Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)

Sylabus przedmiotu Techniki przyrostowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki przyrostowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Wytwarzania
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Krawczyk <Marta.Krawczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z technik wytwarzania, materiałoznawstwa, programów CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z technikami wytwarzania przyrostowego
C-2Przedstawienie rozwoju technik wytwarzania oraz zachodzących zmian

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wytwarzanie przyrostowe - wprowadzenie: definicje, historia, klasyfikacja, etapy wytwarzania przyrostowego, format pliku .stl2
T-W-2Technologie Vat Photopolymerization oraz Material Extrusion- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów2
T-W-3Technologie Material Jetting oraz Binder Jetting- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów2
T-W-4Technologie Powder Bed Fusion- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów2
T-W-5Technologie Direct Energy Deposition- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów2
T-W-6Wytwarzanie przyrostowe jako rewolucja przemysłowa – koncepcja Przemysłu 4.02
T-W-7Wytwarzanie przyrostowe jako technika produkcyjna – przykłady, trendy, koncepcje, zagrożenia2
T-W-8Kierunki rozwoju technik przyrostowych, najnowsze osiągnięcia3
T-W-9Zaliczenie1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia30
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przeprowadzenie zaliczenia1
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca - wykład informacyjny (objaśnienia), pogadanka
M-2Metoda programowana - z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C40-2_W01
Student powinien być w stanie zdefiniować i scharkteryzować poszczególne metody wytwarzania przyrostowego.
IM_1A_W09, IM_1A_W12, IM_1A_W04C-1T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C40-2_U01
Student potrafi rozróżnić metody wytwarzania przyrostowego.
IM_1A_U01, IM_1A_U02, IM_1A_U10C-1T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C40-2_K01
Student będzie otwarty na nowe rozwiązania w procesach wytwarzania oraz będzie świadomy zachodzących w nich zmian.
IM_1A_K07, IM_1A_K01C-2T-W-7, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C40-2_W01
Student powinien być w stanie zdefiniować i scharkteryzować poszczególne metody wytwarzania przyrostowego.
2,0Student nie potrafi zdefiniować ani scharakteryzować metod wytwarzania przyrostowego.
3,0Student potrafi wymienić główne grupy metod wytwarzania przyrostowego oraz podać do niech przykłady wraz z ich podstawową charakterystyką.
3,5Student potrafi wymienić główne grupy metod wytwarzania przyrostowego oraz podać do niech przykłady wraz z ich szerszą charakterystyką.
4,0Student potrafi wymienić grupy metod wytwarzania przyrostowego oraz wymienić techniki do nich należące wraz z ich podstawową charakterystyką.
4,5Student potrafi wymienić grupy metod wytwarzania przyrostowego oraz wymienić techniki do nich należące wraz z ich szerszą charakterystyką.
5,0Student potrafi wymienić grupy metod wytwarzania przyrostowego oraz wymienić wszystkie omawiane techniki do nich należące wraz z ich pełną charakterystyką.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C40-2_U01
Student potrafi rozróżnić metody wytwarzania przyrostowego.
2,0Student nie potrafi rozróźnić poszczególnych metod wytwarzania przyrostowego.
3,0Student potrafi wymienić główne grupy metod wytwarzania przyrostowego, określić podstawowe różnice między nimi oraz podać przykłady metod zaliczanych do konkretnej grupy.
3,5Student potrafi wymienić główne grupy metod wytwarzania przyrostowego, określić różnice między nimi oraz podać przykłady metod zaliczanych do konkretnej grupy.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie omawiane grupy metod wytwarzania przyrostowego, określić różnice między nimi, podać przykłady metod zaliczanych do konkretnej grupy.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie omawiane grupy metod wytwarzania przyrostowego, określić różnice między nimi, podać przykłady metod zaliczanych do konkretnej grupy oraz wskazać różnice pomiędzy nimi.
5,0Student potrafi wymienić wszystkie omawiane grupy metod wytwarzania przyrostowego, określić różnice między nimi, wymienić metody zaliczane do konkretnej grupy oraz wskazać różnice pomiędzy nimi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C40-2_K01
Student będzie otwarty na nowe rozwiązania w procesach wytwarzania oraz będzie świadomy zachodzących w nich zmian.
2,0Student nie wykazuje chęci rowijania się w tematyce przedmiotu.
3,0Student bierze udział w zajęciach jednak się w nie nie angażuje.
3,5Student bierze udział w zajęciach i angażuje się w nie w stopniu minimalnym.
4,0Student bierze aktywny udział w zajęciach i w pełni się w nie angażuje.
4,5Student bierze aktywny udział w zajęciach, w pełni się w nie angażuje oraz przedstawia problemy do rozwiązania.
5,0Student bierze aktywny udział w zajęciach, w pełni się w nie angażuje oraz przedstawia i samodzielnie rozwiązuje problemy.

