Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Sprężarki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sprężarki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,44zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki
W-2Podstawy matematyki
W-3Podstawy termodynamiki technicznej
W-4Hydromechanika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności sprężarek
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru sprężarek
C-3Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę sprężarek oraz wyznaczaniem eksperymentalnym charakterystyk tych urządzeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów15
15
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne, na których studenci realizują zajęcia według harmonogramu zamieszczonego na stronie: http://wimimkte.zut.edu.pl/?id=harmonogram Każde laboratorium kończy się wykonaniem sprawozdania i zaliczeniem, będącym podstawą do zaliczenia całego przedmiotu.15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Powietrze i gazy. Charakterystyka kanału sprężonego powietrza Budowa sieci sprężonego powietrza. Podział sprężarek. Budowa zasada działania i parametry charakteryzujące pracę sprężarki Sprężarki osiowe, promieniowe, wyporowe. Charakterystyki przepływu, mocy i sprawności dla sprężarek. Charakterystyki eksploatacyjne. Sposoby regulacji wydajności sprężarek Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności dla sprężarek Elementy konstrukcyjne sprężarek Układy chłodzenia sprężarek. Hałas przy pracy sprężarki Kolokwium zaliczeniowe przedmiotu15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń8
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Opracowanie sprawozdań, przygotowanie do zaliczenia.8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C40-2_W01
Student jest w stanie opisać podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie sprężarek.
ENE_1A_W06, ENE_1A_W14, ENE_1A_W17C-1T-W-1M-1S-1
ENE_1A_C40-2_W02
Student zna charakterystyki sprężarek oraz zna sposoby regulacji wydatku
ENE_1A_W07C-1, C-2, C-3T-W-1M-4, M-5, M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
ENE_1A_C40-2_W03
Student jest w stanie opisać podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie sprężarek.
ENE_1A_W07, ENE_1A_W17, ENE_1A_W18C-1, C-2, C-3T-W-1M-4, M-5, M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C40-2_U01
Student umie ocenić zalety i wady danej sprężarki oraz efektywnie ją eksploatować
ENE_1A_U13, ENE_1A_U20C-1, C-3T-W-1, T-A-1M-4, M-5, M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
ENE_1A_C40-2_U02
Student potrafi dobrać sprężarkę do założeń projektowych
ENE_1A_U10C-2T-W-1, T-A-1M-4, M-1, M-2, M-3S-2
ENE_1A_C40-2_U03
Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystyki sprężarki
ENE_1A_U03, ENE_1A_U14C-3T-W-1, T-A-1M-5S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C40-2_K01
Student ma świadomość konieczności permanentnego dokształcania się w zakresie konstrukcji, działania i eksploatacji sprężarek.
ENE_1A_K01C-1T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1S-1
ENE_1A_C40-2_K02
Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikających z efektywnego użytkowania sprężarek.
ENE_1A_K05C-1T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C40-2_W01
Student jest w stanie opisać podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie sprężarek.
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia.
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
ENE_1A_C40-2_W02
Student zna charakterystyki sprężarek oraz zna sposoby regulacji wydatku
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
ENE_1A_C40-2_W03
Student jest w stanie opisać podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie sprężarek.
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C40-2_U01
Student umie ocenić zalety i wady danej sprężarki oraz efektywnie ją eksploatować
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zalety i wady sprężarki.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
ENE_1A_C40-2_U02
Student potrafi dobrać sprężarkę do założeń projektowych
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0
ENE_1A_C40-2_U03
Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystyki sprężarki
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie sporządzić charakterystykę sprężarki na podstawie pomiarów.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C40-2_K01
Student ma świadomość konieczności permanentnego dokształcania się w zakresie konstrukcji, działania i eksploatacji sprężarek.
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0
ENE_1A_C40-2_K02
Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikających z efektywnego użytkowania sprężarek.
