Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S2)
specjalność: Systemy elektroenergetyczne

Sylabus przedmiotu Analiza i projektowanie obwodów elektrycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza i projektowanie obwodów elektrycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Konstanty Gawrylczyk <Konstanty.Gawrylczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konstanty Gawrylczyk <Konstanty.Gawrylczyk@zut.edu.pl>, Marcin Ziółkowski <Marcin.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,44zaliczenie
projektyP1 30 2,00,30zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw informatyki
W-2Znajomość podstaw elektrotechniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie numerycznych i analitycznych metod analizy obwodów elektrycznych.
C-2Umiejętność formułowania zadań projektowych, a następnie ich rozwiązywania.
C-3Umiejętność wyboru optymalnej metody rozwiązania oraz adekwatnego oprogramowania narzędziowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zaawansowane metody analizy obwodów prądu stałego4
T-L-2Zaawansowane metody analizy obwodów pradu zmiennego4
T-L-3Metody analizy stanów przejściowych. Obwody nieliniowe.6
T-L-4Wyznaczanie wrażliwości układów metodami analitycznymi2
T-L-5Analiza tolerancji w obwodach prądu stałego2
T-L-6Projektowanie obwodów z użyciem bezgradientowych metod optymalizacji.4
T-L-7Projektowanie obwodów z użyciem gradientowych metod optymalizacji4
T-L-8Regularyzacja zadań źle uwarunkowanych4
30
projekty
T-P-1Formułowanie równań do analizy obwodu stałoprądowego. Rozwiązanie przy użyciu pakietu Mathcad.2
T-P-2Analiza odpowiedzi częstotliwościowej obwodu z użyciem Mathcada oraz SPICE’a. Modele elementów obwodu uzależnione od poziomu sygnału i od częstotliwości.2
T-P-3Analiza stanu przejściowego w obwodzie.2
T-P-4Metoda zmiennych stanu. Modele elementów reaktancyjnych.2
T-P-5Rozwiązywanie dużych układów równań: algorytm LU, rozkład na wartości osobliwe.2
T-P-6Pojęcie wrażliwości małoprzyrostowej. Wyznaczanie wrażliwości metodą bezpośrednią. Porównanie z wynikami uzyskanymi przy pomocy SPICE'a.2
T-P-7Wyznaczanie wrażliwości metodą Tellegena.3
T-P-8Wyznaczanie wrażliwości metodą układu przyrostowego.3
T-P-9Projektowanie układu stałoprądowego z uzyciem metod optymalizacji bezgradientowej.3
T-P-10Projektowanie układu stałoprądowego z użyciem optymalizacji gradientowej2
T-P-11Projektowanie charakterystyk częstotliwościowych przy użyciu metod optymalizacji.2
T-P-12Metody optymalizacji w zastosowaniu do projektowania filtrów.2
T-P-13Metody regularyzacji zadań projektowych źle uwarunkowanych.3
30
wykłady
T-W-1Analiza numeryczna obwodów elektrycznych. Struktura obwodów. Topologia sieci. Formułowanie równań. Równania w dziedzinie czasu i ich metody rozwiązywania.2
T-W-2Komputerowe modele elementów układu. Klasyfikacja modeli ze względu na szerokość pasma i zakres amplitud sygnału. Hierarchia modeli. Modele indukcyjności oraz pojemności. Modele przyrządów półprzewodnikowych.2
T-W-3Analiza numeryczna w dziedzinie czasu. Metoda zmiennych stanu. Modele pojemności oraz indukcyjności liniowej.2
T-W-4Formułowanie równań dla sieci liniowych i nieliniowych metodą potencjałów węzłowych. Algorytm Newtona-Raphsona dla układu równań.2
T-W-5Podstawowe definicje i algorytmy analizy wrażliwości. Twierdzenie Tellegena. Zastosowanie do prostego układu rezystancyjnego.2
T-W-6Układy przyrostowe. Idea metody i realizacja numeryczna. Wyznaczenie wrażliwości prostego układu metodą układu przyrostowego.2
T-W-7Układy dołączone w dziedzinie częstotliwości. Składniki wrażliwościowe. Wybór pobudzenia układu dołączonego stosownie do zagadnienia.2
T-W-8Układy dołączone w dziedzinie czasu. Przykład analizy wrażliwości w dziedzinie czasu. Wyznaczanie gradientu kwadratowej funkcji błędu.2
T-W-9Wyznaczanie wrażliwości z symbolicznej postaci funkcji obwodu. Zastosowanie modeli dołączonych do wyznaczania szumów układów.2
T-W-10Wykorzystanie metod optymalizacji bezgradientowej do projektowania obwodów. Szybkość zbieżności zadania projektowego. Praktyczne aspekty stabilności rozwiązań.2
