Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Eksploatacja i diagnostyka techniczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja i diagnostyka techniczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,40,62egzamin
laboratoriaL6 30 2,60,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Inżynieria wysokonapięciowa
W-2Fizyka dielektryków
W-3Inżynieria materiałowa
W-4Podstawy metrologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad i systemów eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych.
C-2Zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej rodzaju narażeń eksploatacyjnych oraz ich wpływu na czas życia urządzeń elektroenergetycznych.
C-3Zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych technologii diagnozujących stan techniczny urządzeń elektroenergetycznych z zastosowaniem metod elektrycznych, optycznych, wibroakustycznych oraz chemicznych.
C-4Zdobycie wiedzy dotyczących systemów on-line diagnostyki stanu technicznego urządzeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie.2
T-L-2Badanie eksploatacyjne baterii kondensatorów energetycznych.2
T-L-3Próba skrócona oleju izolacyjnego.2
T-L-4Badanie sprzętu ochronnego.2
T-L-5Analiza gazów rozpuszczonych w oleju izolacyjnym.2
T-L-6Przegląd transformatora energetycznego gr. I.2
T-L-7Pomiar rezystancji izolacji oraz torów prądowych urządzeń elektrycznych.2
T-L-8Termowizyjna diagnostyka urządzeń elektrycznych.2
T-L-9Badanie eksploatacyjne kabla energetycznego.2
T-L-10Wyznaczenie zawilgocenia izolacji papierowo-olejowej.2
T-L-11Podstawowa diagnostyka przepustów izolacyjnych.2
T-L-12Zaliczenia częściowe.6
T-L-13Zaliczenie laboratorium.2
30
wykłady
T-W-1Narażenia eksploatacyjne i mechanizmy starzenia się urządzeń: starzenie cieplne, elektrochemiczne, wyładowania niezupełne, wilgoć. Modele starzenia się i czas życia urządzeń.4
T-W-2Badanie stanu technicznego i urządzeń w próbach pomontażowych.2
T-W-3Metody polaryzacyjne w diagnostyce technicznej.5
T-W-4Wykorzystanie pomiarów termowizyjnych do diagnostyki urządzeń.2
T-W-5Metody pomiaru wyładowań niezupelnych.3
T-W-6Testy chemiczne w diagnostyce maszyn i urządzeń.2
T-W-7Podstawowe badania eksploatacyjne urządzeń elektrycznych.6
T-W-8Systemy monitoringu on-line w diagnostyce urządzeń.2
T-W-9Podstawowe zasady obsługi i systemy eksploatacji urządzeń elektrycznych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.30
A-L-2Praca wlasna nad tematyką ćwiczeń.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń.15
65
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie.30
A-W-2Praca własna na podstawie wskazanej literatury.35
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.18
A-W-4Egzamin2
85

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z zastosowaniem środków audiowizualnych
M-2Wykład problemowy dotyczący zaawansowanego systemu diagnostyki
M-3Ćwiczenia laboratoryje z zakresu wybranych metod diagnozowania stanu technicznego urządzeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca przed każdym ćwiczeniem laboratoryjnym mająca na celu sprawdzenia stanu wiedzy dotyczącej przedmiotu ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Ocena formująca dotycząca sprawdzenia wiedzy po zakończeniu cyklu ćwiczeń laboratotyjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu calego modułu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C10_W16
Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych.
EL_1A_W16C-3T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-10M-1, M-3S-2, S-3, S-4
EL_1A_C10_W19
Student rozumie wpływ narażeń eksploatacyjnych na stan techniczny urządzeń. Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line.
EL_1A_W19C-1, C-2, C-4, C-3T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-L-8, T-L-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
EL_1A_C10_W5
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce.
EL_1A_W05C-1, C-3T-W-2, T-W-9M-1, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C10_U03
Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia.
EL_1A_U03C-1, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-1, M-3S-2, S-3
EL_1A_C10_U10
Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego.
EL_1A_U10C-3T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-3S-1
EL_1A_C10_U15
Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki.
