Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Elektronika analogowa i cyfrowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektronika analogowa i cyfrowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl>, Michał Raczyński <RM23892@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,60,38zaliczenie
wykładyW4 30 2,40,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu Elektrotechnika.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z właściwościami i funkcjonowaniem elementów i układów elektronicznych z zakresu elektroniki analogowej.
C-2Zapoznanie z właściowościami i funkcjonowaniem elementów i układów z zakresu techniki cyfrowej.
C-3Ukształtowanie umiejętności łączenia, uruchamiania i przeprowadzania badań analogowych układów elektronicznych.
C-4Ukształtowanie umiejętności projektowania, łączenia, uruchamiania i przeprowadzania badań układów techniki cyfrowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z regulaminem. Informacja o aparaturze pomiarowej.2
T-L-2Badanie funkcjonowania: diod prostowniczych, diod impulsowych, diod Zenera, transili, LED. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych2
T-L-3Badanie działania tranzystorów mocy BJT. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych. Tranzystor bipolarny jako klucz elektroniczny.2
T-L-4Badanie działania tranzystorów mocy MOSFET i IGBT. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych. Tranzystory MOSFET i IGBT jako klucze elektroniczne.2
T-L-5Badanie działania podstawowych aplikacji wzmacniaczy operacyjnych. Pomiary wzmocnienia, wejściowego napięcia niezrównoważenia, częstotliwości granicznej.2
T-L-6Układy zasilające o działaniu ciągłym. Badania i pomiary elektrycznych stabilizatorów napięcia.2
T-L-7Odprowadzanie ciepła z elementów półprzewodnikowych. Wyznaczanie rezystancji termicznych.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z elektroniki analogowej.2
T-L-9Badanie parametrów dynamicznych bramek logicznych.2
T-L-10Badanie przerzutników asynchronicznych i synchronicznych. Określanie tablic stanów. Przekszałcanie przerzutników.2
T-L-11Badanie rejestrów cyfrowych: konfiguracja PIPO, PISO, SIPO. Badanie scalonego rejerstru uniwersalnego.2
T-L-12Badanie liczników cyfrowych binarnych, dekad liczących. Modyfikacja pojemności licznika.2
T-L-13Badanie układów czasowych monostabilnych i astabilnych. Dobór i oblicznanie elementów RC scalonych układów czasowych.2
T-L-14Przesyłanie sygnałów cyfrowych. Metody dopasowania układów transmisyjnych do linii długiej.2
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z elektroniki cyfrowej.2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe elementy elektroniczne bierne i aktywne. Elementy R, L, C, diody, tranzystory.3
T-W-2Półprzewodnikowe elementy mocy: tranzystory bipolarne, unipolarne, IGBT, tyrystory, triaki.2
T-W-3Elektroniczne układy przełączające. Elektroniczne włączanie i wyłączanie elementów sygnalizacyjnych, przekaźników, silników DC i innych obciążeń.2
T-W-4Sterowanie impulsowe. Modulatory szerokości impulsów. Zastosowania. Straty mocy.2
T-W-5Układy zasilania. Stabilizacja napięcia ciągła i impulsowa. Przetwornice napięcia.2
T-W-6Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Radiatory.1
T-W-7Wzmacniacze sygnałów. Wzmacniacze operacyjne. Wzmacniacze pomiarowe.2
T-W-8Generatory sygnałów i generatory taktujące do systemów dyskretnych. Generatory o wysokiej stabilności częstotliwości: kwarcowe i typu MEMS.1
T-W-9Podstawy techniki cyfrowej.1
T-W-10Podstawowe funktory logiczne.1
T-W-11Wybrane metody syntezy układów kombinacyjnych.2
T-W-12Wybrane metody kodowania sygnałów - konwertery kodów.1
T-W-13Układy sekwencyjne - przerzutniki, rejestry, liczniki.2
T-W-14Wybrane metody syntezy układów sekwencyjnych.1
T-W-15Układy komutacyjne.1
T-W-16Układy uzależnień czasowych.1
T-W-17Układy artymetyczne - sumatory, komparatory.1
T-W-18Transmisja sygnałów cyfrowych.1
T-W-19Pamięci cyfrowe, magistrale adresowe i danych.2
T-W-20Układy wyświetlania informacji.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3Opracowanie wyników i wykonanie sprawozdania15
65
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu18
A-W-4Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie krótkiego sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia laboratoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C11_W01
Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych elementach i układach elektroniki analogowej wykorzystywanych w automatyce i robotyce.
