Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Krajoznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Krajoznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość historii i geografii regionalnej oraz wiedzy o kulturze |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i opanowanie wiedzy z zakresu krajoznawstwa. Poznanie pojęć oraz zasad i metod stosowane w krajoznawstwie turystycznym. Rola krajoznawstwa w Polsce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja ćwiczeń, literatura, źródła wiedzy krajoznawczej | 1 |
T-A-2 | Edukacyjne, wychowawcze, i emocjonalne aspekty krajoznawstwa. Sposoby i środki upowszechniania krajoznawstwa | 2 |
T-A-3 | Inwentaryzacja krajoznawcza. Zasady prowadzenia inwentaryzacji, karty inwentaryzacyjne, wykorzystanie efektów inwentaryzacji (case study). Metody stosowane w krajoznawstwie turystycznym. | 4 |
T-A-4 | Klasyfikację walorów krajoznawczych, sposoby oceny przydatności walorów krajoznawczych dla potrzeb turystyki, źródła wiedzy przydatne przy projektowaniu imprez turystyczno-krajoznawczych, metodykę przygotowania się do obsługi tej formy turystyk | 6 |
T-A-5 | Szlaki i trasy turystyczne przedstawiające dorobek kulturowy Polski. | 2 |
T-A-6 | Zasady organizacji zajęć (kulturalno-rozrywkowych i oświatowych, gry i zabawy świetlicowe, konkursy i turnieje, zasady organizacji wystaw, organizacji uroczystości, imprez, ognisk, zabaw z muzyką i śpiewem) wykorzystywane w krajoznawstwie i turystyce | 2 |
T-A-7 | Praktyczne wykorzystanie wiedzy krajoznawczej w tworzeniu produktu turystycznego. Wykorzystanie zasad i metod stosowanych w krajoznawstwie turystycznym. | 6 |
T-A-8 | Zaliczenie | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ewolucja pojęcia krajoznawstwo. Związki krajoznawstwa z turystyką. Formy i kierunki rozwoju krajoznawstwa. | 1 |
T-W-2 | Organizacja krajoznawstwa w Polsce oraz miejsce krajoznawstwa w kulturze czasu wolnego | 2 |
T-W-3 | Rola krajoznawstwa we współczesnym społeczeństwie. Krajoznawstwo a regionalizm. | 2 |
T-W-4 | Krajoznawstwo turystyczne. Metody i środki popularyzacji krajoznawstwa i wiedzy krajoznawczej | 2 |
T-W-5 | Kształtowanie potrzeb i zainteresowań krajoznawczych. Czynniki determinujące percepcję wiedzy krajoznawczej | 2 |
T-W-6 | Atrakcje krajoznawcze regionów Polski rola w programowaniu turystyki | 2 |
T-W-7 | Rola kadry turystycznej w realizacji celów krajoznawstwa oraz warsztat krajoznawczy przewodnika i pilota wycieczek | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | prerzygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | przygotowanie prezentacji | 7 |
A-A-4 | przygotowanie projektu | 8 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie dlo zaliczenia przedmiotu | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ćwiczeń przedmiotowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie treści ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_C09/2.10_W01 Zna i rozumie znaczenie krajoznawstwa w turystyce. Zna i rozumie zadania jakie spełnia krajoznawstwo we współczesnym społeczeństwie. Zna podstawowe atrakcje krajoznawcze regionów Polski. | GT_1A_W02, GT_1A_W05 | — | C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_C09/2.10_U01 Potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację krajoznawczą. Potrafi zaprogramować wyjazd krajoznawczy. | GT_1A_U01, GT_1A_U02, GT_1A_U04, GT_1A_U07, GT_1A_U08, GT_1A_U09 | — | C-1 | T-A-1, T-A-7, T-A-3, T-A-4, T-A-6 | M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_C09/2.10_K01 Jest gotów do zorganizowania i zaprogramowania zadania z zakresu krajoznawstwa turystycznego. Jest gotów przygotować treści krajoznawcze dla różnych wyjazdów turystycznych i grup społecznych biorących w nich udział. | GT_1A_K01, GT_1A_K02, GT_1A_K03 | — | C-1 | T-A-4, T-A-6, T-A-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-A-7 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_C09/2.10_W01 Zna i rozumie znaczenie krajoznawstwa w turystyce. Zna i rozumie zadania jakie spełnia krajoznawstwo we współczesnym społeczeństwie. Zna podstawowe atrakcje krajoznawcze regionów Polski. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawową terminologię z zakresu krajoznawstwa w zakresie niezbędnym dla studiowanego kierunku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_C09/2.10_U01 Potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację krajoznawczą. Potrafi zaprogramować wyjazd krajoznawczy. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność pracy indywidualnej oraz zespołowej w zakresie projektowania, organizowania oraz prowadzenia działań krajoznawczych, właściwych dla studiowanego kierunku Student posiada umiejętność opracowania i prezentowania wyników własnych działań dotyczących walorów krajoznawczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_C09/2.10_K01 Jest gotów do zorganizowania i zaprogramowania zadania z zakresu krajoznawstwa turystycznego. Jest gotów przygotować treści krajoznawcze dla różnych wyjazdów turystycznych i grup społecznych biorących w nich udział. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze regionu, kraju oraz Europ | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Marzena Makowska-Iskierka, Jolanta Wojciechowska, Warsztaty z Geografii Turyzmu Tom 10. Krajoznawstwo a turystyka, 2020
- Hanna Prószyńska-Bordas, Krajoznawstwo tradycja i współczesność, Difin, 2016
- red. Stasiak A., Śledzińska J., Włodarczyk B., Współczesne oblicza krajoznawstwa, PTTK "Kraj", Warszawa, 2016
- Kruczek Z., Kurek A., Nowacki M., Krajoznawstwo. Teoria i metodyka, Proksenia, 2010
Literatura dodatkowa
- Małgorzata Duda (red.), Tomasz Duda (red.), Robert Śledziński (red.), Kanon krajoznawczy województwa zachodniopomorskiego, Agencja Fotograficzno-Redakcyjna dudowie.pl Małgorzata Duda, 2020
- Mikos von Rohrscheidt, Armin, Zarządzanie w turystyce kulturowej. t.1 i t.2, Bogucki Wydawnictwo Naukowe ; we współpracy z Gnieźnieńską Szkołą Wyższą Milenium, Poznań (Gniezno), 2020
- Praca zbiorowa, Kanon Krajoznawczy Polski, PTTK 'KRAJ", 2008
- Kożuchowski K., Walory przyrodnicze w turystyce i rekreacji., Wyd. Kurpisz, Poznań., 2005
- Bieńczyk G., Krajoznawstwo i jego związki z turystyką, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie, 2003
- przewodniki, leksykony, mapy turystyczne