Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu BHP i ergonomia w przemyśle:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | BHP i ergonomia w przemyśle | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Technicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hubert Fuks <Hubert.Fuks@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Leniec <Grzegorz.Leniec@zut.edu.pl>, Grzegorz Żołnierkiewicz <Grzegorz.Zolnierkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów zobowiazującymi przepisami bhp |
C-2 | Zapoznanie studentów z wymaganiami dotyczącymi prawidłowej organizacji pracy oraz stanowisk pracy - w pracy zawodowej - uwzględniającej wymagania bhp |
C-3 | Zapoznanie studentów z potencjalnymi zagrożeniami występujacymi w pracy zawodowej oraz metodami likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Podstawowe regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy 2. Obowiązki pracodawców oraz prawa i obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy 3. Szczególna ochrona pracy kobiet – rodzaje prac wzbronionych kobietom 4. Wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące pomieszczeń pracy 5. Rodzaje czynników szkodliwych, uciążliwych i niebezpiecznych oraz stosowane środki profilaktyczne 6. Czynniki oraz procesy pracy stwarzające szczególne zagrożenie dla zdrowia lub życia 7. Wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące prac szczególnie niebezpiecznych 8. Wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii dla maszyn i innych urządzeń technicznych, 9. System oceny zgodności wyrobów z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy 10. Wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy na urządzeniach elektrycznych | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | 1. Uczestnictwo w wykładach 2. Udział w dyskusji w trakcie wykładu 3. Zgłaszanie wątpliwosci dotyczących przekazanych na wykładzie informacji 3. Przedstawianie propozycji prawidłowych rozwiązań w trakcie wykładu dotyczących omawianego tematu | 7 |
A-W-2 | Praca własna. Czytanie wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | Praca własna. Przygotowanie referatu dotyczącego wymogów bhp związanego z tematem pracy dyplomowej | 5 |
A-W-4 | Praca własna. Przygotowanie się do kolokwium | 7 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Objaśnianie i wyjaśnianie zgłoszonych przez studentów problemów i wątpliwości |
M-4 | Prezentacje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena słowna prowadzona w trakcie zajęć odnosząca się do odpowiedzi na stawiane pytania wskazująca na występujące braki lub nieprawidłowe rozwiązania problemów bhp. Ukierunkowuje nauczanie oraz pomaga studentowi w uczeniu się. Przy ocenie słownej używane są określenia: prawidłowo; nieprawidłowo; dobrze ale należy uwzględnić ......; prawie dobrze ale należy poprawić.... |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca przygotowany referat ze wskazaniem braków w opracowaniu. Ocena podsumowująca efeky uczenia w oparciu o wynik kolokwium. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C36_W01 Student powinien być w stanie wybrać i zinterpretować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy; | IM_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
IM_1A_C36_W02 Student powinien być w stanie rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia wystepujące w środowisku pracy; | IM_1A_W16 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
IM_1A_C36_W03 Student powinien być w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy; | IM_1A_W16 | — | — | C-3 | T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C36_U01 Student powinien umieć wykorzystać przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy; | IM_1A_U20 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
IM_1A_C36_U02 Student powinien umieć rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia występujące w środowisku pracy; | IM_1A_U20 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
IM_1A_C36_U03 Student powinien umieć zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy; | IM_1A_U20 | — | — | C-3 | T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C36_K01 Student powinien wykazać dbałość w stosowaniu przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy; | IM_1A_K04, IM_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
IM_1A_C36_K02 Student powinien mieć wrażliwość na zagrożenia występujące w środowisku pracy; | IM_1A_K02 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
IM_1A_C36_K03 Student powinien wykazać kreatywność w proponowaniu odpowiednich rozwiązań techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy; | IM_1A_K02 | — | — | C-3 | T-W-1 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C36_W01 Student powinien być w stanie wybrać i zinterpretować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy; | 2,0 | student nie potrafi wybrać i zinterpretować podstawowych przepisów podanych w trakcie zajęć |
3,0 | potrafi wybrać zaledwie kilka przepisów podanych w trakcie zajęć, nie potrafi ich zinterpretować | |
3,5 | potrafi wybrać podstawowe przepisy podane w trakcie zajęć i sucho je zinterpretować | |
4,0 | potrafi wybrać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć i zinterpretować oraz porównać | |
4,5 | potrafi wybrać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć oraz zinterpretować w analityczny sposób | |
5,0 | potrafi wybrać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć oraz samodzielnie proponować ich stosowanie z uzasadnieniem wyboru | |
IM_1A_C36_W02 Student powinien być w stanie rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia wystepujące w środowisku pracy; | 2,0 | student nie potrafi rozpoznać i zidentyfikować zagrożeń wystepujacych w środowisku pracy podanych w trakcie zajęć |
3,0 | student potrafi rozpoznać zaledwie kilka zagrożeń występujacych w środowisku pracy podanych w trakcie zajęć ale nie potrafi ich zidentyfikować | |
3,5 | student potrafi rozpoznać i zidentyfikować podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy oraz sucho je zinterpretować | |
4,0 | student potrafi rozpoznać i zidentyfikować podstawowe zagrożenia występujace w środowisku pracy podane w trakcie zajęć i zinterpretować je w analityczny sposób | |
4,5 | student potrafi rozpoznać i zidentyfikować wszystkie zagrożenia występujące w środowisku pracy i zinterpretować je w analityczny sposób | |
5,0 | student potrafi rozpoznać i zidentyfikować wszystkie zagrożenia występujace w środowisku pracy, potrafi je porównać w analityczny sposób oraz samodzielnie proponować identyfikowanie zagrożeń z podaniem uzasadnienia wyboru | |
