Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Badania sondażowe i rynkowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania sondażowe i rynkowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość statystyki opisowej i podstaw informatyki oraz posiadanie ogólnej wiedzy ekonomicznej. Wymagania w zakresie umiejętności: posługiwanie się arkuszem kalkulacyjnym. Wymagania w zakresie kompetencji: gotowość do pracy w grupie i gotowość do samodzielnego opracowania informacji na wskazany temat.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu badań sondażowych i rybkowych.
C-2Umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań sondażowych i rynkowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Proces projektowania badania opinii.2
T-L-2Ustalanie wielkości próby w badaniach.2
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestionariuszach ankiety.5
T-L-4Prezentacja kwestionariusza ankiety przygotowanego przez studenta na zaliczenie przedmiotu.1
T-L-5Procedura badań rynkowych. Zdefiniowanie problemu, formułowanie hipotez i pytań badawczych, określanie celów i założeń badawczych3
T-L-6Metody segmentacyjne oraz portfelowe2
T-L-7Badanie konkurencji rynkowej2
T-L-8Burza mózgów oraz panel delficki2
T-L-9Wykorzystanie innych wybranych metod badań rynkowych1
20
wykłady
T-W-1Proces projektowania badania opinii.2
T-W-2Instytucje prowadzące badania sondażowe w Polsce i na świecie.1
T-W-3Charakterystyka technik wyboru próby.2
T-W-4Liczebność próby respondentów w badaniach opinii.2
T-W-5Konstrukcja kwestionariusza ankiety.2
T-W-6Zaliczenie wykładów dotyczących badań sondażowych.1
T-W-7System informacji rynkowej2
T-W-8Etapy badań rynkowych2
T-W-9Znaczenie badań rynkowych2
T-W-10Wybrane metody badań rynkowych3
T-W-11Wykorzystanie wyników badań1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-L-3Przygotowanie do zajęć.10
A-L-4Przygotowanie prac zaliczeniowych części sondażowej i rynkowej10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykladów części sondazowej i rynkowej.14
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Podsumowująca: zaliczenie z wykładów w formie prac pisemnych zawierających zagadnienia teoretyczne.
S-2Ocena formująca: Podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionych prezentacji.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C18/4.4_W01
Student zna i rozumie przebieg badań sondażowych oraz rynkowych
GT_1A_W01C-2, C-1T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-1, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-L-2, T-W-7, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-9M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C18/4.4_U01
Student potrafi przeprowadzić badania sondażowe i rynkowe
GT_1A_U01C-2T-L-6, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-L-1, T-W-3, T-L-7, T-W-11, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-L-9, T-L-8M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C18/4.4_K01
Student jest gotów do udziału w badaniach sondażowych i rynkowych
GT_1A_K02C-1, C-2T-W-9, T-L-1, T-W-8, T-L-8, T-L-5, T-L-2, T-W-6, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-11, T-W-10, T-L-9, T-L-7, T-W-4M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C18/4.4_W01
Student zna i rozumie przebieg badań sondażowych oraz rynkowych
2,0Student nie zna i nie rozumie przebiegu badań sondażowych i rynkowych
3,0Student zna i rozumie przebiegu badań sondażowych i rynkowych w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie przebiegu badań sondażowych i rynkowych w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie przebiegu badań sondażowych i rynkowych w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie przebiegu badań sondażowych i rynkowych w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie przebiegu badań sondażowych i rynkowych w co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C18/4.4_U01
Student potrafi przeprowadzić badania sondażowe i rynkowe
2,0Student nie potrafi przeprowadzić badań sondażowych i rynkowych
3,0Student potrafi przeprowadzić badania sondażowe i rynkowe w co najmniej 55%
3,5Student potrafi przeprowadzić badania sondażowe i rynkowe w co najmniej 65%
4,0Student potrafi przeprowadzić badania sondażowe i rynkowe w co najmniej 75%
4,5Student potrafi przeprowadzić badania sondażowe i rynkowe w co najmniej 85%
5,0Student potrafi przeprowadzić badania sondażowe i rynkowe w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C18/4.4_K01
Student jest gotów do udziału w badaniach sondażowych i rynkowych
2,0Student nie jest gotowy do udziału w badaniach sondażowych i rynkowych
3,0Student jest gotowy do udziału w badaniach sondażowych i rynkowych w co najmniej 55%
3,5Student jest gotowy do udziału w badaniach sondażowych i rynkowych w co najmniej 65%
4,0Student jest gotowy do udziału w badaniach sondażowych i rynkowych w co najmniej 75%
4,5Student jest gotowy do udziału w badaniach sondażowych i rynkowych w co najmniej 85%
5,0Student jest gotowy do udziału w badaniach sondażowych i rynkowych w co najmniej 95%

Literatura podstawowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
  2. Bąk Iwona, Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorów w Polsce., Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie., Szczecin, 2013
  3. Szreder Mirosław, Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa, 2010
  4. Mazurek-Łopacińska K., Badania marketingowe-metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku, PWN, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  2. Nowaczyk P., Research into the importance of small seaport nautical infrastructure in the development of the local economy, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, tom: 64, zeszyt 7, Wrocław, 2020

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Proces projektowania badania opinii.2
T-L-2Ustalanie wielkości próby w badaniach.2
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestionariuszach ankiety.5
T-L-4Prezentacja kwestionariusza ankiety przygotowanego przez studenta na zaliczenie przedmiotu.1
T-L-5Procedura badań rynkowych. Zdefiniowanie problemu, formułowanie hipotez i pytań badawczych, określanie celów i założeń badawczych3
T-L-6Metody segmentacyjne oraz portfelowe2
T-L-7Badanie konkurencji rynkowej2
T-L-8Burza mózgów oraz panel delficki2
T-L-9Wykorzystanie innych wybranych metod badań rynkowych1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces projektowania badania opinii.2
T-W-2Instytucje prowadzące badania sondażowe w Polsce i na świecie.1
T-W-3Charakterystyka technik wyboru próby.2
T-W-4Liczebność próby respondentów w badaniach opinii.2
T-W-5Konstrukcja kwestionariusza ankiety.2
T-W-6Zaliczenie wykładów dotyczących badań sondażowych.1
T-W-7System informacji rynkowej2
T-W-8Etapy badań rynkowych2
T-W-9Znaczenie badań rynkowych2
T-W-10Wybrane metody badań rynkowych3
T-W-11Wykorzystanie wyników badań1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-L-3Przygotowanie do zajęć.10
A-L-4Przygotowanie prac zaliczeniowych części sondażowej i rynkowej10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykladów części sondazowej i rynkowej.14
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C18/4.4_W01Student zna i rozumie przebieg badań sondażowych oraz rynkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań sondażowych i rynkowych.
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu badań sondażowych i rybkowych.
Treści programoweT-W-11Wykorzystanie wyników badań
T-W-4Liczebność próby respondentów w badaniach opinii.
T-W-5Konstrukcja kwestionariusza ankiety.
T-W-1Proces projektowania badania opinii.
T-L-1Proces projektowania badania opinii.
T-W-6Zaliczenie wykładów dotyczących badań sondażowych.
T-W-3Charakterystyka technik wyboru próby.
T-W-2Instytucje prowadzące badania sondażowe w Polsce i na świecie.
T-W-10Wybrane metody badań rynkowych
T-W-9Znaczenie badań rynkowych
T-W-8Etapy badań rynkowych
T-L-2Ustalanie wielkości próby w badaniach.
T-W-7System informacji rynkowej
T-L-5Procedura badań rynkowych. Zdefiniowanie problemu, formułowanie hipotez i pytań badawczych, określanie celów i założeń badawczych
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestionariuszach ankiety.
T-L-4Prezentacja kwestionariusza ankiety przygotowanego przez studenta na zaliczenie przedmiotu.
T-L-8Burza mózgów oraz panel delficki
T-L-6Metody segmentacyjne oraz portfelowe
T-L-7Badanie konkurencji rynkowej
T-L-9Wykorzystanie innych wybranych metod badań rynkowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podsumowująca: zaliczenie z wykładów w formie prac pisemnych zawierających zagadnienia teoretyczne.
S-2Ocena formująca: Podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionych prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie przebiegu badań sondażowych i rynkowych
3,0Student zna i rozumie przebiegu badań sondażowych i rynkowych w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie przebiegu badań sondażowych i rynkowych w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie przebiegu badań sondażowych i rynkowych w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie przebiegu badań sondażowych i rynkowych w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie przebiegu badań sondażowych i rynkowych w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C18/4.4_U01Student potrafi przeprowadzić badania sondażowe i rynkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań sondażowych i rynkowych.
