Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Nowoczesne metody modelowania i symulacji systemów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowoczesne metody modelowania i symulacji systemów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,40,62zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,60,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki, podstawy informatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie studentów idei modelowania graficznego zagadnień projektowych w obszarze systemów teleinformatycznych, w tym nowoczesnych narzędzi i metod modelowania i symulacji komputerowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do wybranego programu modelowania wymagań. Środowisko pracy. Podstawy modelowania. Parametry obiektów modelowania2
T-L-2Tworzenie struktury projektu zgodnie z wybranym przepływem pracy (wybrany standard)2
T-L-3Generowanie dokumentacji związanej z zarządzaniem wymaganiami2
T-L-4Wprowadzenie do języka modelowania procesów biznesowych2
T-L-5Modelowanie przypadków użycia. Powiązanie modelu wymagań z przypadkami użycia2
T-L-6Od dokumentu w MS Word, przez MS Excel do struktury metamodelu2
T-L-7Meta-Object Facility i Graph-Object-Property-Relationship-Role w dziedzinowym modelowaniu. Mój pierwszy własny język modelowania2
T-L-8Zaliczenie laboratorium1
15
wykłady
T-W-1Inżynieria wymagań. Definicja wymagania. Zarządzanie wymaganiami w projektach3
T-W-2Modelowanie procesów biznesowych. Wprowadzenie do narzędzi symulacji procesów3
T-W-3Inżynieria systemów. Zastosowanie modeli w inżynierii systemów. Wprowadzenie do języka SysML3
T-W-4Automatyczne generowanie kodu jako metoda wytwarzania oprogramowania3
T-W-5Dziedzinowe modelowanie z zastosowaniem podejścia Meta-Object Facility oraz Graph-Object-Property-Relationship-Role2
T-W-6Zaliczenie wykładu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna25
40
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studium literatury10
A-W-3praca własna10
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz oprogramowania
M-4Ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych, na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C20.1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie metod modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych
TI_1A_W16, TI_1A_W19, TI_1A_W23C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C20.1_U01
Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych
TI_1A_U23, TI_1A_U16C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C20.1_K01
Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów teleinformatycznych z wykorzystaniem modelowania i symulacji
TI_1A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C20.1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie metod modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych.
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student ma wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym istoty modelowania wymagań w projektowaniu systemów. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student ma wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym istoty modelowania wymagań oraz procesów bieznesowych w projektowaniu systemów. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym automatycznego dokumentowania wymagań oraz procesów bieznesowych w projektowaniu systemów. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student ma wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym definiowania oraz zastosowania dziedzinowych języków modelowania w projektowaniu systemów. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C20.1_U01
Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych
2,0Student nie potrafi stosować narzędzi programowych do modelowania i symulacji systemów.
3,0Student potrafi stosować narzędzia programowych do modelowania i symulacji systemów w podstawowym zakresie. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi stosować narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w tym w zakresie modelowania wymagań oraz powiązania ich ze zdefiniowanymi dla systemu przypadkami użycia. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi stosować narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w tym w zakresie modelowania procesów biznesowych w powiązaniu z wymaganiami wobec systemu oraz zidentyfikowanymi przypadkami użycia. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student w swobodny sposób posługuje się narzędziami modelowania i symulacji systemów, również w zakresie automatycznego dokumentowania wymagań oraz procesów bieznesowych w projektowaniu systemów. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student, z zastosowaniem narzędzi modelowania (metamodelowania) potrafi zaprojektować i zaimplementować dziedzinowy język modelowania systemów. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C20.1_K01
Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów teleinformatycznych z wykorzystaniem modelowania i symulacji
2,0Student nie posiada kompetencji niezbędnych do udziału w projektach systemów teleinformatycznych.