EL_1A_U15C-1, C-3T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-4M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C10_W16
Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych.
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,0Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,5Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,0Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
5,0Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
EL_1A_C10_W19
Student rozumie wpływ narażeń eksploatacyjnych na stan techniczny urządzeń. Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line.
2,0Student nie zna podstawowych systemów eksploatacji urządzeń. Ma nie uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student nie zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,0Student rozumie wpływ narażeń eksploatacyjnych na stan techniczny urządzeń. Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,5Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,0Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,5Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
5,0Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
EL_1A_C10_W5
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
5,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C10_U03
Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia.
2,0Student nie potrafi sporządzić protokół badań orai zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,0Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,5Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,0Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,5Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
5,0Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
EL_1A_C10_U10
Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego.
2,0Student nie potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,0Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,5Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,0Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,5Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
5,0Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
EL_1A_C10_U15
Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki.
2,0Student nie rozumie informacji zawartych w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,0Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,5Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,0Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,5Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
5,0Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu

Literatura podstawowa

  1. Władysław Orlik, Badania i pomiary elektroenergetyczne dla praktyków, Wydawnictwo KaBe, 2004
  2. Z Gryżewski, Prace pomiarowo-kontrolne przy urządzeniach el-energ. do 1 kV, COSiW SEP, 2008
  3. R. Szczerski, Lokalizacja uszkodzeń kabli i wybrane zagadnienia badań eksploatacyjnych linii kablowych, WNT, 1999
  4. Jerzy Skubis, Emisja akustyczna w badaniach izolacji urządzeń elektroenergetycznych, IPPT PAN, 1998
  5. Barbara Florkowska i inni, Mechanizmy, pomiary i analiza wyładowań niezupełnych w diagnostyce układów izolacyjnych wysokiego napięcia, 2004
  6. Barabara Florkowsa, Diagnostyka wysokonapięciowych układów izolacyjnych urządzeń elektroeneretycznych, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Jerzy Skubis, Wybrane zagadnienia z techniki i diagnostyki wysokonapięciowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 1998
  2. Jan Subocz, Eksploatacja transformatorów energetycznych, Energo-Complex, 2008, tom I, II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie.2
T-L-2Badanie eksploatacyjne baterii kondensatorów energetycznych.2
T-L-3Próba skrócona oleju izolacyjnego.2
T-L-4Badanie sprzętu ochronnego.2
T-L-5Analiza gazów rozpuszczonych w oleju izolacyjnym.2
T-L-6Przegląd transformatora energetycznego gr. I.2
T-L-7Pomiar rezystancji izolacji oraz torów prądowych urządzeń elektrycznych.2
T-L-8Termowizyjna diagnostyka urządzeń elektrycznych.2
T-L-9Badanie eksploatacyjne kabla energetycznego.2
T-L-10Wyznaczenie zawilgocenia izolacji papierowo-olejowej.2
T-L-11Podstawowa diagnostyka przepustów izolacyjnych.2
T-L-12Zaliczenia częściowe.6
T-L-13Zaliczenie laboratorium.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Narażenia eksploatacyjne i mechanizmy starzenia się urządzeń: starzenie cieplne, elektrochemiczne, wyładowania niezupełne, wilgoć. Modele starzenia się i czas życia urządzeń.4
T-W-2Badanie stanu technicznego i urządzeń w próbach pomontażowych.2
T-W-3Metody polaryzacyjne w diagnostyce technicznej.5
T-W-4Wykorzystanie pomiarów termowizyjnych do diagnostyki urządzeń.2
T-W-5Metody pomiaru wyładowań niezupelnych.3
T-W-6Testy chemiczne w diagnostyce maszyn i urządzeń.2
T-W-7Podstawowe badania eksploatacyjne urządzeń elektrycznych.6
T-W-8Systemy monitoringu on-line w diagnostyce urządzeń.2
T-W-9Podstawowe zasady obsługi i systemy eksploatacji urządzeń elektrycznych.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.30
A-L-2Praca wlasna nad tematyką ćwiczeń.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń.15
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie.30
A-W-2Praca własna na podstawie wskazanej literatury.35
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.18
A-W-4Egzamin2
85
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C10_W16Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W16Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą techniki wysokich napięć, inżynierii wysokonapięciowej oraz układów izolacyjnych
Cel przedmiotuC-3Zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych technologii diagnozujących stan techniczny urządzeń elektroenergetycznych z zastosowaniem metod elektrycznych, optycznych, wibroakustycznych oraz chemicznych.
