Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy demografii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy demografii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W zakresie wiedzy: Student powinien posiadać podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii i statystyki opisowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych |
C-2 | Posiadanie przez studenta umiejętności identyfikacji i wpływu procesów demograficznych na rozwój turystyki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe pojęcia i kategorie demograficzne | 3 |
T-A-2 | Rozwój ludności świata, pierwsze i drugie przejście demograficzne | 4 |
T-A-3 | Źródła danych na temat zjawisk i procesów ludnościowych | 6 |
T-A-4 | Ruch naturalny i wędrówkowy ludności | 4 |
T-A-5 | Wpływ zmian demograficznych na rozwój turystyki | 6 |
T-A-6 | Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | Studia literaturowe | 12 |
A-A-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej | 13 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda problemowa: wykład problemowy |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Samodzielne wykonanie pracy zaliczeniowej na podstawie zebranych danych statystycznych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_D08/4.2_W01 Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych | GT_1A_W05, GT_1A_W02 | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_D08/4.2_U01 Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej | GT_1A_U01 | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_D08/4.2_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy | GT_1A_K02 | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_D08/4.2_W01 Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie istoty zjawisk i procesów demograficznych |
3,0 | Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student zna i rozumie istotę zjawisk i procesów demograficznych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_D08/4.2_U01 Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować i wykonać badania z wykorzystaniem metod analizy demograficznej |
3,0 | Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować i wykonać badanie z wykorzystaniem metod analizy demograficznej w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_D08/4.2_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy | 2,0 | Student nie jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy |
3,0 | Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy w stopniu dobrym | |
4,5 | Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student jest gotów do rozwiązywania problemów demograficznych z wykorzystaniem własnej oraz eksperckiej wiedzy w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Frąckiewicz E., Bąk I., Determinanty cyfrowego włączenia osób starszych, Gerontologia Polska, 2022, 30, https://www.akademiamedycyny.pl/wp-content/uploads/2022/11/Gerontologia_3_2022_03.pdf
- Frąckiewicz E., Bąk I., Podstawy i opinie polskich seniorow wobec zjawiska ich cyfrowego wykluczenia, Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin, 2021, file:///D:/Pobrane/Srebrna%20gospodarka.%20Perspektywa%20interdyscyplinarna%20(2).pdf
- Bąk I., Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorów w Polsce, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznegow Szczecinie, Szczecin, 2013
- Okólski M., Fihel A., Demografia: współczesne zjawiska i teorie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2012
- Holzer Z., Demografia, PWE, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Bąk I., Szczecińska B., Global Demographic Trends and Effects on Tourism, European Research Studies Journal, 2020, Volume XXIII, Issue 4, pp. 571-585, DOI: 10.35808/ersj/1701