Literatura podstawowa

  1. H. Dodziuk, DRUK 3D/AM Zastosowania oraz skutki społeczne i gospodarcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019
  2. P. Siemiński, G. Budzik, Techniki przyrostowe. Druk 3D. Drukarki 3D, OWPW, Warszawa, 2015
  3. E. Chlebus, Innowacyjne technologie: rapid prototyping--rapid tooling w rozwoju produktu, OWPWr, Wrocław, 2003

Literatura dodatkowa

  1. A. Kaziunas France, Świat druku 3D. Przewodnik, Helion, 2014
  2. J. Průša, M. Bach, Podstawy Druku 3D z Josefem Prusą, Prusa Research a.s, Czechy, Praga, 2020, pierwsze, ebook

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wytwarzanie przyrostowe - wprowadzenie: definicje, historia, klasyfikacja, etapy wytwarzania przyrostowego, format pliku .stl2
T-W-2Technologie Vat Photopolymerization oraz Material Extrusion- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów2
T-W-3Technologie Material Jetting oraz Binder Jetting- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów2
T-W-4Technologie Powder Bed Fusion- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów2
T-W-5Technologie Direct Energy Deposition- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów2
T-W-6Wytwarzanie przyrostowe jako rewolucja przemysłowa – koncepcja Przemysłu 4.02
T-W-7Wytwarzanie przyrostowe jako technika produkcyjna – przykłady, trendy, koncepcje, zagrożenia2
T-W-8Kierunki rozwoju technik przyrostowych, najnowsze osiągnięcia3
T-W-9Zaliczenie1
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia30
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przeprowadzenie zaliczenia1
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C40-2_W01Student powinien być w stanie zdefiniować i scharkteryzować poszczególne metody wytwarzania przyrostowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W09Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów technologicznych kształtowania struktury materiałów i właściwości oraz formowania wyrobów w zakresie: - metalurgii i odlewnictwa - przeróbki plastycznej - spajania i cięcia termicznego - obróbki ubytkowej - technologii warstw powierzchniowych - obróbki cieplnej - metalurgii proszków - przetwórstwa tworzyw sztucznych - technologii wytwarzania kompozytów - utylizacji
IM_1A_W12Ma wiedzę w zakresie właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych materiałów niezbędną do doboru materiału do określonych wyrobów z uwzględnieniem pełnego cyklu ich życia
IM_1A_W04Ma wiedzę w zakresie Podstaw Nauk o Materiałach obejmującą: 1) Budowę strukturalną materiałów 2) Przemiany fizyczne i fazowe 3) Układy równowagi fazowej niezbędną do zrozumienia procesu kształtowania morfologii materiału
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technikami wytwarzania przyrostowego
Treści programoweT-W-3Technologie Material Jetting oraz Binder Jetting- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów
T-W-5Technologie Direct Energy Deposition- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów
T-W-2Technologie Vat Photopolymerization oraz Material Extrusion- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów
T-W-1Wytwarzanie przyrostowe - wprowadzenie: definicje, historia, klasyfikacja, etapy wytwarzania przyrostowego, format pliku .stl
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny (objaśnienia), pogadanka
M-2Metoda programowana - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować ani scharakteryzować metod wytwarzania przyrostowego.
3,0Student potrafi wymienić główne grupy metod wytwarzania przyrostowego oraz podać do niech przykłady wraz z ich podstawową charakterystyką.
3,5Student potrafi wymienić główne grupy metod wytwarzania przyrostowego oraz podać do niech przykłady wraz z ich szerszą charakterystyką.
4,0Student potrafi wymienić grupy metod wytwarzania przyrostowego oraz wymienić techniki do nich należące wraz z ich podstawową charakterystyką.
