Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Perl <Monika.Perl@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,50,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z przedmiotu Matematyka I.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich, fizycznych i ekonomicznych.
C-2Uświadomienie potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Układy równań liniowych. Geometria analityczna. Liczby zespolone. Szeregi liczbowe i potęgowe. Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych. Całki podwójne i ich geometryczne zastosowania. Równania różniczkowe pierwszego rzędu. Kolokwium30
30
wykłady
T-W-1Układy równań liniowych. Geometria analityczna. Liczby zespolone. Szeregi liczbowe i potęgowe. Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych. Całki podwójne i ich geometryczne zastosowania. Równania różniczkowe pierwszego rzędu.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.30
A-A-2Praca własna32
62
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Praca własna32
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na platformie Moodle.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie pytań i odpowiedzi studentów podczas zajęć i konsultacji, a także na podstawie postępów w kursie na platformie Moodle.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na platformie Moodle.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń i z egzaminu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_B02_W01
Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane na wykładach.
ENE_1A_W02C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_B02_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
ENE_1A_U02C-1T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_B02_K01
Student zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
ENE_1A_K01C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_B02_W01
Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane na wykładach.
2,0
3,0Student: 1. systematycznie i aktywnie uczestniczył w prawie wszystkich zajęciach, 2. uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, 3. uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_B02_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
2,0
3,0Student: 1. systematycznie i aktywnie uczestniczył w prawie wszystkich zajęciach, 2. uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, 3. uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_B02_K01
Student zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
2,0
3,0Student: 1. systematycznie przygotowuje się do zajęć, 2. samodzielnie i uczciwie pracuje na kolokwiach i na egzaminie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław, 2005, 12
  2. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 2, Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław, 2006, 14
  3. M. Gewert, Z. Skoczylas, Równania różniczkowe zwyczajne, Oficyna wydawnicza GIS, Wrocław, 2000, 5
  4. M. Kucharska, M. Perl, Matematyka, https://e-edukacja.zut.edu.pl/course/view.php?id=794, Ucaelniana platforma Moodle [dostęp: 17.03.2022]

Literatura dodatkowa

  1. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Układy równań liniowych. Geometria analityczna. Liczby zespolone. Szeregi liczbowe i potęgowe. Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych. Całki podwójne i ich geometryczne zastosowania. Równania różniczkowe pierwszego rzędu. Kolokwium30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układy równań liniowych. Geometria analityczna. Liczby zespolone. Szeregi liczbowe i potęgowe. Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych. Całki podwójne i ich geometryczne zastosowania. Równania różniczkowe pierwszego rzędu.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.30
A-A-2Praca własna32
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Praca własna32
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_B02_W01Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane na wykładach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W02Ma wiedzę w zakresie matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich, fizycznych i ekonomicznych.
Treści programoweT-W-1Układy równań liniowych. Geometria analityczna. Liczby zespolone. Szeregi liczbowe i potęgowe. Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych. Całki podwójne i ich geometryczne zastosowania. Równania różniczkowe pierwszego rzędu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na platformie Moodle.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie pytań i odpowiedzi studentów podczas zajęć i konsultacji, a także na podstawie postępów w kursie na platformie Moodle.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na platformie Moodle.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: 1. systematycznie i aktywnie uczestniczył w prawie wszystkich zajęciach, 2. uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, 3. uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_B02_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U02Umie rozwiązywać praktyczne zagadnienia inżynierskie, szczególnie energetyczne, opisane metodami matematycznymi, stosując metody analityczne i numeryczne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich, fizycznych i ekonomicznych.
Treści programoweT-A-1Układy równań liniowych. Geometria analityczna. Liczby zespolone. Szeregi liczbowe i potęgowe. Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych. Całki podwójne i ich geometryczne zastosowania. Równania różniczkowe pierwszego rzędu. Kolokwium
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na platformie Moodle.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie pytań i odpowiedzi studentów podczas zajęć i konsultacji, a także na podstawie postępów w kursie na platformie Moodle.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na platformie Moodle.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: 1. systematycznie i aktywnie uczestniczył w prawie wszystkich zajęciach, 2. uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, 3. uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_B02_K01Student zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich, fizycznych i ekonomicznych.
Treści programoweT-W-1Układy równań liniowych. Geometria analityczna. Liczby zespolone. Szeregi liczbowe i potęgowe. Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych. Całki podwójne i ich geometryczne zastosowania. Równania różniczkowe pierwszego rzędu.
T-A-1Układy równań liniowych. Geometria analityczna. Liczby zespolone. Szeregi liczbowe i potęgowe. Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych. Całki podwójne i ich geometryczne zastosowania. Równania różniczkowe pierwszego rzędu. Kolokwium
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na platformie Moodle.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie pytań i odpowiedzi studentów podczas zajęć i konsultacji, a także na podstawie postępów w kursie na platformie Moodle.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na platformie Moodle.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: 1. systematycznie przygotowuje się do zajęć, 2. samodzielnie i uczciwie pracuje na kolokwiach i na egzaminie.
3,5
4,0
4,5
5,0