3,0Student posiada kompetencje kluczowe niezbędne do udziału w projektach systemów teleinformatycznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do udziału w sesjach definiowania wymagań oraz przypadków użycia jak również efektywnego ich modelowania i symulacji. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do udziału w definiowaniu procesów biznesowych oraz przepływów pracy w projektach, jak również efektywnego ich modelowania i symulacji. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do definiowania przepływów pracy związanych z automatyzacją generowania dokumentacji projektowej, jak również efektywnego jej modelowania i symulacji. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do definiowania zakresu i struktury dziedzinowego języka modelowania, jak również jego modelowania i weryfikacji symulacyjnej. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. Chrabski, B.; Zmitrowicz, K., Inżynieria wymagań w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015, ISBN 9788301180188
  2. Wrycza, S.; Marcinkowski, B., Język inżynierii systemów SysML. Architektura i zastosowania. Profile UML 2.x w praktyce, Helion, 2010
  3. Aarenstrup, R., Managing model-based design, The MathWorks, Inc., Natick, Massachusetts, USA, 2015, ISBN 978-1512036138
  4. Drejewicz, S., Zrozumieć BPMN. Modelowanie procesów biznesowych, Helion, Gliwice, 2017, ISBN 978-83-283-2707-8

Literatura dodatkowa

  1. Friedenthal, S.; Moore, A.; Steiner, R., A Practical Guide To SysML: The Systems Modeling Language, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do wybranego programu modelowania wymagań. Środowisko pracy. Podstawy modelowania. Parametry obiektów modelowania2
T-L-2Tworzenie struktury projektu zgodnie z wybranym przepływem pracy (wybrany standard)2
T-L-3Generowanie dokumentacji związanej z zarządzaniem wymaganiami2
T-L-4Wprowadzenie do języka modelowania procesów biznesowych2
T-L-5Modelowanie przypadków użycia. Powiązanie modelu wymagań z przypadkami użycia2
T-L-6Od dokumentu w MS Word, przez MS Excel do struktury metamodelu2
T-L-7Meta-Object Facility i Graph-Object-Property-Relationship-Role w dziedzinowym modelowaniu. Mój pierwszy własny język modelowania2
T-L-8Zaliczenie laboratorium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Inżynieria wymagań. Definicja wymagania. Zarządzanie wymaganiami w projektach3
T-W-2Modelowanie procesów biznesowych. Wprowadzenie do narzędzi symulacji procesów3
T-W-3Inżynieria systemów. Zastosowanie modeli w inżynierii systemów. Wprowadzenie do języka SysML3
T-W-4Automatyczne generowanie kodu jako metoda wytwarzania oprogramowania3
T-W-5Dziedzinowe modelowanie z zastosowaniem podejścia Meta-Object Facility oraz Graph-Object-Property-Relationship-Role2
T-W-6Zaliczenie wykładu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna25
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studium literatury10
A-W-3praca własna10
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C20.1_W01Student posiada wiedzę w zakresie metod modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W16Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu elektroniki, w tym elementów optoelektronicznych, programowalnych i rekonfigurowalnych układów scalonych, systemów mikroprocesorowych w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania elektronicznych urządzeń wykorzystywanych w systemach transmisji i przetwarzania danych.
TI_1A_W19Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń i systemów technicznych stosowanych w teleinformatyce.
TI_1A_W23Orientuje się w obecnym stanie oraz trendach rozwojowych teleinformatyki.
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów idei modelowania graficznego zagadnień projektowych w obszarze systemów teleinformatycznych, w tym nowoczesnych narzędzi i metod modelowania i symulacji komputerowej.
Treści programoweT-W-1Inżynieria wymagań. Definicja wymagania. Zarządzanie wymaganiami w projektach
T-W-2Modelowanie procesów biznesowych. Wprowadzenie do narzędzi symulacji procesów
T-W-3Inżynieria systemów. Zastosowanie modeli w inżynierii systemów. Wprowadzenie do języka SysML
T-W-4Automatyczne generowanie kodu jako metoda wytwarzania oprogramowania
T-W-5Dziedzinowe modelowanie z zastosowaniem podejścia Meta-Object Facility oraz Graph-Object-Property-Relationship-Role
T-W-6Zaliczenie wykładu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Pokaz oprogramowania
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych.
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student ma wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym istoty modelowania wymagań w projektowaniu systemów. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student ma wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym istoty modelowania wymagań oraz procesów bieznesowych w projektowaniu systemów. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym automatycznego dokumentowania wymagań oraz procesów bieznesowych w projektowaniu systemów. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student ma wiedzę na temat metod modelowania i symulacji systemów technicznych, w tym definiowania oraz zastosowania dziedzinowych języków modelowania w projektowaniu systemów. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C20.1_U01Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w szczególności teleinformatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U23Ma umiejętność samokształcenia się.
