Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika turystyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika turystyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza z mikroekonomii, podstaw makroekonomii oraz podstaw turystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami ekonomicznymi i ich determinantami w obszarze turystyki
C-2uświadomienie wpływu trurystyki na gospodarkę poprzez mechanizm efektów mnożnikowych
C-3zapoznanie studentów z badaniami i analizami ekonomicznymi turystyki w skali makro- i mikroekonomicznej
C-4stworzenie teoretycznych podstaw dla praktycznego wykorzystania wiedzy i narzędzi ekonomicznych w przedsiębiorstwach turystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rynek turystyczny – istota i mechanizm funkcjonowania4
T-A-2Działalność gospodarcza w turystyce4
T-A-3Wpływ turystyki na bilans płatniczy4
T-A-4Ekonomiczne funkcje turystyki2
T-A-5Efekty mnożnikowe turystyki w gospodarce4
T-A-6Koszty i korzyści rozwoju turystyki4
T-A-7Turystyka jako determinanta rozwoju regionalnego i lokalnego4
T-A-8Polityka turystyczna państwa. Zaliczenie4
30
wykłady
T-W-1Ekonomika turystyki w systemie nauk ekonomicznych4
T-W-2Gospodarka turystyczna - struktura i cechy4
T-W-3Turystyka w systemie gospodarczym (PKB i zatrudnienie)4
T-W-4Uwarunkowania rozwoju turystyki2
T-W-5Znaczenie turystyki w wybranych krajach4
T-W-6Współczesne trendy w turystyce2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3przygotowanie prezentacji5
A-A-4przygotowanie do zajęć5
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2egzamin2
A-W-3poszukiwanie i analiza literatury przedmiotu10
A-W-4przygotowanie do egzaminu18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody aktywizujące - objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia praktyczne - zadania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach i udział w dyskusjach
S-2Ocena formująca: przygotowanie prezentacji
S-3Ocena formująca: praca w grupach
S-4Ocena formująca: kolokwium
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie audytoriów jako wypadkowa wszystkich aktywności
S-6Ocena podsumowująca: egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C10/3.4_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu komponenty rynku turystycznego, zwłaszcza wynikające ze specyfiki podjętej ścieżki kształcenia
GT_1A_W01, GT_1A_W03C-3, C-1, C-4T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-8, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-5, S-6, S-4
GT_1A_C10/3.4_W02
Zna i rozumie znaczenie turystyki w rozwoju regionalnym i lokalnym ze szczególnym uwzględnieniem zasad równoważonego rozwoju
GT_1A_W02, GT_1A_W04, GT_1A_W01, GT_1A_W03C-2, C-3, C-4T-W-3, T-A-1, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-W-5, T-A-6M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-4, S-1, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C10/3.4_U01
potrafi opisywać i interpretować podstawowe mechanizmy i związki pomiędzy sektorem turystycznym a gospodarką
GT_1A_U01, GT_1A_U04, GT_1A_U07C-2, C-3, C-1T-W-1, T-A-5, T-W-3, T-A-7, T-W-2, T-A-8, T-W-6, T-A-3M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-6, S-2, S-4
GT_1A_C10/3.4_U02
potrafi zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w praktycznej działalności turystycznej
GT_1A_U05, GT_1A_U02, GT_1A_U01, GT_1A_U07, GT_1A_U08C-4T-A-5, T-A-7, T-W-6, T-A-6, T-A-4, T-A-2M-1, M-2, M-3S-6, S-2, S-3, S-1, S-5, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C10/3.4_K01
jest gotów do kreatywnego i przedsiębiorczego działania oraz ciągłego doskonalenia, w tym poprzez korzystanie z opinii ekspertów
GT_1A_K01, GT_1A_K02, GT_1A_K04C-3, C-4, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-8, T-A-5, T-W-6, T-A-6, T-A-7M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C10/3.4_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu komponenty rynku turystycznego, zwłaszcza wynikające ze specyfiki podjętej ścieżki kształcenia
2,0nie zna i nie rozumie komponentów rynku turystycznego
3,0zna i rozumie komponenty rynku turystycznego w stopniu dostatecznym
3,5zna i rozumie komponenty rynku turystycznego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0zna i rozumie komponenty rynku turystycznego w stopniu dobrym
