Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Eksploatacja i utrzymanie ruchu elektrowni gazowo-parowych
Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji bloków gazowo-parowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja i utrzymanie ruchu elektrowni gazowo-parowych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy eksploatacji bloków gazowo-parowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza na temat sposobu funkcjonowania bloków gazowo-parowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teoretyczną oraz praktyczną wiedzą, związaną z budową i eksploatacją urządzeń podstawowych i pomocniczych bloków gazowo-parowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | 1. Badanie wpływu temperatury powietrza i jakości paliwa na sprawność turbiny gazowej. 2. Badanie wybranych przykładów strat bloków gazowo-parowych. | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Urządzenia podstawowe bloków CCGT: • turbiny gazowe • sprężarki • turbiny parowe • kotły odzysknicowe 2. Urządzenia pomocnicze bloków CCGT: • stacja przygotowania gazu • stacja przygotowania wody technologicznej • czerpnie powietrza • układy chłodzenia skraplaczy • stacje rozruchowe 3. Uwarunkowania pracy bloków CCGT 4. Rola bloków CCGT w systemach elektroenergetycznych (SE) 5. Charakterystyka bloków gazowo-parowych vs bloków węglowych; zmienność obciążeń, możliwości produkcyjne i regulacyjne 6. Problemy eksploatacyjne bloków CCGT | 16 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 8 |
A-L-2 | Praca własna studenta. | 42 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 16 |
A-W-2 | Praca własna studenta. | 34 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EGP_10-_08_W01 Student ma wiedzę, niezbędną dla zrozumienia zagadnień związanych z problematyką eksploatacji siłowni gazowo-parowych. Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wpływu parametrów operacyjnych na efektywność energetycznych bloków gazowo-parowych i ich oddziaływanie na funkcjonowanie systemów energetycznych. Zna zagadnienia związane z budową maszyn i urządzeń energetycznych. | EGP_10-_W05, EGP_10-_W08 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EGP_10-_08_U01 Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do poszukiwania właściwych źródeł i interpretowania znalezionych informacji w celu rozwiązywania zarówno standardowych jak i niestandardowych problemów związanych z siłowniami gazowymi. Potrafi przedstawić i przeanalizować obiegi cieplne elektrowni gazowych i gazowo-parowych. | EGP_10-_U05 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EGP_10-_08_W01 Student ma wiedzę, niezbędną dla zrozumienia zagadnień związanych z problematyką eksploatacji siłowni gazowo-parowych. Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wpływu parametrów operacyjnych na efektywność energetycznych bloków gazowo-parowych i ich oddziaływanie na funkcjonowanie systemów energetycznych. Zna zagadnienia związane z budową maszyn i urządzeń energetycznych. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów) |
3,0 | od 10 do 12 punktów | |
3,5 | od 13 do 14 punktów | |
4,0 | od 15 do 16 punktów | |
4,5 | od 17 do 18 punktów | |
5,0 | powyżej 18 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EGP_10-_08_U01 Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do poszukiwania właściwych źródeł i interpretowania znalezionych informacji w celu rozwiązywania zarówno standardowych jak i niestandardowych problemów związanych z siłowniami gazowymi. Potrafi przedstawić i przeanalizować obiegi cieplne elektrowni gazowych i gazowo-parowych. | 2,0 | Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe. |
3,0 | Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień. | |
3,5 | Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań. | |
4,0 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności. | |
4,5 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności. | |
5,0 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności. |
Literatura podstawowa
- Miller A., Turbiny gazowe i układy parowo-gazowe
- Skorek J. Kalina J., Gazowe układy kogeneracyjne