IM_1A_C36_W03 Student powinien być w stanie zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy; | 2,0 | student nie jest w stanie zaproponować żadnego rozwiązania techniczno-organizacyjnego przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podanego w trakcie zajęć |
3,0 | student jest w stanie zaproponować podstawowe rozwiązanie techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podane w trakcie zajęć, | |
3,5 | student jest w stanie zaproponować podstawowe rozwiązanie techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podane w trakcie zajęć i sucho je zinterpretować | |
4,0 | student jest w stanie zaproponować podstawowe rozwiązanie techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy podane w trakcie zajęć i zinterpretować je w analityczny sposób | |
4,5 | student jest w stanie zaproponować wszystkie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy oraz porównać je w analityczny sposób | |
5,0 | student jest w stanie zaproponować wszystkie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy , porównać je w analityczny sposób oraz samodzielnie zaproponować swoje rozwiąznie techniczno-organizacyjne z podaniem uzasadnienia propozycji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C36_U01 Student powinien umieć wykorzystać przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy; | 2,0 | student nie umie wykorzystać żadnego przepisu podanego w trakcie zajęć |
3,0 | student umie wykorzystać podstawowe przepisy podane w trakcie zajęć | |
3,5 | student umie wykorzystać podstawowe przepisy podane w trakcie zajęć i krótko uzasadnić ich zastosowanie | |
4,0 | student umie wykorzystać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć i krótko uzasadnić ich zastosowanie | |
4,5 | student umie wykorzystać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć i wyczerpująco uzasadnić ich zastosowanie | |
5,0 | student umie wykorzystać wszystkie przepisy podane w trakcie zajęć, merytorycznie uzasadnić ich zastosowanie oraz samodzielnie je zanalizować pod kątem ewentualnych nieścisłości w przepisach | |
IM_1A_C36_U02 Student powinien umieć rozpoznać i zidentyfikować zagrożenia występujące w środowisku pracy; | 2,0 | student nie umie rozpoznać żadnego zagrożenia występującego w środowisku pracy |
3,0 | student umie rozpoznać podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy, nie umie ich zidentyfikować | |
3,5 | student umie rozpoznać podstawowe zagrożenia występujące w środowisku pracy i umie podać metody identyfikacji | |
4,0 | student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy i umie podać metody ich identyfikacji oraz skutki działania | |
4,5 | student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy i umie podać metody ich identyfikacji oraz skutki działania w tym również skutki extremalne | |
5,0 | student umie rozpoznać większość zagrożeń występujących w środowisku pracy, umie podać meody ich identyfikacji oraz skutki działania w tym również skutki extremalne, potrafi je samodzielnie zanalizować. | |
IM_1A_C36_U03 Student powinien umieć zaproponować odpowiednie rozwiązania techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy; | 2,0 | nie umie zaproponować żadnych rozwiązań techniczno-organizacyjnych z podanych na zajęciach |
3,0 | umie zaproponować zaledwie jedno rozwiązanie techniczne lub organizacyjne | |
3,5 | umie zaproponować jedno techniczne i jedno organizacyjne rozwiązanie z podanych na wykładzie | |
4,0 | umie zaproponować kilka techniczno-organizacyjnych rozwiązań z podanych na wykładzie | |
4,5 | umie zaproponować kilka techniczno-organizacyjnych rozwiązań z podanych na wykładzie oraz uzasadnić wybór | |
5,0 | umie zaproponować w sposób wyczerpujący rozwiązania techniczno-organizacyjne z podanych na wykładzie oraz umie zaproponować swoje własne rozwiązania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C36_K01 Student powinien wykazać dbałość w stosowaniu przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy; | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie jego pracy. | |
3,5 | Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Student ma umiejętności oraz prezentuje opinie i poglądy świadczące o dobrym rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
4,5 | Student ma umiejętności oraz prezentuje opinie i poglądy świadczące o ponadprzeciętnym rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
5,0 | Student ma umiejętności oraz prezentuje opinie i poglądy świadczące o dogłębnym rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Wykazuje się własną inicjatywą w tym zakresie. | |
IM_1A_C36_K02 Student powinien mieć wrażliwość na zagrożenia występujące w środowisku pracy; | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie jego pracy. | |
3,5 | Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Student ma umiejętności oraz prezentuje opinie i poglądy świadczące o dobrym rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
4,5 | Student ma umiejętności oraz prezentuje opinie i poglądy świadczące o ponadprzeciętnym rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
5,0 | Student ma umiejętności oraz prezentuje opinie i poglądy świadczące o dogłębnym rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Wykazuje się własną inicjatywą w tym zakresie. | |
IM_1A_C36_K03 Student powinien wykazać kreatywność w proponowaniu odpowiednich rozwiązań techniczno-organizacyjne przy projektowaniu i realizowaniu stanowisk pracy; | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie jego pracy. | |
3,5 | Student wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. | |
4,0 | Student ma umiejętności oraz prezentuje opinie i poglądy świadczące o dobrym rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
4,5 | Student ma umiejętności oraz prezentuje opinie i poglądy świadczące o ponadprzeciętnym rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. | |
5,0 | Student ma umiejętności oraz prezentuje opinie i poglądy świadczące o dogłębnym rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Wykazuje się własną inicjatywą w tym zakresie. |
Literatura podstawowa
- pod redakcją Danuty Koradeckej, Nauka o pracy-bezpieczęstwo, higiena, ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2000
- Marian Ryng, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1985, poradnik
Literatura dodatkowa
- Kancelaria Sejmu RP, http://isap.sejm.gov.pl, 2012, internetowy system aktów prawnych
- Centralny Instytut Ochrony Pracy, www.ciop.pl, Warszawa, 2012