Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Regionalna gospodarka turystyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Regionalna gospodarka turystyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania podstawowych informacji w zakresie geografii i ekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wyjaśnienie teoretycznych podstaw problematyki regionalnej gospodarki turystycznej.
C-2Poznanie narzędzi i metod stymulowania rozwoju regionalnego.
C-3Przybliżenie informacji o skali rozwoju gospodarki turystycznej w Polsce i na świecie oraz zasad realizacji usług turystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Strategie i programy rozwoju regionalnego - Regionalne Programy Operacyjne3
T-A-2Regiony i współpraca transgraniczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym w zakresie turystyki.3
T-A-3Diagnoza uwarunkowań rozwoju lokalnego, regionalnego i turystyki (m.in.:społeczne, ekonomiczne, przestrzenne, kulturowe i przyrodnicze).2
T-A-4Analiza dwóch wybranych regionów Polski lub UE pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystyki.4
T-A-5Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów6
T-A-6Zaliczenie2
20
wykłady
T-W-1Polityka regionalna – istota i narzędzia. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje2
T-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego i ich determinanty4
T-W-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego2
T-W-4Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne (ze szczególnym uwzględnieniem turystyki)2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2przygotowanie przez studenta analizy dwóch wybranych regionów (pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystyki z wykorzystaniem m.in. danych statystycznych)2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń2
A-A-4wyszukiwanie aktualnych informacji i danych statystycznych1
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2egzamin2
A-W-3studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu8
A-W-4przygotowanie do egzaminu5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C07/2.8_W01
Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu turystycznego i rozwoju regionalnego
GT_1A_W01C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-4, T-W-2, T-W-1M-2, M-1, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C07/2.8_U01
Student potrafi opisać i zaprezentować analizę porównawczą dwóch regionów pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystycznej.
GT_1A_U01, GT_1A_U02C-1, C-2, C-3T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-A-5M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C07/2.8_K01
Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa uwzględniając turystykę.
GT_1A_K01, GT_1A_K02C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-A-5, T-W-4, T-W-1, T-A-1, T-A-4M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C07/2.8_W01
Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu turystycznego i rozwoju regionalnego
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowej terminologii w zakresie regionu turystycznego i rozwoju regionalnego.
3,0Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu turystycznego i rozwoju regionalnego w stopniu więcej niż 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu turystycznego i rozwoju regionalnego w stopniu większym niż 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu turystycznego i rozwoju regionalnego w stopniu większym niż 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu turystycznego i rozwoju regionalnego w stopniu większym niż 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu turystycznego i rozwoju regionalnego w stopniu większym niż 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C07/2.8_U01
Student potrafi opisać i zaprezentować analizę porównawczą dwóch regionów pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystycznej.
2,0Student nie potrafi opisać i zaprezentować analizy porównawczej dwóch regionów pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystycznej.
3,0Student potrafi opisać i zaprezentować analizę porównawczą dwóch regionów pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystycznej w stopniu większym niż 55%.
3,5Student potrafi opisać i zaprezentować analizę porównawczą dwóch regionów pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystycznej w stopniu większym niż 65%.
4,0Student potrafi opisać i zaprezentować analizę porównawczą dwóch regionów pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystycznej w stopniu większym niż 75%.
4,5Student potrafi opisać i zaprezentować analizę porównawczą dwóch regionów pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystycznej w stopniu większym niż 85%.
5,0Student potrafi opisać i zaprezentować analizę porównawczą dwóch regionów pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystycznej w stopniu większym niż 95%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C07/2.8_K01
Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa uwzględniając turystykę.
2,0Student nie jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa uwzględniając turystykę.
3,0Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa uwzględniając turystykę w stopniu większym niż 55%.
3,5Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa uwzględniając turystykę w stopniu większym niż 65%.
4,0Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa uwzględniając turystykę w stopniu większym niż 75%.
4,5Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa uwzględniając turystykę w stopniu większym niż 85%.
5,0Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa uwzględniając turystykę w stopniu większym niż 95%.