Treści programoweT-W-3Metody polaryzacyjne w diagnostyce technicznej.
T-W-5Metody pomiaru wyładowań niezupelnych.
T-W-6Testy chemiczne w diagnostyce maszyn i urządzeń.
T-W-4Wykorzystanie pomiarów termowizyjnych do diagnostyki urządzeń.
T-L-2Badanie eksploatacyjne baterii kondensatorów energetycznych.
T-L-3Próba skrócona oleju izolacyjnego.
T-L-9Badanie eksploatacyjne kabla energetycznego.
T-L-10Wyznaczenie zawilgocenia izolacji papierowo-olejowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowaniem środków audiowizualnych
M-3Ćwiczenia laboratoryje z zakresu wybranych metod diagnozowania stanu technicznego urządzeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena formująca dotycząca sprawdzenia wiedzy po zakończeniu cyklu ćwiczeń laboratotyjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu calego modułu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,0Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,5Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,0Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
5,0Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przeglądów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapięciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C10_W19Student rozumie wpływ narażeń eksploatacyjnych na stan techniczny urządzeń. Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W19Ma uporządkowaną wiedzę na temat cyklu życia urządzeń i systemów elektrotechnicznych, technik zabezpieczeń i metod diagnostyki
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad i systemów eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych.
C-2Zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej rodzaju narażeń eksploatacyjnych oraz ich wpływu na czas życia urządzeń elektroenergetycznych.
C-4Zdobycie wiedzy dotyczących systemów on-line diagnostyki stanu technicznego urządzeń.
C-3Zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych technologii diagnozujących stan techniczny urządzeń elektroenergetycznych z zastosowaniem metod elektrycznych, optycznych, wibroakustycznych oraz chemicznych.
Treści programoweT-W-8Systemy monitoringu on-line w diagnostyce urządzeń.
T-W-1Narażenia eksploatacyjne i mechanizmy starzenia się urządzeń: starzenie cieplne, elektrochemiczne, wyładowania niezupełne, wilgoć. Modele starzenia się i czas życia urządzeń.
T-W-2Badanie stanu technicznego i urządzeń w próbach pomontażowych.
T-L-8Termowizyjna diagnostyka urządzeń elektrycznych.
T-L-11Podstawowa diagnostyka przepustów izolacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowaniem środków audiowizualnych
M-2Wykład problemowy dotyczący zaawansowanego systemu diagnostyki
M-3Ćwiczenia laboratoryje z zakresu wybranych metod diagnozowania stanu technicznego urządzeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca przed każdym ćwiczeniem laboratoryjnym mająca na celu sprawdzenia stanu wiedzy dotyczącej przedmiotu ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Ocena formująca dotycząca sprawdzenia wiedzy po zakończeniu cyklu ćwiczeń laboratotyjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu calego modułu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych systemów eksploatacji urządzeń. Ma nie uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student nie zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,0Student rozumie wpływ narażeń eksploatacyjnych na stan techniczny urządzeń. Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,5Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,0Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,5Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
5,0Student zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Student zna uwarunkowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C10_W5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W05Ma podstawową wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle elektrotechnicznym
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad i systemów eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych.
C-3Zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych technologii diagnozujących stan techniczny urządzeń elektroenergetycznych z zastosowaniem metod elektrycznych, optycznych, wibroakustycznych oraz chemicznych.
Treści programoweT-W-2Badanie stanu technicznego i urządzeń w próbach pomontażowych.
