Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Turystyka aktywna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka aktywna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 8

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Postawy wiedzy z turystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy na temat specyfiki turystyki aktywnej, jej rodzajów oraz prozdrowotnej i prospołecznej roli w życiu człowieka.
C-2Ukształtowanie postawy opierajacej się na aktywnym stylu życia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Definicja turystyki aktywnej, jej rodzaje i formy uprawiania, rys historyczny.5
T-A-2Nowe trendy na rynku w zakresie turystyki aktywnej5
T-A-3Aktywny styl życia i funkcje turystyki aktywnej3
T-A-4Infrastruktura turystyki aktywnej i praktyczne aspekty jej organizacji2
T-A-5Specyfika popytu i podaży na turystyki aktywnej w stosunku do innych wyjazdów turystycznych2
T-A-6Koszty uprawiania turystyki aktywnej5
T-A-7Etyka i regulacje prawne w uprawianiu turystyki aktywnej.2
T-A-8zaliczenie1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2przygotowanie do zaliczenia15
A-A-3studiowanie literatury10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D13/4.7_W01
Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą organizacji turystyki aktywnej
GT_1A_W04, GT_1A_W03C-2, C-1T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-A-7, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D13/4.7_U01
Student potrafi opracować ofertę imprezy turystyki aktywnej oraz zaproponować produkt turystyczny w tym zakresie
GT_1A_U01, GT_1A_U08C-2, C-1T-A-4, T-A-7, T-A-8, T-A-6, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D13/4.7_K01
Student jest gotów do promowania właściwych postaw dotyczących organizowania i uczestnictwa w imprezach z zakresu turystyki aktywnej.
GT_1A_K01, GT_1A_K02C-1, C-2T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-8, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D13/4.7_W01
Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą organizacji turystyki aktywnej
2,0Student nie zna i nie rozumie wiedzy dotyczącej organizacji turystyki aktywnej
3,0Student zna i rozumie wiedzy dotyczącej organizacji turystyki aktywnej w co najmniej 50%
3,5Student zna i rozumie wiedzy dotyczącej organizacji turystyki aktywnej w co najmniej 60%
4,0Student zna i rozumie wiedzy dotyczącej organizacji turystyki aktywnej w co najmniej 70%
4,5Student zna i rozumie wiedzy dotyczącej organizacji turystyki aktywnej w co najmniej 80%
5,0Student zna i rozumie wiedzy dotyczącej organizacji turystyki aktywnej w co najmniej 90%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D13/4.7_U01
Student potrafi opracować ofertę imprezy turystyki aktywnej oraz zaproponować produkt turystyczny w tym zakresie
2,0Student nie potrafi opracować oferty imprezy turystyki aktywnej oraz nie potrafi zaproponować produktu turystycznego w tym zakresie
3,0Student potrafi opracować ofertę imprezy turystyki aktywnej oraz zaproponować produkt turystyczny w tym zakresie w co najmniej w 50%
3,5Student potrafi opracować ofertę imprezy turystyki aktywnej oraz zaproponować produkt turystyczny w tym zakresie w co najmniej w 60%
4,0Student potrafi opracować ofertę imprezy turystyki aktywnej oraz zaproponować produkt turystyczny w tym zakresie w co najmniej w 70%
4,5Student potrafi opracować ofertę imprezy turystyki aktywnej oraz zaproponować produkt turystyczny w tym zakresie w co najmniej w 80%
5,0Student potrafi opracować ofertę imprezy turystyki aktywnej oraz zaproponować produkt turystyczny w tym zakresie w co najmniej w 90%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D13/4.7_K01
Student jest gotów do promowania właściwych postaw dotyczących organizowania i uczestnictwa w imprezach z zakresu turystyki aktywnej.
2,0Student nie jest gotów do promowania właściwych postaw dotyczących organizowania i uczestnictwa w imprezach z zakresu turystyki aktywnej.
3,0Student jest gotów do promowania właściwych postaw dotyczących organizowania i uczestnictwa w imprezach z zakresu turystyki aktywnej w co najmniej 50%
3,5Student jest gotów do promowania właściwych postaw dotyczących organizowania i uczestnictwa w imprezach z zakresu turystyki aktywnej w co najmniej 60%
4,0Student jest gotów do promowania właściwych postaw dotyczących organizowania i uczestnictwa w imprezach z zakresu turystyki aktywnej w co najmniej 70%
4,5Student jest gotów do promowania właściwych postaw dotyczących organizowania i uczestnictwa w imprezach z zakresu turystyki aktywnej w co najmniej 80%
5,0Student jest gotów do promowania właściwych postaw dotyczących organizowania i uczestnictwa w imprezach z zakresu turystyki aktywnej w co najmniej 90%

