Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy informatyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy informatyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl>, Tadeusz Woźny <Tadeusz.Wozny@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Postawowe umiejętności działania w systemie operacyjnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające. Zapoznanie z informatycznym środowiskiem pracy. Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Komunikacja z programem poprzez ekran i klawiaturę. Instrukcje przypisania. Stosowanie różnych operatorów. Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe. Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje wielowariantowego wyboru Kolokwium sprawdzające nr 1. Instrukcje iteracyjne (część 1, 2, 3). Budowanie graficznego interfejsu użytkownika. Tworzenie funkcji własnych. Tworzenie procedur własnych. Złożone zadanie programistyczne (część 1, 2). Kolokwium sprawdzające nr 2. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Algorytm jako instrukcja rozwiązania problemu. Język programowania jako narzędzie zapisu algorytmu. Środowisko programowania. Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) typy danych, deklaracje typów prostych, 2) wyprowadzanie danych na ekran i wprowadzanie danych z klawiatury. Podstawowe elementy budowy algorytmów: 3) instrukcje przypisania, 4) operacje na danych i operatory. Podstawowe elementy budowy algorytmów: 5) sterowanie wykonywaniem algorytmu i instrukcje sterujące. Podstawowe elementy budowy algorytmów: 6) typy strukturalne, 7) instrukcje iteracyjne. Elementy programowania obiektowego. Struktura programu komputerowego. Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika. Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji) wywoływanych zdarzeniami na obiektach. Wybrane typowe algorytmy. Elementy programowania grafiki komputerowej. Zaliczenie. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do kolokwiów. | 11 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolejnych zajęć. | 5 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach wykładowych | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera i oprogramowania narzędziowego |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Rozwiązanie prostego zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie umiejętności stosowania podstawowej ogólnej struktury algorytmu i podstawowych operatorów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_B09_W01 Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. | ENE_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_B09_U01 Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. | ENE_1A_U02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_B09_K01 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. | ENE_1A_K04, ENE_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_B09_W01 Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. | 2,0 | Student nie zna wszystkich podstawowych struktury algorytmicznych i podstawowych typów informacji. |
3,0 | Student zna podstawowe struktury algorytmiczne i typy informacji. Student zna formalny język zapisu tych struktur, ale przy ich stosowaniu popełnia błędy. | |
3,5 | Student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student zna podstawowe struktury algorytmiczne i typy informacji. Student zna formalny język zapisu tych struktur i nie popełnia błędów przy ich stosowaniu. | |
4,5 | Student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student zna podstawowe struktury algorytmiczne i typy informacji. Student zna formalny język zapisu tych struktur i nie popełnia błędów przy ich stosowaniu.Student ma wiedzę pozwalającą mu rozważać różne warianty algorytmu i świadomie jeden z nich wybierać. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_B09_U01 Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. | 2,0 | Student nie potrafi ułożyć drogi rozwiązania problemu. |
3,0 | Student potrafi dokonać analizy problemu i wskazać podstawowe struktury algorytmiczne do jego rozwiązania. Student potrafi zbudować algorytm posługując się instrukcjami języka programowania - wykazujący jednak błędy formalne. | |
3,5 | Student posiada umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student potrafi dokonać analizy problemu i zbudować algorytm posługując się instrukcjami języka programowania - bez błędów formalnych. | |
4,5 | Student posiada umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student potrafi dokonać analizy problemu i zbudować algorytm posługując się instrukcjami języka programowania - bez błędów formalnych. Student stosuje elementy optymalizacji algorytmu i świadomie wybiera jedno z kilku rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_B09_K01 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jacek Matulewski, Visual Basic .NET w praktyce. Błyskawiczne tworzenie aplikacji, Helion, Gliwice, 2012, 2
- Thearon Willis, Bryan Newsome, Visual Basic 2010 od podstaw, Helion, Gliwice, 2011, Tłumaczenie: Tomasz Walczak
- James Foxall, Visual Basic 2015 w 24 godziny, Helion, Gliwice, 2016
- Halvorson Michael, Zacznij Tu! Poznaj Microsoft Visual Basic 2012, Helion, Gliwice, 2010, Tłumaczenie: Zatorska Joanna
- Maria Lachowicz, Programowanie w środowisku Visual Studio, zestaw podstawowych ćwiczeń laboratoryjnych, instrukcja do zajęć w Pracowni Informatycznej WIMiM ZUT, Szczecin, 2016