Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Społeczno-ekonomiczne aspekty czasu wolnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczno-ekonomiczne aspekty czasu wolnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem rynku i podstawowej terminologii turystycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwością aktywnego wykorzystania czasu wolnego podczas podróży turystycznej. Zaprojektowanie programu dla wygospodarowanego wolnego czasu podczas imprezy turystycznej.
C-2Student zdobędzie wiedzę w zakresie projektowania i organizowania czasu wolnego osób przebywających w ośrodkach wczasowo-turystycznych, parkach rozrywki, imprezach integracyjnych, ośrodkach wakacyjnego wypoczynku dzieci i młodzieży, placówkach kulturalno-rekreacyjnych, klubach środowiskowych. Innowacyjne formy spędzania wolnego czasu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Społeczno-ekonomiczne aspekty czasu wolnego - krótki wstęp do tematyki.3
T-A-2Gry i zabawy integrayjne i zapoznające. Gry i zabawy grupowe.2
T-A-3Koszty animacji dzieci, młodzieży, dorosłych.2
T-A-4Podstawy gerontologii osób starszych. Gry i zabawy dla osób z niepełnosprawnością (ruchową, słuchu, wzroku, intelektualną).3
T-A-5Koszty organizacji zajęć grupowych2
T-A-6Organizowanie czasu wolnego osób aktywnych i nieaktywnych zawodowo według dochodów2
T-A-7Najczęściej spotykane przykłady eventów. Kryterium kosztowe3
T-A-8Ekonomiczne aspekty czasu wolnego3
T-A-9Trendy społeczno-ekonomiczne w zakresie organizowania czasu wolnego4
T-A-10Zaliczenie1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obecność studenta na zajęciach25
A-A-2Przegląd i studiowanie literatury obowiązującej15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D11/4.5_W01
Student zna i rozumie wzajemne powiązania z zakresie społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego
GT_1A_W01, GT_1A_W05C-1, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-3, M-2S-1
GT_1A_D11/4.5_W02
Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą kosztów realizacji zadań z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego
GT_1A_W05, GT_1A_W01C-1, C-2T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D11/4.5_U02
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego
GT_1A_U01, GT_1A_U04C-1T-A-6, T-A-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D11/4.5_K01
Student jest gotów do zrozumienia powiązań występujących w zakresie społeczno-ekonomicznych apsektów czasu wolnego
GT_1A_K01, GT_1A_K02C-2, C-1T-A-9, T-A-1, T-A-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D11/4.5_W01
Student zna i rozumie wzajemne powiązania z zakresie społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego
2,0Student nie zna i nie rozumie wzajemne powiązania w zakresie społeczno-ekonomicznych aspekty czasu wolnego
3,0Student zna i rozumie wzajemne powiązania z zakresie społeczno-ekonomicznych aspekty czasu wolnego w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie wzajemne powiązania z zakresie społeczno-ekonomicznych aspekty czasu wolnego w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie wzajemne powiązania z zakresie społeczno-ekonomicznych aspekty czasu wolnego w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie wzajemne powiązania z zakresie społeczno-ekonomicznych aspekty czasu wolnego w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie wzajemne powiązania z zakresie społeczno-ekonomicznych aspekty czasu wolnegow co najmniej 95%
GT_1A_D11/4.5_W02
Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą kosztów realizacji zadań z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego
2,0Student nie zna i nie ozumie wiedzę dotyczącą kosztów realizacji zadań z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego
3,0Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą kosztów realizacji zadań z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą kosztów realizacji zadań z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą kosztów realizacji zadań z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą kosztów realizacji zadań z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą kosztów realizacji zadań z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D11/4.5_U02
Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego
2,0Student nie potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego
3,0Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej w 55%
3,5Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej w 65%
4,0Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej w 75%
4,5Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej w 85%
5,0Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej w 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D11/4.5_K01
Student jest gotów do zrozumienia powiązań występujących w zakresie społeczno-ekonomicznych apsektów czasu wolnego
2,0Student nie jest gotów do zrozumienia powiązań występujących w zakresie społeczno-ekonomicznych apsektów czasu wolnego
3,0Student jest gotów do zrozumienia powiązań występujących w zakresie społeczno-ekonomicznych apsektów czasu wolnego w co najmniej 55%
3,5Student jest gotów do zrozumienia powiązań występujących w zakresie społeczno-ekonomicznych apsektów czasu wolnego w co najmniej 65%
4,0Student jest gotów do zrozumienia powiązań występujących w zakresie społeczno-ekonomicznych apsektów czasu wolnego w co najmniej 75%
4,5Student jest gotów do zrozumienia powiązań występujących w zakresie społeczno-ekonomicznych apsektów czasu wolnego w co najmniej 85%
5,0Student jest gotów do zrozumienia powiązań występujących w zakresie społeczno-ekonomicznych apsektów czasu wolnego w co najmniej 95%

Literatura podstawowa

  1. Bednarska, Marlena, Jakość pracy w procesie konkurowania o kapitał ludzki w gospodarce turystycznej, Difin, Warszawa, 2018
  2. Wojciech Lewicki Bogusław Stankiewicz, Wojciech Lewicki Wielowymiarowy wpływ piłki nożnej na realizację strategii rozwoju obszarów wiejskich, Marketing i Rynek Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2015, 11

Literatura dodatkowa

  1. Stankiewicz Bogusław Lewicki Wojciech, Analysis of Directions of Travel with a BackAnalysis of Directions of Travel with a Backpack and the Motives of their Choice, Proceedings of the 36th International Business Information Management Association Conference (IBIMA), Granada, ES, 2020, (ISBN: 9780999855157)
  2. Anna Tokarz, Zarządzanie zasobami ludzkimi w sektorze turystycznym, Difin, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Społeczno-ekonomiczne aspekty czasu wolnego - krótki wstęp do tematyki.3
T-A-2Gry i zabawy integrayjne i zapoznające. Gry i zabawy grupowe.2
T-A-3Koszty animacji dzieci, młodzieży, dorosłych.2
T-A-4Podstawy gerontologii osób starszych. Gry i zabawy dla osób z niepełnosprawnością (ruchową, słuchu, wzroku, intelektualną).3
T-A-5Koszty organizacji zajęć grupowych2
T-A-6Organizowanie czasu wolnego osób aktywnych i nieaktywnych zawodowo według dochodów2
T-A-7Najczęściej spotykane przykłady eventów. Kryterium kosztowe3
T-A-8Ekonomiczne aspekty czasu wolnego3
T-A-9Trendy społeczno-ekonomiczne w zakresie organizowania czasu wolnego4
T-A-10Zaliczenie1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obecność studenta na zajęciach25
A-A-2Przegląd i studiowanie literatury obowiązującej15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D11/4.5_W01Student zna i rozumie wzajemne powiązania z zakresie społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
GT_1A_W05Zna dylematy współczesnej gospodarki, w tym gospodarki turystycznej i rozumie czynniki wpływające na jej stan i zmiany
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwością aktywnego wykorzystania czasu wolnego podczas podróży turystycznej. Zaprojektowanie programu dla wygospodarowanego wolnego czasu podczas imprezy turystycznej.
C-2Student zdobędzie wiedzę w zakresie projektowania i organizowania czasu wolnego osób przebywających w ośrodkach wczasowo-turystycznych, parkach rozrywki, imprezach integracyjnych, ośrodkach wakacyjnego wypoczynku dzieci i młodzieży, placówkach kulturalno-rekreacyjnych, klubach środowiskowych. Innowacyjne formy spędzania wolnego czasu.
Treści programoweT-A-4Podstawy gerontologii osób starszych. Gry i zabawy dla osób z niepełnosprawnością (ruchową, słuchu, wzroku, intelektualną).
T-A-5Koszty organizacji zajęć grupowych
T-A-1Społeczno-ekonomiczne aspekty czasu wolnego - krótki wstęp do tematyki.
T-A-2Gry i zabawy integrayjne i zapoznające. Gry i zabawy grupowe.