Literatura podstawowa

  1. Lesiów T., Nowe trendy w pracy przewodnickiej, Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław, 2022
  2. Wojciech Lewicki , Bogusław Stankiewicz, Ocena innowacyjnych i zrównoważonych rodzajów turystyki w opinii turystów na przykładzie usług z sektora przemysłu morskiego, Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, Szczecin, 2016, vol. 28, Issue 82, P. 79-88., http://www.wydawnictwo.zut.edu.pl/files/magazines/2/60/768.pdf
  3. Janusz Merski, Joanna Warecka., Turystyka kwalifikowana, turystyka aktywna, ALMAMER Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa, 2009, ISBN: 9788360197868

Literatura dodatkowa

  1. Wojciech Lewicki i Bogusław Stankiewicz, . Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju turystyki morskiej przybrzeżnej i śródlądowej - studium przypadku aglomeracja Szczecin, Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, Szczecin, 2016, vol. 28, Issue 82, P. 69-78., http://www.wydawnictwo.zut.edu.pl/files/magazines/2/60/767.pdf
  2. red. W. Włodzimierz Gaworecki, Zbigniew Mroczyński, Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia, Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa : na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki, Gdańsk, 2008, ISBN: 9788389081179

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Definicja turystyki aktywnej, jej rodzaje i formy uprawiania, rys historyczny.5
T-A-2Nowe trendy na rynku w zakresie turystyki aktywnej5
T-A-3Aktywny styl życia i funkcje turystyki aktywnej3
T-A-4Infrastruktura turystyki aktywnej i praktyczne aspekty jej organizacji2
T-A-5Specyfika popytu i podaży na turystyki aktywnej w stosunku do innych wyjazdów turystycznych2
T-A-6Koszty uprawiania turystyki aktywnej5
T-A-7Etyka i regulacje prawne w uprawianiu turystyki aktywnej.2
T-A-8zaliczenie1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2przygotowanie do zaliczenia15
A-A-3studiowanie literatury10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D13/4.7_W01Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą organizacji turystyki aktywnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady funkcjonowania mechanizmu rynkowego, strukturę rynku turystycznego oraz zależności między jego podmiotami
GT_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące struktur i zasad funkcjonowania podmiotów gospodarczych z zakresu gospodarki turystycznej w skali mikro-, mezo- i makroekonomicznej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie postawy opierajacej się na aktywnym stylu życia
C-1Przekazanie wiedzy na temat specyfiki turystyki aktywnej, jej rodzajów oraz prozdrowotnej i prospołecznej roli w życiu człowieka.
Treści programoweT-A-3Aktywny styl życia i funkcje turystyki aktywnej
T-A-6Koszty uprawiania turystyki aktywnej
T-A-8zaliczenie
T-A-7Etyka i regulacje prawne w uprawianiu turystyki aktywnej.
T-A-1Definicja turystyki aktywnej, jej rodzaje i formy uprawiania, rys historyczny.
T-A-5Specyfika popytu i podaży na turystyki aktywnej w stosunku do innych wyjazdów turystycznych
T-A-2Nowe trendy na rynku w zakresie turystyki aktywnej
T-A-4Infrastruktura turystyki aktywnej i praktyczne aspekty jej organizacji
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie wiedzy dotyczącej organizacji turystyki aktywnej
3,0Student zna i rozumie wiedzy dotyczącej organizacji turystyki aktywnej w co najmniej 50%
3,5Student zna i rozumie wiedzy dotyczącej organizacji turystyki aktywnej w co najmniej 60%
4,0Student zna i rozumie wiedzy dotyczącej organizacji turystyki aktywnej w co najmniej 70%
4,5Student zna i rozumie wiedzy dotyczącej organizacji turystyki aktywnej w co najmniej 80%
5,0Student zna i rozumie wiedzy dotyczącej organizacji turystyki aktywnej w co najmniej 90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D13/4.7_U01Student potrafi opracować ofertę imprezy turystyki aktywnej oraz zaproponować produkt turystyczny w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