TI_1A_U16Potrafi pozyskiwać informacje niezbędne do prowadzenia działalności inżynierskiej z literatury, baz danych, dokumentacji technicznej, patentowej i innych źródeł, także w języku angielskim. Potrafi integrować pozyskane informacje, dokonywać ich interpretacji formułować wnioski i opinie oraz je uzasadniać.
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów idei modelowania graficznego zagadnień projektowych w obszarze systemów teleinformatycznych, w tym nowoczesnych narzędzi i metod modelowania i symulacji komputerowej.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do wybranego programu modelowania wymagań. Środowisko pracy. Podstawy modelowania. Parametry obiektów modelowania
T-L-2Tworzenie struktury projektu zgodnie z wybranym przepływem pracy (wybrany standard)
T-L-3Generowanie dokumentacji związanej z zarządzaniem wymaganiami
T-L-4Wprowadzenie do języka modelowania procesów biznesowych
T-L-5Modelowanie przypadków użycia. Powiązanie modelu wymagań z przypadkami użycia
T-L-6Od dokumentu w MS Word, przez MS Excel do struktury metamodelu
T-L-7Meta-Object Facility i Graph-Object-Property-Relationship-Role w dziedzinowym modelowaniu. Mój pierwszy własny język modelowania
T-L-8Zaliczenie laboratorium
Metody nauczaniaM-3Pokaz oprogramowania
M-4Ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych, na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować narzędzi programowych do modelowania i symulacji systemów.
3,0Student potrafi stosować narzędzia programowych do modelowania i symulacji systemów w podstawowym zakresie. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi stosować narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w tym w zakresie modelowania wymagań oraz powiązania ich ze zdefiniowanymi dla systemu przypadkami użycia. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi stosować narzędzia programowe do modelowania i symulacji systemów, w tym w zakresie modelowania procesów biznesowych w powiązaniu z wymaganiami wobec systemu oraz zidentyfikowanymi przypadkami użycia. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student w swobodny sposób posługuje się narzędziami modelowania i symulacji systemów, również w zakresie automatycznego dokumentowania wymagań oraz procesów bieznesowych w projektowaniu systemów. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student, z zastosowaniem narzędzi modelowania (metamodelowania) potrafi zaprojektować i zaimplementować dziedzinowy język modelowania systemów. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C20.1_K01Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów teleinformatycznych z wykorzystaniem modelowania i symulacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - teleinformatyka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-1Nauczenie studentów idei modelowania graficznego zagadnień projektowych w obszarze systemów teleinformatycznych, w tym nowoczesnych narzędzi i metod modelowania i symulacji komputerowej.
Treści programoweT-W-1Inżynieria wymagań. Definicja wymagania. Zarządzanie wymaganiami w projektach
T-W-2Modelowanie procesów biznesowych. Wprowadzenie do narzędzi symulacji procesów
T-W-3Inżynieria systemów. Zastosowanie modeli w inżynierii systemów. Wprowadzenie do języka SysML
T-W-5Dziedzinowe modelowanie z zastosowaniem podejścia Meta-Object Facility oraz Graph-Object-Property-Relationship-Role
T-L-2Tworzenie struktury projektu zgodnie z wybranym przepływem pracy (wybrany standard)
T-L-3Generowanie dokumentacji związanej z zarządzaniem wymaganiami
T-L-6Od dokumentu w MS Word, przez MS Excel do struktury metamodelu
T-L-7Meta-Object Facility i Graph-Object-Property-Relationship-Role w dziedzinowym modelowaniu. Mój pierwszy własny język modelowania
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Pokaz oprogramowania
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji niezbędnych do udziału w projektach systemów teleinformatycznych.
3,0Student posiada kompetencje kluczowe niezbędne do udziału w projektach systemów teleinformatycznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do udziału w sesjach definiowania wymagań oraz przypadków użycia jak również efektywnego ich modelowania i symulacji. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do udziału w definiowaniu procesów biznesowych oraz przepływów pracy w projektach, jak również efektywnego ich modelowania i symulacji. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do definiowania przepływów pracy związanych z automatyzacją generowania dokumentacji projektowej, jak również efektywnego jej modelowania i symulacji. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student posiada, poza kompetencjami kluczowymi, kompetencje niezbędne do definiowania zakresu i struktury dziedzinowego języka modelowania, jak również jego modelowania i weryfikacji symulacyjnej. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.