Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Turbiny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Turbiny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Podstawy matematyki |
W-3 | Termodynamika techniczna |
W-4 | Hydromechanika |
W-5 | Mechanika |
W-6 | Dynamika maszyn energetycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z obowiązującą nomenklaturą dotyczącą turbin parowych i gazowych w siłowniach |
C-2 | Zapoznanie studentów z prostymi modelami fizycznymi i matematycznymi przepływu pary lub gazu przez stopnie turbinowe |
C-3 | Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania elementów i zespołów turbiny |
C-4 | Zapoznanie studentów ze sposobami regulacji, zabezpieczeń turbin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów. Zaliczenie. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie - Wiadomości wstępne o turbinach. Podział turbin. Ograniczenia konstrukcyjne w budowie turbin. Turbiny parowe. Przepływ przez kanał rozprężny o osi prostoliniowej. Przyrządy ekspansyjne: kierownice i dysze. Układ łopatkowy turbiny - stopień akcyjny. Układ łopatkowy turbiny - stopień reakcyjny. Układ łopatkowy turbiny - stopień ze stopniowaniem prędkości. Straty i bilans energetyczny turbiny. Zjawisko samoprzegrzania. Turbina wielostopniowa. Zasady profilowania łopatek. Konstrukcja turbiny i jej elementy. Kadłub. Budowa wirnika. Konstrukcja turbiny i jej elementy. Uszczelnienia labiryntowe. Łożyska w turbinie. Tarcza międzystopniowa. Charakterystyki turbiny. Charakterystyka stopnia regulacyjnego. Charakterystyka pozostałej części turbiny. Regulacja mocy turbiny. Przeciążenie turbiny. Systemy zabezpieczeń w turbinach. Turbiny gazowe. Zasada działania. Turbiny gazowe – zasadnicze elementy konstrukcyjne i ich funkcja w turbinie. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Praca własna | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | opis |
M-3 | Objaśnianie i wyjaśnianie |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. System punktowy oceny egzaminu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C20_W01 Student jest w stanie objaśnić podstawowe parametry i działanie stopni turbinowych oraz turbin wielostopniowych. | ENE_1A_W07, ENE_1A_W14, ENE_1A_W15, ENE_1A_W17 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
ENE_1A_C20_W02 Student jest w stanie wymienić elementy konstrukcyjne turbin i objaśnić ich funkcje w turbinie. | ENE_1A_W14, ENE_1A_W17 | — | — | C-3 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
ENE_1A_C20_W03 Student jest w stanie objaśnić charakterystyki pracy turbin oraz umie zdefiniować i zidentyfikować sposoby regulacji mocy turbiny. | ENE_1A_W07, ENE_1A_W17 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C20_U01 Student umie ocenić zalety i wady danej turbiny | ENE_1A_U07, ENE_1A_U08, ENE_1A_U09 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
ENE_1A_C20_U02 Student umie ocenić wpływ parametrów pracy na moc turbiny | ENE_1A_U09 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C20_K01 Student ma świadomość konieczności permanentnego dokształcania się w zakresie konstrukcji i działania turbin. | ENE_1A_K01 | — | — | C-3 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C20_W01 Student jest w stanie objaśnić podstawowe parametry i działanie stopni turbinowych oraz turbin wielostopniowych. | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstaowe parametry, zasadę działania turbiny.. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
ENE_1A_C20_W02 Student jest w stanie wymienić elementy konstrukcyjne turbin i objaśnić ich funkcje w turbinie. | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne turbiny. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
ENE_1A_C20_W03 Student jest w stanie objaśnić charakterystyki pracy turbin oraz umie zdefiniować i zidentyfikować sposoby regulacji mocy turbiny. | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe charakterystyki turbiny i sposoby regulacji mocy. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C20_U01 Student umie ocenić zalety i wady danej turbiny | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zalety i wady turbiny | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
ENE_1A_C20_U02 Student umie ocenić wpływ parametrów pracy na moc turbiny | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie podać jaki jest wpływ danego parametru na pracę turbiny. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C20_K01 Student ma świadomość konieczności permanentnego dokształcania się w zakresie konstrukcji i działania turbin. | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Perycz S.:, Turbiny parowe i gazowe, Ossolimeum, Wrocław, 1992, t.7, Maszyny Przepływowe
- Chmielniak T., Podstawy teorii profilów i palisad łopatkowych, Ossolineum, Wrocław, 1989, t.4, Ser. Maszyny Przepływowe
Literatura dodatkowa
- Nikiel T., Turbiny parowe, WNT, Warszawa, 1980
- Tuliszka E., Turbiny cieplne. Zagadnienia termodynamiczne i przepływowe, WNT, Warszawa, 1973