T-W-11Wykorzystanie metod optymalizacji gradientowej do projektowania obwodów. Analiza wrażliwości jako źródło informacji gradientowej w optymalizacji. Jakobian. Zadania nadokreślone i ich metody rozwiązywania.2
T-W-12Przykłady zadań projektowych wykonanych w oparciu o optymalizację bezgradientową Hooka-Jeevesa oraz Gaussa-Seidela.2
T-W-13Przykłady zadań projektowych wykonanych w opaciu o metodę gradientowej optymalizacji z analizą wrażliwości.2
T-W-14Algorytmy genetyczne i algorytmy Monte Carlo w zastosowaniu do projektowania układów.2
T-W-15Zaawansowane projekty obwodów elektrycznych. Zaliczenie wykładu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach poprzez wykonanie indywidualnych ćwiczeń30
A-L-2Samodzielne opracowanie wyników20
50
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach - wykonanie indywidualnych projektów obwodów o zróżnicowanym stopniu trudności.30
A-P-2Samodzielne przygotowanie projektów i sprawozdań.20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie.30
A-W-2Utrwalenie i pogłębienie wiadomości.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Projektowanie indywidualnych układów elektrycznych.
M-3Wykonanie zestawu ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Wykonanie i zaliczenie zestawu projektów indywidualnych.
S-3Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C01_W01
Ma wiedzę w zakresie syntezy obwodów elektrycznych
EL_2A_W02C-2, C-3T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-15M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3
EL_2A_C01_W02
Ma wiedzę w zakresie zaawansowanej analizy układów elektrycznych
EL_2A_W01C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C01_U04
Potrafi przeprowadzić analizę tolerancji elementów obwodu
EL_2A_U18C-3T-L-5M-2S-2
EL_2A_C01_U05
Potrafi przeprowadzić zaawansowaną analizę obwodu w dziedzinie częstotliwości
EL_2A_U10C-2T-W-2, T-L-2M-2S-2
EL_2A_C01_U06
Potrafi przeprowadzić zaawansowaną analizę stanu przejściowego w obwodzie elektrycznym
EL_2A_U08C-2T-W-3, T-L-1, T-L-3M-2S-2
EL_2A_C02_U01
Potrafi prezentować wyniki projektu oraz przedyskutować wyniki
EL_2A_U04C-2T-P-7, T-P-9, T-P-8, T-P-13, T-P-1, T-P-12, T-P-10, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-11, T-P-6M-2S-2
EL_2A_C02_U02
Potrafi dobrać użyte modele i metodę projektowania układu elektrycznego
EL_2A_U07C-1, C-3T-W-2, T-P-1, T-P-2, T-P-6M-2S-2
EL_2A_C02_U03
Potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwód elektryczny wykorzystując analizę wrażliwości
EL_2A_U18C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-15, T-P-7, T-P-9, T-P-8, T-P-13, T-P-12, T-P-10, T-P-11, T-P-6, T-L-4, T-L-8, T-L-7, T-L-6M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C01_W01
Ma wiedzę w zakresie syntezy obwodów elektrycznych
2,0Student nie zna metody syntezy układów. Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Zna metody syntezy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego
3,5Zna metody syntezy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Zna metody syntezy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Zna metody syntezy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Zna metody syntezy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
EL_2A_C01_W02
Ma wiedzę w zakresie zaawansowanej analizy układów elektrycznych
2,0Student nie zna zaawansowanych metod analizy układów. Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Zna zaawansowane metody analizy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Zna zaawansowane metody analizy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Zna zaawansowane metody analizy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Zna zaawansowane metody analizy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Zna zaawansowane metody analizy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C01_U04
Potrafi przeprowadzić analizę tolerancji elementów obwodu
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Student potrafi przeprowadzić analizę tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Student potrafi przeprowadzić analizę tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
EL_2A_C01_U05
Potrafi przeprowadzić zaawansowaną analizę obwodu w dziedzinie częstotliwości