GT_1A_U08Potrafi planować i organizować indywidulaną pracę oraz współdziałać z innymi osobami w ramach realizacji prac zespołowych, także o charakterze interdyscyplinarnym
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie postawy opierajacej się na aktywnym stylu życia
C-1Przekazanie wiedzy na temat specyfiki turystyki aktywnej, jej rodzajów oraz prozdrowotnej i prospołecznej roli w życiu człowieka.
Treści programoweT-A-4Infrastruktura turystyki aktywnej i praktyczne aspekty jej organizacji
T-A-7Etyka i regulacje prawne w uprawianiu turystyki aktywnej.
T-A-8zaliczenie
T-A-6Koszty uprawiania turystyki aktywnej
T-A-3Aktywny styl życia i funkcje turystyki aktywnej
T-A-5Specyfika popytu i podaży na turystyki aktywnej w stosunku do innych wyjazdów turystycznych
T-A-2Nowe trendy na rynku w zakresie turystyki aktywnej
T-A-1Definicja turystyki aktywnej, jej rodzaje i formy uprawiania, rys historyczny.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować oferty imprezy turystyki aktywnej oraz nie potrafi zaproponować produktu turystycznego w tym zakresie
3,0Student potrafi opracować ofertę imprezy turystyki aktywnej oraz zaproponować produkt turystyczny w tym zakresie w co najmniej w 50%
3,5Student potrafi opracować ofertę imprezy turystyki aktywnej oraz zaproponować produkt turystyczny w tym zakresie w co najmniej w 60%
4,0Student potrafi opracować ofertę imprezy turystyki aktywnej oraz zaproponować produkt turystyczny w tym zakresie w co najmniej w 70%
4,5Student potrafi opracować ofertę imprezy turystyki aktywnej oraz zaproponować produkt turystyczny w tym zakresie w co najmniej w 80%
5,0Student potrafi opracować ofertę imprezy turystyki aktywnej oraz zaproponować produkt turystyczny w tym zakresie w co najmniej w 90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D13/4.7_K01Student jest gotów do promowania właściwych postaw dotyczących organizowania i uczestnictwa w imprezach z zakresu turystyki aktywnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odbieranych treści
GT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy na temat specyfiki turystyki aktywnej, jej rodzajów oraz prozdrowotnej i prospołecznej roli w życiu człowieka.
C-2Ukształtowanie postawy opierajacej się na aktywnym stylu życia
Treści programoweT-A-4Infrastruktura turystyki aktywnej i praktyczne aspekty jej organizacji
T-A-7Etyka i regulacje prawne w uprawianiu turystyki aktywnej.
T-A-6Koszty uprawiania turystyki aktywnej
T-A-5Specyfika popytu i podaży na turystyki aktywnej w stosunku do innych wyjazdów turystycznych
T-A-2Nowe trendy na rynku w zakresie turystyki aktywnej
T-A-8zaliczenie
T-A-1Definicja turystyki aktywnej, jej rodzaje i formy uprawiania, rys historyczny.
T-A-3Aktywny styl życia i funkcje turystyki aktywnej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do promowania właściwych postaw dotyczących organizowania i uczestnictwa w imprezach z zakresu turystyki aktywnej.
3,0Student jest gotów do promowania właściwych postaw dotyczących organizowania i uczestnictwa w imprezach z zakresu turystyki aktywnej w co najmniej 50%
3,5Student jest gotów do promowania właściwych postaw dotyczących organizowania i uczestnictwa w imprezach z zakresu turystyki aktywnej w co najmniej 60%
4,0Student jest gotów do promowania właściwych postaw dotyczących organizowania i uczestnictwa w imprezach z zakresu turystyki aktywnej w co najmniej 70%
4,5Student jest gotów do promowania właściwych postaw dotyczących organizowania i uczestnictwa w imprezach z zakresu turystyki aktywnej w co najmniej 80%
5,0Student jest gotów do promowania właściwych postaw dotyczących organizowania i uczestnictwa w imprezach z zakresu turystyki aktywnej w co najmniej 90%