Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)
Sylabus przedmiotu Analiza cyklu życia urządzeń i systemów energetycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza cyklu życia urządzeń i systemów energetycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>, Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z matematyki, termodynamiki technicznej, gospodarki energetycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstaw analizy cyklu zycia technologii i wyrobów w myśl norm EN ISO 14040:2006 oraz EN ISO 14044:2009. |
C-2 | Nabycie umiejętności tworzenia i analizowania modeli analizy cyklu zycia dla wybranych przykładów technologii energetycznych |
C-3 | Poznanie podstaw tworzenia i wykorzystywania narzędzi oraz metod stosowanych do przeprowadzania analizy cyklu zycia w sektorze energetycznym na przykładzie oprogramowania SimaPro |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy analizy cyklu życia (LCA) technologii i wyrobów | 4 |
T-W-2 | Stosowanie metodyki LCA w obszraze technologii i systemów energetycznych | 3 |
T-W-3 | Podstawy praktycznego stosowania oprogramowania SimaPro | 2 |
T-W-4 | Zaliczenie. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana. | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające (Wykład informacyjny) metody problemowe (wykład problemowy) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_C08_W01 Poznanie podstaw analizy cyklu życia technologii i wyrobów opartych o wymagania norm EN ISO 14044:2009 oraz EN ISO 14040:2006. Poznanie teoretycznych podstaw tworzenia i analizowania modeli cyklu zycia technologii i systemów energetycznych. | ENE_2A_W13, ENE_2A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_C08_U01 Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli oraz narzędzi służacychdo oceny cyklu życia technologii i systemów energetycznych. | ENE_2A_U07, ENE_2A_U08 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_C08_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | ENE_2A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_C08_W01 Poznanie podstaw analizy cyklu życia technologii i wyrobów opartych o wymagania norm EN ISO 14044:2009 oraz EN ISO 14040:2006. Poznanie teoretycznych podstaw tworzenia i analizowania modeli cyklu zycia technologii i systemów energetycznych. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów) |
3,0 | od 10 do 12 punktów | |
3,5 | od 13 do 14 punktów | |
4,0 | od 15 do 16 punktów | |
4,5 | od 17 do 18 punktów | |
5,0 | powyżej 18 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_C08_U01 Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli oraz narzędzi służacychdo oceny cyklu życia technologii i systemów energetycznych. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej liczby punktów (tj. poniżej 10 pkt.) |
3,0 | od 10 do 12 pkt. | |
3,5 | od 13 do 14 pkt. | |
4,0 | od 15 do 16 pkt. | |
4,5 | od 17 do 18 pkt. | |
5,0 | powyżej 18 pkt. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_C08_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | 2,0 | |
3,0 | Student słabo rozumie potrzebę uczenia się oraz podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji zawodowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zygmunt Kowalski, Joanna Kulczycka, Małgorzata Góralczyk, Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych LCA, PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Górzyński, Jan, Podstay analizy środowiskowej wyrobów i obiektów., Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2007