2,0Student nie potrafi analizować obwodów prądu zmiennego. Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Student potrafi analizować obwody prądu zmiennego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Student potrafi analizować obwody prądu zmiennego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Student potrafi analizować obwody prądu zmiennego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Student potrafi analizować obwody prądu zmiennego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Student potrafi analizować obwody prądu zmiennego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
EL_2A_C01_U06
Potrafi przeprowadzić zaawansowaną analizę stanu przejściowego w obwodzie elektrycznym
2,0Student nie potrafi analizować stanów nieustalonych w obwodach. Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Student potrafi analizować stany nieustalone w obwodach. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Student potrafi analizować stany nieustalone w obwodach. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Student potrafi analizować stany nieustalone w obwodach. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Student potrafi analizować stany nieustalone w obwodach. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Student potrafi analizować stany nieustalone w obwodach. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
EL_2A_C02_U01
Potrafi prezentować wyniki projektu oraz przedyskutować wyniki
2,0Student nie potrafi prezentować wyników projektu oraz przedyskutować wyników. Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Student potrafi prezentować wyniki projektu oraz przedyskutować wyniki. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Student potrafi prezentować wyniki projektu oraz przedyskutować wyniki. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Student potrafi prezentować wyniki projektu oraz przedyskutować wyniki. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Student potrafi prezentować wyniki projektu oraz przedyskutować wyniki. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Student potrafi prezentować wyniki projektu oraz przedyskutować wyniki. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
EL_2A_C02_U02
Potrafi dobrać użyte modele i metodę projektowania układu elektrycznego
2,0Student nie potrafi dobrać użytych modeli i metody projektowania układu elektrycznego. Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Student potrafi dobrać użyte modele i metodę projektowania układu elektrycznego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Student potrafi dobrać użyte modele i metodę projektowania układu elektrycznego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Student potrafi dobrać użyte modele i metodę projektowania układu elektrycznego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Student potrafi dobrać użyte modele i metodę projektowania układu elektrycznego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Student potrafi dobrać użyte modele i metodę projektowania układu elektrycznego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
EL_2A_C02_U03
Potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwód elektryczny wykorzystując analizę wrażliwości
2,0Student nie potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwodu elektrycznego wykorzystując analizę wrażliwości i tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Student potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwód elektryczny wykorzystując analizę wrażliwości i tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Student potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwód elektryczny wykorzystując analizę wrażliwości i tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Student potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwód elektryczny wykorzystując analizę wrażliwości i tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Student potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwód elektryczny wykorzystując analizę wrażliwości i tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Student potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwód elektryczny wykorzystując analizę wrażliwości i tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.