AR_1A_W14, AR_1A_W25C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-7M-1S-2
AR_1A_C11_W02
Ma uporządkowaną wiedzę o elementach i układach techniki cyfrowej wykorzystywanych w automatyce i robotyce.
AR_1A_W14, AR_1A_W25C-2T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-18, T-W-20, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-19M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C11_U01
Student potrafi zaprojektować, zestawić, uruchomić i przeprowadzić badania układu elektronicznego z zakresu elektroniki analogowej.
AR_1A_U26, AR_1A_U05C-3T-L-15, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-10, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-2S-3, S-1
AR_1A_C11_U02
Student potrafi zaprojektować, połączyć, uruchomić i przeprowadzić badania układów techniki cyfrowej.
AR_1A_U26, AR_1A_U05C-4T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-18, T-W-20, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-19M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C11_W01
Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych elementach i układach elektroniki analogowej wykorzystywanych w automatyce i robotyce.
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
AR_1A_C11_W02
Ma uporządkowaną wiedzę o elementach i układach techniki cyfrowej wykorzystywanych w automatyce i robotyce.
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C11_U01
Student potrafi zaprojektować, zestawić, uruchomić i przeprowadzić badania układu elektronicznego z zakresu elektroniki analogowej.
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
AR_1A_C11_U02
Student potrafi zaprojektować, połączyć, uruchomić i przeprowadzić badania układów techniki cyfrowej.
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).

Literatura podstawowa

  1. Tietze U., Schenk Ch., Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 2008
  2. Filipkowski A., Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, Warszawa, 2006
  3. Ciążyński W., Elektronika analogowa w zadaniach, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2009
  4. Tadeusiewicz M., Hałgas S., Komputerowe metody analizy układów analogowych: teoria i zastosowania, WNT, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod red. Filipkowski A., Elementy i układy elektroniczne. Projekt i laboratorium, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z regulaminem. Informacja o aparaturze pomiarowej.2
T-L-2Badanie funkcjonowania: diod prostowniczych, diod impulsowych, diod Zenera, transili, LED. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych2
T-L-3Badanie działania tranzystorów mocy BJT. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych. Tranzystor bipolarny jako klucz elektroniczny.2
T-L-4Badanie działania tranzystorów mocy MOSFET i IGBT. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych. Tranzystory MOSFET i IGBT jako klucze elektroniczne.2
T-L-5Badanie działania podstawowych aplikacji wzmacniaczy operacyjnych. Pomiary wzmocnienia, wejściowego napięcia niezrównoważenia, częstotliwości granicznej.2
T-L-6Układy zasilające o działaniu ciągłym. Badania i pomiary elektrycznych stabilizatorów napięcia.2
T-L-7Odprowadzanie ciepła z elementów półprzewodnikowych. Wyznaczanie rezystancji termicznych.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z elektroniki analogowej.2
T-L-9Badanie parametrów dynamicznych bramek logicznych.2
T-L-10Badanie przerzutników asynchronicznych i synchronicznych. Określanie tablic stanów. Przekszałcanie przerzutników.2
T-L-11Badanie rejestrów cyfrowych: konfiguracja PIPO, PISO, SIPO. Badanie scalonego rejerstru uniwersalnego.2
T-L-12Badanie liczników cyfrowych binarnych, dekad liczących. Modyfikacja pojemności licznika.2
T-L-13Badanie układów czasowych monostabilnych i astabilnych. Dobór i oblicznanie elementów RC scalonych układów czasowych.2
T-L-14Przesyłanie sygnałów cyfrowych. Metody dopasowania układów transmisyjnych do linii długiej.2
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z elektroniki cyfrowej.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe elementy elektroniczne bierne i aktywne. Elementy R, L, C, diody, tranzystory.3