4,5zna i rozumie komponenty rynku turystycznego w stopniu więcej niż dobrym
5,0zna i rozumie komponenty rynku turystycznego w stopniu bardzo dobrym
GT_1A_C10/3.4_W02
Zna i rozumie znaczenie turystyki w rozwoju regionalnym i lokalnym ze szczególnym uwzględnieniem zasad równoważonego rozwoju
2,0nie zna i nie rozumie znaczenia turystyki w rozwoju regionalnym i lokalnym
3,0zna i rozumie znaczenie turystyki w rozwoju regionalnym i lokalnym ze szczególnym uwzględnieniem zasad równoważonego rozwoju w stopniu dostatecznym
3,5zna i rozumie znaczenie turystyki w rozwoju regionalnym i lokalnym ze szczególnym uwzględnieniem zasad równoważonego rozwoju w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0zna i rozumie znaczenie turystyki w rozwoju regionalnym i lokalnym ze szczególnym uwzględnieniem zasad równoważonego rozwoju w stopniu dobrym
4,5zna i rozumie znaczenie turystyki w rozwoju regionalnym i lokalnym ze szczególnym uwzględnieniem zasad równoważonego rozwoju w stopniu więcej niż dobrym
5,0zna i rozumie znaczenie turystyki w rozwoju regionalnym i lokalnym ze szczególnym uwzględnieniem zasad równoważonego rozwoju w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C10/3.4_U01
potrafi opisywać i interpretować podstawowe mechanizmy i związki pomiędzy sektorem turystycznym a gospodarką
2,0nie potrafi opisywać ani interpretować podstawowych mechanizmów i związki pomiędzy sektorem turystycznym a gospodarką
3,0potrafi opisywać i interpretować podstawowe mechanizmy i związki pomiędzy sektorem turystycznym a gospodarką w stopniu dostatecznym
3,5potrafi opisywać i interpretować podstawowe mechanizmy i związki pomiędzy sektorem turystycznym a gospodarką w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi opisywać i interpretować podstawowe mechanizmy i związki pomiędzy sektorem turystycznym a gospodarką w stopniu dobrym
4,5potrafi opisywać i interpretować podstawowe mechanizmy i związki pomiędzy sektorem turystycznym a gospodarką w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi opisywać i interpretować podstawowe mechanizmy i związki pomiędzy sektorem turystycznym a gospodarką w stopniu bardzo dobrym
GT_1A_C10/3.4_U02
potrafi zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w praktycznej działalności turystycznej
2,0nie potrafi identyfikować związków przyczynowo-skutkowych w praktycznej działalności turystycznej
3,0potrafi zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w praktycznej działalności turystycznej w stopniu dostatecznym
3,5potrafi zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w praktycznej działalności turystycznej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w praktycznej działalności turystycznej w stopniu dobrym
4,5potrafi zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w praktycznej działalności turystycznej w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w praktycznej działalności turystycznej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C10/3.4_K01
jest gotów do kreatywnego i przedsiębiorczego działania oraz ciągłego doskonalenia, w tym poprzez korzystanie z opinii ekspertów
2,0nie jest gotów do kreatywnego i przedsiębiorczego działania ani ciągłego doskonalenia
3,0jest gotów do kreatywnego i przedsiębiorczego działania oraz ciągłego doskonalenia, w tym poprzez korzystanie z opinii ekspertów w stopniu dostatecznym
3,5jest gotów do kreatywnego i przedsiębiorczego działania oraz ciągłego doskonalenia, w tym poprzez korzystanie z opinii ekspertów w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0jest gotów do kreatywnego i przedsiębiorczego działania oraz ciągłego doskonalenia, w tym poprzez korzystanie z opinii ekspertów w stopniu dobrym
4,5jest gotów do kreatywnego i przedsiębiorczego działania oraz ciągłego doskonalenia, w tym poprzez korzystanie z opinii ekspertów w stopniu więcej niż dobrym
5,0jest gotów do kreatywnego i przedsiębiorczego działania oraz ciągłego doskonalenia, w tym poprzez korzystanie z opinii ekspertów w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Bąk I., Brelik A., Use of Tourism Intensity Indicators for Delimitation in European Union Countries, European Research Studies Journal, www.ersj.eu, 2022, Volume 03, pp. 273-283.
