Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Odnawialne źródła energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Odnawialne źródła energii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Stachel <Aleksander.Stachel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wskazana znajomość podstaw fizyki i termodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z tematyką pozyskiwania i wykorzystania energii z tzw. źródeł odnawialnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Bilans energetyczny Ziemi, klasyfikacja i zasoby energii konwencjonalnej i odnawialnej. DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Podstawy prawne i cele polityki energetycznej promowania rozwoju nowych i odnawialnych form energii. Dostosowanie prawa i celów w zakresie zmiany klimatu do struktury rynku. Energia geotermiczna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania ciepła geotermalnego. Energia promieniowania słonecznego; konwersja foto-biochemiczna, fototermiczna i fotowoltaiczna; metody i instalacje wykorzystujące EPS, przykłady wykorzystania. Energia wiatru: podstawy teoretyczne i przykłady praktycznego wykorzystania. Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody. Siłownie i elektrownie wodne. Energia mórz i oceanów; sposoby wykorzystania. Biomasa: technologie i kierunki energetycznego wykorzystania biomasy. Inne potencjalne źródła energii.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samokształcenie10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pytania i dyskusje sprawdzajace w ramach realizowanych wykładów. Pisemne / ustne zaliczenie przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C39-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować pojęcie energii ze źródeł odnawialnych i scharakteryzować poszczególne ich rodzaje. Powinien mieć wiedzę na temat sposobów praktycznego wykorzystania poszczególnych rodzajów OZE oraz możliwości i celowość ich użycia w określonych warunkach. Student powinien znać podstawy teoretyczne i uwarunkowania praktyczne stosowania poszczególnych rodzajów instalacji OZE. Powinien także umieć określić znaczenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii w kontekscie potrzeb energetycznych człowieka i szeroko rozumianej gospodarki.
IM_1A_W02, IM_1A_W16C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C39-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć korzystać z literatury technicznej w zakresie problematyki odnawialnych źródeł energii. Powinien rozumieć potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także umieć ocenić możliwości wykorzystania OZE w danych warunkach i dla danych potrzeb technicznych i energetycznych.
IM_1A_U04, IM_1A_U06, IM_1A_U01C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C39-2_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się.
IM_1A_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C39-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować pojęcie energii ze źródeł odnawialnych i scharakteryzować poszczególne ich rodzaje. Powinien mieć wiedzę na temat sposobów praktycznego wykorzystania poszczególnych rodzajów OZE oraz możliwości i celowość ich użycia w określonych warunkach. Student powinien znać podstawy teoretyczne i uwarunkowania praktyczne stosowania poszczególnych rodzajów instalacji OZE. Powinien także umieć określić znaczenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii w kontekscie potrzeb energetycznych człowieka i szeroko rozumianej gospodarki.
2,0uzyskanie mniej niż 10 pkt na 20 pkt możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
3,0uzyskanie 10 - 11 pkt na 20 pkt możliwych do zdobycia
3,5uzyskanie 12 - 13 pkt na 20 pkt możliwych do zdobycia
4,0uzyskanie 14 - 15 pkt na 20 pkt możliwych do zdobycia
4,5uzyskanie 16 - 17 pkt na 20 pkt możliwych do zdobycia
5,0uzyskanie 18 - 20 pkt na 20 pkt możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C39-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć korzystać z literatury technicznej w zakresie problematyki odnawialnych źródeł energii. Powinien rozumieć potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także umieć ocenić możliwości wykorzystania OZE w danych warunkach i dla danych potrzeb technicznych i energetycznych.
2,0
3,0Powinien rozumieć potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także umieć ocenić możliwości wykorzystania OZE w danych warunkach i dla danych potrzeb technicznych i energetycznych. Powienien umieć korzystać z literatury technicznej w zakresie problematyki OZE.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C39-2_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się.
2,0
3,0Powienien mieć świadomość roli energii w gospodarce i społeczeństwie oraz możliwości zaspokojenia związanych z tym potrzeb.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
  2. Nowak W. Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  3. Lewandowski W. M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, WNT, Warszawa, 2007
  4. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Nowak W., Sobański R., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. Gronowicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Radom - Poznań, 2008
  3. Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans energetyczny Ziemi, klasyfikacja i zasoby energii konwencjonalnej i odnawialnej. DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Podstawy prawne i cele polityki energetycznej promowania rozwoju nowych i odnawialnych form energii. Dostosowanie prawa i celów w zakresie zmiany klimatu do struktury rynku. Energia geotermiczna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania ciepła geotermalnego. Energia promieniowania słonecznego; konwersja foto-biochemiczna, fototermiczna i fotowoltaiczna; metody i instalacje wykorzystujące EPS, przykłady wykorzystania. Energia wiatru: podstawy teoretyczne i przykłady praktycznego wykorzystania. Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody. Siłownie i elektrownie wodne. Energia mórz i oceanów; sposoby wykorzystania. Biomasa: technologie i kierunki energetycznego wykorzystania biomasy. Inne potencjalne źródła energii.30
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samokształcenie10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C39-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować pojęcie energii ze źródeł odnawialnych i scharakteryzować poszczególne ich rodzaje. Powinien mieć wiedzę na temat sposobów praktycznego wykorzystania poszczególnych rodzajów OZE oraz możliwości i celowość ich użycia w określonych warunkach. Student powinien znać podstawy teoretyczne i uwarunkowania praktyczne stosowania poszczególnych rodzajów instalacji OZE. Powinien także umieć określić znaczenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii w kontekscie potrzeb energetycznych człowieka i szeroko rozumianej gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową i ciała stałego związanymi z materiałami i ich charakteryzowaniem oraz technologiami materiałowymi
IM_1A_W16Ma podstawową wiedzę niezbędną do pracy w środowisku przemysłowym, rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z tematyką pozyskiwania i wykorzystania energii z tzw. źródeł odnawialnych.
