Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem
Sylabus przedmiotu Współczesne reaktory jądrowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Współczesne reaktory jądrowe | ||
Specjalność | technologie jądrowe i wodorowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Dembkowska <Aleksandra.Dembkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z zakresu fizyki, termodynamiki, siłowni cieplnych, energetyki jądrowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji i eksploatacji współczesnych reaktorów jądrowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do obsługi programu do symulacji pracy reaktora. Badanie i analiza wybranych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego podczas pracy w stanie ustalonym i nieustalonym. Badanie i analiza wybranych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego w stanach awaryjnych. Zaliczenie. | 20 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane zagadnienia z zakresu fizyki i teorii reaktorów jądrowych Historia, rozwój i klasyfikacja reaktorów jądrowych. Współczesne reaktory jądrowe - koncepcja, materiały, schemat cieplny, konstrukcja elementów paliwowych i rdzenia, układy regulacji mocy, obieg chłodzenia, obieg przetwarzania energii. Podstawowe zasady i środki zapewnienia bezpieczeństwa elektrowni jądrowych. Charakterystyka podstawowych systemów pomocniczych i systemów bezpieczeństwa elektrowni jądrowej. Przegląd wybranych koncepcji dla reaktorów jądrowych IV generacji. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-L-2 | Praca własna studenta. | 28 |
A-L-3 | Konsultacje. | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta. | 32 |
A-W-3 | Konsultacje. | 2 |
A-W-4 | Egzamin | 1 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków do prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programu komputerowego. |
M-3 | Konsultacje. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny - przeprowadzenie modelowania na wybranym przykładzie. |
S-3 | Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_TJiW/05_W01 Student posiada wiedzę z zakresu rozwiązań konstrukcyjnych oraz zasad eksploatacji współczesnych reaktorów jądrowych. Student potrafi scharakteryzować i omówić główne systemy pomocnicze i bezpieczeństwa reaktorów jądrowych. | ENE_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_TJiW/05_U01 Student potrafi poprawnie analizować i interpretować zmiany podstawowych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego w warunkach normalnej pracy oraz podczas awarii reaktora. | ENE_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_TJiW/05_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się oraz podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji zawodowych. | ENE_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-2 | S-3 |
ENE_2A_TJiW/05_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w zespole. | ENE_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_TJiW/05_W01 Student posiada wiedzę z zakresu rozwiązań konstrukcyjnych oraz zasad eksploatacji współczesnych reaktorów jądrowych. Student potrafi scharakteryzować i omówić główne systemy pomocnicze i bezpieczeństwa reaktorów jądrowych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie ani na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych. | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ją zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_TJiW/05_U01 Student potrafi poprawnie analizować i interpretować zmiany podstawowych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego w warunkach normalnej pracy oraz podczas awarii reaktora. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym analizuje i interpretuje zmiany podstawowych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego w warunkach normalnej pracy oraz podczas awarii reaktora. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_TJiW/05_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się oraz podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji zawodowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ujawnia mierne potrzebę uczenia się i podnoszenia swoich umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ENE_2A_TJiW/05_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jerzy Kubowski, Elektrownie jądrowe, WNT, Warszawa, 2013
- Grzegorz Jezierski, Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005
- Celiński Zdzisław, Energetyka jądrowa, PWN, Warszawa, 1991
- Praca zbiorowa, Wszystko o energetyce jądrowej, AREVA, 2008
Literatura dodatkowa
- Maciej Pawlik, Franciszek Strzelczyk, Elektrownie, WNT, Warszawa, 2016