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Atlas Copco, Technika Sprężonego powietrza – poradnik, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma techniczno-naukowe, Instal, Rynek Instalacyjny. Polski Instalator, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne, na których studenci realizują zajęcia według harmonogramu zamieszczonego na stronie: http://wimimkte.zut.edu.pl/?id=harmonogram Każde laboratorium kończy się wykonaniem sprawozdania i zaliczeniem, będącym podstawą do zaliczenia całego przedmiotu.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Powietrze i gazy. Charakterystyka kanału sprężonego powietrza Budowa sieci sprężonego powietrza. Podział sprężarek. Budowa zasada działania i parametry charakteryzujące pracę sprężarki Sprężarki osiowe, promieniowe, wyporowe. Charakterystyki przepływu, mocy i sprawności dla sprężarek. Charakterystyki eksploatacyjne. Sposoby regulacji wydajności sprężarek Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności dla sprężarek Elementy konstrukcyjne sprężarek Układy chłodzenia sprężarek. Hałas przy pracy sprężarki Kolokwium zaliczeniowe przedmiotu15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Opracowanie sprawozdań, przygotowanie do zaliczenia.8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_C40-2_W01Student jest w stanie opisać podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie sprężarek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W06Zna budowę i zasadę działania podstawowych części maszyn i zespołów mechanicznych oraz układów hydraulicznych i pneumatycznych
ENE_1A_W14Zna podstawowe prawa mechaniki płynów w zastosowaniu do maszyn i urządzeń energetycznych
ENE_1A_W17Zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń energetyki konwencjonalnej (kotły parowe, turbiny parowe i gazowe, sprężarki i wentylatory, pompy, rurociągi, urządzenia pomocnicze itd.)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności sprężarek
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Powietrze i gazy. Charakterystyka kanału sprężonego powietrza Budowa sieci sprężonego powietrza. Podział sprężarek. Budowa zasada działania i parametry charakteryzujące pracę sprężarki Sprężarki osiowe, promieniowe, wyporowe. Charakterystyki przepływu, mocy i sprawności dla sprężarek. Charakterystyki eksploatacyjne. Sposoby regulacji wydajności sprężarek Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności dla sprężarek Elementy konstrukcyjne sprężarek Układy chłodzenia sprężarek. Hałas przy pracy sprężarki Kolokwium zaliczeniowe przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia.
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_C40-2_W02Student zna charakterystyki sprężarek oraz zna sposoby regulacji wydatku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W07Zna budowę i zasadę eksploatacji maszyn i urządzeń energetycznych oraz zasady doboru materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności sprężarek
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru sprężarek
C-3Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę sprężarek oraz wyznaczaniem eksperymentalnym charakterystyk tych urządzeń
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Powietrze i gazy. Charakterystyka kanału sprężonego powietrza Budowa sieci sprężonego powietrza. Podział sprężarek. Budowa zasada działania i parametry charakteryzujące pracę sprężarki Sprężarki osiowe, promieniowe, wyporowe. Charakterystyki przepływu, mocy i sprawności dla sprężarek. Charakterystyki eksploatacyjne. Sposoby regulacji wydajności sprężarek Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności dla sprężarek Elementy konstrukcyjne sprężarek Układy chłodzenia sprężarek. Hałas przy pracy sprężarki Kolokwium zaliczeniowe przedmiotu
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_C40-2_W03Student jest w stanie opisać podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie sprężarek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W07Zna budowę i zasadę eksploatacji maszyn i urządzeń energetycznych oraz zasady doboru materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych
ENE_1A_W17Zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń energetyki konwencjonalnej (kotły parowe, turbiny parowe i gazowe, sprężarki i wentylatory, pompy, rurociągi, urządzenia pomocnicze itd.)
ENE_1A_W18Zna metody doboru podstawowych urządzeń energetyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności sprężarek
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru sprężarek
C-3Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę sprężarek oraz wyznaczaniem eksperymentalnym charakterystyk tych urządzeń
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Powietrze i gazy. Charakterystyka kanału sprężonego powietrza Budowa sieci sprężonego powietrza. Podział sprężarek. Budowa zasada działania i parametry charakteryzujące pracę sprężarki Sprężarki osiowe, promieniowe, wyporowe. Charakterystyki przepływu, mocy i sprawności dla sprężarek. Charakterystyki eksploatacyjne. Sposoby regulacji wydajności sprężarek Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności dla sprężarek Elementy konstrukcyjne sprężarek Układy chłodzenia sprężarek. Hałas przy pracy sprężarki Kolokwium zaliczeniowe przedmiotu
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_C40-2_U01Student umie ocenić zalety i wady danej sprężarki oraz efektywnie ją eksploatować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U13Umie ocenić wpływ eksploatacji urządzenia, systemu energetycznego na środowisko