  2. A Brelik, G Grinberga-Zalite, Tourism Competitiveness of Poland Compared with Other European Countries, Proceedings of the 2019 International Conference Economic Science for Rural Development 2, 2019, tom 50, 37-43
  3. A. Brelik, GLOBALIZATION IN TOURISM, Economic Science for Rural Development Conference Proceedings, 2018
  4. Czyżewski A., Brelik A., Ekonomizacja turystyki jako problem badawczy. Wyzwania rozwoju turystyki, red. Balińska A., SGGW Warszawa, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. P Kułyk, A Brelik, Tourist competitiveness of Polish rural areas, International Strategic Management Association, University of Piraeus, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rynek turystyczny – istota i mechanizm funkcjonowania4
T-A-2Działalność gospodarcza w turystyce4
T-A-3Wpływ turystyki na bilans płatniczy4
T-A-4Ekonomiczne funkcje turystyki2
T-A-5Efekty mnożnikowe turystyki w gospodarce4
T-A-6Koszty i korzyści rozwoju turystyki4
T-A-7Turystyka jako determinanta rozwoju regionalnego i lokalnego4
T-A-8Polityka turystyczna państwa. Zaliczenie4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonomika turystyki w systemie nauk ekonomicznych4
T-W-2Gospodarka turystyczna - struktura i cechy4
T-W-3Turystyka w systemie gospodarczym (PKB i zatrudnienie)4
T-W-4Uwarunkowania rozwoju turystyki2
T-W-5Znaczenie turystyki w wybranych krajach4
T-W-6Współczesne trendy w turystyce2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3przygotowanie prezentacji5
A-A-4przygotowanie do zajęć5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2egzamin2
A-W-3poszukiwanie i analiza literatury przedmiotu10
A-W-4przygotowanie do egzaminu18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C10/3.4_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu komponenty rynku turystycznego, zwłaszcza wynikające ze specyfiki podjętej ścieżki kształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
GT_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące struktur i zasad funkcjonowania podmiotów gospodarczych z zakresu gospodarki turystycznej w skali mikro-, mezo- i makroekonomicznej
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z badaniami i analizami ekonomicznymi turystyki w skali makro- i mikroekonomicznej
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami ekonomicznymi i ich determinantami w obszarze turystyki
C-4stworzenie teoretycznych podstaw dla praktycznego wykorzystania wiedzy i narzędzi ekonomicznych w przedsiębiorstwach turystycznych
Treści programoweT-W-3Turystyka w systemie gospodarczym (PKB i zatrudnienie)
T-W-1Ekonomika turystyki w systemie nauk ekonomicznych
T-W-2Gospodarka turystyczna - struktura i cechy
T-A-8Polityka turystyczna państwa. Zaliczenie
T-A-1Rynek turystyczny – istota i mechanizm funkcjonowania
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody aktywizujące - objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia praktyczne - zadania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach i udział w dyskusjach
S-2Ocena formująca: przygotowanie prezentacji
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie audytoriów jako wypadkowa wszystkich aktywności
S-6Ocena podsumowująca: egzamin
S-4Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie rozumie komponentów rynku turystycznego
3,0zna i rozumie komponenty rynku turystycznego w stopniu dostatecznym
3,5zna i rozumie komponenty rynku turystycznego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0zna i rozumie komponenty rynku turystycznego w stopniu dobrym
4,5zna i rozumie komponenty rynku turystycznego w stopniu więcej niż dobrym
5,0zna i rozumie komponenty rynku turystycznego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C10/3.4_W02Zna i rozumie znaczenie turystyki w rozwoju regionalnym i lokalnym ze szczególnym uwzględnieniem zasad równoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych, w tym związanych z turystyką
GT_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady funkcjonowania mechanizmu rynkowego, strukturę rynku turystycznego oraz zależności między jego podmiotami
GT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
GT_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące struktur i zasad funkcjonowania podmiotów gospodarczych z zakresu gospodarki turystycznej w skali mikro-, mezo- i makroekonomicznej
Cel przedmiotuC-2uświadomienie wpływu trurystyki na gospodarkę poprzez mechanizm efektów mnożnikowych
C-3zapoznanie studentów z badaniami i analizami ekonomicznymi turystyki w skali makro- i mikroekonomicznej
