Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)
Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiałoznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alexander Balitskii <Aleksander.Balicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl>, Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>, Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl>, Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl>, Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o właściwościach materiałów. |
C-2 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury. |
C-3 | Student zdobywa umiejętność pracy w grupie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena właściwości stali węglowych i stopowych. | 4 |
T-L-2 | Odlewnicze stopy żelaza. | 2 |
T-L-3 | Stopy metali nieżelaznych. | 2 |
T-L-4 | Obróbka cieplna. Obróbka cieplno - chemiczna. | 2 |
T-L-5 | Identyfikacja i właściwości tworzyw polimerowych. | 2 |
T-L-6 | Materiały kompozytowe | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do nauki o materiałach | 1 |
T-W-2 | Terminologia podstawowa używana w nauce o materialach i inżynierii materialowej. | 1 |
T-W-3 | Ogólna klasyfikacja materiałów. | 1 |
T-W-4 | Ogólna charakterystyka stali. Rodzaje stali stosowanych w technice pojazdów. Właściwości stali | 3 |
T-W-5 | Ogólna charakterystyka żeliwa, jego właściwości i zastosowanie w technice | 1 |
T-W-6 | Metale nieżelazne i ich stopy (aluminium, miedź). Właściwości i zastosowanie w technice | 3 |
T-W-7 | Ogólna charakterystyka materiałów polimerowych, ceramiki, kompozytytów, ich właściwości | 3 |
T-W-8 | Sposoby modyfikowania właściwości wytrzymałościowych materiałów | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniach | 15 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-L-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 8 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład. Student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmniej połowy punktów. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (pisemne sprawdziany) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia. |
S-3 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia. |
S-4 | Ocena formująca: aktywność na wykładzie i podczas konsulatacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_B07_W01 Zna podstawowe materiały stosowane w budowie pojazdów bojowych i specjalnych, orientuje się w ich właściwościach, oraz zna zasady ich doboru w elementach i kładach funkcjonalnych pojazdu bojowego i specjalnego. | IPBiS_1A_W03, IPBiS_1A_W04, IPBiS_1A_W05, IPBiS_1A_W06, IPBiS_1A_W08, IPBiS_1A_W15 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8 | M-1 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_B07_U01 Potrafi ocenić przydatność materiałów do budowy pojazdu bojowego i specjalnego i dokonać właściwego wyboru według znanych kryteriów. | IPBiS_1A_U04, IPBiS_1A_U01, IPBiS_1A_U09, IPBiS_1A_U13, IPBiS_1A_U14, IPBiS_1A_U16, IPBiS_1A_U17 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8 | M-1 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_B07_W01 Zna podstawowe materiały stosowane w budowie pojazdów bojowych i specjalnych, orientuje się w ich właściwościach, oraz zna zasady ich doboru w elementach i kładach funkcjonalnych pojazdu bojowego i specjalnego. | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawowe wiadomości o materiałach stosowanych w technice | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_B07_U01 Potrafi ocenić przydatność materiałów do budowy pojazdu bojowego i specjalnego i dokonać właściwego wyboru według znanych kryteriów. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dobrać właściwy materiał | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piekarski B., Podstawy nauki o materiałach i inżynierii materiałowej, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2018
- Sieniawski J., Cyunczyk A., Struktura ciał stałych, Oficyna Wydawnicza Polit. Rzeszowskiej, Rzeszów, 2017
- Grabski M.W., Kozubowski J.A., Inżynieria materiałowa. Geneza, istota, perspektywy, Polit. Warszawskiej, Warszawa, 2003
- Dobrzanski L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe: podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2006
- Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materialowa. T 1, Galaktyka, Łódź, 2011
- Broniewski T., Metody badań i ocena właściwości tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2000
- Grellmann W., Seidler S., Polymer testing, Hanser, Monachium, 2007
- Baranowska j., Biedunkiewicz A., Chylińska R., Drotlew A., Fryska S., Garbiak M., Jasiński W., Jedrzejewski R., Kochmańska A., Kochmański P., Lenart S., Piekarski B., Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych., ZUT, Szczecin, 2013, I, Red.Piekarski B.
- J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1997
- Bala H., Korozja materiałów. Teoria i praktyka, Polit. Częstochowskiej, Częstochowa, 2002