4,5Student potrafi wymienić grupy metod wytwarzania przyrostowego oraz wymienić techniki do nich należące wraz z ich szerszą charakterystyką.
5,0Student potrafi wymienić grupy metod wytwarzania przyrostowego oraz wymienić wszystkie omawiane techniki do nich należące wraz z ich pełną charakterystyką.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C40-2_U01Student potrafi rozróżnić metody wytwarzania przyrostowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
IM_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
IM_1A_U10Potrafi dobrać warunki/parametry procesu technologicznego materiału i wyrobu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technikami wytwarzania przyrostowego
Treści programoweT-W-3Technologie Material Jetting oraz Binder Jetting- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów
T-W-7Wytwarzanie przyrostowe jako technika produkcyjna – przykłady, trendy, koncepcje, zagrożenia
T-W-4Technologie Powder Bed Fusion- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów
T-W-5Technologie Direct Energy Deposition- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów
T-W-2Technologie Vat Photopolymerization oraz Material Extrusion- charaktertystyka metod, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń/ producentów
T-W-1Wytwarzanie przyrostowe - wprowadzenie: definicje, historia, klasyfikacja, etapy wytwarzania przyrostowego, format pliku .stl
Metody nauczaniaM-2Metoda programowana - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozróźnić poszczególnych metod wytwarzania przyrostowego.
3,0Student potrafi wymienić główne grupy metod wytwarzania przyrostowego, określić podstawowe różnice między nimi oraz podać przykłady metod zaliczanych do konkretnej grupy.
3,5Student potrafi wymienić główne grupy metod wytwarzania przyrostowego, określić różnice między nimi oraz podać przykłady metod zaliczanych do konkretnej grupy.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie omawiane grupy metod wytwarzania przyrostowego, określić różnice między nimi, podać przykłady metod zaliczanych do konkretnej grupy.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie omawiane grupy metod wytwarzania przyrostowego, określić różnice między nimi, podać przykłady metod zaliczanych do konkretnej grupy oraz wskazać różnice pomiędzy nimi.
5,0Student potrafi wymienić wszystkie omawiane grupy metod wytwarzania przyrostowego, określić różnice między nimi, wymienić metody zaliczane do konkretnej grupy oraz wskazać różnice pomiędzy nimi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C40-2_K01Student będzie otwarty na nowe rozwiązania w procesach wytwarzania oraz będzie świadomy zachodzących w nich zmian.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K07Potrafi komunikować się w ramach zespołu realizującego zadania interdyscyplinarne
IM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie rozwoju technik wytwarzania oraz zachodzących zmian
Treści programoweT-W-7Wytwarzanie przyrostowe jako technika produkcyjna – przykłady, trendy, koncepcje, zagrożenia
T-W-6Wytwarzanie przyrostowe jako rewolucja przemysłowa – koncepcja Przemysłu 4.0
T-W-1Wytwarzanie przyrostowe - wprowadzenie: definicje, historia, klasyfikacja, etapy wytwarzania przyrostowego, format pliku .stl
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny (objaśnienia), pogadanka
M-2Metoda programowana - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje chęci rowijania się w tematyce przedmiotu.
3,0Student bierze udział w zajęciach jednak się w nie nie angażuje.
3,5Student bierze udział w zajęciach i angażuje się w nie w stopniu minimalnym.
4,0Student bierze aktywny udział w zajęciach i w pełni się w nie angażuje.
4,5Student bierze aktywny udział w zajęciach, w pełni się w nie angażuje oraz przedstawia problemy do rozwiązania.
5,0Student bierze aktywny udział w zajęciach, w pełni się w nie angażuje oraz przedstawia i samodzielnie rozwiązuje problemy.