Literatura podstawowa

  1. K.M.Gawrylczyk, strony www kmg.zut.edu.pl, ZUT, Szczecin, 2012
  2. Chua L. O.. Lin P. M., Komputerowa analiza układów elektronicznych, WNT, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. Białko M., Analiza układów elektronicznych wspomagana mikrokomputerem, WNT, Warszawa, 1989

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaawansowane metody analizy obwodów prądu stałego4
T-L-2Zaawansowane metody analizy obwodów pradu zmiennego4
T-L-3Metody analizy stanów przejściowych. Obwody nieliniowe.6
T-L-4Wyznaczanie wrażliwości układów metodami analitycznymi2
T-L-5Analiza tolerancji w obwodach prądu stałego2
T-L-6Projektowanie obwodów z użyciem bezgradientowych metod optymalizacji.4
T-L-7Projektowanie obwodów z użyciem gradientowych metod optymalizacji4
T-L-8Regularyzacja zadań źle uwarunkowanych4
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Formułowanie równań do analizy obwodu stałoprądowego. Rozwiązanie przy użyciu pakietu Mathcad.2
T-P-2Analiza odpowiedzi częstotliwościowej obwodu z użyciem Mathcada oraz SPICE’a. Modele elementów obwodu uzależnione od poziomu sygnału i od częstotliwości.2
T-P-3Analiza stanu przejściowego w obwodzie.2
T-P-4Metoda zmiennych stanu. Modele elementów reaktancyjnych.2
T-P-5Rozwiązywanie dużych układów równań: algorytm LU, rozkład na wartości osobliwe.2
T-P-6Pojęcie wrażliwości małoprzyrostowej. Wyznaczanie wrażliwości metodą bezpośrednią. Porównanie z wynikami uzyskanymi przy pomocy SPICE'a.2
T-P-7Wyznaczanie wrażliwości metodą Tellegena.3
T-P-8Wyznaczanie wrażliwości metodą układu przyrostowego.3
T-P-9Projektowanie układu stałoprądowego z uzyciem metod optymalizacji bezgradientowej.3
T-P-10Projektowanie układu stałoprądowego z użyciem optymalizacji gradientowej2
T-P-11Projektowanie charakterystyk częstotliwościowych przy użyciu metod optymalizacji.2
T-P-12Metody optymalizacji w zastosowaniu do projektowania filtrów.2
T-P-13Metody regularyzacji zadań projektowych źle uwarunkowanych.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza numeryczna obwodów elektrycznych. Struktura obwodów. Topologia sieci. Formułowanie równań. Równania w dziedzinie czasu i ich metody rozwiązywania.2
T-W-2Komputerowe modele elementów układu. Klasyfikacja modeli ze względu na szerokość pasma i zakres amplitud sygnału. Hierarchia modeli. Modele indukcyjności oraz pojemności. Modele przyrządów półprzewodnikowych.2
T-W-3Analiza numeryczna w dziedzinie czasu. Metoda zmiennych stanu. Modele pojemności oraz indukcyjności liniowej.2
T-W-4Formułowanie równań dla sieci liniowych i nieliniowych metodą potencjałów węzłowych. Algorytm Newtona-Raphsona dla układu równań.2
T-W-5Podstawowe definicje i algorytmy analizy wrażliwości. Twierdzenie Tellegena. Zastosowanie do prostego układu rezystancyjnego.2
T-W-6Układy przyrostowe. Idea metody i realizacja numeryczna. Wyznaczenie wrażliwości prostego układu metodą układu przyrostowego.2
T-W-7Układy dołączone w dziedzinie częstotliwości. Składniki wrażliwościowe. Wybór pobudzenia układu dołączonego stosownie do zagadnienia.2
T-W-8Układy dołączone w dziedzinie czasu. Przykład analizy wrażliwości w dziedzinie czasu. Wyznaczanie gradientu kwadratowej funkcji błędu.2
T-W-9Wyznaczanie wrażliwości z symbolicznej postaci funkcji obwodu. Zastosowanie modeli dołączonych do wyznaczania szumów układów.2
T-W-10Wykorzystanie metod optymalizacji bezgradientowej do projektowania obwodów. Szybkość zbieżności zadania projektowego. Praktyczne aspekty stabilności rozwiązań.2
T-W-11Wykorzystanie metod optymalizacji gradientowej do projektowania obwodów. Analiza wrażliwości jako źródło informacji gradientowej w optymalizacji. Jakobian. Zadania nadokreślone i ich metody rozwiązywania.2
T-W-12Przykłady zadań projektowych wykonanych w oparciu o optymalizację bezgradientową Hooka-Jeevesa oraz Gaussa-Seidela.2
T-W-13Przykłady zadań projektowych wykonanych w opaciu o metodę gradientowej optymalizacji z analizą wrażliwości.2
T-W-14Algorytmy genetyczne i algorytmy Monte Carlo w zastosowaniu do projektowania układów.2
T-W-15Zaawansowane projekty obwodów elektrycznych. Zaliczenie wykładu.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach poprzez wykonanie indywidualnych ćwiczeń30
A-L-2Samodzielne opracowanie wyników20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach - wykonanie indywidualnych projektów obwodów o zróżnicowanym stopniu trudności.30
A-P-2Samodzielne przygotowanie projektów i sprawozdań.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie.30
A-W-2Utrwalenie i pogłębienie wiadomości.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C01_W01Ma wiedzę w zakresie syntezy obwodów elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W02Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę w zakresie syntezy obwodów elektrycznych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność formułowania zadań projektowych, a następnie ich rozwiązywania.
