Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Napędy pneumatyczne i hydrauliczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Napędy pneumatyczne i hydrauliczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Pawełko <Piotr.Pawelko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień : - mechaniki technicznej, - mechaniki płynów, - podstawy konstrukcji maszyn. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien określić sposoby wykorzystywania napędów hydraulicznych i pneumatycznych. |
C-2 | Student powinien umieć przeprowadzić proces doboru i obliczeń elementów układów hydraulicznych i pneumatycznych. |
C-3 | Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych. |
C-4 | Student powinien umiec zaprojektować strukture układu pneumatycznego i hydraulicznego o określonym sposobie działania, opisać przeznaczenie i zasadę działania składowych elementów układów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Schematy funkcjonalne – zasady i przykłady. | 4 |
T-L-2 | Układy sterowane bezpośrednio i pośrednio. | 4 |
T-L-3 | Sterowanie ręczne, półautomatyczne i automatyczne. | 4 |
T-L-4 | Funkcje logiczne realizowane przez zawory i układy sterowania. | 2 |
T-L-5 | Wyznaczanie cyklogramów pracy układów. | 2 |
T-L-6 | Sensory w układach techniki płynowej. | 2 |
T-L-7 | Elektropneumatyka i elektrohydraulika. | 6 |
T-L-8 | Technika sterowania proporcjonalnego | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Własności sprężonego powietrza w układach pneumatycznych oraz cieczy roboczych w układach hydraulicznych. | 2 |
T-W-2 | Budowa i zasady pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych. | 4 |
T-W-3 | Zawory jako elementy sterowania kierunkiem, wartością przepływu oraz ciśnieniem. | 3 |
T-W-4 | Elementy wykonawcze: silniki oraz siłowniki. | 1 |
T-W-5 | Przeznaczenie akumulatorów hydropneumatycznych. | 1 |
T-W-6 | Technika serwozaworów i zaworów proporcjonalnych w hydraulice siłowej | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 1 |
A-L-2 | Opracowanie wyników z laboratorium w postaci sprawozdań | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia laboratorium | 3 |
A-L-4 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny z przeprowadzonych częściowych zaliczeń pakietów ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie całego semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - srednia z ocen z pisemnych zaliczeń wiedzy przekazanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej samodzielnie. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena z zaliczenia części teoretycznej - wykładu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C38_W01 Student ma podstawową wiedzę o podzespołach układów hydraulicznych i pneumatycznych, ich ograniczeniach wynikających z wymagań środowiskowych. Potrafi czytać i tworzyć schematy funkcjonalne układów hydraulicznych i pneumatycznych. Potrafi dobrać podzespoły układów. | AR_1A_W16 | — | — | C-1, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C38_U01 Student potrafi czytać i opracować schemat funkcjonalny. Potrafi zbudować układ hydrauliczny i pneumatyczny wg. schematu dobierając elementy sterowania i wykonawcze. | AR_1A_U06 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C38_W01 Student ma podstawową wiedzę o podzespołach układów hydraulicznych i pneumatycznych, ich ograniczeniach wynikających z wymagań środowiskowych. Potrafi czytać i tworzyć schematy funkcjonalne układów hydraulicznych i pneumatycznych. Potrafi dobrać podzespoły układów. | 2,0 | Nie spełnia kryterimu na ocene dostateczną |
3,0 | Student opanował zakres materiału w sposób ogólny. Jest w stanie wskazać podstawowe zespoły funkcjonalne w układach pneumatycznych i hydraulicznychh. Jest w stanie opisac zasade działania głównego zespołu roboczego. | |
3,5 | Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował cały zakres materiału. Umie sklasyfikowac i zna zasady działania wszystkich zespołów funkcjonalnych w układach napędowych hydraulicznych i pneumatycznych.. | |
4,5 | Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował cały zakres materiału. Jest w stanie wytłumaczyc znaczenie i wzajemne relacje pomiędzy elementami układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz dokonac ich krytycznej analizy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C38_U01 Student potrafi czytać i opracować schemat funkcjonalny. Potrafi zbudować układ hydrauliczny i pneumatyczny wg. schematu dobierając elementy sterowania i wykonawcze. | 2,0 | Student nie wykazuje umiejętności w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych . |
3,0 | Student wykazuje jedynie odtwórcze umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. | |
3,5 | Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu. | |
4,0 | Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Wykazuje umiejętności wykorzystywania narzędzi inżynierskich przy prowadzeniu procesu projektowania. | |
4,5 | Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach. | |
5,0 | Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych. |
Literatura podstawowa
- Pizoń A., Elektrohydrauliczne analogowe i cyfrowe układy automatyki, WNT, Warszawa, 1995
- Szenajch W. i inni, Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT, Warszawa, 2005
- Lipski J., Napędy i sterowania hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 1981
Literatura dodatkowa
- Szydelski Z., Pojazdy samochodowe – Napęd i sterowanie hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 2000
- Osiecki A., Napęd hydrostatyczny maszyn, WNT, Warszawa, 2016, Tom i i II