Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)

Sylabus przedmiotu Perspektywiczne technologie energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Perspektywiczne technologie energetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów: podstawy termodynamiki, wymiana ciepła i wymienniki, paliwa i technologie spalania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami konwersji energii, które mogą mieć znaczenie w bilansie energetycznym kraju w przyszłości.
C-2Zapoznanie studentów z potencjalnymi źródłami energii, obecnie nieeksploatowanymi lub mającymi niewielkie znacznie dla bilansu energetycznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie prezentacji na wybrane tematy z zakresu perspektywicznych technologii energetycznych, wygłoszenie prezentacji na forum grupy, wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez pozostałych uczetników zajęć. Dyskusja.8
8
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii. Gaz łupkowy i klatraty metanu. Siłownie typu ORC i ich zastosowania. Ogniwa paliwowe. Technologie jędrowe. Inne perspektywiczne technologie energetyczne. Zaliczenie.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.8
A-A-2Praca samodzielna studenta, zebranie materiałów, przegląd literatury tematu,12
A-A-3Przygotowanie prezentacji.5
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie8
A-W-2Praca własna studenta17
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy
M-2Ćwiczenia audytoryjne, wygłoszenie określonej tematycznie, samodzielnie przygotowanej prezentacji na formu grupy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu polega na uzyskaniu 51% punktów w zaliczeniu końcowym.
S-2Ocena formująca: Aby zaliczyć ćwiczenia audytoryjne należy przygotować prezentację na wylosowany lub wybrany temat, wygłosić ją na forum grupy, wysłuchać prezentacji innych uczestników zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C39_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych.
ENE_1A_W26, ENE_1A_W27C-1, C-2T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C39_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej.
ENE_1A_U09, ENE_1A_U13, ENE_1A_U16, ENE_1A_U18, ENE_1A_U26C-2T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C39_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych.
2,0uzyskanie poniżej 50% punktów na zaliczeniu końcowym
3,0uzyskanie 51% - 60 % punktów na zaliczeniu końcowym
3,5uzyskanie 61% - 70 % punktów na zaliczeniu końcowym
4,0uzyskanie 71% - 80 % punktów na zaliczeniu końcowym
4,5uzyskanie 81% - 90 % punktów na zaliczeniu końcowym
5,0uzyskanie powyżej 91% punktów nazaliczeniu końcowym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C39_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej.
2,0
3,0spełnienie minimalnych wymagań stawianych prezentację i jej wygłoszeniu
3,5
4,0
4,5
5,0przygotowanie rozbudowanej prezentacji, atrakcyjne i poprawne merytorycznie jej przedstawienie, udzielenie kompetentnych odpowiedzi z zakresu tematyki prezentacji

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
  2. Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne urzadzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
  3. Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  4. Jezierski G., Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007
  2. Praca zbiorowa, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, Kraków, 2008
  3. Banaszek J i inni, Termodynamika. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie prezentacji na wybrane tematy z zakresu perspektywicznych technologii energetycznych, wygłoszenie prezentacji na forum grupy, wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez pozostałych uczetników zajęć. Dyskusja.8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii. Gaz łupkowy i klatraty metanu. Siłownie typu ORC i ich zastosowania. Ogniwa paliwowe. Technologie jędrowe. Inne perspektywiczne technologie energetyczne. Zaliczenie.8
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.8
A-A-2Praca samodzielna studenta, zebranie materiałów, przegląd literatury tematu,12
A-A-3Przygotowanie prezentacji.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie8
A-W-2Praca własna studenta17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_C39_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W26Ma podstawową wiedzę w dziedzinie energetyki jądrowej
ENE_1A_W27Zna aktualne kierunki rozwoju energetyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami konwersji energii, które mogą mieć znaczenie w bilansie energetycznym kraju w przyszłości.
C-2Zapoznanie studentów z potencjalnymi źródłami energii, obecnie nieeksploatowanymi lub mającymi niewielkie znacznie dla bilansu energetycznego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii. Gaz łupkowy i klatraty metanu. Siłownie typu ORC i ich zastosowania. Ogniwa paliwowe. Technologie jędrowe. Inne perspektywiczne technologie energetyczne. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu polega na uzyskaniu 51% punktów w zaliczeniu końcowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie poniżej 50% punktów na zaliczeniu końcowym
3,0uzyskanie 51% - 60 % punktów na zaliczeniu końcowym
3,5uzyskanie 61% - 70 % punktów na zaliczeniu końcowym
4,0uzyskanie 71% - 80 % punktów na zaliczeniu końcowym
4,5uzyskanie 81% - 90 % punktów na zaliczeniu końcowym
5,0uzyskanie powyżej 91% punktów nazaliczeniu końcowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_C39_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U09Umie analizować schematy cieplne i charakterystyczne parametry pracy urządzeń i systemów energetycznych
ENE_1A_U13Umie ocenić wpływ eksploatacji urządzenia, systemu energetycznego na środowisko
ENE_1A_U16Umie przygotować i przeprowadzić badania pozwalające określić parametry i wskaźniki charakteryzujące proces energetyczny
ENE_1A_U18Umie analizować wpływ wybranych parametrów procesu na jego wydajność i efektywność energetyczną
ENE_1A_U26Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w energetyce, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z potencjalnymi źródłami energii, obecnie nieeksploatowanymi lub mającymi niewielkie znacznie dla bilansu energetycznego.
Treści programoweT-A-1Przygotowanie prezentacji na wybrane tematy z zakresu perspektywicznych technologii energetycznych, wygłoszenie prezentacji na forum grupy, wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez pozostałych uczetników zajęć. Dyskusja.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, wygłoszenie określonej tematycznie, samodzielnie przygotowanej prezentacji na formu grupy.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aby zaliczyć ćwiczenia audytoryjne należy przygotować prezentację na wylosowany lub wybrany temat, wygłosić ją na forum grupy, wysłuchać prezentacji innych uczestników zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0spełnienie minimalnych wymagań stawianych prezentację i jej wygłoszeniu
3,5
4,0
4,5
5,0przygotowanie rozbudowanej prezentacji, atrakcyjne i poprawne merytorycznie jej przedstawienie, udzielenie kompetentnych odpowiedzi z zakresu tematyki prezentacji