Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika sportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika sportu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowej problematyki ekonomicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie wiedzy z zakresu występujących zależności pomiędzy ekonomią a współczesnym sportem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka rynku sportu3
T-A-2Ekonomiczna struktura sportu zawodowego: zrównoważenie sił i niepewność wyniku2
T-A-3Produkt sportowy i jego klasyfikacja2
T-A-4Obszary działalności sportowej i źródła jej finansowania2
T-A-5Klub sportowy jako przedsiębiorstwo2
T-A-6Konsekwencje: polityka antymonopolowa a sport2
T-A-7Teoretyczne modele lig sportów zespołowych2
T-A-8Analiza wpływu wydarzeń sportowych na gospodarkę.2
T-A-9Współczesne rynki bukmacherskie,3
T-A-10Rynek sponsoringu sportowego2
T-A-11Najnowsze trendy w zakresie ekonomiki sportu2
T-A-12Zaliczenie1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2przygotowanie do zajeć10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D05/3.5_W01
Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym.
GT_1A_W03, GT_1A_W02C-1T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-9, T-A-4, T-A-2, T-A-11, T-A-3, T-A-1, T-A-5M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D05/3.5_U01
Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie.
GT_1A_U01, GT_1A_U02C-1T-A-4, T-A-8, T-A-9, T-A-11, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-10, T-A-2, T-A-7, T-A-6M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D05/3.5_K01
Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie.
GT_1A_K04, GT_1A_K02C-1T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-9M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D05/3.5_W01
Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym.
2,0Student nie zna i nie rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym.
3,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym w co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D05/3.5_U01
Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie.
2,0Student nie potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie.
3,0Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie w co najmniej 55%
3,5Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie w co najmniej 65%
4,0Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie w co najmniej 75%
4,5Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie w co najmniej 88%
5,0Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D05/3.5_K01
Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie.
2,0Student nie jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie.
3,0Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie w co najmniej 55%
3,5Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie w co najmniej 65%
4,0Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie w co najmniej 75%
4,5Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie w co najmniej 85%
5,0Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie w co najmniej 95%

Literatura podstawowa

  1. Wojciech Lewicki, The Role of Innovative IT Systems, Based on GPS Services, in Human Resource Management Processes which Takes Place in a Job Performed by a Football Coach, International Business Information Management Association Conference (IBIMA), Granada, ES, 2020
  2. Grabowski Artur, Przedsiębiorstwa sportowe w gospodarce rynkowej : na przykładzie FC Bayern Monachium SA, Wydawnictwo WNT., Warszawa, 2014, 978-83-7926-190-1

Literatura dodatkowa

  1. Grzegorz Kęsicki Wojciech Lewicki, Innovative dimension of using telematics tools in training processes of young football players, TRENDS in Sport Sciences, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, 2014, Tom: 24, Zeszyt: 4, Strony od - do: 167-173), (ISSN: 2299-9590, eISSN: 2391-436X)
  2. Klisiński Jan, Profesjonalizacja i profesjonaliści w zarządzaniu sportem, Wydaw. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2000, 83-7193-097-6
  3. Waśkowski, Zygmunt., Uwarunkowania i sposoby wdrażania orientacji marketingowej w klubach sportowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2007, ISBN: 978-83-7417-255-4

