Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Wizualizacja i prezentacja danych turystycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wizualizacja i prezentacja danych turystycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 9

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość podstaw technologii informacyjnych oraz posiadanie ogólnej wiedzy z zakresu turystyki.
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: posługiwanie się arkuszem kalkulacyjnym.
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: gotowość do pracy w grupie i gotowość do samodzielnego opracowania i prezentowania informacji na wskazany temat.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu wizualizacji i prezentacji danych turystycznych.
C-2Umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji turystycznej na podstawie graficznej prezentacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do wizualizacji danych turystycznych.2
T-A-2Tworzenie grafiki informacyjnej. Przygotowanie i realizacja infografiki.2
T-A-3Zaliczenie nr 1.2
T-A-4Trendy w prezentacjach. Zasady tworzenia prezentacji. Narzędzia wykorzystywane do przygotowania nowoczesnych prezentacji.4
T-A-5Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji.2
T-A-6Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji turystycznej.4
T-A-7Zaliczenie nr 2.2
T-A-8Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych turystycznej na podstawie graficznej prezentacji wyników.2
T-A-9Zaliczenie nr 3.2
T-A-10Wykorzystanie pakietu statystycznego do wizualizacji danych turystycznych.3
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na podstawie ocen wynikających z wykonanych i zaprezentowanych prac.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D22/5/7_W02
Student zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych.
GT_1A_W01C-1T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D22/5/7_U01
Student potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych.
GT_1A_U03, GT_1A_U02C-1, C-2T-A-8, T-A-1, T-A-6, T-A-2M-1S-1
GT_1A_D22/5/7_U02
Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
GT_1A_U03C-1, C-2T-A-10, T-A-8, T-A-2, T-A-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D22/5/7_K01
Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
GT_1A_K02C-1, C-2T-A-6, T-A-8, T-A-10, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D22/5/7_W02
Student zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych.
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad oraz technik poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D22/5/7_U01
Student potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych.
2,0Student nie potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych.
GT_1A_D22/5/7_U02
Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wybranych narzędzi komputerowych.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D22/5/7_K01
Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
2,0Student nie jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,5Student jest gotów w stopniu więcej niż dostatecznym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
4,0Student jest gotów w stopniu dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
4,5Student jest gotów w stopniu więcej niż dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
5,0Student jest gotów w stopniu bardzo dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.

Literatura podstawowa

  1. Kusleika D., Wizualizacja danych. Pulpity nawigacyjne i raporty w Excelu, Helion, 2023
  2. Foreman J. W., Mistrz analizy danych. Od danych do wiedzy, Helion, 2023
  3. Schwabish J., Better Data Visualizations: A Guide for Scholars, Researchers, and Wonks, Columbia University Press, New York, USA, 2021
  4. Wilke C.O., Podstawy wizualizacji danych. Zasady tworzenia atrakcyjnych wykresów, Hellion, 2020
  5. Smiciklas M., Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, Onepress, 2012
  6. Murray S., Interaktywna wizualizacja danych, Hellion, 2013
  7. Hindle T., Poradnik menedżera: Sztuka prezentacji, Wyd. Wiedza i Życie, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Brown D. S., Statistics and Data Visualization Using R: The Art and Practice of Data Analysis, Sage Publications Inc, 2021
  2. Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z wykorzystaniem programu STATISTICA PL, Statsoft, Kraków, 2000
  3. Kopertowska M., Grafika menedżerska i prezentacyjna, Wyd. MIKOM, Warszawa, 2004
  4. Dudycz H., Wizualizacja danych jako narzędzie wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do wizualizacji danych turystycznych.2
T-A-2Tworzenie grafiki informacyjnej. Przygotowanie i realizacja infografiki.2
T-A-3Zaliczenie nr 1.2
T-A-4Trendy w prezentacjach. Zasady tworzenia prezentacji. Narzędzia wykorzystywane do przygotowania nowoczesnych prezentacji.4
T-A-5Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji.2
T-A-6Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji turystycznej.4
T-A-7Zaliczenie nr 2.2
T-A-8Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych turystycznej na podstawie graficznej prezentacji wyników.2
T-A-9Zaliczenie nr 3.2
T-A-10Wykorzystanie pakietu statystycznego do wizualizacji danych turystycznych.3
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D22/5/7_W02Student zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu wizualizacji i prezentacji danych turystycznych.
Treści programoweT-A-6Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji turystycznej.
T-A-2Tworzenie grafiki informacyjnej. Przygotowanie i realizacja infografiki.
T-A-5Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji.
T-A-4Trendy w prezentacjach. Zasady tworzenia prezentacji. Narzędzia wykorzystywane do przygotowania nowoczesnych prezentacji.
T-A-1Wprowadzenie do wizualizacji danych turystycznych.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na podstawie ocen wynikających z wykonanych i zaprezentowanych prac.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie zasad oraz technik poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych.
4,0Student w stopniu dobrym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D22/5/7_U01Student potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U03Potrafi dobrać i stosować metody ilościowe i z zakresu teorii podejmowania decyzji, a także narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów oraz zjawisk gospodarczych z zakresu turystyki
GT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu wizualizacji i prezentacji danych turystycznych.
C-2Umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji turystycznej na podstawie graficznej prezentacji.
Treści programoweT-A-8Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych turystycznej na podstawie graficznej prezentacji wyników.
T-A-1Wprowadzenie do wizualizacji danych turystycznych.
T-A-6Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji turystycznej.
T-A-2Tworzenie grafiki informacyjnej. Przygotowanie i realizacja infografiki.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na podstawie ocen wynikających z wykonanych i zaprezentowanych prac.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D22/5/7_U02Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U03Potrafi dobrać i stosować metody ilościowe i z zakresu teorii podejmowania decyzji, a także narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów oraz zjawisk gospodarczych z zakresu turystyki
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu wizualizacji i prezentacji danych turystycznych.
C-2Umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji turystycznej na podstawie graficznej prezentacji.
Treści programoweT-A-10Wykorzystanie pakietu statystycznego do wizualizacji danych turystycznych.
T-A-8Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych turystycznej na podstawie graficznej prezentacji wyników.
T-A-2Tworzenie grafiki informacyjnej. Przygotowanie i realizacja infografiki.
T-A-6Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji turystycznej.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na podstawie ocen wynikających z wykonanych i zaprezentowanych prac.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wybranych narzędzi komputerowych.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
3,5Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
4,5Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D22/5/7_K01Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu wizualizacji i prezentacji danych turystycznych.
C-2Umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji turystycznej na podstawie graficznej prezentacji.
Treści programoweT-A-6Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji turystycznej.
T-A-8Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych turystycznej na podstawie graficznej prezentacji wyników.
T-A-10Wykorzystanie pakietu statystycznego do wizualizacji danych turystycznych.
T-A-2Tworzenie grafiki informacyjnej. Przygotowanie i realizacja infografiki.
T-A-1Wprowadzenie do wizualizacji danych turystycznych.
T-A-4Trendy w prezentacjach. Zasady tworzenia prezentacji. Narzędzia wykorzystywane do przygotowania nowoczesnych prezentacji.
T-A-5Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na podstawie ocen wynikających z wykonanych i zaprezentowanych prac.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,5Student jest gotów w stopniu więcej niż dostatecznym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
4,0Student jest gotów w stopniu dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
4,5Student jest gotów w stopniu więcej niż dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
5,0Student jest gotów w stopniu bardzo dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.