Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Eksploatacja i utrzymanie ruchu elektrowni gazowo-parowych

Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji bloków gazowo-parowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja i utrzymanie ruchu elektrowni gazowo-parowych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy eksploatacji bloków gazowo-parowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 16 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 8 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na temat sposobu funkcjonowania bloków gazowo-parowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teoretyczną oraz praktyczną wiedzą, związaną z budową i eksploatacją urządzeń podstawowych i pomocniczych bloków gazowo-parowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11. Badanie wpływu temperatury powietrza i jakości paliwa na sprawność turbiny gazowej. 2. Badanie wybranych przykładów strat bloków gazowo-parowych.8
8
wykłady
T-W-11. Urządzenia podstawowe bloków CCGT: • turbiny gazowe • sprężarki • turbiny parowe • kotły odzysknicowe 2. Urządzenia pomocnicze bloków CCGT: • stacja przygotowania gazu • stacja przygotowania wody technologicznej • czerpnie powietrza • układy chłodzenia skraplaczy • stacje rozruchowe 3. Uwarunkowania pracy bloków CCGT 4. Rola bloków CCGT w systemach elektroenergetycznych (SE) 5. Charakterystyka bloków gazowo-parowych vs bloków węglowych; zmienność obciążeń, możliwości produkcyjne i regulacyjne 6. Problemy eksploatacyjne bloków CCGT16
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-L-2Praca własna studenta.42
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-W-2Praca własna studenta.34
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EGP_10-_08_W01
Student ma wiedzę, niezbędną dla zrozumienia zagadnień związanych z problematyką eksploatacji siłowni gazowo-parowych. Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wpływu parametrów operacyjnych na efektywność energetycznych bloków gazowo-parowych i ich oddziaływanie na funkcjonowanie systemów energetycznych. Zna zagadnienia związane z budową maszyn i urządzeń energetycznych.
EGP_10-_W05, EGP_10-_W08C-1T-L-1, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EGP_10-_08_U01
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do poszukiwania właściwych źródeł i interpretowania znalezionych informacji w celu rozwiązywania zarówno standardowych jak i niestandardowych problemów związanych z siłowniami gazowymi. Potrafi przedstawić i przeanalizować obiegi cieplne elektrowni gazowych i gazowo-parowych.
EGP_10-_U05C-1T-L-1, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EGP_10-_08_W01
Student ma wiedzę, niezbędną dla zrozumienia zagadnień związanych z problematyką eksploatacji siłowni gazowo-parowych. Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wpływu parametrów operacyjnych na efektywność energetycznych bloków gazowo-parowych i ich oddziaływanie na funkcjonowanie systemów energetycznych. Zna zagadnienia związane z budową maszyn i urządzeń energetycznych.
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EGP_10-_08_U01
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do poszukiwania właściwych źródeł i interpretowania znalezionych informacji w celu rozwiązywania zarówno standardowych jak i niestandardowych problemów związanych z siłowniami gazowymi. Potrafi przedstawić i przeanalizować obiegi cieplne elektrowni gazowych i gazowo-parowych.
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności.

Literatura podstawowa

  1. Miller A., Turbiny gazowe i układy parowo-gazowe
  2. Skorek J. Kalina J., Gazowe układy kogeneracyjne

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11. Badanie wpływu temperatury powietrza i jakości paliwa na sprawność turbiny gazowej. 2. Badanie wybranych przykładów strat bloków gazowo-parowych.8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Urządzenia podstawowe bloków CCGT: • turbiny gazowe • sprężarki • turbiny parowe • kotły odzysknicowe 2. Urządzenia pomocnicze bloków CCGT: • stacja przygotowania gazu • stacja przygotowania wody technologicznej • czerpnie powietrza • układy chłodzenia skraplaczy • stacje rozruchowe 3. Uwarunkowania pracy bloków CCGT 4. Rola bloków CCGT w systemach elektroenergetycznych (SE) 5. Charakterystyka bloków gazowo-parowych vs bloków węglowych; zmienność obciążeń, możliwości produkcyjne i regulacyjne 6. Problemy eksploatacyjne bloków CCGT16
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-L-2Praca własna studenta.42
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-W-2Praca własna studenta.34
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEGP_10-_08_W01Student ma wiedzę, niezbędną dla zrozumienia zagadnień związanych z problematyką eksploatacji siłowni gazowo-parowych. Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wpływu parametrów operacyjnych na efektywność energetycznych bloków gazowo-parowych i ich oddziaływanie na funkcjonowanie systemów energetycznych. Zna zagadnienia związane z budową maszyn i urządzeń energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEGP_10-_W05Zna i rozumie podstawy eksploatacji bloków gazowo-parowych
EGP_10-_W08Zna zaawansowane metody optymalizacji i oceny efektywności energetycznych procesów wytwarzania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teoretyczną oraz praktyczną wiedzą, związaną z budową i eksploatacją urządzeń podstawowych i pomocniczych bloków gazowo-parowych.
Treści programoweT-L-11. Badanie wpływu temperatury powietrza i jakości paliwa na sprawność turbiny gazowej. 2. Badanie wybranych przykładów strat bloków gazowo-parowych.
T-W-11. Urządzenia podstawowe bloków CCGT: • turbiny gazowe • sprężarki • turbiny parowe • kotły odzysknicowe 2. Urządzenia pomocnicze bloków CCGT: • stacja przygotowania gazu • stacja przygotowania wody technologicznej • czerpnie powietrza • układy chłodzenia skraplaczy • stacje rozruchowe 3. Uwarunkowania pracy bloków CCGT 4. Rola bloków CCGT w systemach elektroenergetycznych (SE) 5. Charakterystyka bloków gazowo-parowych vs bloków węglowych; zmienność obciążeń, możliwości produkcyjne i regulacyjne 6. Problemy eksploatacyjne bloków CCGT
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEGP_10-_08_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do poszukiwania właściwych źródeł i interpretowania znalezionych informacji w celu rozwiązywania zarówno standardowych jak i niestandardowych problemów związanych z siłowniami gazowymi. Potrafi przedstawić i przeanalizować obiegi cieplne elektrowni gazowych i gazowo-parowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEGP_10-_U05Posiada umiejętność wykorzystania podstaw eksploatacji bloków gazowo-parowych w obszarze dotyczącym ich utrzymania w ruchu oraz napraw
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teoretyczną oraz praktyczną wiedzą, związaną z budową i eksploatacją urządzeń podstawowych i pomocniczych bloków gazowo-parowych.
Treści programoweT-L-11. Badanie wpływu temperatury powietrza i jakości paliwa na sprawność turbiny gazowej. 2. Badanie wybranych przykładów strat bloków gazowo-parowych.
T-W-11. Urządzenia podstawowe bloków CCGT: • turbiny gazowe • sprężarki • turbiny parowe • kotły odzysknicowe 2. Urządzenia pomocnicze bloków CCGT: • stacja przygotowania gazu • stacja przygotowania wody technologicznej • czerpnie powietrza • układy chłodzenia skraplaczy • stacje rozruchowe 3. Uwarunkowania pracy bloków CCGT 4. Rola bloków CCGT w systemach elektroenergetycznych (SE) 5. Charakterystyka bloków gazowo-parowych vs bloków węglowych; zmienność obciążeń, możliwości produkcyjne i regulacyjne 6. Problemy eksploatacyjne bloków CCGT
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności.