniczych pojazdu (cz. 1)2
T-L-7Badanie i kontrola czujników w układach pomocniczych pojazdu (cz. 2)2
T-L-8Badanie sygnalizatorów róznych typów i przeznaczenia2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka i rodzaje sygnałów pomiarowych, ich koordynacja oraz próbkowanie4
T-W-2Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe2
T-W-3Bramki logiczne2
T-W-4Klasyfikacja i podział czujników pomiarowych4
T-W-5Urządzenia kontrolno-pomiarowe pracy silnika.4
T-W-6Urządzenia kontrolno-pomiarowe obwododów głównych pojazdów bojowych4
T-W-7Urządzenia kontrolno-pomiarowe układów pomocniczych pojazdów bojowych4
T-W-8Rejestratory danych2
T-W-9Tendencje rozwojowe przyrządów kontrolno-pomiarowych4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Opracowanie wyników w formie sprawozdań20
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów15
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do końcowego egzaminu w formie ustnej20
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C25_W01Student potrafi zdefiniować i omówić sygnały pomiarowe, ich przetwarzanie, jak również przedstawić czujniki wykorzystywane w przyrządach kontrolno-pomiarowych pojazdów samochodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W07Ma podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki niezbędną do doboru i stosowania w praktyce podstawowych elementów i układów elektrycznych w budowie pojazdów bojowych oraz podstawowych układów mechatronicznych.
IPBiS_1A_W13Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metrologii i systemów pomiarowych, zna i rozumie metody pomiaru i podstawowe wielkości charakteryzujące elementy i układy mechaniczne oraz elektryczne pojazdów bojowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami i charakterystyką sygnałów pomiarowych, ich przetwarzaniem oraz rodzajami czujników stosowanych w urządzeniach kontrolno-pomiarowych
Treści programoweT-W-9Tendencje rozwojowe przyrządów kontrolno-pomiarowych
T-W-1Charakterystyka i rodzaje sygnałów pomiarowych, ich koordynacja oraz próbkowanie
T-W-6Urządzenia kontrolno-pomiarowe obwododów głównych pojazdów bojowych
T-W-5Urządzenia kontrolno-pomiarowe pracy silnika.
T-W-8Rejestratory danych
T-W-2Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe
T-W-7Urządzenia kontrolno-pomiarowe układów pomocniczych pojazdów bojowych
T-W-4Klasyfikacja i podział czujników pomiarowych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych definicji i pojęć dotyczących sygnałów pomiarowych, jak również nie ma elementarnej wiedzy na temat czujników stosowanych w pojazdach.
3,0Student potrafi przedstawić podstawowe definicje i pojęcia, wykazując się elementarną wiedzą na temat czujników stosowanych w pojazdach.
3,5Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiarowych, wyszczególniając ich cechy charakterystyczne. Potrafi omówić budowę i zasadę działania ważniejszych czujników stosowanych w pojazdach.
4,0Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiarowych, wyszczególniając ich cechy charakterystyczne oraz możliwości koordynowania i próbkowania. Potrafi omówić budowę i zasadę działania ważniejszych czujników stosowanych w pojazdach.
4,5Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiaowych, wyszczególniając ich cechy charakterystyczne oraz możliwośi koordynowania i próbkowania. Potrafi omówić budowę i zasadę działania niemal wszystkich omawianych czujników.
5,0Student potrafi przedstawić definicje i pojęcia dotyczące sygnałów pomiarowych i ich parametrów charakterystycznych. Zna budowę i zasadę działania przetworników A/C i C/A. Potrafi omówić budowę i zasadę działania wszystkich rozpatrywanych czujników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C25_U01Student potrafi diagnozować wybrane czujniki występujące w poszczególnych układach i podzespołach pojazdów samochodowych, wykazując się znajomością obsługi i doboru aparatury kontrolno-pomiarowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U11Potrafi właściwie dobrać metody i urządzenia pozwalające mierzyć podstawowe wielkości charakteryzujące elementy i układy pojazdów bojowych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z praktycznymi metodami diagnostyki wybranych czujników w instalacjach elektrycznych pojazdów bojowych
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami i charakterystyką sygnałów pomiarowych, ich przetwarzaniem oraz rodzajami czujników stosowanych w urządzeniach kontrolno-pomiarowych
Treści programoweT-L-8Badanie sygnalizatorów róznych typów i przeznaczenia
T-L-3Badanie czujników silnika i układu napędowego pojazdu
T-L-7Badanie i kontrola czujników w układach pomocniczych pojazdu (cz. 2)
T-L-4Badanie i kontrola czujników wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu (cz. 1)
T-L-6Badanie i kontrola czujników w układach pomocniczych pojazdu (cz. 1)
T-L-5Badanie i kontrola czujników wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu (cz. 2)
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić kontroli podstawowych czujników, jak również nie orientuje się w doborze i obsłudze przyrządów pomiarowych.
3,0Student potrafi przeprowadzić kontrolę podstawowych czujników, dobierając odpowiednie przyrządy pomiarowe.
3,5Student potrafi przeprowadzić kontrolę podstawowych czujników, dobierając odpowiednie przyrządy i oceniając uzyskane wyniki.
4,0Student potrafi przeprowadzić kontrolę większości czujników, dobierając odpowiednie przyrządy oraz analizując i oceniając uzyskane wyniki.
4,5Student potrafi przeprowadzić kontrolę większości czujników, dobierając odpowiednie przyrządy, analizując i oceniając wyniki oraz szacując błędy pomiarowe.
5,0Student potrafi przeprowadzić kontrolę omawianych czujników, doierając odpowiednie przyrządy, analizując i oceniając wyniki, szacując błędy pomiarowe oraz proponując alternatywne metody badania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C25_K01Student będzie dbał o warsztat pracy, jak również postępował zgodnie z zaadami etyki i obowiązującymi przepisami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_K01Jest świadomy potrzeby i możliwości dokształcania się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych osobistych i społecznych
IPBiS_1A_K03Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i zespołową oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole w celu realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z praktycznymi metodami diagnostyki wybranych czujników w instalacjach elektrycznych pojazdów bojowych
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami i charakterystyką sygnałów pomiarowych, ich przetwarzaniem oraz rodzajami czujników stosowanych w urządzeniach kontrolno-pomiarowych
Treści programoweT-W-9Tendencje rozwojowe przyrządów kontrolno-pomiarowych
T-W-1Charakterystyka i rodzaje sygnałów pomiarowych, ich koordynacja oraz próbkowanie
T-W-3Bramki logiczne
T-W-6Urządzenia kontrolno-pomiarowe obwododów głównych pojazdów bojowych
T-W-5Urządzenia kontrolno-pomiarowe pracy silnika.
T-W-8Rejestratory danych
T-W-2Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe
T-W-7Urządzenia kontrolno-pomiarowe układów pomocniczych pojazdów bojowych
T-W-4Klasyfikacja i podział czujników pomiarowych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych zasad prowadzenia pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizując ją do efektywnej pracy. Potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizując ją do efektywnego działania i sprawnie organizując własny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizując ją do efektywnego działania i sprawnie organizując wspólny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych.