Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Turystyka uzdrowiskowa, spa & wellness:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka uzdrowiskowa, spa & wellness
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 8

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z ekonomii, turystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poznanie zagadnień dotyczących funkcjonowania polskich uzdrowisk w systemie rynkowym oraz specyfiki rynku turystyki spa&wellness.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe pojęcia, rodzaje i funkcje turystyki uzdrowiskowej.2
T-A-2Potencjał turystyczny polskich uzdrowisk.2
T-A-3Turystyka zdrowotna a innowacje i konkurencyjność w sektorze - SPA i Wellness.2
T-A-4Podstawowe produkty turystyki zdrowotnej. Klienci (kuracjusze) w uzdrowiskach.3
T-A-5Szanse polskich uzdrowisk w warunkach otwartego rynku UE - analiza przypadków.2
T-A-6Finansowanie pobytów w uzdrowiskach - rola NFZ w kształtowaniu popytu na usługi uzdrowiskowe.2
T-A-7Analiza turystyki zdrowotnej w Polsce – case study i prezentacje wyników pracy zespołowej studentów.10
T-A-8Zaliczenie.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2przygotowanie do zaliczenia6
A-A-3analiza literatury podstawowej i uzupełniającej4
A-A-4wyszukiwanie i analizowanie raportów, opracowań, danych statystycznych15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z ćwiczeń - kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D34/6.8_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i uregulowania prawne dotyczące turystyki uzdrowiskowej, SPA i Wellness w Polsce
GT_1A_W01C-1T-A-2, T-A-1, T-A-7, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D34/6.8_U01
Student potrafi oceniać determinanty i hamulce rozwoju firm uzdrowiskowych i spa&wellness.
GT_1A_U02C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-6M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D34/6.8_K01
Student jest gotów do oceny występujących związków między sektorem służby zdrowia a turystyki oraz zmieniającego się popytu na usługi spa&wellness.
GT_1A_K01C-1T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D34/6.8_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i uregulowania prawne dotyczące turystyki uzdrowiskowej, SPA i Wellness w Polsce
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych uregulowań prawnych dotyczących turystyki uzdrowiskowej, SPA i Wellness w Polsce.
3,0Student zna i rozumie podstawowe uregulowania prawne dotyczące turystyki uzdrowiskowej, SPA i Wellness w Polsce w co najmniej 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe uregulowania prawne dotyczące turystyki uzdrowiskowej, SPA i Wellness w Polsce w co najmniej 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe uregulowania prawne dotyczące turystyki uzdrowiskowej, SPA i Wellness w Polsce w co najmniej 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawowe uregulowania prawne dotyczące turystyki uzdrowiskowej, SPA i Wellness w Polsce w co najmniej 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawowe uregulowania prawne dotyczące turystyki uzdrowiskowej, SPA i Wellness w Polsce w co najmniej 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D34/6.8_U01
Student potrafi oceniać determinanty i hamulce rozwoju firm uzdrowiskowych i spa&wellness.
2,0Student nie potrafi oceniać determinanty i hamulce rozwoju firm uzdrowiskowych i spa&wellness.
3,0Student potrafi oceniać determinanty i hamulce rozwoju firm uzdrowiskowych i spa&wellness na poziomie co najmniej 55%.
3,5Student potrafi oceniać determinanty i hamulce rozwoju firm uzdrowiskowych i spa&wellness na poziomie co najmniej 65%.
4,0Student potrafi oceniać determinanty i hamulce rozwoju firm uzdrowiskowych i spa&wellness na poziomie co najmniej 75%.
4,5Student potrafi oceniać determinanty i hamulce rozwoju firm uzdrowiskowych i spa&wellness na poziomie co najmniej 85%.
5,0Student potrafi oceniać determinanty i hamulce rozwoju firm uzdrowiskowych i spa&wellness na poziomie co najmniej 95%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D34/6.8_K01
Student jest gotów do oceny występujących związków między sektorem służby zdrowia a turystyki oraz zmieniającego się popytu na usługi spa&wellness.
2,0Student nie jest gotów do oceny występujących związków między sektorem służby zdrowia a turystyki oraz zmieniającego się popytu na usługi spa&wellness.
3,0Student jest gotów do oceny występujących związków między sektorem służby zdrowia a turystyki oraz zmieniającego się popytu na usługi spa&wellness w stopniu wyższym niż 55%.
3,5Student jest gotów do oceny występujących związków między sektorem służby zdrowia a turystyki oraz zmieniającego się popytu na usługi spa&wellness w stopniu wyższym niż 65%.
4,0Student jest gotów do oceny występujących związków między sektorem służby zdrowia a turystyki oraz zmieniającego się popytu na usługi spa&wellness w stopniu wyższym niż 75%.
4,5Student jest gotów do oceny występujących związków między sektorem służby zdrowia a turystyki oraz zmieniającego się popytu na usługi spa&wellness w stopniu wyższym niż 85%.
5,0Student jest gotów do oceny występujących związków między sektorem służby zdrowia a turystyki oraz zmieniającego się popytu na usługi spa&wellness w stopniu wyższym niż 95%.

Literatura podstawowa

  1. Oleszczyk N., Dominiak N., An analysis of health tourism: The example of Kołobrzeg, Turyzm/Tourism, 2021
  2. Koźmiński Cz., Turystyka zdrowotna, uzdrowiskowa i uwarunkowania bioklimatyczne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2015

Literatura dodatkowa

  1. M. Boruszczak, Turystyka zdrowotna i uzdrowiskowa, Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa, Gdańsk, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe pojęcia, rodzaje i funkcje turystyki uzdrowiskowej.2
T-A-2Potencjał turystyczny polskich uzdrowisk.2
T-A-3Turystyka zdrowotna a innowacje i konkurencyjność w sektorze - SPA i Wellness.2
T-A-4Podstawowe produkty turystyki zdrowotnej. Klienci (kuracjusze) w uzdrowiskach.3
T-A-5Szanse polskich uzdrowisk w warunkach otwartego rynku UE - analiza przypadków.2
T-A-6Finansowanie pobytów w uzdrowiskach - rola NFZ w kształtowaniu popytu na usługi uzdrowiskowe.2
T-A-7Analiza turystyki zdrowotnej w Polsce – case study i prezentacje wyników pracy zespołowej studentów.10
T-A-8Zaliczenie.2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2przygotowanie do zaliczenia6
A-A-3analiza literatury podstawowej i uzupełniającej4
A-A-4wyszukiwanie i analizowanie raportów, opracowań, danych statystycznych15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D34/6.8_W01Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i uregulowania prawne dotyczące turystyki uzdrowiskowej, SPA i Wellness w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie zagadnień dotyczących funkcjonowania polskich uzdrowisk w systemie rynkowym oraz specyfiki rynku turystyki spa&wellness.
Treści programoweT-A-2Potencjał turystyczny polskich uzdrowisk.
T-A-1Podstawowe pojęcia, rodzaje i funkcje turystyki uzdrowiskowej.
T-A-7Analiza turystyki zdrowotnej w Polsce – case study i prezentacje wyników pracy zespołowej studentów.
T-A-4Podstawowe produkty turystyki zdrowotnej. Klienci (kuracjusze) w uzdrowiskach.
T-A-6Finansowanie pobytów w uzdrowiskach - rola NFZ w kształtowaniu popytu na usługi uzdrowiskowe.
T-A-5Szanse polskich uzdrowisk w warunkach otwartego rynku UE - analiza przypadków.
T-A-3Turystyka zdrowotna a innowacje i konkurencyjność w sektorze - SPA i Wellness.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z ćwiczeń - kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych uregulowań prawnych dotyczących turystyki uzdrowiskowej, SPA i Wellness w Polsce.
3,0Student zna i rozumie podstawowe uregulowania prawne dotyczące turystyki uzdrowiskowej, SPA i Wellness w Polsce w co najmniej 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe uregulowania prawne dotyczące turystyki uzdrowiskowej, SPA i Wellness w Polsce w co najmniej 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe uregulowania prawne dotyczące turystyki uzdrowiskowej, SPA i Wellness w Polsce w co najmniej 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawowe uregulowania prawne dotyczące turystyki uzdrowiskowej, SPA i Wellness w Polsce w co najmniej 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawowe uregulowania prawne dotyczące turystyki uzdrowiskowej, SPA i Wellness w Polsce w co najmniej 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D34/6.8_U01Student potrafi oceniać determinanty i hamulce rozwoju firm uzdrowiskowych i spa&wellness.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie zagadnień dotyczących funkcjonowania polskich uzdrowisk w systemie rynkowym oraz specyfiki rynku turystyki spa&wellness.
Treści programoweT-A-2Potencjał turystyczny polskich uzdrowisk.