C-3Umiejętność wyboru optymalnej metody rozwiązania oraz adekwatnego oprogramowania narzędziowego.
Treści programoweT-W-7Układy dołączone w dziedzinie częstotliwości. Składniki wrażliwościowe. Wybór pobudzenia układu dołączonego stosownie do zagadnienia.
T-W-8Układy dołączone w dziedzinie czasu. Przykład analizy wrażliwości w dziedzinie czasu. Wyznaczanie gradientu kwadratowej funkcji błędu.
T-W-9Wyznaczanie wrażliwości z symbolicznej postaci funkcji obwodu. Zastosowanie modeli dołączonych do wyznaczania szumów układów.
T-W-10Wykorzystanie metod optymalizacji bezgradientowej do projektowania obwodów. Szybkość zbieżności zadania projektowego. Praktyczne aspekty stabilności rozwiązań.
T-W-12Przykłady zadań projektowych wykonanych w oparciu o optymalizację bezgradientową Hooka-Jeevesa oraz Gaussa-Seidela.
T-W-13Przykłady zadań projektowych wykonanych w opaciu o metodę gradientowej optymalizacji z analizą wrażliwości.
T-W-14Algorytmy genetyczne i algorytmy Monte Carlo w zastosowaniu do projektowania układów.
T-W-5Podstawowe definicje i algorytmy analizy wrażliwości. Twierdzenie Tellegena. Zastosowanie do prostego układu rezystancyjnego.
T-W-6Układy przyrostowe. Idea metody i realizacja numeryczna. Wyznaczenie wrażliwości prostego układu metodą układu przyrostowego.
T-W-11Wykorzystanie metod optymalizacji gradientowej do projektowania obwodów. Analiza wrażliwości jako źródło informacji gradientowej w optymalizacji. Jakobian. Zadania nadokreślone i ich metody rozwiązywania.
T-W-15Zaawansowane projekty obwodów elektrycznych. Zaliczenie wykładu.
Metody nauczaniaM-2Projektowanie indywidualnych układów elektrycznych.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Wykonanie zestawu ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Wykonanie i zaliczenie zestawu projektów indywidualnych.
S-3Ocena formująca: Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metody syntezy układów. Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Zna metody syntezy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego
3,5Zna metody syntezy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Zna metody syntezy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Zna metody syntezy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Zna metody syntezy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C01_W02Ma wiedzę w zakresie zaawansowanej analizy układów elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów fizyki technicznej, matematyki i metod numerycznych niezbędnych do: - modelowania i analizy działania zaawansowanych elementów oraz układów elektrycznych oraz zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy działania zaawansowanych maszyn, przekształtników energoelektronicznych; - syntezy złożonych układów elektrycznych, w tym systemów diagnostyki; - opisu, analizy i syntezy algorytmów przetwarzania sygnałów analogowych i cyfrowych charakterystycznych dla układów elektrycznych
Cel przedmiotuC-1Opanowanie numerycznych i analitycznych metod analizy obwodów elektrycznych.
Treści programoweT-W-3Analiza numeryczna w dziedzinie czasu. Metoda zmiennych stanu. Modele pojemności oraz indukcyjności liniowej.
T-W-1Analiza numeryczna obwodów elektrycznych. Struktura obwodów. Topologia sieci. Formułowanie równań. Równania w dziedzinie czasu i ich metody rozwiązywania.
