Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki przyrostowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki przyrostowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Wytwarzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marta Krawczyk <Marta.Krawczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z technik wytwarzania, materiałoznawstwa, programów CAD |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z technikami wytwarzania przyrostowego |
C-2 | Przedstawienie rozwoju technik wytwarzania oraz zachodzących zmian |
C-3 | Nabycie umiejętności projektowania i wytwarzania obiektów za pomocą technik przyrostowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo i higiena pracy, przedstawienie programu zajęć, kryteriów oceny, sposobu zaliczenia | 1 |
T-L-2 | Przygotowanie modeli: inżynieria odwrotna - skanowanie 3D, modelowanie 3D – zasady dla poszczególnych technik, przygotowanie plików .stl, modyfikacja modeli, weryfikacja i naprawa błędów | 4 |
T-L-3 | Wytwarzanie przyrostowe z materiału w formie żyłki – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu | 2 |
T-L-4 | Wytwarzanie przyrostowe z materiału w formie proszku – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu | 2 |
T-L-5 | Wytwarzanie przyrostowe z materiału w formie żywicy – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu | 2 |
T-L-6 | Postprocessing w poszczególnych metodach | 3 |
T-L-7 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wytwarzanie przyrostowe - wprowadzenie: definicje, historia, klasyfikacja, etapy wytwarzania przyrostowego, format pliku .stl | 2 |
T-W-2 | Technologie Vat Photopolymerization oraz Material Extrusion- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów | 2 |
T-W-3 | Technologie Material Jetting oraz Binder Jetting- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów | 2 |
T-W-4 | Technologie Powder Bed Fusion- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów | 2 |
T-W-5 | Technologie Direct Energy Deposition- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów | 2 |
T-W-6 | Wytwarzanie przyrostowe jako rewolucja przemysłowa – koncepcja Przemysłu 4.0 | 2 |
T-W-7 | Wytwarzanie przyrostowe jako technika produkcyjna – przykłady, trendy, koncepcje, zagrożenia | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 9 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca - wykład informacyjny (objaśnienia), pogadanka |
M-2 | Metoda programowana - z użyciem komputera |
M-3 | Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C41-2_W01 Student powinien być w stanie zdefiniować i scharkteryzować poszczególne metody wytwarzania przyrostowego. | IM_1A_W09, IM_1A_W12, IM_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C41-2_U01 Student potrafi rozróżnić metody wytwarzania przyrostowego oraz przygotować i przeprowadzić proces wytwórczy. | IM_1A_U01, IM_1A_U02, IM_1A_U10 | — | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C41-2_K01 Student będzie otwarty na nowe rozwiązania w procesach wytwarzania oraz będzie świadomy zachodzących w nich zmian. | IM_1A_K01, IM_1A_K07 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C41-2_W01 Student powinien być w stanie zdefiniować i scharkteryzować poszczególne metody wytwarzania przyrostowego. | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować ani scharakteryzować metod wytwarzania przyrostowego. |
3,0 | Student potrafi wymienić główne grupy metod wytwarzania przyrostowego oraz podać do niech przykłady wraz z ich podstawową charakterystyką. | |
3,5 | Student potrafi wymienić główne grupy metod wytwarzania przyrostowego oraz podać do niech przykłady wraz z ich szerszą charakterystyką. | |
4,0 | Student potrafi wymienić grupy metod wytwarzania przyrostowego oraz wymienić techniki do nich należące wraz z ich podstawową charakterystyką. | |
4,5 | Student potrafi wymienić grupy metod wytwarzania przyrostowego oraz wymienić techniki do nich należące wraz z ich szerszą charakterystyką. | |
5,0 | Student potrafi wymienić grupy metod wytwarzania przyrostowego oraz wymienić wszystkie omawiane techniki do nich należące wraz z ich pełną charakterystyką. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C41-2_U01 Student potrafi rozróżnić metody wytwarzania przyrostowego oraz przygotować i przeprowadzić proces wytwórczy. | 2,0 | Student nie potrafi rozróżnić metod wytwarzania przyrostowrgo ani przygotować i przeprowadzić procesu wytwórczego. |
3,0 | Student potrafi rozróżnić podstawowe metody wytwarzania przyrostowego oraz przygotować model do procesu wytwórczego. | |
3,5 | Student potrafi rozróżnić podstawowe metody wytwarzania przyrostowego oraz przygotować model i przeprowadzić z pomocą proces wytwórczy. | |
4,0 | Student potrafi rozróżnić metody wytwarzania przyrostowego oraz przygotować model i przeprowadzić z pomocą proces wytwórczy. | |
4,5 | Student potrafi rozróżnić metody wytwarzania przyrostowego oraz w pełni samodzielnie przygotować model i przeprowadzić z niewielką pomocą proces wytwórczy. | |
5,0 | Student potrafi rozróżnić metody wytwarzania przyrostowego oraz samodzielnie przygotować i przeprowadzić proces wytwórczy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C41-2_K01 Student będzie otwarty na nowe rozwiązania w procesach wytwarzania oraz będzie świadomy zachodzących w nich zmian. | 2,0 | Student nie wykazuje chęci rowijania się w tematyce przedmiotu. |
3,0 | Student bierze udział w zajęciach jednak się w nie nie angażuje. | |
3,5 | Student bierze udział w zajęciach i angażuje się w nie w stopniu minimalnym. | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w zajęciach i w pełni się w nie angażuje. | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w zajęciach, w pełni się w nie angażuje oraz przedstawia problemy do rozwiązania. | |
5,0 | Student bierze aktywny udział w zajęciach, w pełni się w nie angażuje oraz przedstawia i samodzielnie rozwiązuje problemy. |
Literatura podstawowa
- H. Dodziuk, DRUK 3D/AM Zastosowania oraz skutki społeczne i gospodarcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019
- P. Siemiński, G. Budzik, Techniki przyrostowe. Druk 3D. Drukarki 3D, OWPW, Warszawa, 2015
- E. Chlebus, Innowacyjne technologie: rapid prototyping--rapid tooling w rozwoju produktu, OWPWr, Wrocław, 2003
Literatura dodatkowa
- A. Kaziunas France, Świat druku 3D. Przewodnik, Helion, 2014
- J. Průša, M. Bach, Podstawy Druku 3D z Josefem Prusą, Prusa Research a.s, Czechy, Praga, 2020, pierwsze, ebook