T-A-3Koszty animacji dzieci, młodzieży, dorosłych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda przypadków
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie wzajemne powiązania w zakresie społeczno-ekonomicznych aspekty czasu wolnego
3,0Student zna i rozumie wzajemne powiązania z zakresie społeczno-ekonomicznych aspekty czasu wolnego w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie wzajemne powiązania z zakresie społeczno-ekonomicznych aspekty czasu wolnego w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie wzajemne powiązania z zakresie społeczno-ekonomicznych aspekty czasu wolnego w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie wzajemne powiązania z zakresie społeczno-ekonomicznych aspekty czasu wolnego w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie wzajemne powiązania z zakresie społeczno-ekonomicznych aspekty czasu wolnegow co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D11/4.5_W02Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą kosztów realizacji zadań z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W05Zna dylematy współczesnej gospodarki, w tym gospodarki turystycznej i rozumie czynniki wpływające na jej stan i zmiany
GT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwością aktywnego wykorzystania czasu wolnego podczas podróży turystycznej. Zaprojektowanie programu dla wygospodarowanego wolnego czasu podczas imprezy turystycznej.
C-2Student zdobędzie wiedzę w zakresie projektowania i organizowania czasu wolnego osób przebywających w ośrodkach wczasowo-turystycznych, parkach rozrywki, imprezach integracyjnych, ośrodkach wakacyjnego wypoczynku dzieci i młodzieży, placówkach kulturalno-rekreacyjnych, klubach środowiskowych. Innowacyjne formy spędzania wolnego czasu.
Treści programoweT-A-6Organizowanie czasu wolnego osób aktywnych i nieaktywnych zawodowo według dochodów
T-A-7Najczęściej spotykane przykłady eventów. Kryterium kosztowe
T-A-9Trendy społeczno-ekonomiczne w zakresie organizowania czasu wolnego
T-A-8Ekonomiczne aspekty czasu wolnego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie ozumie wiedzę dotyczącą kosztów realizacji zadań z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego
3,0Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą kosztów realizacji zadań z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą kosztów realizacji zadań z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą kosztów realizacji zadań z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą kosztów realizacji zadań z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą kosztów realizacji zadań z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D11/4.5_U02Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
GT_1A_U04Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w środowisku związanym z gospodarką turystyczną i poza nim
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwością aktywnego wykorzystania czasu wolnego podczas podróży turystycznej. Zaprojektowanie programu dla wygospodarowanego wolnego czasu podczas imprezy turystycznej.
Treści programoweT-A-6Organizowanie czasu wolnego osób aktywnych i nieaktywnych zawodowo według dochodów
T-A-7Najczęściej spotykane przykłady eventów. Kryterium kosztowe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego
3,0Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej w 55%
3,5Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej w 65%
4,0Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej w 75%
4,5Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej w 85%
5,0Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z obszaru społeczno-ekonomicznych aspektów czasu wolnego w co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D11/4.5_K01Student jest gotów do zrozumienia powiązań występujących w zakresie społeczno-ekonomicznych apsektów czasu wolnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odbieranych treści
GT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
Cel przedmiotuC-2Student zdobędzie wiedzę w zakresie projektowania i organizowania czasu wolnego osób przebywających w ośrodkach wczasowo-turystycznych, parkach rozrywki, imprezach integracyjnych, ośrodkach wakacyjnego wypoczynku dzieci i młodzieży, placówkach kulturalno-rekreacyjnych, klubach środowiskowych. Innowacyjne formy spędzania wolnego czasu.
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwością aktywnego wykorzystania czasu wolnego podczas podróży turystycznej. Zaprojektowanie programu dla wygospodarowanego wolnego czasu podczas imprezy turystycznej.
Treści programoweT-A-9Trendy społeczno-ekonomiczne w zakresie organizowania czasu wolnego
T-A-1Społeczno-ekonomiczne aspekty czasu wolnego - krótki wstęp do tematyki.
T-A-7Najczęściej spotykane przykłady eventów. Kryterium kosztowe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do zrozumienia powiązań występujących w zakresie społeczno-ekonomicznych apsektów czasu wolnego
3,0Student jest gotów do zrozumienia powiązań występujących w zakresie społeczno-ekonomicznych apsektów czasu wolnego w co najmniej 55%
3,5Student jest gotów do zrozumienia powiązań występujących w zakresie społeczno-ekonomicznych apsektów czasu wolnego w co najmniej 65%
4,0Student jest gotów do zrozumienia powiązań występujących w zakresie społeczno-ekonomicznych apsektów czasu wolnego w co najmniej 75%
4,5Student jest gotów do zrozumienia powiązań występujących w zakresie społeczno-ekonomicznych apsektów czasu wolnego w co najmniej 85%
5,0Student jest gotów do zrozumienia powiązań występujących w zakresie społeczno-ekonomicznych apsektów czasu wolnego w co najmniej 95%