Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)

Sylabus przedmiotu Maszyny i urządzenia przeładunkowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny i urządzenia przeładunkowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Gołębiewski <Wawrzyniec.Golebiewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie sie z charakterystyką procesu produkcyjnego w transporcie
C-2Zaprezentowanie klasyfikacji maszyn i urządzeń przeładunkowych
C-3Zaznajomienie się z budową i zasadą działania urządzeń transportu bliskiego i dalekiego (pojazdy samowyładowcze).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Charakterystyka procesu produkcyjnego.1
T-W-2Istota procesu produkcyjnego w transporcie1
T-W-3Klasyfikacja maszyn i urządzeń przeładunkowych1
T-W-4Koparki1
T-W-5Ładowarki1
T-W-6Dźwigi1
T-W-7Suwnice1
T-W-8Żurawie i żurawiki w taborze samochodowym1
T-W-9Wózki1
T-W-10Przenośniki1
T-W-11Pojazdy samowyładowcze2
T-W-12Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów2
T-W-13Mechanizacja transportu wewnętrznego1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Egzamin8
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu27
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z całości materiału

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C03-2_W01
Student powinien nazywać i scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót przeładunkowych, wytłumaczyć budowę i zasadę działania tych urządzeń.
IPBiS_1A_W04C-3T-W-1, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C03-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umieć zaprezentować rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych różnych typów, zastosować właściwe urządzenia przeładunkowe w transporcie bliskim i dalekim, powinien umieć zaproponować odpowiednie urządzenia przeładunkowe w zależności od potrzeb.
IPBiS_1A_U01C-3T-W-1, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C03-2_K01
Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego.
IPBiS_1A_K02C-1, C-3T-W-1, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C03-2_W01
Student powinien nazywać i scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót przeładunkowych, wytłumaczyć budowę i zasadę działania tych urządzeń.
2,0student nie wykazuje podstawowej wiedzy z przedmiotu
3,0Student poprawnie podaje podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych
3,5Student poprawnie podaje podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych oraz zna ich budowę.
4,0Student dobrze zna podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych oraz zna ich budowę i zasadę działania.
4,5Student dobrze zna podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych oraz zna ich budowę i zasadę działania oraz potrafi przeprowadzić analizę tych maszyn pod różnym kątem.
5,0Student bardzo dobrze zna podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych, zna ich budowę i zasadę działania oraz potrafi przeprowadzić analizę tych maszyn pod różnym kątem i wybrać najlepsze rozwiązanie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C03-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umieć zaprezentować rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych różnych typów, zastosować właściwe urządzenia przeładunkowe w transporcie bliskim i dalekim, powinien umieć zaproponować odpowiednie urządzenia przeładunkowe w zależności od potrzeb.
2,0Student nie wykazuje podstawowej wiedzy z przedmiotu
3,0Student poprawnie podaje podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych
3,5Student poprawnie podaje podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych przeładunkowych oraz zna ich budowę.
4,0Student dobrze zna podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych oraz zna ich budowę i zasadę działania.
4,5Student dobrze zna podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych oraz zna ich budowę i zasadę działania oraz potrafi przeprowadzić analizę tych maszyn pod różnym kątem.
5,0Student bardzo dobrze zna podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych, zna ich budowę i zasadę działania oraz potrafi przeprowadzić analizę tych maszyn pod różnym kątem i wybrać najlepsze rozwiązanie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C03-2_K01
Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego.
2,0
3,0Potrafi stosować uzyskaną wiedzę i ma zdolność do elastycznego jej stosowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mindur L., Technologie transportowe XXI wieku, ITE, Warszawa - Radom, 2008
  2. Prochowski L., Żuchowski A., Samochody ciężarowe i autobusy, WKiŁ, Warszawa, 2006
  3. Lubczyński M., Mazurek S., Samochody samowyładowcze, WKiŁ, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Polański A., Mechanizacja wewnętrznego transportu, PWN, Warszawa, 1978
  2. Praca zbiorowa, Samochody specjalne, Czasopismo: Samochody specjalne, Warszawa, 2012, Od roku 2005 do 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka procesu produkcyjnego.1
T-W-2Istota procesu produkcyjnego w transporcie1
T-W-3Klasyfikacja maszyn i urządzeń przeładunkowych1
T-W-4Koparki1
T-W-5Ładowarki1
T-W-6Dźwigi1
T-W-7Suwnice1
T-W-8Żurawie i żurawiki w taborze samochodowym1
T-W-9Wózki1
T-W-10Przenośniki1
T-W-11Pojazdy samowyładowcze2
T-W-12Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów2
T-W-13Mechanizacja transportu wewnętrznego1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Egzamin8
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu27
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C03-2_W01Student powinien nazywać i scharakteryzować podstawowe rodzaje maszyn do robót przeładunkowych, wytłumaczyć budowę i zasadę działania tych urządzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy, konstrukcji i zasad funkcjonowania części i podzespołów pojazdów i maszyn.
