Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Mechanika II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza umiejętności z matematyki ( w tym rachunku wektorowego i różniczkowego ) oraz z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi praweami dynamiki |
C-2 | Ukształtowanie umiejętnośc iwyznaczania równań ruchu w przypadku gdy znane są siły działające na bryłę sztywną |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dynamika punktu materialnego: równania różniczkowe ruchu, zasada d'Alemberta. Drgania punktu materialnego: swobodne i wymaszone ( nietłumione i tłumione }. Zasada równoważności energii kinetycznej i pracy. Praca i moc. Zasada zachowania energii mechanicznej. Zasada zachowania pędu i krętu układu punktów materialnych i bryły sztywnej. Dynamika ruchu obrotowego bryły sztywnej wokóół stałej osi. Reakcje dynamiczne. Dynamika ruchu płaskiego bryły sztywnej. Zasada równowaznosci energii kinetycznej i pracy oraz zachowania energii mechanicznej dla układu punktów materialnych i bryły sztywnej. Równania Lagrange'a II-go rodzaju. | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe, pierwsze idrugie zadanie dynamiki, zasada d'alemberta. Dynamika punktu w ruchu względnym. Drgania punktu materialnego: swobodne tłumione i nie tłumione oraz wymuszone. Praca, moc i energia. Zasady dynamiki punktu materialnego: zasada pędu kręu i energii. Geometria mas: środek masy, momenty bezwładności. Dynamika układu punktów materialnych: ruch środka masy, podstawowe zasady (zasada pedu, krętu, zasada energii kinetycznej, w tym twierdzenie Koeniga ). Dynamika bryły sztywnej w ruchu obrotowym wokół stałej osi, w ruchu płaskim, w ruchu kulistym i ogólnym. Reakcje dynamiczne. Wybrane zagadnienia mechaniki analitycznej: zasada prac przygotowanych, równania Lagrange'a II-go rodzaju. | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | Praca własna | 17 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 8 |
A-W-2 | Praca własna | 17 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykoirzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie wybranych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie tyrwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie sprawdzianów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie dwóch kolokwiów pisemnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Łączna ocena na podstawie wyniku egzaminu pisemnego oraz oceny z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C02_W01 Student powinien poznać podstawowe pojęcia, prawa i zasady dynamiki. Powinien umieć wyznaczać ruch ciała w prostych przypadkach, gdy znane sa sily na nie działające | ENE_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C02_U01 Student powinien umieć wyznaczyć ruch ciała pod wpływem sił na nie działających. | ENE_1A_U02, ENE_1A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C02_K01 Student powinien umieć przekazywać wiedzę innym osobom jej potrzebującym. | ENE_1A_K01, ENE_1A_K03 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C02_W01 Student powinien poznać podstawowe pojęcia, prawa i zasady dynamiki. Powinien umieć wyznaczać ruch ciała w prostych przypadkach, gdy znane sa sily na nie działające | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student opanował w sposób ogólny wymaganą wiedzę. Wykazuje trudności z jej aplikacją | |
3,5 | Student opanował w sposób ogólny wymaganą wiedzę. Potrafi ją zastosowac dla prostych przypadków dynamiki punktu materialnego | |
4,0 | Student opanował w stopniu wystarczającym wymaganą wiedzę. | |
4,5 | Student opanował w stopniu wystarczającym wymaganą wiedzę. Potrafi ją wykorzystać w przypadku dynamiki bryły sztywnej | |
5,0 | Student opanował wymaganą wiedzę w stopniu więcej niz wystarczającym. Wykazuje duzą inicjatywę na wykładach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C02_U01 Student powinien umieć wyznaczyć ruch ciała pod wpływem sił na nie działających. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu wystarczajacym do zrozumienia podstaw dynamiki, jednakże orientuje się w prostych przypadkach dynamiki punktu | |
3,5 | Student ogólnie orientuje się w zagadnieniach dynamiki, jednakże nie potrafi wiedzyj wystarczająco wykorzystać | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w stopniu wystarczajaco potrzebnym do dalszej edukacji | |
4,5 | Student wykazuje sie więcej niż dobrą znajomoscia zagadnień dynamiki | |
5,0 | Student wykazuje się bardzo dobrą znajomoscią przedmiotu oraz wykazuje dużą inicjatywe na wykładach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C02_K01 Student powinien umieć przekazywać wiedzę innym osobom jej potrzebującym. | 2,0 | |
3,0 | obecność | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika Ogólna, t2. Dynamika, PWN, Warszawa, 1996
- Misiak J., Mechanika Ogólna, t2. Dynamika, WNT, Warszawa, 1989
- Osiński Z., Mechanika Ogólna, PWN, Warszawa, 1997
- Mieszczerski I.W., Zbiór zadań z Mechaniki, PWN, Warszawa, 1969
- Leyko J., SzmelterJ., Zbiór zadań z Mechaniki Ogólnejk, t.2, Kinematyka i Dynamika, PWN, Warszawa, 1972
Literatura dodatkowa
- Misiak J., Zadania z Mechaniki Ogólnej, cz.3. Dynamika, WNT, Warszawa, 1996
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z Mechaniki, PWN, Warszawa, 1983