Treści programoweT-L-6Metody segmentacyjne oraz portfelowe
T-W-9Znaczenie badań rynkowych
T-W-8Etapy badań rynkowych
T-W-10Wybrane metody badań rynkowych
T-W-5Konstrukcja kwestionariusza ankiety.
T-L-1Proces projektowania badania opinii.
T-W-3Charakterystyka technik wyboru próby.
T-L-7Badanie konkurencji rynkowej
T-W-11Wykorzystanie wyników badań
T-L-5Procedura badań rynkowych. Zdefiniowanie problemu, formułowanie hipotez i pytań badawczych, określanie celów i założeń badawczych
T-L-4Prezentacja kwestionariusza ankiety przygotowanego przez studenta na zaliczenie przedmiotu.
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestionariuszach ankiety.
T-W-2Instytucje prowadzące badania sondażowe w Polsce i na świecie.
T-W-4Liczebność próby respondentów w badaniach opinii.
T-L-2Ustalanie wielkości próby w badaniach.
T-W-6Zaliczenie wykładów dotyczących badań sondażowych.
T-W-7System informacji rynkowej
T-W-1Proces projektowania badania opinii.
T-L-9Wykorzystanie innych wybranych metod badań rynkowych
T-L-8Burza mózgów oraz panel delficki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionych prezentacji.
S-1Ocena formująca: Podsumowująca: zaliczenie z wykładów w formie prac pisemnych zawierających zagadnienia teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić badań sondażowych i rynkowych
3,0Student potrafi przeprowadzić badania sondażowe i rynkowe w co najmniej 55%
3,5Student potrafi przeprowadzić badania sondażowe i rynkowe w co najmniej 65%
4,0Student potrafi przeprowadzić badania sondażowe i rynkowe w co najmniej 75%
4,5Student potrafi przeprowadzić badania sondażowe i rynkowe w co najmniej 85%
5,0Student potrafi przeprowadzić badania sondażowe i rynkowe w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C18/4.4_K01Student jest gotów do udziału w badaniach sondażowych i rynkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu badań sondażowych i rybkowych.
C-2Umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań sondażowych i rynkowych.
Treści programoweT-W-9Znaczenie badań rynkowych
T-L-1Proces projektowania badania opinii.
T-W-8Etapy badań rynkowych
T-L-8Burza mózgów oraz panel delficki
T-L-5Procedura badań rynkowych. Zdefiniowanie problemu, formułowanie hipotez i pytań badawczych, określanie celów i założeń badawczych
T-L-2Ustalanie wielkości próby w badaniach.
T-W-6Zaliczenie wykładów dotyczących badań sondażowych.
T-L-4Prezentacja kwestionariusza ankiety przygotowanego przez studenta na zaliczenie przedmiotu.
T-L-3Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestionariuszach ankiety.
T-L-6Metody segmentacyjne oraz portfelowe
T-W-2Instytucje prowadzące badania sondażowe w Polsce i na świecie.
T-W-7System informacji rynkowej
T-W-3Charakterystyka technik wyboru próby.
T-W-1Proces projektowania badania opinii.
T-W-5Konstrukcja kwestionariusza ankiety.
T-W-11Wykorzystanie wyników badań
T-W-10Wybrane metody badań rynkowych
T-L-9Wykorzystanie innych wybranych metod badań rynkowych
T-L-7Badanie konkurencji rynkowej
T-W-4Liczebność próby respondentów w badaniach opinii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionych prezentacji.
S-1Ocena formująca: Podsumowująca: zaliczenie z wykładów w formie prac pisemnych zawierających zagadnienia teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotowy do udziału w badaniach sondażowych i rynkowych
3,0Student jest gotowy do udziału w badaniach sondażowych i rynkowych w co najmniej 55%
3,5Student jest gotowy do udziału w badaniach sondażowych i rynkowych w co najmniej 65%
4,0Student jest gotowy do udziału w badaniach sondażowych i rynkowych w co najmniej 75%
4,5Student jest gotowy do udziału w badaniach sondażowych i rynkowych w co najmniej 85%
5,0Student jest gotowy do udziału w badaniach sondażowych i rynkowych w co najmniej 95%