Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Problemy ekologiczne w technice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Problemy ekologiczne w technice
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jan Bursa <Jan.Bursa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna typowa dla absolwenta szkoły ponadgimnazjalnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą automatyki w ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.1
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.1
T-W-3Organizacja ochrony środowiska w Polsce.1
T-W-4Energetyka konwencjonalna.2
T-W-5Odpady i gospodarka odpadami.2
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych.1
T-W-7Odnawialne źródła energii.1
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.2
T-W-9Problematyka hałasu w technice.1
T-W-10Energetyka jądrowa.1
T-W-11Ochrona środowiska w technice.1
T-W-12Automatyzacja w ochronie środowiska. Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Czytanie literatury oraz przygotowanie do zaliczenia wykładów.9
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja problemowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_A01_W01
Potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, przygotować dobrze udokumentowane opracowanie szczegółowych problemów z zakresu studiowanego kierunku, a w szczególności zna i rozumie aspekty prawne i techniczne dotyczące problemów ekologicznych w technice.
AR_1A_W23, AR_1A_W24C-1, C-2T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-11, T-W-12M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O15-2_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
AR_1A_K02C-1, C-2T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-11, T-W-12M-2, M-1S-1
AR_1A_O15-2_K02
Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera.
AR_1A_K06C-1, C-2T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-11, T-W-12M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_A01_W01
Potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, przygotować dobrze udokumentowane opracowanie szczegółowych problemów z zakresu studiowanego kierunku, a w szczególności zna i rozumie aspekty prawne i techniczne dotyczące problemów ekologicznych w technice.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy niezbędnej do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, nie zna również podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w przemyśle elektrotechnicznym. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_O15-2_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0Student nie ma świadomości ważności i nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
AR_1A_O15-2_K02
Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera.
2,0Student nie ma świadomości roli społecznej absolwenta uczelni technicznej oraz nie rozumie potrzeby formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera.
3,0Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. Kucowski Jerzy, Laudyn Damazy, Przekwas Mieczysław, Energetyka a ochrona środowiska, WNT, Warszawa, 1994
  2. Ciok Zbigniew, Ochrona środowiska w elektroenergetyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001, Seria Podstawowe Problemy Współczesnej Techniki

Literatura dodatkowa

  1. Gajewski Władysław, Ekspertyza. Ekologiczne aspekty przetwarzania energii, "Uni-Service" Sp. z o. o., Częstochowa, 1996, Wydział IV Nauk Technicznych PAN
  2. Lewandowski Witold M., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.1
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.1
T-W-3Organizacja ochrony środowiska w Polsce.1
T-W-4Energetyka konwencjonalna.2
T-W-5Odpady i gospodarka odpadami.2
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych.1
T-W-7Odnawialne źródła energii.1
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.2
T-W-9Problematyka hałasu w technice.1
T-W-10Energetyka jądrowa.1
T-W-11Ochrona środowiska w technice.1
T-W-12Automatyzacja w ochronie środowiska. Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Czytanie literatury oraz przygotowanie do zaliczenia wykładów.9
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_A01_W01Potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, przygotować dobrze udokumentowane opracowanie szczegółowych problemów z zakresu studiowanego kierunku, a w szczególności zna i rozumie aspekty prawne i techniczne dotyczące problemów ekologicznych w technice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W23Ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz prawa patentowego, prawa pracy i zarządzania zasobami ludzkimi.
AR_1A_W24Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą automatyki w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-7Odnawialne źródła energii.
T-W-5Odpady i gospodarka odpadami.
T-W-9Problematyka hałasu w technice.
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych.
T-W-10Energetyka jądrowa.
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.
T-W-3Organizacja ochrony środowiska w Polsce.
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-4Energetyka konwencjonalna.
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.
T-W-11Ochrona środowiska w technice.
T-W-12Automatyzacja w ochronie środowiska. Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja problemowa.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy niezbędnej do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, nie zna również podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w przemyśle elektrotechnicznym. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_O15-2_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą automatyki w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-7Odnawialne źródła energii.
T-W-5Odpady i gospodarka odpadami.
T-W-9Problematyka hałasu w technice.
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych.
T-W-10Energetyka jądrowa.
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.
T-W-3Organizacja ochrony środowiska w Polsce.
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-4Energetyka konwencjonalna.
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.
T-W-11Ochrona środowiska w technice.
T-W-12Automatyzacja w ochronie środowiska. Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja problemowa.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności i nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_O15-2_K02Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m. in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć automatyki i robotyki i innych aspektów działalności inżyniera, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą automatyki w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-7Odnawialne źródła energii.
T-W-5Odpady i gospodarka odpadami.
T-W-9Problematyka hałasu w technice.
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych.
T-W-10Energetyka jądrowa.
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.
T-W-3Organizacja ochrony środowiska w Polsce.
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-4Energetyka konwencjonalna.
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.
T-W-11Ochrona środowiska w technice.
T-W-12Automatyzacja w ochronie środowiska. Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja problemowa.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości roli społecznej absolwenta uczelni technicznej oraz nie rozumie potrzeby formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera.
3,0Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.