Treści programoweT-W-1Bilans energetyczny Ziemi, klasyfikacja i zasoby energii konwencjonalnej i odnawialnej. DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Podstawy prawne i cele polityki energetycznej promowania rozwoju nowych i odnawialnych form energii. Dostosowanie prawa i celów w zakresie zmiany klimatu do struktury rynku. Energia geotermiczna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania ciepła geotermalnego. Energia promieniowania słonecznego; konwersja foto-biochemiczna, fototermiczna i fotowoltaiczna; metody i instalacje wykorzystujące EPS, przykłady wykorzystania. Energia wiatru: podstawy teoretyczne i przykłady praktycznego wykorzystania. Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody. Siłownie i elektrownie wodne. Energia mórz i oceanów; sposoby wykorzystania. Biomasa: technologie i kierunki energetycznego wykorzystania biomasy. Inne potencjalne źródła energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pytania i dyskusje sprawdzajace w ramach realizowanych wykładów. Pisemne / ustne zaliczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 10 pkt na 20 pkt możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
3,0uzyskanie 10 - 11 pkt na 20 pkt możliwych do zdobycia
3,5uzyskanie 12 - 13 pkt na 20 pkt możliwych do zdobycia
4,0uzyskanie 14 - 15 pkt na 20 pkt możliwych do zdobycia
4,5uzyskanie 16 - 17 pkt na 20 pkt możliwych do zdobycia
5,0uzyskanie 18 - 20 pkt na 20 pkt możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C39-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć korzystać z literatury technicznej w zakresie problematyki odnawialnych źródeł energii. Powinien rozumieć potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także umieć ocenić możliwości wykorzystania OZE w danych warunkach i dla danych potrzeb technicznych i energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U04Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentacje poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego
IM_1A_U06Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
IM_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z tematyką pozyskiwania i wykorzystania energii z tzw. źródeł odnawialnych.
Treści programoweT-W-1Bilans energetyczny Ziemi, klasyfikacja i zasoby energii konwencjonalnej i odnawialnej. DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Podstawy prawne i cele polityki energetycznej promowania rozwoju nowych i odnawialnych form energii. Dostosowanie prawa i celów w zakresie zmiany klimatu do struktury rynku. Energia geotermiczna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania ciepła geotermalnego. Energia promieniowania słonecznego; konwersja foto-biochemiczna, fototermiczna i fotowoltaiczna; metody i instalacje wykorzystujące EPS, przykłady wykorzystania. Energia wiatru: podstawy teoretyczne i przykłady praktycznego wykorzystania. Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody. Siłownie i elektrownie wodne. Energia mórz i oceanów; sposoby wykorzystania. Biomasa: technologie i kierunki energetycznego wykorzystania biomasy. Inne potencjalne źródła energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pytania i dyskusje sprawdzajace w ramach realizowanych wykładów. Pisemne / ustne zaliczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Powinien rozumieć potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także umieć ocenić możliwości wykorzystania OZE w danych warunkach i dla danych potrzeb technicznych i energetycznych. Powienien umieć korzystać z literatury technicznej w zakresie problematyki OZE.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C39-2_K01Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z tematyką pozyskiwania i wykorzystania energii z tzw. źródeł odnawialnych.
Treści programoweT-W-1Bilans energetyczny Ziemi, klasyfikacja i zasoby energii konwencjonalnej i odnawialnej. DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Podstawy prawne i cele polityki energetycznej promowania rozwoju nowych i odnawialnych form energii. Dostosowanie prawa i celów w zakresie zmiany klimatu do struktury rynku. Energia geotermiczna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania ciepła geotermalnego. Energia promieniowania słonecznego; konwersja foto-biochemiczna, fototermiczna i fotowoltaiczna; metody i instalacje wykorzystujące EPS, przykłady wykorzystania. Energia wiatru: podstawy teoretyczne i przykłady praktycznego wykorzystania. Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody. Siłownie i elektrownie wodne. Energia mórz i oceanów; sposoby wykorzystania. Biomasa: technologie i kierunki energetycznego wykorzystania biomasy. Inne potencjalne źródła energii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pytania i dyskusje sprawdzajace w ramach realizowanych wykładów. Pisemne / ustne zaliczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Powienien mieć świadomość roli energii w gospodarce i społeczeństwie oraz możliwości zaspokojenia związanych z tym potrzeb.
3,5
4,0
4,5
5,0