T-W-2Komputerowe modele elementów układu. Klasyfikacja modeli ze względu na szerokość pasma i zakres amplitud sygnału. Hierarchia modeli. Modele indukcyjności oraz pojemności. Modele przyrządów półprzewodnikowych.
T-W-4Formułowanie równań dla sieci liniowych i nieliniowych metodą potencjałów węzłowych. Algorytm Newtona-Raphsona dla układu równań.
Metody nauczaniaM-2Projektowanie indywidualnych układów elektrycznych.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Wykonanie zestawu ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu.
S-2Ocena formująca: Wykonanie i zaliczenie zestawu projektów indywidualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zaawansowanych metod analizy układów. Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Zna zaawansowane metody analizy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Zna zaawansowane metody analizy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Zna zaawansowane metody analizy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Zna zaawansowane metody analizy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Zna zaawansowane metody analizy układów. Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C01_U04Potrafi przeprowadzić analizę tolerancji elementów obwodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U18Potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwód elektryczny wykorzystując analizę wrażliwości i tolerancji
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wyboru optymalnej metody rozwiązania oraz adekwatnego oprogramowania narzędziowego.
Treści programoweT-L-5Analiza tolerancji w obwodach prądu stałego
Metody nauczaniaM-2Projektowanie indywidualnych układów elektrycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie i zaliczenie zestawu projektów indywidualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Student potrafi przeprowadzić analizę tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Student potrafi przeprowadzić analizę tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C01_U05Potrafi przeprowadzić zaawansowaną analizę obwodu w dziedzinie częstotliwości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty dotyczące złożonych układów elektrotechnicznych, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskiwane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Umiejętność formułowania zadań projektowych, a następnie ich rozwiązywania.
Treści programoweT-W-2Komputerowe modele elementów układu. Klasyfikacja modeli ze względu na szerokość pasma i zakres amplitud sygnału. Hierarchia modeli. Modele indukcyjności oraz pojemności. Modele przyrządów półprzewodnikowych.
T-L-2Zaawansowane metody analizy obwodów pradu zmiennego
Metody nauczaniaM-2Projektowanie indywidualnych układów elektrycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie i zaliczenie zestawu projektów indywidualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować obwodów prądu zmiennego. Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Student potrafi analizować obwody prądu zmiennego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Student potrafi analizować obwody prądu zmiennego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Student potrafi analizować obwody prądu zmiennego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Student potrafi analizować obwody prądu zmiennego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Student potrafi analizować obwody prądu zmiennego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C01_U06Potrafi przeprowadzić zaawansowaną analizę stanu przejściowego w obwodzie elektrycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U08Potrafi dokonać analizy złożonych systemów elektrycznych i systemów przetwarzania energii elektrycznej pod kątem różnych aspektów ich działania, w razie potrzeby modyfikując istniejące lub opracowując nowe metody lub narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umiejętność formułowania zadań projektowych, a następnie ich rozwiązywania.
Treści programoweT-W-3Analiza numeryczna w dziedzinie czasu. Metoda zmiennych stanu. Modele pojemności oraz indukcyjności liniowej.
T-L-1Zaawansowane metody analizy obwodów prądu stałego
T-L-3Metody analizy stanów przejściowych. Obwody nieliniowe.
Metody nauczaniaM-2Projektowanie indywidualnych układów elektrycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie i zaliczenie zestawu projektów indywidualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować stanów nieustalonych w obwodach. Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Student potrafi analizować stany nieustalone w obwodach. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Student potrafi analizować stany nieustalone w obwodach. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Student potrafi analizować stany nieustalone w obwodach. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Student potrafi analizować stany nieustalone w obwodach. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Student potrafi analizować stany nieustalone w obwodach. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C02_U01Potrafi prezentować wyniki projektu oraz przedyskutować wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U04Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji (w języku polskim i języku obcym)
Cel przedmiotuC-2Umiejętność formułowania zadań projektowych, a następnie ich rozwiązywania.