C-4stworzenie teoretycznych podstaw dla praktycznego wykorzystania wiedzy i narzędzi ekonomicznych w przedsiębiorstwach turystycznych
Treści programoweT-W-3Turystyka w systemie gospodarczym (PKB i zatrudnienie)
T-A-1Rynek turystyczny – istota i mechanizm funkcjonowania
T-W-4Uwarunkowania rozwoju turystyki
T-A-4Ekonomiczne funkcje turystyki
T-A-5Efekty mnożnikowe turystyki w gospodarce
T-A-3Wpływ turystyki na bilans płatniczy
T-A-7Turystyka jako determinanta rozwoju regionalnego i lokalnego
T-A-2Działalność gospodarcza w turystyce
T-W-5Znaczenie turystyki w wybranych krajach
T-A-6Koszty i korzyści rozwoju turystyki
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia praktyczne - zadania
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: przygotowanie prezentacji
S-3Ocena formująca: praca w grupach
S-4Ocena formująca: kolokwium
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach i udział w dyskusjach
S-6Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie rozumie znaczenia turystyki w rozwoju regionalnym i lokalnym
3,0zna i rozumie znaczenie turystyki w rozwoju regionalnym i lokalnym ze szczególnym uwzględnieniem zasad równoważonego rozwoju w stopniu dostatecznym
3,5zna i rozumie znaczenie turystyki w rozwoju regionalnym i lokalnym ze szczególnym uwzględnieniem zasad równoważonego rozwoju w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0zna i rozumie znaczenie turystyki w rozwoju regionalnym i lokalnym ze szczególnym uwzględnieniem zasad równoważonego rozwoju w stopniu dobrym
4,5zna i rozumie znaczenie turystyki w rozwoju regionalnym i lokalnym ze szczególnym uwzględnieniem zasad równoważonego rozwoju w stopniu więcej niż dobrym
5,0zna i rozumie znaczenie turystyki w rozwoju regionalnym i lokalnym ze szczególnym uwzględnieniem zasad równoważonego rozwoju w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C10/3.4_U01potrafi opisywać i interpretować podstawowe mechanizmy i związki pomiędzy sektorem turystycznym a gospodarką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
GT_1A_U04Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w środowisku związanym z gospodarką turystyczną i poza nim
GT_1A_U07Potrafi przygotować wystąpienie ustne lub pracę pisemną w języku polskim lub obcym z wybranych zagadnień szczegółowych z obszaru gospodarki turystycznej, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy, a także różnych źródeł danych
Cel przedmiotuC-2uświadomienie wpływu trurystyki na gospodarkę poprzez mechanizm efektów mnożnikowych
C-3zapoznanie studentów z badaniami i analizami ekonomicznymi turystyki w skali makro- i mikroekonomicznej
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami ekonomicznymi i ich determinantami w obszarze turystyki
Treści programoweT-W-1Ekonomika turystyki w systemie nauk ekonomicznych
T-A-5Efekty mnożnikowe turystyki w gospodarce
T-W-3Turystyka w systemie gospodarczym (PKB i zatrudnienie)
T-A-7Turystyka jako determinanta rozwoju regionalnego i lokalnego
T-W-2Gospodarka turystyczna - struktura i cechy
T-A-8Polityka turystyczna państwa. Zaliczenie
T-W-6Współczesne trendy w turystyce
T-A-3Wpływ turystyki na bilans płatniczy
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody aktywizujące - objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia praktyczne - zadania
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: praca w grupach
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach i udział w dyskusjach
S-6Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: przygotowanie prezentacji
S-4Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi opisywać ani interpretować podstawowych mechanizmów i związki pomiędzy sektorem turystycznym a gospodarką
3,0potrafi opisywać i interpretować podstawowe mechanizmy i związki pomiędzy sektorem turystycznym a gospodarką w stopniu dostatecznym
3,5potrafi opisywać i interpretować podstawowe mechanizmy i związki pomiędzy sektorem turystycznym a gospodarką w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi opisywać i interpretować podstawowe mechanizmy i związki pomiędzy sektorem turystycznym a gospodarką w stopniu dobrym
4,5potrafi opisywać i interpretować podstawowe mechanizmy i związki pomiędzy sektorem turystycznym a gospodarką w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi opisywać i interpretować podstawowe mechanizmy i związki pomiędzy sektorem turystycznym a gospodarką w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C10/3.4_U02potrafi zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w praktycznej działalności turystycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U05Potrafi brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać opinie i stanowiska oraz dyskutować na tematy związane z gospodarką turystyczną