T-W-9Podstawowe zasady obsługi i systemy eksploatacji urządzeń elektrycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowaniem środków audiowizualnych
M-3Ćwiczenia laboratoryje z zakresu wybranych metod diagnozowania stanu technicznego urządzeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena formująca dotycząca sprawdzenia wiedzy po zakończeniu cyklu ćwiczeń laboratotyjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu calego modułu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,5Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
5,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C10_U03Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad i systemów eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych.
C-3Zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych technologii diagnozujących stan techniczny urządzeń elektroenergetycznych z zastosowaniem metod elektrycznych, optycznych, wibroakustycznych oraz chemicznych.
Treści programoweT-L-2Badanie eksploatacyjne baterii kondensatorów energetycznych.
T-L-3Próba skrócona oleju izolacyjnego.
T-L-4Badanie sprzętu ochronnego.
T-L-5Analiza gazów rozpuszczonych w oleju izolacyjnym.
T-L-6Przegląd transformatora energetycznego gr. I.
T-L-7Pomiar rezystancji izolacji oraz torów prądowych urządzeń elektrycznych.
T-L-8Termowizyjna diagnostyka urządzeń elektrycznych.
T-L-9Badanie eksploatacyjne kabla energetycznego.
T-L-10Wyznaczenie zawilgocenia izolacji papierowo-olejowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowaniem środków audiowizualnych
M-3Ćwiczenia laboratoryje z zakresu wybranych metod diagnozowania stanu technicznego urządzeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena formująca dotycząca sprawdzenia wiedzy po zakończeniu cyklu ćwiczeń laboratotyjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzić protokół badań orai zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,0Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,5Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,0Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,5Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
5,0Student potrafi sporządzić protokół badań. Potrafi zaproponować prosty system obsługi urządzenia. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C10_U10Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U10Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy elektryczne
Cel przedmiotuC-3Zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych technologii diagnozujących stan techniczny urządzeń elektroenergetycznych z zastosowaniem metod elektrycznych, optycznych, wibroakustycznych oraz chemicznych.
Treści programoweT-W-6Testy chemiczne w diagnostyce maszyn i urządzeń.
T-W-7Podstawowe badania eksploatacyjne urządzeń elektrycznych.
T-W-2Badanie stanu technicznego i urządzeń w próbach pomontażowych.
T-W-9Podstawowe zasady obsługi i systemy eksploatacji urządzeń elektrycznych.
T-L-11Podstawowa diagnostyka przepustów izolacyjnych.
T-L-12Zaliczenia częściowe.
T-L-13Zaliczenie laboratorium.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryje z zakresu wybranych metod diagnozowania stanu technicznego urządzeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca przed każdym ćwiczeniem laboratoryjnym mająca na celu sprawdzenia stanu wiedzy dotyczącej przedmiotu ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,0Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,5Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,0Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,5Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
5,0Student potrafi dobrać podstawową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektroenergetycznego. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C10_U15Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U15Potrafi korzystać z kart katalogowych i not aplikacyjnych w celu dobrania odpowiednich komponentów projektowanego układu lub systemu elektrycznego
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad i systemów eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych.
C-3Zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych technologii diagnozujących stan techniczny urządzeń elektroenergetycznych z zastosowaniem metod elektrycznych, optycznych, wibroakustycznych oraz chemicznych.
Treści programoweT-W-3Metody polaryzacyjne w diagnostyce technicznej.
T-W-5Metody pomiaru wyładowań niezupelnych.
T-W-6Testy chemiczne w diagnostyce maszyn i urządzeń.
T-W-7Podstawowe badania eksploatacyjne urządzeń elektrycznych.
T-W-8Systemy monitoringu on-line w diagnostyce urządzeń.
T-W-2Badanie stanu technicznego i urządzeń w próbach pomontażowych.
T-W-4Wykorzystanie pomiarów termowizyjnych do diagnostyki urządzeń.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryje z zakresu wybranych metod diagnozowania stanu technicznego urządzeń
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie informacji zawartych w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 0 - 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,0Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 51 - 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
3,5Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 61 - 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,0Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 71 - 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
4,5Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 81 - 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu
5,0Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 91 - 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu