Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość

Sylabus przedmiotu Rachunkowość finansowa I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rachunkowość
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Rachunkowość finansowa I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>, Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczna wiedza początkowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości finansowej głównie związanej z ewidencjonowaniem operacji gospodarczych, obliczaniem amortyzacji, podatków, ustalaniem wyniku finansowego oraz jego podziałem, jak również zasad prowadzenia polityki bilansowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Krótkoterminowe aktywa finansowe, w tym środki pieniężne - rozwiązywanie zadań2
T-A-2Rozrachunki i roszczenia - rozwiązywanie zadań4
T-A-3Rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne i prawne - rozwiązywanie zadań3
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń1
10
wykłady
T-W-1Rachunkowość w świetle prawa polskiego i międzynarodowego2
T-W-2Zasady wyceny i ewidencji środków pieniężnych2
T-W-3Zasady wyceny i ewidencji rozrachunków2
T-W-4Zasady ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych3
T-W-5Zaliczenie wykładów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
25
wykłady
A-W-1Aktywne uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Samodzielne rozważenie problemów dotyczących podstawowych zasad wyceny oraz ewidencji aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1ćwiczenia przedmiotowe
M-2studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące test teoretyczny wraz z krótkimi zadaniami problemowymi w zakresie szczegółowej wyce-ny i ewidencji składników majątku i źródeł jego finansowania oraz kosztów i przychodów
S-3Ocena podsumowująca: Wykład informacyjny
S-4Ocena podsumowująca: Wykład problemowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R3_W01
Pogłębienie wiedzy z zakresu szczegółowych zagadnień wyceny i ewidencji środków pieniężnych, rozrachunków, rzeczowego majątku trwałego, wartości niematerialnych i prawnych
R_10-_W01, R_10-_W02, R_10-_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R3_U01
Słuchacz potrafi szczegółowo wycenić składniki aktywów i pasywów oraz elementy kształtujące wynik finansowy, zna przepisy prawa bilansowego w tym zakresie oraz zasady ewidencji księgowej operacji gospodarczych w zakresie rachunkowości finansowej.
R_10-_U04, R_10-_U01, R_10-_U02, R_10-_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
R_10A_WEk/PD/R3_K01
Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
R_10-_K01, R_10-_K02, R_10-_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R3_W01
Pogłębienie wiedzy z zakresu szczegółowych zagadnień wyceny i ewidencji środków pieniężnych, rozrachunków, rzeczowego majątku trwałego, wartości niematerialnych i prawnych
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R3_U01
Słuchacz potrafi szczegółowo wycenić składniki aktywów i pasywów oraz elementy kształtujące wynik finansowy, zna przepisy prawa bilansowego w tym zakresie oraz zasady ewidencji księgowej operacji gospodarczych w zakresie rachunkowości finansowej.
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
R_10A_WEk/PD/R3_K01
Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości.

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości, Dz.U. z 2021 r. poz. 217, 2021
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz., Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  3. M. Hass-Symotiuk, B. Nadolna, Z. Głodek, M. Kludacz, M. Trocka, Rachunkwość finansowa przedsiębiorstwa od jego powstania do likwidacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2022, Wyd.2
  4. G. Shields, Financial Accounting. The ultimate guide how to create and analize financial statements., 2018

