Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Ciepłownictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ciepłownictwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka, fizyka, podstawy termodynamiki technicznej, wymiana ciepła |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, podziałem, budową, przykładami instalacji ciepłowniczych |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania i eksploatacji instalacji ciepłowniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie prostej instalacji ciepłowniczej dla zadanych warunków. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Zapotrzebowanie na energię cieplną i c.w.u. Podział układów w ciepłownictwie. Nośniki energii cieplnej (woda, para wodna i powietrze). Źródła ciepła. Ciepłownie lokalne. Sieci ciepłownicze. Węzły ciepłownicze. Odbiorniki ciepła. Instalacje wewnętrzne w obiektach przemysłowych. Rozwiązania układów dostarczania ciepła w zakładach przemysłowych. Zaliczenie wykładów. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Studiowanie literatury | 3 |
A-P-3 | Praca własna | 13 |
A-P-4 | Konsultacje | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca własna | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: wykonanie projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt: Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury, cytowanie wzorów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C41-1_W01 Student jest w stanie zdefiniować pojęcia z zakresu ciepłownictwa, umiejętnie opisuje nośniki energii termicznej, źródła ciepła, ciepłownie lokalne, sieci i węzły ciepłownicze. | ENE_1A_W15, ENE_1A_W16 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C41-1_U01 Student potrafi strukturyzować nośniki energii cieplnej, analizować źródła ciepła, szacować ciepłownie lokalne i sieci ciepłownicze. Potrafi wykonać i zaprezentować projekt prostej instalacji ciepłowniczej. | ENE_1A_U09, ENE_1A_U10, ENE_1A_U20, ENE_1A_U27 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C42-1_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. | ENE_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-1, T-P-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C41-1_W01 Student jest w stanie zdefiniować pojęcia z zakresu ciepłownictwa, umiejętnie opisuje nośniki energii termicznej, źródła ciepła, ciepłownie lokalne, sieci i węzły ciepłownicze. | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 61-68% | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C41-1_U01 Student potrafi strukturyzować nośniki energii cieplnej, analizować źródła ciepła, szacować ciepłownie lokalne i sieci ciepłownicze. Potrafi wykonać i zaprezentować projekt prostej instalacji ciepłowniczej. | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 61-68% | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C42-1_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. | 2,0 | NIE |
3,0 | TAK | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szkarowski A., Łatowski L., Ciepłownictwo, WNT, Warszawa, 2008
- Nantka M., Ogrzewnictwo i Ciepłownictwo, Politechnika Śląska, Gliwice, 2010, tom I i II
- Recknagel, Sprenger, Hönmann, Schramek, Kompendium wiedzy Ogrzewnictwo, Klimatyzacja, Ciepła woda, Chłodnictwo 08/09, Omni-Scala, Wrocław, 2008
- Praca zbiorowa (tłum. Broszkiewicz S., Dobrzyński M., Gasz K.), Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji. Poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa (red. Koczyk H.), Ogrzewnictwo praktyczne II wydanie uzupełnione. Projektowanie, montaż, certyfikacja energetyczna, eksploatacja, Systherm, Poznań, 2009, II wydanie uzupełnione
- Fodemski T. i inni, 1. Wentylacja, Klimatyzacja, Ogrzewanie. Segregator z aktualizacją 4 razy w ciągu roku., Verlag Dashöfer Sp. z o.o., Warszawa, 2012