Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Materiały elektrotechniczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały elektrotechniczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jan Subocz <Jan.Subocz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z chemii i fizyki zdobyta w trakcie dotychczasowych studiów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie zjawisk fizycznych wystepujących w materiałach elektrotechnicznych |
C-2 | Łączenie wiedzy o budowie materiałów z ich właściwościami |
C-3 | Nabycie umiejętności wytwarzania i stosowania materiałów elektrotechnicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | ćwiczenia labolatoryjne zgodne z tematyką wykładów. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizyczne podstawy inżynierii materiałowej w odniesieniu do materiałów elektrotechnicznych Materiały elektrotechniczne - podstawowe podziały i podstawowe właściwości Przewodniki, ich rodzaje i właściwości Półprzewodniki, tworzenie półprzewodników, ich rodzaje i właściwości Dielektryki naturalne i sztuczne Dielektryki, ich właściwości Polimery konstrukcyjne, technologie wytwarzania, zastosowanie Materiały magnetyczne, ich rodzaje i właściwości Krioelektrotechnika i nadprzewodnictwo Korozja materiałów elektrotechnicznych Recykling materiałów elektrotechnicznych Gazy i ciecze jako materiały elektrotechniczne Badanie właściwości materiałów elektrotechnicznych | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Praca własna | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach | 15 |
A-W-2 | praca własna studenta, przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera |
M-2 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C40-1_W01 Wiedza o materiałach eletrotechnicznych. | IM_1A_W02, IM_1A_W11 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C40-1_U01 Potrafi określić specyfikę materiału do warunków jego eksploatacji | IM_1A_U12 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C40-1_W01 Wiedza o materiałach eletrotechnicznych. | 2,0 | Student nie umie odróżnić podstawowych materiałów elektrotechniczch. |
3,0 | Student ma mieć wiedzę o materiałach eletrotechnicznych. | |
3,5 | Student umie rozróżnić materiały, podać ich właściwości i podstawowe zastosowanie. | |
4,0 | Student umie rozróżnić materiały, podać ich właściwości i podstawowe zastosowanie, umie znaleźć zależności między budową a rodzajem materiałów. | |
4,5 | Student dobrze orientuje się w dziedzinie materiałów elektrotechnicznych, potrafi dobrze scharakteryzować ich podstawowe cechy. | |
5,0 | Student bardzo dobrze orientuje się w dziedzinie materiałów elektrotechnicznych, potrafi je dobrze scharakteryzować pod każdym względem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C40-1_U01 Potrafi określić specyfikę materiału do warunków jego eksploatacji | 2,0 | Student nic nie umie. |
3,0 | Potrafi określić specyfikę materiału do warunków jego eksploatacji. | |
3,5 | Student potrafi określić w zadowalającym stopniu specyfikę materiału do warunków jego eksploatacji. | |
4,0 | Student potrafi określić w dużym stopniu specyfikę materiału do warunków jego eksploatacji, potrafi samodzielnie dobrać materiał. | |
4,5 | Student potrafi określić w dużym stopniu specyfikę materiału do warunków jego eksploatacji, potrafi samodzielnie dobrać materiał i powiązać jego budowę z właściwościami. | |
5,0 | Student potrafi wszechstronnie określić specyfikę materiału do warunków jego eksploatacji, potrafi samodzielnie dobrać materiał i powiązać jego budowę z właściwościami. |
Literatura podstawowa
- Celiński Zdzisław, Materiałoznawstwo elektrotechniczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2011
- Florkowska Barbara i inni, Materiały elektrotechniczne, Wydawnictwo AGH, Kraków, 2010
- Zbigniew Siciński, Badanie materiałów elektroizolacyjnych, WNT, Warszawa, 1968
- Franciszek Kostrubiec, Podstawy fizyczne materiałoznawstwa dla elektryków, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 1999
Literatura dodatkowa
- Michael Ashby, Hugh Shercliff, David Cebon, Inżynieria materiałowa t. I i II, Galaktyka, Łódź, 2011