Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Organizacja przedsiębiorstw:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja przedsiębiorstw
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 28 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi formami i zasadami funkcjonowania przedsiębiorstw
C-2Zrozumienie znaczenia otoczenia zewnętrznego i środowiska wewnętrzego przedsiębiorstwa w jego rozwoju.
C-3Ukształtowanie podstawowych umiejętności projektowania oraz diagnozowania stanu przedsiębiorstwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metodyka projektowania organizacji2
T-A-2Analiza otoczenia przedsiębiorstwa4
T-A-3Wizja przedsiębiorstwa i dekompozycja celu głównego4
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej2
T-A-5Stanowiska i zakres realizowanych zadań2
T-A-6Diagnoza kultury organizacyjnej2
T-A-7Ustalenie fazy rozwoju przedsiębiorstwa2
T-A-8Ocena zasobów przedsiębiorstwa2
20
wykłady
T-W-1Organizacje: cele, typologia i teorie organizacji2
T-W-2Organizowanie w zmieniającym się otoczeniu2
T-W-3Zasoby w przedsiębiorstwie2
T-W-4Strategia przedsiębiorstwa w zmieniającym się otoczeniu2
T-W-5Wyzwania w projektowaniu przedsiębiorstwa2
T-W-6Kompetencje i technologia w przedsiębiorstwie2
T-W-7Projektowanie struktury organizacyjnej: Władza i kontrola4
T-W-8Kreowanie i zmiana kultury organizacyjnej2
T-W-9Rodzaje i formy zmian organizacyjnych2
T-W-10Transformacje organizacyjne: Narodziny, wzrost, upadek i zanik2
T-W-11Zmiany w organizacji: decydowanie, uczenie się i technologie informacyjne2
T-W-12Innowacyjność, intraprzedsiębiorczość i kreatywność przedsiębiorstwa2
T-W-13Relacje międzyorganizacyjne2
28

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2przygotowanie do zajęć10
A-A-3praca własna nad zadaniami20
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2egzamin2
A-W-3przygotowanie do egzaminu pisemnego12
A-W-4studiowanie literatury przedmiotu8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów
M-5Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z wykonanych zadań podczas audytoriów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C08/2.9_W01
Student zna i rozumie zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczenie zewnetrznym i środowisku wewnętrznym.
GT_1A_W03C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-13M-1, M-2S-2
GT_1A_C08/2.9_W02
Student zna i rozumie podstawowe problemy związane projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie.
GT_1A_W03C-2T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-12, T-W-7, T-W-5M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C08/2.9_U01
Student potrafi stosować podstawowe metody analizy otoczenia zewnetznego, środowiska wewnetrznego oraz zasobów i fazy życia przedsiębiorstwa.
GT_1A_U02C-3T-A-2, T-A-7, T-A-8, T-A-6M-4, M-3, M-5S-1
GT_1A_C08/2.9_U02
Student potrafi pracując indywidualnie i/lub w grupie zaprojektować podstawowe elementy konstrukcyjne organizacji.
GT_1A_U02C-3T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C08/2.9_W01
Student zna i rozumie zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczenie zewnetrznym i środowisku wewnętrznym.
2,0Student nie ma wiedzy na temat zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym.
3,0Student nie ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym w co najmniej 55%.
3,5Student nie ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym w co najmniej 65%.
4,0Student nie ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym w co najmniej 75%.
4,5Student nie ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym w co najmniej 85%.
5,0Student nie ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym w co najmniej 95%.
GT_1A_C08/2.9_W02
Student zna i rozumie podstawowe problemy związane projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie ma wiedzy dotyczącej problemów zwiazanych z projektowaniem i zmianami wprzedsiębiorstwie.
3,0Student ma wiedzę dotyczącą problemów zwiazanych z projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie w co najmniej 55%.
3,5Student ma wiedzę dotyczącą problemów zwiazanych z projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie w co najmniej 65%.
4,0Student ma wiedzę dotyczącą problemów zwiazanych z projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie w co najmniej 75%.
4,5Student ma wiedzę dotyczącą problemów zwiazanych zz projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie w co najmniej 85%.
5,0Student ma wiedzę dotyczącą problemów zwiazanych zz projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie w co najmniej 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C08/2.9_U01
Student potrafi stosować podstawowe metody analizy otoczenia zewnetznego, środowiska wewnetrznego oraz zasobów i fazy życia przedsiębiorstwa.
2,0Student nie potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji.
3,0Student potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji w co najmniej 85%.
5,0Student potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji w co najmniej 95%.
GT_1A_C08/2.9_U02
Student potrafi pracując indywidualnie i/lub w grupie zaprojektować podstawowe elementy konstrukcyjne organizacji.
2,0Student nie potrafi zaprojektować podstawowych elementów kontrukcyjnych organizacji.
3,0Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy kontrukcyjne organizacji w conajmniej 55%.
3,5Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy kontrukcyjne organizacji w conajmniej 65%.
4,0Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy kontrukcyjne organizacji w conajmniej 75%.
4,5Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy kontrukcyjne organizacji w conajmniej 85%.
5,0Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy kontrukcyjne organizacji w conajmniej 95%.

