Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Eksploatacja i utrzymanie ruchu elektrowni gazowo-parowych
Sylabus przedmiotu Ciepłownictwo nowych generacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja i utrzymanie ruchu elektrowni gazowo-parowych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ciepłownictwo nowych generacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Sekret <wimim.kte@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza ze zakresu podstaw: matematyki, fizyki, termodynamiki technicznej i mechaniki płynów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu: kierunków rozwoju, budowy i eksploatacji systemów ciepłowniczych oraz możliwości i efektów ich modernizacji w świetle pakietu klimatyczno-energetycznego w perspektywie roku 2050. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Kierunki rozwoju systemów ciepłowniczych. Charakterystyka ciepłownictwa w Polsce, uwarunkowania prawne, wymogi środowiskowe, specyfika efektywnych systemów ciepłowniczych, nowe generacje systemów ciepłowniczych, ciepłownictwo niskotemperaturowe (LTDHS), modernizacja i przyszłość systemów ciepłowniczych. Źródła ciepła w systemach ciepłowniczych nowych generacji. Potencjał i charakterystyka nośników energii pierwotnej, charakterystyka technologii konwersji energii, aspekty środowiskowe z wykorzystaniem analizy cyklu życia (LCA). Magazynowanie ciepła w systemach ciepłowniczych Metody magazynowania ciepła, podział akumulatorów ciepła, charakterystyka technologii magazynowania ciepła. Ciepłownictwo niskotemperaturowe Obniżanie temperatury nośnika ciepła w istniejących systemach ciepłowniczych – ograniczenia i rozwiązania pozwalające je przezwyciężyć, przykład wdrożenia, efekty energetyczne, środowiskowe i ekonomiczne. | 16 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Praca własna studenta. | 34 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EGP_10-_07_W01 Zna procesy i elementy warunkujące pracę obecnych i nowej generacji systemów ciepłowniczych. Posiada wiedzę dotyczącą budowy, eksploatacji, modernizacji i zarządzania systemami ciepłowniczymi obecnej i nowej generacji. | EGP_10-_W06 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EGP_10-_07_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną zdobytą w trakcie studiów w obszarze działań zawodowych | EGP_10-_U06 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EGP_10-_07_K01 Ma świadomość ważności zdobytej wiedzy w aspekcie inżynierskim i krytycznego podejścia do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. | EGP_10-_K01 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EGP_10-_07_W01 Zna procesy i elementy warunkujące pracę obecnych i nowej generacji systemów ciepłowniczych. Posiada wiedzę dotyczącą budowy, eksploatacji, modernizacji i zarządzania systemami ciepłowniczymi obecnej i nowej generacji. | 2,0 | Nie posiada wiedzy |
3,0 | Posiada zaledwie pobieżną wiedzę i nie potrafi wskazać możliwości jej wykorzystania | |
3,5 | Posiada zaledwie pobieżną wiedzę, ale potrafi wskazać możliwości jej wykorzystania | |
4,0 | Posiada wiedzę, ale w sposób ograniczony potrafi wskazać możliwości jej wykorzystania | |
4,5 | Posiada wiedzę i potrafi wskazać możliwości jej wykorzystania | |
5,0 | Posiada wiedzę, potrafi wskazać możliwości jej wykorzystania oraz potrafi wskazać możliwe rozwiązania problemu inżynierskiego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EGP_10-_07_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną zdobytą w trakcie studiów w obszarze działań zawodowych | 2,0 | Nie posiada umiejętności |
3,0 | Posiada umiejętności w obszarze podstawowych działań zawodowych | |
3,5 | Student w pełni przyswoił efekty uczenia na ocenę 3,0, ale nie przyswoił w pełni efektów uczenia na ocenę 4,0 | |
4,0 | Posiada umiejętności w obszarze podstawowej i szczegółowej problematyki zawodowej | |
4,5 | Student w pełni przyswoił efekty uczenia na ocenę 4,0, ale nie przyswoił w pełni efektów uczenia na ocenę 5,0 | |
5,0 | Posiada umiejętności w obszarze podstawowych, szczegółowych i zaawansowanych działań zawodowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EGP_10-_07_K01 Ma świadomość ważności zdobytej wiedzy w aspekcie inżynierskim i krytycznego podejścia do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. | 2,0 | Nie posiada świadomości ważności zdobywanej wiedzy |
3,0 | Posiada świadomość ważności zdobywanej wiedzy jedynie w obszarze podstawowych działań zawodowych | |
3,5 | Student w pełni przyswoił efekty uczenia na ocenę 3,0, ale nie przyswoił w pełni efektów uczenia na ocenę 4,0 | |
4,0 | Posiada świadomość ważności zdobywanej wiedzy w obszarze podstawowych i szczegółowych działań zawodowych | |
4,5 | Student w pełni przyswoił efekty uczenia na ocenę 4,0, ale nie przyswoił w pełni efektów uczenia na ocenę 5,0 | |
5,0 | Posiada świadomość ważności zdobywanej wiedzy w obszarze podstawowych, szczegółowych oraz zaawansowanych działań zawodowych |
Literatura podstawowa
- Szargut J., Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 1998
- Ziebik A., Szega M., Gospodarka energetyczna z przykładami obliczeniowymi, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2018
- Sekret R.:, Efekty środowiskowe systemów zaopatrzenia budynków w energię, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2012, Monografie nr 237
- Szkarkowski A., Łatkowski L., Ciepłownictwo, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2019, Wydanie III
- Żarski K., Węzły cieplne w miejskich systemach ciepłowniczych., Ośrodek informacji „Technika instalacyjna w budownictwie”, Warszawa, 2014, Wydanie II
Literatura dodatkowa
- Czasopisma techniczne związane z tematyką przedmiotu – zgodnie z przywołaniami w materiałach wykładowych
- Czasopisma naukowe związane z tematyką przedmiotu – zgodnie z przywołaniami w materiałach wykładowych