Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość
Sylabus przedmiotu Podstawy rachunkowości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rachunkowość | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy rachunkowości | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie jest wymagana wiedza początkowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z ewolucją systemu rachunkowości, podstawowymi zasadami rachunkowości, sposobami ewidencji na kontach bilansowych i wynikowych oraz ustalania wyniku finansowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady ewidencji na kontach bilansowych - rozwiązywanie zadań | 2 |
T-A-2 | Zasady ewidencji na kontach wynikowych - rozwiązywanie zadań | 2 |
T-A-3 | Podzielność kont i sposoby poprawiania błędów księgowych -rozwiązywanie zadań | 1 |
T-A-4 | Ustalanie wyniku finansowego w wariancie kalkulacyjnym i porównawczym - zadania | 4 |
T-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota, zasady i funkcje rachunkowości oraz jej regulacje prawne. | 2 |
T-W-2 | Struktura bilansu oraz wpływ operacji gospodarczych na bilans. | 2 |
T-W-3 | Pojęcie przychodów i kosztów oraz struktura rachunku zysków i strat. | 2 |
T-W-4 | Ustalanie wyniku finansowego w wariancie kalkulacyjnym i porównawczym. | 3 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | Przygotownie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywne uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Samodzielne rozważenie problemów dotyczących podstawowych zasad wyceny oraz ewidencji aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | studium przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R2_W01 Słuchacz zna istotę rachunkowości, jej funkcje, zasady, zakres podmiotowy i przedmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości, jak również sposób ujęcia operacji gospodarczych w księgach rachunkowych i sprawozdaniach finansowych. | R_10-_W01, R_10-_W02, R_10-_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R2_U01 Słuchacz potrafi ująć operacje gospodarcze przedsiębiorstwa w księgach rachunkowych, a następnie przedstawić je i zinterpretować w bilansie i rachunku zysków i strat | R_10-_U04, R_10-_U01, R_10-_U02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R2_K01 Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego i grupowego rozwiązywania problemów gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa i jego związków z prawem bilansowym. | R_10-_K01, R_10-_K02, R_10-_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R2_W01 Słuchacz zna istotę rachunkowości, jej funkcje, zasady, zakres podmiotowy i przedmiotowy oraz regulacje prawne rachunkowości, jak również sposób ujęcia operacji gospodarczych w księgach rachunkowych i sprawozdaniach finansowych. | 2,0 | Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R2_U01 Słuchacz potrafi ująć operacje gospodarcze przedsiębiorstwa w księgach rachunkowych, a następnie przedstawić je i zinterpretować w bilansie i rachunku zysków i strat | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10A_WEk/PD/R2_K01 Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego i grupowego rozwiązywania problemów gospodarowania majątkiem przedsiębiorstwa i jego związków z prawem bilansowym. | 2,0 | Słuchacz nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć |
3,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe | |
4,5 | Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu. | |
5,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Śnieżek E. (red.), Rachunkowość podstawy, wykłady, testy, Nie Oczywiste, Warszawa, 2021
- B. Nadolna, M. Rydzewska, Podstawy rachunkowości, ZUT, Szczecin, 2018
- P. Szczypa, Podstawy rachunkowości, od teorii do praktyki, Ce DeWu, Warszawa, 2022
- P. Scott, Introducing to Accounting, Oxford University Press, 2021
- Ch. Ashley, Introduction to Accounting for Students of Economics, Hassell Street Press, 2021
Literatura dodatkowa
- Nadolna B. (red.), Rachunkowość i analiza finansowa dla inżynierów, Difin, Warszawa, 2012
- E.McLaney, P.Atrill, Accounting and Finance. Introduction, Pearson Education, 2020, 10