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie się z budową i zasadą działania urządzeń transportu bliskiego i dalekiego (pojazdy samowyładowcze).
Treści programoweT-W-1Charakterystyka procesu produkcyjnego.
T-W-13Mechanizacja transportu wewnętrznego
T-W-3Klasyfikacja maszyn i urządzeń przeładunkowych
T-W-4Koparki
T-W-5Ładowarki
T-W-6Dźwigi
T-W-7Suwnice
T-W-8Żurawie i żurawiki w taborze samochodowym
T-W-9Wózki
T-W-10Przenośniki
T-W-11Pojazdy samowyładowcze
T-W-12Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów
T-W-2Istota procesu produkcyjnego w transporcie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z całości materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje podstawowej wiedzy z przedmiotu
3,0Student poprawnie podaje podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych
3,5Student poprawnie podaje podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych oraz zna ich budowę.
4,0Student dobrze zna podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych oraz zna ich budowę i zasadę działania.
4,5Student dobrze zna podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych oraz zna ich budowę i zasadę działania oraz potrafi przeprowadzić analizę tych maszyn pod różnym kątem.
5,0Student bardzo dobrze zna podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych, zna ich budowę i zasadę działania oraz potrafi przeprowadzić analizę tych maszyn pod różnym kątem i wybrać najlepsze rozwiązanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C03-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien umieć zaprezentować rodzaje i podział maszyn do robót ładunkowych różnych typów, zastosować właściwe urządzenia przeładunkowe w transporcie bliskim i dalekim, powinien umieć zaproponować odpowiednie urządzenia przeładunkowe w zależności od potrzeb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku obcym, potrafi łączyć uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie się z budową i zasadą działania urządzeń transportu bliskiego i dalekiego (pojazdy samowyładowcze).
Treści programoweT-W-1Charakterystyka procesu produkcyjnego.
T-W-13Mechanizacja transportu wewnętrznego
T-W-3Klasyfikacja maszyn i urządzeń przeładunkowych
T-W-4Koparki
T-W-5Ładowarki
T-W-6Dźwigi
T-W-7Suwnice
T-W-8Żurawie i żurawiki w taborze samochodowym
T-W-9Wózki
T-W-10Przenośniki
T-W-11Pojazdy samowyładowcze
T-W-12Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów
T-W-2Istota procesu produkcyjnego w transporcie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z całości materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje podstawowej wiedzy z przedmiotu
3,0Student poprawnie podaje podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych
3,5Student poprawnie podaje podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych przeładunkowych oraz zna ich budowę.
4,0Student dobrze zna podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych oraz zna ich budowę i zasadę działania.
4,5Student dobrze zna podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych oraz zna ich budowę i zasadę działania oraz potrafi przeprowadzić analizę tych maszyn pod różnym kątem.
5,0Student bardzo dobrze zna podstawową klasyfikację maszyn i urządzeń przeładunkowych, zna ich budowę i zasadę działania oraz potrafi przeprowadzić analizę tych maszyn pod różnym kątem i wybrać najlepsze rozwiązanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C03-2_K01Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej włączając w to wpływ na otoczenie oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie sie z charakterystyką procesu produkcyjnego w transporcie
C-3Zaznajomienie się z budową i zasadą działania urządzeń transportu bliskiego i dalekiego (pojazdy samowyładowcze).
Treści programoweT-W-1Charakterystyka procesu produkcyjnego.
T-W-13Mechanizacja transportu wewnętrznego
T-W-3Klasyfikacja maszyn i urządzeń przeładunkowych
T-W-4Koparki
T-W-5Ładowarki
T-W-6Dźwigi
T-W-7Suwnice
T-W-8Żurawie i żurawiki w taborze samochodowym
T-W-9Wózki
T-W-10Przenośniki
T-W-11Pojazdy samowyładowcze
T-W-12Kontenery i urządzenia do manipulacji kontenerów
T-W-2Istota procesu produkcyjnego w transporcie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z całości materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi stosować uzyskaną wiedzę i ma zdolność do elastycznego jej stosowania
3,5
4,0
4,5
5,0