GT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
GT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
GT_1A_U07Potrafi przygotować wystąpienie ustne lub pracę pisemną w języku polskim lub obcym z wybranych zagadnień szczegółowych z obszaru gospodarki turystycznej, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy, a także różnych źródeł danych
GT_1A_U08Potrafi planować i organizować indywidulaną pracę oraz współdziałać z innymi osobami w ramach realizacji prac zespołowych, także o charakterze interdyscyplinarnym
Cel przedmiotuC-4stworzenie teoretycznych podstaw dla praktycznego wykorzystania wiedzy i narzędzi ekonomicznych w przedsiębiorstwach turystycznych
Treści programoweT-A-5Efekty mnożnikowe turystyki w gospodarce
T-A-7Turystyka jako determinanta rozwoju regionalnego i lokalnego
T-W-6Współczesne trendy w turystyce
T-A-6Koszty i korzyści rozwoju turystyki
T-A-4Ekonomiczne funkcje turystyki
T-A-2Działalność gospodarcza w turystyce
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody aktywizujące - objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia praktyczne - zadania
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: przygotowanie prezentacji
S-3Ocena formująca: praca w grupach
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach i udział w dyskusjach
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie audytoriów jako wypadkowa wszystkich aktywności
S-4Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi identyfikować związków przyczynowo-skutkowych w praktycznej działalności turystycznej
3,0potrafi zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w praktycznej działalności turystycznej w stopniu dostatecznym
3,5potrafi zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w praktycznej działalności turystycznej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w praktycznej działalności turystycznej w stopniu dobrym
4,5potrafi zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w praktycznej działalności turystycznej w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w praktycznej działalności turystycznej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C10/3.4_K01jest gotów do kreatywnego i przedsiębiorczego działania oraz ciągłego doskonalenia, w tym poprzez korzystanie z opinii ekspertów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odbieranych treści
GT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
GT_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z badaniami i analizami ekonomicznymi turystyki w skali makro- i mikroekonomicznej
C-4stworzenie teoretycznych podstaw dla praktycznego wykorzystania wiedzy i narzędzi ekonomicznych w przedsiębiorstwach turystycznych
C-2uświadomienie wpływu trurystyki na gospodarkę poprzez mechanizm efektów mnożnikowych
Treści programoweT-A-2Działalność gospodarcza w turystyce
T-A-3Wpływ turystyki na bilans płatniczy
T-A-4Ekonomiczne funkcje turystyki
T-W-4Uwarunkowania rozwoju turystyki
T-W-5Znaczenie turystyki w wybranych krajach
T-A-8Polityka turystyczna państwa. Zaliczenie
T-A-5Efekty mnożnikowe turystyki w gospodarce
T-W-6Współczesne trendy w turystyce
T-A-6Koszty i korzyści rozwoju turystyki
T-A-7Turystyka jako determinanta rozwoju regionalnego i lokalnego
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia praktyczne - zadania
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: praca w grupach
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach i udział w dyskusjach
S-2Ocena formująca: przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest gotów do kreatywnego i przedsiębiorczego działania ani ciągłego doskonalenia
3,0jest gotów do kreatywnego i przedsiębiorczego działania oraz ciągłego doskonalenia, w tym poprzez korzystanie z opinii ekspertów w stopniu dostatecznym
3,5jest gotów do kreatywnego i przedsiębiorczego działania oraz ciągłego doskonalenia, w tym poprzez korzystanie z opinii ekspertów w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0jest gotów do kreatywnego i przedsiębiorczego działania oraz ciągłego doskonalenia, w tym poprzez korzystanie z opinii ekspertów w stopniu dobrym
4,5jest gotów do kreatywnego i przedsiębiorczego działania oraz ciągłego doskonalenia, w tym poprzez korzystanie z opinii ekspertów w stopniu więcej niż dobrym
5,0jest gotów do kreatywnego i przedsiębiorczego działania oraz ciągłego doskonalenia, w tym poprzez korzystanie z opinii ekspertów w stopniu bardzo dobrym