Literatura dodatkowa

  1. Chałupczak J., Rachunkowość finansowa. Zbiór zadań z rozwiązaniami, ODDK, 2020
  2. K.Ashar, Financial Accounting.Essential you always wanted to know, Vibrant Publisher, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Krótkoterminowe aktywa finansowe, w tym środki pieniężne - rozwiązywanie zadań2
T-A-2Rozrachunki i roszczenia - rozwiązywanie zadań4
T-A-3Rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne i prawne - rozwiązywanie zadań3
T-A-4Zaliczenie ćwiczeń1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rachunkowość w świetle prawa polskiego i międzynarodowego2
T-W-2Zasady wyceny i ewidencji środków pieniężnych2
T-W-3Zasady wyceny i ewidencji rozrachunków2
T-W-4Zasady ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych3
T-W-5Zaliczenie wykładów1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywne uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Samodzielne rozważenie problemów dotyczących podstawowych zasad wyceny oraz ewidencji aktywów i pasywów oraz elementów kształtujących wynik finansowy10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10A_WEk/PD/R3_W01Pogłębienie wiedzy z zakresu szczegółowych zagadnień wyceny i ewidencji środków pieniężnych, rozrachunków, rzeczowego majątku trwałego, wartości niematerialnych i prawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_W01Zna i rozumie zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych
R_10-_W02Zna i rozumie regulacje prawne niezbędne do prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokonywania rozliczeń publicznoprawnych
R_10-_W04Zna i rozumie zasady etyki zawodowej księgowych
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości finansowej głównie związanej z ewidencjonowaniem operacji gospodarczych, obliczaniem amortyzacji, podatków, ustalaniem wyniku finansowego oraz jego podziałem, jak również zasad prowadzenia polityki bilansowej.
Treści programoweT-W-1Rachunkowość w świetle prawa polskiego i międzynarodowego
T-W-2Zasady wyceny i ewidencji środków pieniężnych
T-W-3Zasady wyceny i ewidencji rozrachunków
Metody nauczaniaM-2studium przypadku
M-1ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące test teoretyczny wraz z krótkimi zadaniami problemowymi w zakresie szczegółowej wyce-ny i ewidencji składników majątku i źródeł jego finansowania oraz kosztów i przychodów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10A_WEk/PD/R3_U01Słuchacz potrafi szczegółowo wycenić składniki aktywów i pasywów oraz elementy kształtujące wynik finansowy, zna przepisy prawa bilansowego w tym zakresie oraz zasady ewidencji księgowej operacji gospodarczych w zakresie rachunkowości finansowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_U04Potrafi sporządzić i zinterpretować sprawozdanie finansowe
R_10-_U01Potrafi korzystać z planu kont
R_10-_U02Potrafi rozwiązać określony problem ewidencyjny
R_10-_U03Potrafi rozliczać koszty i ustalać koszt jednostkowy
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości finansowej głównie związanej z ewidencjonowaniem operacji gospodarczych, obliczaniem amortyzacji, podatków, ustalaniem wyniku finansowego oraz jego podziałem, jak również zasad prowadzenia polityki bilansowej.
Treści programoweT-W-1Rachunkowość w świetle prawa polskiego i międzynarodowego
T-W-2Zasady wyceny i ewidencji środków pieniężnych
T-W-3Zasady wyceny i ewidencji rozrachunków
Metody nauczaniaM-2studium przypadku
M-1ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące test teoretyczny wraz z krótkimi zadaniami problemowymi w zakresie szczegółowej wyce-ny i ewidencji składników majątku i źródeł jego finansowania oraz kosztów i przychodów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada umiejętności z zakresu przedmiotu
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym
4,5Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Słuchacz opanował umiejętności z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięR_10A_WEk/PD/R3_K01Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówR_10-_K01Jest gotów korzystać z informacji w celu realizacji funkcji rachunkowości (informacyjnej, kontrolnej, optymalizacyjnej, decyzyjnej)
R_10-_K02Jest gotów współpracować z „dostawcami” danych i użytkownikami informacji z rachunkowości
R_10-_K03Ma świadomość konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy i jest gotów ją uzupełniać
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy z zakresu rachunkowości finansowej głównie związanej z ewidencjonowaniem operacji gospodarczych, obliczaniem amortyzacji, podatków, ustalaniem wyniku finansowego oraz jego podziałem, jak również zasad prowadzenia polityki bilansowej.
Treści programoweT-W-1Rachunkowość w świetle prawa polskiego i międzynarodowego
T-W-2Zasady wyceny i ewidencji środków pieniężnych
T-W-3Zasady wyceny i ewidencji rozrachunków
Metody nauczaniaM-2studium przypadku
M-1ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada zdolności do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu.
5,0Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu i wskazać inne możliwości.