Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy demografii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy demografii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W zakresie wiedzy: Student powinien posiadać podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii i statystyki opisowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych
C-2Posiadanie przez studenta umiejętności identyfikacji i wpływu procesów demograficznych na rozwój turystyki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe pojęcia i kategorie demograficzne3
T-A-2Rozwój ludności świata, pierwsze i drugie przejście demograficzne4
T-A-3Źródła danych na temat zjawisk i procesów ludnościowych6
T-A-4Ruch naturalny i wędrówkowy ludności4
T-A-5Wpływ zmian demograficznych na rozwój turystyki6
T-A-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studia literaturowe12
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej13
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda problemowa: wykład problemowy
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Samodzielne wykonanie pracy zaliczeniowej na podstawie zebranych danych statystycznych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D08/4.2_W01
Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych
GT_1A_W05, GT_1A_W02C-1, C-2T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D08/4.2_U01
Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej
GT_1A_U01C-1, C-2T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D08/4.2_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy
GT_1A_K02C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D08/4.2_W01
Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty zjawisk i procesów demograficznych
3,0Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych w stopniu dostatecznym
3,5Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych w stopniu dobrym
4,5Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D08/4.2_U01
Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej
2,0Student nie potrafi zaprojektować i wykonać badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej
3,0Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej w stopniu dobrym
4,5Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D08/4.2_K01
Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy
3,0Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy w stopniu dostatecznym
3,5Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy w stopniu dobrym
4,5Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Frąckiewicz E., Bąk I., Determinanty cyfrowego włączenia osób starszych, Gerontologia Polska, 2022, 30, https://www.akademiamedycyny.pl/wp-content/uploads/2022/11/Gerontologia_3_2022_03.pdf
  2. Frąckiewicz E., Bąk I., Podstawy i opinie polskich seniorow wobec zjawiska ich cyfrowego wykluczenia, Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin, 2021, file:///D:/Pobrane/Srebrna%20gospodarka.%20Perspektywa%20interdyscyplinarna%20(2).pdf
  3. Bąk I., Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorów w Polsce, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznegow Szczecinie, Szczecin, 2013
  4. Okólski M., Fihel A., Demografia: współczesne zjawiska i teorie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2012
  5. Holzer Z., Demografia, PWE, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Szczecińska B., Global Demographic Trends and Effects on Tourism, European Research Studies Journal, 2020, Volume XXIII, Issue 4, pp. 571-585, DOI: 10.35808/ersj/1701

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe pojęcia i kategorie demograficzne3
T-A-2Rozwój ludności świata, pierwsze i drugie przejście demograficzne4
T-A-3Źródła danych na temat zjawisk i procesów ludnościowych6
T-A-4Ruch naturalny i wędrówkowy ludności4
T-A-5Wpływ zmian demograficznych na rozwój turystyki6
T-A-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studia literaturowe12
A-A-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D08/4.2_W01Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W05Zna dylematy współczesnej gospodarki, w tym gospodarki turystycznej i rozumie czynniki wpływające na jej stan i zmiany
GT_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych, w tym związanych z turystyką
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych
C-2Posiadanie przez studenta umiejętności identyfikacji i wpływu procesów demograficznych na rozwój turystyki
Treści programoweT-A-5Wpływ zmian demograficznych na rozwój turystyki
T-A-3Źródła danych na temat zjawisk i procesów ludnościowych
T-A-1Podstawowe pojęcia i kategorie demograficzne
T-A-4Ruch naturalny i wędrówkowy ludności
T-A-2Rozwój ludności świata, pierwsze i drugie przejście demograficzne
Metody nauczaniaM-1Metoda problemowa: wykład problemowy
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Samodzielne wykonanie pracy zaliczeniowej na podstawie zebranych danych statystycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty zjawisk i procesów demograficznych
3,0Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych w stopniu dostatecznym
3,5Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych w stopniu dobrym
4,5Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D08/4.2_U01Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych
C-2Posiadanie przez studenta umiejętności identyfikacji i wpływu procesów demograficznych na rozwój turystyki
Treści programoweT-A-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów
T-A-4Ruch naturalny i wędrówkowy ludności
T-A-2Rozwój ludności świata, pierwsze i drugie przejście demograficzne
T-A-5Wpływ zmian demograficznych na rozwój turystyki
T-A-3Źródła danych na temat zjawisk i procesów ludnościowych
T-A-1Podstawowe pojęcia i kategorie demograficzne
Metody nauczaniaM-1Metoda problemowa: wykład problemowy
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Samodzielne wykonanie pracy zaliczeniowej na podstawie zebranych danych statystycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować i wykonać badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej
3,0Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej w stopniu dobrym
4,5Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D08/4.2_K01Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
Cel przedmiotuC-2Posiadanie przez studenta umiejętności identyfikacji i wpływu procesów demograficznych na rozwój turystyki
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych
Treści programoweT-A-1Podstawowe pojęcia i kategorie demograficzne
T-A-2Rozwój ludności świata, pierwsze i drugie przejście demograficzne
T-A-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów
T-A-3Źródła danych na temat zjawisk i procesów ludnościowych
T-A-4Ruch naturalny i wędrówkowy ludności
T-A-5Wpływ zmian demograficznych na rozwój turystyki
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Samodzielne wykonanie pracy zaliczeniowej na podstawie zebranych danych statystycznych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy
3,0Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy w stopniu dostatecznym
3,5Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy w stopniu dobrym
4,5Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy w stopniu bardzo dobrym