Literatura podstawowa

  1. Kożuch B., Nauka o organizacji, CeDeWu, Warszawa, 2017
  2. Kraśnicka Teresa, Doskonalenie organizacji i procesów innowacyjnych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2020
  3. Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych: podręcznik wizjonera, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Jones Gareth R., Organizational Theory, Design, and Change, Pearson, Edinburgh Gate, 2013, 7
  2. Daft Richard L., Organization Theory and Design, South-Western, Cengage Learning, Mason, 2011, 10

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metodyka projektowania organizacji2
T-A-2Analiza otoczenia przedsiębiorstwa4
T-A-3Wizja przedsiębiorstwa i dekompozycja celu głównego4
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej2
T-A-5Stanowiska i zakres realizowanych zadań2
T-A-6Diagnoza kultury organizacyjnej2
T-A-7Ustalenie fazy rozwoju przedsiębiorstwa2
T-A-8Ocena zasobów przedsiębiorstwa2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacje: cele, typologia i teorie organizacji2
T-W-2Organizowanie w zmieniającym się otoczeniu2
T-W-3Zasoby w przedsiębiorstwie2
T-W-4Strategia przedsiębiorstwa w zmieniającym się otoczeniu2
T-W-5Wyzwania w projektowaniu przedsiębiorstwa2
T-W-6Kompetencje i technologia w przedsiębiorstwie2
T-W-7Projektowanie struktury organizacyjnej: Władza i kontrola4
T-W-8Kreowanie i zmiana kultury organizacyjnej2
T-W-9Rodzaje i formy zmian organizacyjnych2
T-W-10Transformacje organizacyjne: Narodziny, wzrost, upadek i zanik2
T-W-11Zmiany w organizacji: decydowanie, uczenie się i technologie informacyjne2
T-W-12Innowacyjność, intraprzedsiębiorczość i kreatywność przedsiębiorstwa2
T-W-13Relacje międzyorganizacyjne2
28

