Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Sygnały i systemy dynamiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sygnały i systemy dynamiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Piskorowski <Jacek.Piskorowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Kocoń <Slawomir.Kocon@zut.edu.pl>, Piotr Okoniewski <Piotr.Okoniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony moduł: Wprowadzenie do Automatyki i Robotyki. |
W-2 | Ukończone moduły: Algebra oraz Wprowadzenie do Analizy Matematycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z matematycznym opisem sygnałów oraz analizą układów dynamicznych w dziedzinie czasu. |
C-2 | Zapoznanie studentów z analizą ukladów w dziedzienie częstotliwości oraz tworzeniem modeli matematycznych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania transformaty Laplace'a do opisu dynamiki sygnałów i systemów. |
C-4 | Umiejętność tworzenia i interpretacji charakterystyk częstotliwościowych układów dynamicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe operacje na sygnałach. | 2 |
T-L-2 | Parametry energetyczne sygnałów. | 2 |
T-L-3 | Przekształcenie Laplace'a w analizie sygnałów. | 2 |
T-L-4 | Wykorzystanie własności przekształcenia Laplace'a. | 2 |
T-L-5 | Transmitancja operatorowa układów dynamicznych. | 2 |
T-L-6 | Odwrotne przetształcenie Laplace'a. | 2 |
T-L-7 | Wykorzystanie transformaty Laplace'a do wyznaczania odpowiedzi układów dynamicznych. | 4 |
T-L-8 | Zaliczenie pierwszego cyklu ćwiczeń. | 2 |
T-L-9 | Charakterystyki częstotliwościowe elementów i układów dynamicznych. | 4 |
T-L-10 | Stabilność układów sterowania. | 2 |
T-L-11 | Modelowanie układów dynamicznych. | 2 |
T-L-12 | Układ dynamiczny jako filtr | 2 |
T-L-13 | Zaliczenie zajęć drugiego cyklu ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Pojęcie sygnału. Podział sygnałów. Opis sygnałów oraz ich interpretacja. Właściwości sygnałów. Podstawowe sygnały w automatyce. Składowe sygnałów. Miary sygnałów. | 3 |
T-W-3 | Matematyczny opis sygnałów oraz dynamiki systemów. | 4 |
T-W-4 | Transformata Laplace'a i jej właściwości. Pojęcie transmitancji operatorowej układu dynamicznego. | 3 |
T-W-5 | Zastosowanie transformaty Laplace’a w analizie sygnałów i systemów. Charakterystyki czasowe układów dynamicznych. | 6 |
T-W-6 | Transmitancja widmowa. Charakterystyki częstotliwościowe i ich interpretacja. | 5 |
T-W-7 | Podstawowe elementy automatyki oraz ich opis w dziedzinie czasu i częstotliwości. | 2 |
T-W-8 | Modelowanie układów dynamicznych. | 2 |
T-W-9 | Złożone układy dynamiczne oraz ich opis w dziedzinie czasu i częstotliwości. | 2 |
T-W-10 | Właściwości filtracyjne układów dynamicznych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 15 |
65 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 13 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy z wyprowadzaniem wzorów i rozwiązywaniem przykładów na żywo |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie kolokwiów zaliczających |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C05_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu. | AR_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
AR_1A_C05_W02 Student ma podstawową wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności. | AR_1A_W05 | — | — | C-2 | T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C05_U01 Student ma podstawowe umiejętności z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu. | AR_1A_U20 | — | — | C-3 | T-L-4, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-3 | S-2 |
AR_1A_C05_U02 Student ma podstawowe umiejętności z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności. | AR_1A_U20 | — | — | C-4 | T-L-13, T-L-12, T-L-10, T-L-9, T-L-11 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C05_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu. | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu. |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. | |
3,5 | Posiada wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. | |
4,0 | Posiada wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. | |
4,5 | Posiada wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. | |
5,0 | Posiada wiedzę z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. | |
AR_1A_C05_W02 Student ma podstawową wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności. | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności. |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. | |
3,5 | Posiada wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. | |
4,0 | Posiada wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. | |
4,5 | Posiada wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. | |
5,0 | Posiada wiedzę z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C05_U01 Student ma podstawowe umiejętności z zakresu interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu. | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z zakresu umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu. |
3,0 | Posiada umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, uzyskując punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
3,5 | Posiada umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu uzyskując punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
4,0 | Posiada umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu uzyskując punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
4,5 | Posiada umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, uzyskując punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
5,0 | Posiada umiejętności interpretacji sygnałów oraz analizy układów dynamicznych w dziedzinie czasu, uzyskując punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
AR_1A_C05_U02 Student ma podstawowe umiejętności z zakresu analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności. | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z zakresu umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności. |
3,0 | Posiada umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, uzyskując punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
3,5 | Posiada umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, uzyskując punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
4,0 | Posiada umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, uzyskując punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
4,5 | Posiada umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, uzyskując punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. | |
5,0 | Posiada umiejętności analizy układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości, modelowania układów dynamicznych oraz stabilności, uzyskując punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny zaliczenia końcowego z tego zakresu. |
Literatura podstawowa
- Robert A. Gabel, Richard A. Roberts, Sygnały i systemy liniowe, WNT, Warszawa, 1978, pierwsze
- Jacek M. Wojciechowski, Sygnały i systemy, WKŁ, Warszawa, 2008, pierwsze
- Kajetana M. Snopek, Jacek M. Wojciechowski, Sygnały i systemy zbiór zadań, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
- Ulrich Tietze, Christoph Schenk, Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 2009, czwarte
- Tadeusz Kaczorek, Teoria sterowania, PWN, Warszawa, 1977, tom 1
- Zbigniew Emirsajłow, Teoria układów sterowania, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000, Część 1. Układy liniowe z czasem ciągłym
Literatura dodatkowa
- Marian Pasko, Janusz Walczak, Teoria sygnałów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2003
- Tomasz P. Zieliński, Cyfrowe przetwarzanie sygnałów, WKŁ, Warszawa, 2007, drugie
- Jerzy Szabatin, Podstawy teorii sygnałów, WKŁ, Warszawa, 1982