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka rynku sportu3
T-A-2Ekonomiczna struktura sportu zawodowego: zrównoważenie sił i niepewność wyniku2
T-A-3Produkt sportowy i jego klasyfikacja2
T-A-4Obszary działalności sportowej i źródła jej finansowania2
T-A-5Klub sportowy jako przedsiębiorstwo2
T-A-6Konsekwencje: polityka antymonopolowa a sport2
T-A-7Teoretyczne modele lig sportów zespołowych2
T-A-8Analiza wpływu wydarzeń sportowych na gospodarkę.2
T-A-9Współczesne rynki bukmacherskie,3
T-A-10Rynek sponsoringu sportowego2
T-A-11Najnowsze trendy w zakresie ekonomiki sportu2
T-A-12Zaliczenie1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2przygotowanie do zajeć10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D05/3.5_W01Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące struktur i zasad funkcjonowania podmiotów gospodarczych z zakresu gospodarki turystycznej w skali mikro-, mezo- i makroekonomicznej
GT_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych, w tym związanych z turystyką
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przybliżenie wiedzy z zakresu występujących zależności pomiędzy ekonomią a współczesnym sportem
Treści programoweT-A-6Konsekwencje: polityka antymonopolowa a sport
T-A-7Teoretyczne modele lig sportów zespołowych
T-A-8Analiza wpływu wydarzeń sportowych na gospodarkę.
T-A-10Rynek sponsoringu sportowego
T-A-9Współczesne rynki bukmacherskie,
T-A-4Obszary działalności sportowej i źródła jej finansowania
T-A-2Ekonomiczna struktura sportu zawodowego: zrównoważenie sił i niepewność wyniku
T-A-11Najnowsze trendy w zakresie ekonomiki sportu
T-A-3Produkt sportowy i jego klasyfikacja
T-A-1Charakterystyka rynku sportu
T-A-5Klub sportowy jako przedsiębiorstwo
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym.
3,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu ekonomiki sportu oraz interpretuje główne zasady i prawa ekonomiczne występujące na rynku sportowym w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D05/3.5_U01Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
GT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przybliżenie wiedzy z zakresu występujących zależności pomiędzy ekonomią a współczesnym sportem
Treści programoweT-A-4Obszary działalności sportowej i źródła jej finansowania
T-A-8Analiza wpływu wydarzeń sportowych na gospodarkę.
T-A-9Współczesne rynki bukmacherskie,
T-A-11Najnowsze trendy w zakresie ekonomiki sportu
T-A-1Charakterystyka rynku sportu
T-A-3Produkt sportowy i jego klasyfikacja
T-A-5Klub sportowy jako przedsiębiorstwo
T-A-10Rynek sponsoringu sportowego
T-A-2Ekonomiczna struktura sportu zawodowego: zrównoważenie sił i niepewność wyniku
T-A-7Teoretyczne modele lig sportów zespołowych
T-A-6Konsekwencje: polityka antymonopolowa a sport
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie.
3,0Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie w co najmniej 55%
3,5Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie w co najmniej 65%
4,0Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie w co najmniej 75%
4,5Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie w co najmniej 88%
5,0Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu ekonomiki sportu dla analizy i interpretacji podstawowych problemów ekonomicznych w sporcie w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D05/3.5_K01Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
GT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przybliżenie wiedzy z zakresu występujących zależności pomiędzy ekonomią a współczesnym sportem
Treści programoweT-A-6Konsekwencje: polityka antymonopolowa a sport
T-A-7Teoretyczne modele lig sportów zespołowych
T-A-1Charakterystyka rynku sportu
T-A-3Produkt sportowy i jego klasyfikacja
T-A-8Analiza wpływu wydarzeń sportowych na gospodarkę.
T-A-10Rynek sponsoringu sportowego
T-A-11Najnowsze trendy w zakresie ekonomiki sportu
T-A-5Klub sportowy jako przedsiębiorstwo
T-A-4Obszary działalności sportowej i źródła jej finansowania
T-A-2Ekonomiczna struktura sportu zawodowego: zrównoważenie sił i niepewność wyniku
T-A-9Współczesne rynki bukmacherskie,
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie.
3,0Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie w co najmniej 55%
3,5Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie w co najmniej 65%
4,0Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie w co najmniej 75%
4,5Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie w co najmniej 85%
5,0Student jest gotów wykazywać się kreatywnością w czasie dyskusji nad znaczeniem zjawisk ekonomicznych zachodzących w szeroko rozumianym sporcie w co najmniej 95%