Treści programoweT-P-7Wyznaczanie wrażliwości metodą Tellegena.
T-P-9Projektowanie układu stałoprądowego z uzyciem metod optymalizacji bezgradientowej.
T-P-8Wyznaczanie wrażliwości metodą układu przyrostowego.
T-P-13Metody regularyzacji zadań projektowych źle uwarunkowanych.
T-P-1Formułowanie równań do analizy obwodu stałoprądowego. Rozwiązanie przy użyciu pakietu Mathcad.
T-P-12Metody optymalizacji w zastosowaniu do projektowania filtrów.
T-P-10Projektowanie układu stałoprądowego z użyciem optymalizacji gradientowej
T-P-2Analiza odpowiedzi częstotliwościowej obwodu z użyciem Mathcada oraz SPICE’a. Modele elementów obwodu uzależnione od poziomu sygnału i od częstotliwości.
T-P-4Metoda zmiennych stanu. Modele elementów reaktancyjnych.
T-P-3Analiza stanu przejściowego w obwodzie.
T-P-5Rozwiązywanie dużych układów równań: algorytm LU, rozkład na wartości osobliwe.
T-P-11Projektowanie charakterystyk częstotliwościowych przy użyciu metod optymalizacji.
T-P-6Pojęcie wrażliwości małoprzyrostowej. Wyznaczanie wrażliwości metodą bezpośrednią. Porównanie z wynikami uzyskanymi przy pomocy SPICE'a.
Metody nauczaniaM-2Projektowanie indywidualnych układów elektrycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie i zaliczenie zestawu projektów indywidualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prezentować wyników projektu oraz przedyskutować wyników. Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Student potrafi prezentować wyniki projektu oraz przedyskutować wyniki. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Student potrafi prezentować wyniki projektu oraz przedyskutować wyniki. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Student potrafi prezentować wyniki projektu oraz przedyskutować wyniki. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Student potrafi prezentować wyniki projektu oraz przedyskutować wyniki. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Student potrafi prezentować wyniki projektu oraz przedyskutować wyniki. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C02_U02Potrafi dobrać użyte modele i metodę projektowania układu elektrycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne - w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując - do analizy i projektowania (w tym projektowania CAD) elementów, układów i systemów elektrycznych, elektromechanicznych i energoelektronicznych
Cel przedmiotuC-1Opanowanie numerycznych i analitycznych metod analizy obwodów elektrycznych.
C-3Umiejętność wyboru optymalnej metody rozwiązania oraz adekwatnego oprogramowania narzędziowego.
Treści programoweT-W-2Komputerowe modele elementów układu. Klasyfikacja modeli ze względu na szerokość pasma i zakres amplitud sygnału. Hierarchia modeli. Modele indukcyjności oraz pojemności. Modele przyrządów półprzewodnikowych.
T-P-1Formułowanie równań do analizy obwodu stałoprądowego. Rozwiązanie przy użyciu pakietu Mathcad.
T-P-2Analiza odpowiedzi częstotliwościowej obwodu z użyciem Mathcada oraz SPICE’a. Modele elementów obwodu uzależnione od poziomu sygnału i od częstotliwości.
T-P-6Pojęcie wrażliwości małoprzyrostowej. Wyznaczanie wrażliwości metodą bezpośrednią. Porównanie z wynikami uzyskanymi przy pomocy SPICE'a.
Metody nauczaniaM-2Projektowanie indywidualnych układów elektrycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie i zaliczenie zestawu projektów indywidualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać użytych modeli i metody projektowania układu elektrycznego. Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Student potrafi dobrać użyte modele i metodę projektowania układu elektrycznego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Student potrafi dobrać użyte modele i metodę projektowania układu elektrycznego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Student potrafi dobrać użyte modele i metodę projektowania układu elektrycznego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Student potrafi dobrać użyte modele i metodę projektowania układu elektrycznego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Student potrafi dobrać użyte modele i metodę projektowania układu elektrycznego. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C02_U03Potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwód elektryczny wykorzystując analizę wrażliwości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U18Potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwód elektryczny wykorzystując analizę wrażliwości i tolerancji
Cel przedmiotuC-1Opanowanie numerycznych i analitycznych metod analizy obwodów elektrycznych.