T-W-2Półprzewodnikowe elementy mocy: tranzystory bipolarne, unipolarne, IGBT, tyrystory, triaki.2
T-W-3Elektroniczne układy przełączające. Elektroniczne włączanie i wyłączanie elementów sygnalizacyjnych, przekaźników, silników DC i innych obciążeń.2
T-W-4Sterowanie impulsowe. Modulatory szerokości impulsów. Zastosowania. Straty mocy.2
T-W-5Układy zasilania. Stabilizacja napięcia ciągła i impulsowa. Przetwornice napięcia.2
T-W-6Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Radiatory.1
T-W-7Wzmacniacze sygnałów. Wzmacniacze operacyjne. Wzmacniacze pomiarowe.2
T-W-8Generatory sygnałów i generatory taktujące do systemów dyskretnych. Generatory o wysokiej stabilności częstotliwości: kwarcowe i typu MEMS.1
T-W-9Podstawy techniki cyfrowej.1
T-W-10Podstawowe funktory logiczne.1
T-W-11Wybrane metody syntezy układów kombinacyjnych.2
T-W-12Wybrane metody kodowania sygnałów - konwertery kodów.1
T-W-13Układy sekwencyjne - przerzutniki, rejestry, liczniki.2
T-W-14Wybrane metody syntezy układów sekwencyjnych.1
T-W-15Układy komutacyjne.1
T-W-16Układy uzależnień czasowych.1
T-W-17Układy artymetyczne - sumatory, komparatory.1
T-W-18Transmisja sygnałów cyfrowych.1
T-W-19Pamięci cyfrowe, magistrale adresowe i danych.2
T-W-20Układy wyświetlania informacji.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3Opracowanie wyników i wykonanie sprawozdania15
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu18
A-W-4Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C11_W01Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych elementach i układach elektroniki analogowej wykorzystywanych w automatyce i robotyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W14Ma podstawową wiedzę z elektroniki analogowej i cyfrowej w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania elektronicznych i energoelektronicznych urządzeń wykorzystywanych w układach automatyki i robotyki.
AR_1A_W25Ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami kierunków studiów powiązanych z kierunkiem Automatyka i Robotyka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z właściwościami i funkcjonowaniem elementów i układów elektronicznych z zakresu elektroniki analogowej.
Treści programoweT-W-2Półprzewodnikowe elementy mocy: tranzystory bipolarne, unipolarne, IGBT, tyrystory, triaki.
T-W-3Elektroniczne układy przełączające. Elektroniczne włączanie i wyłączanie elementów sygnalizacyjnych, przekaźników, silników DC i innych obciążeń.
T-W-4Sterowanie impulsowe. Modulatory szerokości impulsów. Zastosowania. Straty mocy.
T-W-5Układy zasilania. Stabilizacja napięcia ciągła i impulsowa. Przetwornice napięcia.
T-W-6Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Radiatory.
T-W-1Podstawowe elementy elektroniczne bierne i aktywne. Elementy R, L, C, diody, tranzystory.
T-W-8Generatory sygnałów i generatory taktujące do systemów dyskretnych. Generatory o wysokiej stabilności częstotliwości: kwarcowe i typu MEMS.
T-W-7Wzmacniacze sygnałów. Wzmacniacze operacyjne. Wzmacniacze pomiarowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C11_W02Ma uporządkowaną wiedzę o elementach i układach techniki cyfrowej wykorzystywanych w automatyce i robotyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W14Ma podstawową wiedzę z elektroniki analogowej i cyfrowej w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania elektronicznych i energoelektronicznych urządzeń wykorzystywanych w układach automatyki i robotyki.
AR_1A_W25Ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami kierunków studiów powiązanych z kierunkiem Automatyka i Robotyka.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z właściowościami i funkcjonowaniem elementów i układów z zakresu techniki cyfrowej.
Treści programoweT-W-10Podstawowe funktory logiczne.
T-W-9Podstawy techniki cyfrowej.
T-W-11Wybrane metody syntezy układów kombinacyjnych.
T-W-14Wybrane metody syntezy układów sekwencyjnych.
T-W-13Układy sekwencyjne - przerzutniki, rejestry, liczniki.
T-W-12Wybrane metody kodowania sygnałów - konwertery kodów.
T-W-18Transmisja sygnałów cyfrowych.
T-W-20Układy wyświetlania informacji.
T-W-15Układy komutacyjne.
T-W-16Układy uzależnień czasowych.
T-W-17Układy artymetyczne - sumatory, komparatory.
