Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Eksploatacja i utrzymanie ruchu elektrowni gazowo-parowych
Sylabus przedmiotu Wymagania prawne w energetyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja i utrzymanie ruchu elektrowni gazowo-parowych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wymagania prawne w energetyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość aktów prawnych obowiązujących w obszarze sektora energetycznego tj. ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, ustawa z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw formalno-prawnych funkcjonowania sektora energetycznego w Polsce i Unii Europejskiej. |
C-2 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw formalno-prawnych funkcjonowania sektora przedsiębiorstw energetycznych w Polsce. |
C-3 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie modelu prawnego i własnościowego operatorów systemów przesyłowych w Polsce. |
C-4 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw dotyczących regulacji prokonkurencyjnej w sektorze energetycznym – elektroenergetyce, gazownictwie i energetyce cieplnej. |
C-5 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie podstawowych wymagań formalno-prawnych w zakresie inżynierii i ochrony środowiska, dotyczących sektora energetycznego w Polsce i Unii Europejskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy formalno-prawne funkcjonowania sektora energetycznego w Polsce i Unii Europejskiej | 3 |
T-W-2 | Podstawy formalno-prawne funkcjonowania przedsiębiorstw energetycznych w Polsce | 3 |
T-W-3 | Model prawny i własnościowy operatorów systemów przesyłowych w Polsce | 2 |
T-W-4 | Regulacja prokonkurencyjna w sektorze energetycznym – elektroenergetyce, gazownictwie i energetyce cieplnej | 2 |
T-W-5 | Wymagania formalno-prawne w zakresie inżynierii i ochrony środowiska dotyczące sektora energetycznego w Polsce i Unii Europejskiej | 6 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 16 |
A-W-3 | Konsultacje | 18 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny / wykład problemowy |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EGP_10-_02_W01 Poznanie podstaw formalno-prawnych funkcjonowania sektora energetycznego oraz przedsiębiorstw energetycznych w Polsce i Unii Europejskiej. | EGP_10-_W02 | — | C-2, C-1, C-4, C-3, C-5 | T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EGP_10-_02_U01 Student nabywa umiejętności analizowania wymagań prawnych dotyczących sektora energetycznego oraz przedsiębiorstw energetycznych w Polsce i Unii Europejskiej. | EGP_10-_U01 | — | C-4, C-3, C-1, C-2, C-5 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EGP_10-_02_K01 Student ma kompetencje i świadomość wpływu wymagań prawnych na zgodne z wymaganiami prawnymi funkcjonowanie podmiotów sektora energetycznego. | EGP_10-_K01 | — | C-1, C-3, C-5, C-4, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EGP_10-_02_W01 Poznanie podstaw formalno-prawnych funkcjonowania sektora energetycznego oraz przedsiębiorstw energetycznych w Polsce i Unii Europejskiej. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów) |
3,0 | od 10 do 12 punktów | |
3,5 | od 13 do 14 punktów | |
4,0 | od 15 do 16 punktów | |
4,5 | od 17 do 18 punktów | |
5,0 | powyżej 18 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EGP_10-_02_U01 Student nabywa umiejętności analizowania wymagań prawnych dotyczących sektora energetycznego oraz przedsiębiorstw energetycznych w Polsce i Unii Europejskiej. | 2,0 | Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe. |
3,0 | Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień. | |
3,5 | Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań. | |
4,0 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności. | |
4,5 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności. | |
5,0 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EGP_10-_02_K01 Student ma kompetencje i świadomość wpływu wymagań prawnych na zgodne z wymaganiami prawnymi funkcjonowanie podmiotów sektora energetycznego. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów) |
3,0 | od 10 do 12 punktów | |
3,5 | od 13 do 14 punktów | |
4,0 | od 15 do 16 punktów | |
4,5 | od 17 do 18 punktów | |
5,0 | powyżej 18 punktów |
Literatura podstawowa
- M. Nowacki, Model prawny i własnościowy operatorów systemów przesyłowych w Polsce – uwagi de lege lata i de lege ferenda w świetle prawa Unii Europejskiej., C.H. Beck, Warszawa, 2013
- W: A. Walaszek-Pyzioł, Regulacja – innowacja w sektorze energetycznym., C.H. Beck, Warszawa, 2013
- Będkowski-Kozioł, M., Regulacja prokonkurencyjna w sektorze energetycznym – elektroenergetyce, gazownictwie i energetyce cieplnej., C.-H. Beck, Warszawa, 2014
- M. Kępiński, System Prawa Prywatnego. Tom XV. Prawo konkurencji., C.-H. Beck, Warszawa, 2014
- Jones, C., EU Energy Law Volume I: The Internal Energy Market – The Third Liberalisation Package, Claeys & Casteels, Deventer, 2010