C-2Umiejętność formułowania zadań projektowych, a następnie ich rozwiązywania.
C-3Umiejętność wyboru optymalnej metody rozwiązania oraz adekwatnego oprogramowania narzędziowego.
Treści programoweT-W-7Układy dołączone w dziedzinie częstotliwości. Składniki wrażliwościowe. Wybór pobudzenia układu dołączonego stosownie do zagadnienia.
T-W-8Układy dołączone w dziedzinie czasu. Przykład analizy wrażliwości w dziedzinie czasu. Wyznaczanie gradientu kwadratowej funkcji błędu.
T-W-9Wyznaczanie wrażliwości z symbolicznej postaci funkcji obwodu. Zastosowanie modeli dołączonych do wyznaczania szumów układów.
T-W-10Wykorzystanie metod optymalizacji bezgradientowej do projektowania obwodów. Szybkość zbieżności zadania projektowego. Praktyczne aspekty stabilności rozwiązań.
T-W-12Przykłady zadań projektowych wykonanych w oparciu o optymalizację bezgradientową Hooka-Jeevesa oraz Gaussa-Seidela.
T-W-13Przykłady zadań projektowych wykonanych w opaciu o metodę gradientowej optymalizacji z analizą wrażliwości.
T-W-14Algorytmy genetyczne i algorytmy Monte Carlo w zastosowaniu do projektowania układów.
T-W-5Podstawowe definicje i algorytmy analizy wrażliwości. Twierdzenie Tellegena. Zastosowanie do prostego układu rezystancyjnego.
T-W-6Układy przyrostowe. Idea metody i realizacja numeryczna. Wyznaczenie wrażliwości prostego układu metodą układu przyrostowego.
T-W-11Wykorzystanie metod optymalizacji gradientowej do projektowania obwodów. Analiza wrażliwości jako źródło informacji gradientowej w optymalizacji. Jakobian. Zadania nadokreślone i ich metody rozwiązywania.
T-W-15Zaawansowane projekty obwodów elektrycznych. Zaliczenie wykładu.
T-P-7Wyznaczanie wrażliwości metodą Tellegena.
T-P-9Projektowanie układu stałoprądowego z uzyciem metod optymalizacji bezgradientowej.
T-P-8Wyznaczanie wrażliwości metodą układu przyrostowego.
T-P-13Metody regularyzacji zadań projektowych źle uwarunkowanych.
T-P-12Metody optymalizacji w zastosowaniu do projektowania filtrów.
T-P-10Projektowanie układu stałoprądowego z użyciem optymalizacji gradientowej
T-P-11Projektowanie charakterystyk częstotliwościowych przy użyciu metod optymalizacji.
T-P-6Pojęcie wrażliwości małoprzyrostowej. Wyznaczanie wrażliwości metodą bezpośrednią. Porównanie z wynikami uzyskanymi przy pomocy SPICE'a.
T-L-4Wyznaczanie wrażliwości układów metodami analitycznymi
T-L-8Regularyzacja zadań źle uwarunkowanych
T-L-7Projektowanie obwodów z użyciem gradientowych metod optymalizacji
T-L-6Projektowanie obwodów z użyciem bezgradientowych metod optymalizacji.
Metody nauczaniaM-2Projektowanie indywidualnych układów elektrycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykonanie i zaliczenie zestawu projektów indywidualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwodu elektrycznego wykorzystując analizę wrażliwości i tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Student potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwód elektryczny wykorzystując analizę wrażliwości i tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Student potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwód elektryczny wykorzystując analizę wrażliwości i tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Student potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwód elektryczny wykorzystując analizę wrażliwości i tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Student potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwód elektryczny wykorzystując analizę wrażliwości i tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Student potrafi zaprojektować i zoptymalizować obwód elektryczny wykorzystując analizę wrażliwości i tolerancji. Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.