T-W-19Pamięci cyfrowe, magistrale adresowe i danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C11_U01Student potrafi zaprojektować, zestawić, uruchomić i przeprowadzić badania układu elektronicznego z zakresu elektroniki analogowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U26Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka
AR_1A_U05Potrafi zaprojektować prosty układ elektroniczny, także zawierający systemy mikroprocesorowe i inne elementy programowalne.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności łączenia, uruchamiania i przeprowadzania badań analogowych układów elektronicznych.
Treści programoweT-L-15Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z elektroniki cyfrowej.
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z elektroniki analogowej.
T-L-9Badanie parametrów dynamicznych bramek logicznych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z regulaminem. Informacja o aparaturze pomiarowej.
T-L-3Badanie działania tranzystorów mocy BJT. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych. Tranzystor bipolarny jako klucz elektroniczny.
T-L-5Badanie działania podstawowych aplikacji wzmacniaczy operacyjnych. Pomiary wzmocnienia, wejściowego napięcia niezrównoważenia, częstotliwości granicznej.
T-L-4Badanie działania tranzystorów mocy MOSFET i IGBT. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych. Tranzystory MOSFET i IGBT jako klucze elektroniczne.
T-L-10Badanie przerzutników asynchronicznych i synchronicznych. Określanie tablic stanów. Przekszałcanie przerzutników.
T-L-2Badanie funkcjonowania: diod prostowniczych, diod impulsowych, diod Zenera, transili, LED. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych
T-L-7Odprowadzanie ciepła z elementów półprzewodnikowych. Wyznaczanie rezystancji termicznych.
T-L-6Układy zasilające o działaniu ciągłym. Badania i pomiary elektrycznych stabilizatorów napięcia.
T-L-11Badanie rejestrów cyfrowych: konfiguracja PIPO, PISO, SIPO. Badanie scalonego rejerstru uniwersalnego.
T-L-12Badanie liczników cyfrowych binarnych, dekad liczących. Modyfikacja pojemności licznika.
T-L-13Badanie układów czasowych monostabilnych i astabilnych. Dobór i oblicznanie elementów RC scalonych układów czasowych.
T-L-14Przesyłanie sygnałów cyfrowych. Metody dopasowania układów transmisyjnych do linii długiej.
T-W-3Elektroniczne układy przełączające. Elektroniczne włączanie i wyłączanie elementów sygnalizacyjnych, przekaźników, silników DC i innych obciążeń.
T-W-4Sterowanie impulsowe. Modulatory szerokości impulsów. Zastosowania. Straty mocy.
T-W-5Układy zasilania. Stabilizacja napięcia ciągła i impulsowa. Przetwornice napięcia.
T-W-6Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Radiatory.
T-W-8Generatory sygnałów i generatory taktujące do systemów dyskretnych. Generatory o wysokiej stabilności częstotliwości: kwarcowe i typu MEMS.
T-W-7Wzmacniacze sygnałów. Wzmacniacze operacyjne. Wzmacniacze pomiarowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.
S-1Ocena formująca: Na podstawie krótkiego sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia laboratoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C11_U02Student potrafi zaprojektować, połączyć, uruchomić i przeprowadzić badania układów techniki cyfrowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U26Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka
AR_1A_U05Potrafi zaprojektować prosty układ elektroniczny, także zawierający systemy mikroprocesorowe i inne elementy programowalne.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności projektowania, łączenia, uruchamiania i przeprowadzania badań układów techniki cyfrowej.
Treści programoweT-W-10Podstawowe funktory logiczne.
T-W-9Podstawy techniki cyfrowej.
T-W-11Wybrane metody syntezy układów kombinacyjnych.
T-W-14Wybrane metody syntezy układów sekwencyjnych.
T-W-13Układy sekwencyjne - przerzutniki, rejestry, liczniki.
T-W-12Wybrane metody kodowania sygnałów - konwertery kodów.
T-W-18Transmisja sygnałów cyfrowych.
T-W-20Układy wyświetlania informacji.
T-W-15Układy komutacyjne.
T-W-16Układy uzależnień czasowych.
T-W-17Układy artymetyczne - sumatory, komparatory.
T-W-19Pamięci cyfrowe, magistrale adresowe i danych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.
S-1Ocena formująca: Na podstawie krótkiego sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia laboratoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).