T-A-4Podstawowe produkty turystyki zdrowotnej. Klienci (kuracjusze) w uzdrowiskach.
T-A-3Turystyka zdrowotna a innowacje i konkurencyjność w sektorze - SPA i Wellness.
T-A-1Podstawowe pojęcia, rodzaje i funkcje turystyki uzdrowiskowej.
T-A-5Szanse polskich uzdrowisk w warunkach otwartego rynku UE - analiza przypadków.
T-A-7Analiza turystyki zdrowotnej w Polsce – case study i prezentacje wyników pracy zespołowej studentów.
T-A-6Finansowanie pobytów w uzdrowiskach - rola NFZ w kształtowaniu popytu na usługi uzdrowiskowe.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda przypadków
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z ćwiczeń - kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi oceniać determinanty i hamulce rozwoju firm uzdrowiskowych i spa&wellness.
3,0Student potrafi oceniać determinanty i hamulce rozwoju firm uzdrowiskowych i spa&wellness na poziomie co najmniej 55%.
3,5Student potrafi oceniać determinanty i hamulce rozwoju firm uzdrowiskowych i spa&wellness na poziomie co najmniej 65%.
4,0Student potrafi oceniać determinanty i hamulce rozwoju firm uzdrowiskowych i spa&wellness na poziomie co najmniej 75%.
4,5Student potrafi oceniać determinanty i hamulce rozwoju firm uzdrowiskowych i spa&wellness na poziomie co najmniej 85%.
5,0Student potrafi oceniać determinanty i hamulce rozwoju firm uzdrowiskowych i spa&wellness na poziomie co najmniej 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D34/6.8_K01Student jest gotów do oceny występujących związków między sektorem służby zdrowia a turystyki oraz zmieniającego się popytu na usługi spa&wellness.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odbieranych treści
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie zagadnień dotyczących funkcjonowania polskich uzdrowisk w systemie rynkowym oraz specyfiki rynku turystyki spa&wellness.
Treści programoweT-A-1Podstawowe pojęcia, rodzaje i funkcje turystyki uzdrowiskowej.
T-A-4Podstawowe produkty turystyki zdrowotnej. Klienci (kuracjusze) w uzdrowiskach.
T-A-2Potencjał turystyczny polskich uzdrowisk.
T-A-5Szanse polskich uzdrowisk w warunkach otwartego rynku UE - analiza przypadków.
T-A-6Finansowanie pobytów w uzdrowiskach - rola NFZ w kształtowaniu popytu na usługi uzdrowiskowe.
T-A-7Analiza turystyki zdrowotnej w Polsce – case study i prezentacje wyników pracy zespołowej studentów.
T-A-3Turystyka zdrowotna a innowacje i konkurencyjność w sektorze - SPA i Wellness.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z ćwiczeń - kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do oceny występujących związków między sektorem służby zdrowia a turystyki oraz zmieniającego się popytu na usługi spa&wellness.
3,0Student jest gotów do oceny występujących związków między sektorem służby zdrowia a turystyki oraz zmieniającego się popytu na usługi spa&wellness w stopniu wyższym niż 55%.
3,5Student jest gotów do oceny występujących związków między sektorem służby zdrowia a turystyki oraz zmieniającego się popytu na usługi spa&wellness w stopniu wyższym niż 65%.
4,0Student jest gotów do oceny występujących związków między sektorem służby zdrowia a turystyki oraz zmieniającego się popytu na usługi spa&wellness w stopniu wyższym niż 75%.
4,5Student jest gotów do oceny występujących związków między sektorem służby zdrowia a turystyki oraz zmieniającego się popytu na usługi spa&wellness w stopniu wyższym niż 85%.
5,0Student jest gotów do oceny występujących związków między sektorem służby zdrowia a turystyki oraz zmieniającego się popytu na usługi spa&wellness w stopniu wyższym niż 95%.