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2przygotowanie do zajęć10
A-A-3praca własna nad zadaniami20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2egzamin2
A-W-3przygotowanie do egzaminu pisemnego12
A-W-4studiowanie literatury przedmiotu8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C08/2.9_W01Student zna i rozumie zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczenie zewnetrznym i środowisku wewnętrznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące struktur i zasad funkcjonowania podmiotów gospodarczych z zakresu gospodarki turystycznej w skali mikro-, mezo- i makroekonomicznej
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie znaczenia otoczenia zewnętrznego i środowiska wewnętrzego przedsiębiorstwa w jego rozwoju.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi formami i zasadami funkcjonowania przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-1Organizacje: cele, typologia i teorie organizacji
T-W-3Zasoby w przedsiębiorstwie
T-W-6Kompetencje i technologia w przedsiębiorstwie
T-W-2Organizowanie w zmieniającym się otoczeniu
T-W-4Strategia przedsiębiorstwa w zmieniającym się otoczeniu
T-W-13Relacje międzyorganizacyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym.
3,0Student nie ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym w co najmniej 55%.
3,5Student nie ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym w co najmniej 65%.
4,0Student nie ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym w co najmniej 75%.
4,5Student nie ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym w co najmniej 85%.
5,0Student nie ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym w co najmniej 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C08/2.9_W02Student zna i rozumie podstawowe problemy związane projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące struktur i zasad funkcjonowania podmiotów gospodarczych z zakresu gospodarki turystycznej w skali mikro-, mezo- i makroekonomicznej
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie znaczenia otoczenia zewnętrznego i środowiska wewnętrzego przedsiębiorstwa w jego rozwoju.
Treści programoweT-W-11Zmiany w organizacji: decydowanie, uczenie się i technologie informacyjne
T-W-9Rodzaje i formy zmian organizacyjnych
T-W-10Transformacje organizacyjne: Narodziny, wzrost, upadek i zanik
T-W-8Kreowanie i zmiana kultury organizacyjnej
T-W-12Innowacyjność, intraprzedsiębiorczość i kreatywność przedsiębiorstwa
T-W-7Projektowanie struktury organizacyjnej: Władza i kontrola
T-W-5Wyzwania w projektowaniu przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy dotyczącej problemów zwiazanych z projektowaniem i zmianami wprzedsiębiorstwie.
3,0Student ma wiedzę dotyczącą problemów zwiazanych z projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie w co najmniej 55%.
3,5Student ma wiedzę dotyczącą problemów zwiazanych z projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie w co najmniej 65%.
4,0Student ma wiedzę dotyczącą problemów zwiazanych z projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie w co najmniej 75%.
4,5Student ma wiedzę dotyczącą problemów zwiazanych zz projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie w co najmniej 85%.
5,0Student ma wiedzę dotyczącą problemów zwiazanych zz projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie w co najmniej 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C08/2.9_U01Student potrafi stosować podstawowe metody analizy otoczenia zewnetznego, środowiska wewnetrznego oraz zasobów i fazy życia przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie podstawowych umiejętności projektowania oraz diagnozowania stanu przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-A-2Analiza otoczenia przedsiębiorstwa
T-A-7Ustalenie fazy rozwoju przedsiębiorstwa
T-A-8Ocena zasobów przedsiębiorstwa
T-A-6Diagnoza kultury organizacyjnej
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
M-3Metoda przypadków
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z wykonanych zadań podczas audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji.
3,0Student potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji w co najmniej 55%.
3,5Student potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji w co najmniej 65%.
4,0Student potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji w co najmniej 75%.
4,5Student potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji w co najmniej 85%.
5,0Student potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji w co najmniej 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C08/2.9_U02Student potrafi pracując indywidualnie i/lub w grupie zaprojektować podstawowe elementy konstrukcyjne organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie podstawowych umiejętności projektowania oraz diagnozowania stanu przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-A-3Wizja przedsiębiorstwa i dekompozycja celu głównego
T-A-1Metodyka projektowania organizacji
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej
T-A-5Stanowiska i zakres realizowanych zadań
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z wykonanych zadań podczas audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować podstawowych elementów kontrukcyjnych organizacji.
3,0Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy kontrukcyjne organizacji w conajmniej 55%.
3,5Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy kontrukcyjne organizacji w conajmniej 65%.
4,0Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy kontrukcyjne organizacji w conajmniej 75%.
4,5Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy kontrukcyjne organizacji w conajmniej 85%.
5,0Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy kontrukcyjne organizacji w conajmniej 95%.