Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Perspektywiczne technologie energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Perspektywiczne technologie energetyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotów: podstawy termodynamiki, wymiana ciepła i wymienniki, paliwa i technologie spalania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami konwersji energii, które mogą mieć znaczenie w bilansie energetycznym kraju w przyszłości. |
C-2 | Zapoznanie studentów z potencjalnymi źródłami energii, obecnie nieeksploatowanymi lub mającymi niewielkie znacznie dla bilansu energetycznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przygotowanie prezentacji na wybrane tematy z zakresu perspektywicznych technologii energetycznych, wygłoszenie prezentacji na forum grupy, wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez pozostałych uczetników zajęć. Dyskusja. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii. Gaz łupkowy i klatraty metanu. Siłownie typu ORC i ich zastosowania. Ogniwa paliwowe. Technologie jędrowe. Inne perspektywiczne technologie energetyczne. Zaliczenie. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Praca samodzielna studenta, zebranie materiałów, przegląd literatury tematu, | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne, wygłoszenie określonej tematycznie, samodzielnie przygotowanej prezentacji na formu grupy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu polega na uzyskaniu 51% punktów w zaliczeniu końcowym. |
S-2 | Ocena formująca: Aby zaliczyć ćwiczenia audytoryjne należy przygotować prezentację na wylosowany lub wybrany temat, wygłosić ją na forum grupy, wysłuchać prezentacji innych uczestników zajęć. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C98_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych. | ENE_1A_W26, ENE_1A_W27 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C98_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej. | ENE_1A_U09, ENE_1A_U13, ENE_1A_U16, ENE_1A_U18, ENE_1A_U26 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C98_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych. | 2,0 | uzyskanie poniżej 50% punktów na zaliczeniu końcowym |
3,0 | uzyskanie 51% - 60 % punktów na zaliczeniu końcowym | |
3,5 | uzyskanie 61% - 70 % punktów na zaliczeniu końcowym | |
4,0 | uzyskanie 71% - 80 % punktów na zaliczeniu końcowym | |
4,5 | uzyskanie 81% - 90 % punktów na zaliczeniu końcowym | |
5,0 | uzyskanie powyżej 91% punktów nazaliczeniu końcowym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C98_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej. | 2,0 | |
3,0 | spełnienie minimalnych wymagań stawianych prezentację i jej wygłoszeniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | przygotowanie rozbudowanej prezentacji, atrakcyjne i poprawne merytorycznie jej przedstawienie, udzielenie kompetentnych odpowiedzi z zakresu tematyki prezentacji |
Literatura podstawowa
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
- Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne urzadzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
- Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Jezierski G., Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007
- Praca zbiorowa, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, Kraków, 2008
- Banaszek J i inni, Termodynamika. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998