ENE_1A_U20Umie opracować i przedstawić projekt urządzenia, procesu lub systemu energetycznego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności sprężarek
C-3Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę sprężarek oraz wyznaczaniem eksperymentalnym charakterystyk tych urządzeń
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Powietrze i gazy. Charakterystyka kanału sprężonego powietrza Budowa sieci sprężonego powietrza. Podział sprężarek. Budowa zasada działania i parametry charakteryzujące pracę sprężarki Sprężarki osiowe, promieniowe, wyporowe. Charakterystyki przepływu, mocy i sprawności dla sprężarek. Charakterystyki eksploatacyjne. Sposoby regulacji wydajności sprężarek Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności dla sprężarek Elementy konstrukcyjne sprężarek Układy chłodzenia sprężarek. Hałas przy pracy sprężarki Kolokwium zaliczeniowe przedmiotu
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zalety i wady sprężarki.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_C40-2_U02Student potrafi dobrać sprężarkę do założeń projektowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U10Umie dobrać w procesie projektowania urządzenia energetyczne stosowane w przemyśle
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru sprężarek
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Powietrze i gazy. Charakterystyka kanału sprężonego powietrza Budowa sieci sprężonego powietrza. Podział sprężarek. Budowa zasada działania i parametry charakteryzujące pracę sprężarki Sprężarki osiowe, promieniowe, wyporowe. Charakterystyki przepływu, mocy i sprawności dla sprężarek. Charakterystyki eksploatacyjne. Sposoby regulacji wydajności sprężarek Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności dla sprężarek Elementy konstrukcyjne sprężarek Układy chłodzenia sprężarek. Hałas przy pracy sprężarki Kolokwium zaliczeniowe przedmiotu
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_C40-2_U03Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystyki sprężarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U03Umie zastosować aparat matematyki statystycznej do oceny dokładności pomiarów i badań
ENE_1A_U14Umie dobrać przyrządy, aparaturę kontrolno-pomiarową i metodę pomiaru charakterystycznych parametrów pracy urządzania i systemu energetycznego
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę sprężarek oraz wyznaczaniem eksperymentalnym charakterystyk tych urządzeń
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Powietrze i gazy. Charakterystyka kanału sprężonego powietrza Budowa sieci sprężonego powietrza. Podział sprężarek. Budowa zasada działania i parametry charakteryzujące pracę sprężarki Sprężarki osiowe, promieniowe, wyporowe. Charakterystyki przepływu, mocy i sprawności dla sprężarek. Charakterystyki eksploatacyjne. Sposoby regulacji wydajności sprężarek Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności dla sprężarek Elementy konstrukcyjne sprężarek Układy chłodzenia sprężarek. Hałas przy pracy sprężarki Kolokwium zaliczeniowe przedmiotu
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie sporządzić charakterystykę sprężarki na podstawie pomiarów.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_C40-2_K01Student ma świadomość konieczności permanentnego dokształcania się w zakresie konstrukcji, działania i eksploatacji sprężarek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności sprężarek
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Powietrze i gazy. Charakterystyka kanału sprężonego powietrza Budowa sieci sprężonego powietrza. Podział sprężarek. Budowa zasada działania i parametry charakteryzujące pracę sprężarki Sprężarki osiowe, promieniowe, wyporowe. Charakterystyki przepływu, mocy i sprawności dla sprężarek. Charakterystyki eksploatacyjne. Sposoby regulacji wydajności sprężarek Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności dla sprężarek Elementy konstrukcyjne sprężarek Układy chłodzenia sprężarek. Hałas przy pracy sprężarki Kolokwium zaliczeniowe przedmiotu
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne, na których studenci realizują zajęcia według harmonogramu zamieszczonego na stronie: http://wimimkte.zut.edu.pl/?id=harmonogram Każde laboratorium kończy się wykonaniem sprawozdania i zaliczeniem, będącym podstawą do zaliczenia całego przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_C40-2_K02Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikających z efektywnego użytkowania sprężarek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności sprężarek
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Powietrze i gazy. Charakterystyka kanału sprężonego powietrza Budowa sieci sprężonego powietrza. Podział sprężarek. Budowa zasada działania i parametry charakteryzujące pracę sprężarki Sprężarki osiowe, promieniowe, wyporowe. Charakterystyki przepływu, mocy i sprawności dla sprężarek. Charakterystyki eksploatacyjne. Sposoby regulacji wydajności sprężarek Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności dla sprężarek Elementy konstrukcyjne sprężarek Układy chłodzenia sprężarek. Hałas przy pracy sprężarki Kolokwium zaliczeniowe przedmiotu
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne, na których studenci realizują zajęcia według harmonogramu zamieszczonego na stronie: http://wimimkte.zut.edu.pl/?id=harmonogram Każde laboratorium kończy się wykonaniem sprawozdania i zaliczeniem, będącym podstawą do zaliczenia całego przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0