Literatura podstawowa

  1. A. Panasiuk, Regionalna gospodarka turystyczna, PWN, 2015, https://www.ibuk.pl/955/gospodarka-turystyczna.html
  2. red. A. Rapacz, Gospodarka turystyczna w regionie Wybrane problemy funkcjonowania regionów, gmin i przedsiębiorstw turystycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2013
  3. Adam Szewczuk, Magdalena Kogut-Jaworska, Magdalena Zioło, Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, C.H. Beck, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Calero C., & Turner L. W., Regional economic development and tourism: A literature review to highlight future directions for regional tourism research, Tourism Economics, 26(1), 2020, https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1354816619881244
  2. Strzelecki Z. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Strategie i programy rozwoju regionalnego - Regionalne Programy Operacyjne3
T-A-2Regiony i współpraca transgraniczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym w zakresie turystyki.3
T-A-3Diagnoza uwarunkowań rozwoju lokalnego, regionalnego i turystyki (m.in.:społeczne, ekonomiczne, przestrzenne, kulturowe i przyrodnicze).2
T-A-4Analiza dwóch wybranych regionów Polski lub UE pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystyki.4
T-A-5Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów6
T-A-6Zaliczenie2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka regionalna – istota i narzędzia. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje2
T-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego i ich determinanty4
T-W-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego2
T-W-4Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne (ze szczególnym uwzględnieniem turystyki)2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2przygotowanie przez studenta analizy dwóch wybranych regionów (pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystyki z wykorzystaniem m.in. danych statystycznych)2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń2
A-A-4wyszukiwanie aktualnych informacji i danych statystycznych1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2egzamin2
A-W-3studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu8
A-W-4przygotowanie do egzaminu5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C07/2.8_W01Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu turystycznego i rozwoju regionalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-3Przybliżenie informacji o skali rozwoju gospodarki turystycznej w Polsce i na świecie oraz zasad realizacji usług turystycznych.
C-1Wyjaśnienie teoretycznych podstaw problematyki regionalnej gospodarki turystycznej.
C-2Poznanie narzędzi i metod stymulowania rozwoju regionalnego.
Treści programoweT-W-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego
T-W-4Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne (ze szczególnym uwzględnieniem turystyki)
T-A-1Strategie i programy rozwoju regionalnego - Regionalne Programy Operacyjne
T-A-4Analiza dwóch wybranych regionów Polski lub UE pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystyki.
T-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego i ich determinanty
T-W-1Polityka regionalna – istota i narzędzia. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowej terminologii w zakresie regionu turystycznego i rozwoju regionalnego.
3,0Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu turystycznego i rozwoju regionalnego w stopniu więcej niż 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu turystycznego i rozwoju regionalnego w stopniu większym niż 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu turystycznego i rozwoju regionalnego w stopniu większym niż 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu turystycznego i rozwoju regionalnego w stopniu większym niż 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu turystycznego i rozwoju regionalnego w stopniu większym niż 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C07/2.8_U01Student potrafi opisać i zaprezentować analizę porównawczą dwóch regionów pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
GT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
Cel przedmiotuC-1Wyjaśnienie teoretycznych podstaw problematyki regionalnej gospodarki turystycznej.
C-2Poznanie narzędzi i metod stymulowania rozwoju regionalnego.
C-3Przybliżenie informacji o skali rozwoju gospodarki turystycznej w Polsce i na świecie oraz zasad realizacji usług turystycznych.
Treści programoweT-A-4Analiza dwóch wybranych regionów Polski lub UE pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystyki.
T-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego i ich determinanty
T-W-1Polityka regionalna – istota i narzędzia. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje
T-A-5Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać i zaprezentować analizy porównawczej dwóch regionów pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystycznej.
3,0Student potrafi opisać i zaprezentować analizę porównawczą dwóch regionów pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystycznej w stopniu większym niż 55%.
3,5Student potrafi opisać i zaprezentować analizę porównawczą dwóch regionów pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystycznej w stopniu większym niż 65%.
4,0Student potrafi opisać i zaprezentować analizę porównawczą dwóch regionów pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystycznej w stopniu większym niż 75%.
4,5Student potrafi opisać i zaprezentować analizę porównawczą dwóch regionów pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystycznej w stopniu większym niż 85%.
5,0Student potrafi opisać i zaprezentować analizę porównawczą dwóch regionów pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystycznej w stopniu większym niż 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C07/2.8_K01Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa uwzględniając turystykę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odbieranych treści
GT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
Cel przedmiotuC-3Przybliżenie informacji o skali rozwoju gospodarki turystycznej w Polsce i na świecie oraz zasad realizacji usług turystycznych.
C-1Wyjaśnienie teoretycznych podstaw problematyki regionalnej gospodarki turystycznej.
C-2Poznanie narzędzi i metod stymulowania rozwoju regionalnego.
Treści programoweT-W-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego
T-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego i ich determinanty
T-A-5Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów
T-W-4Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne (ze szczególnym uwzględnieniem turystyki)
T-W-1Polityka regionalna – istota i narzędzia. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje
T-A-1Strategie i programy rozwoju regionalnego - Regionalne Programy Operacyjne
T-A-4Analiza dwóch wybranych regionów Polski lub UE pod względem sytuacji społeczno-gospodarczej i turystyki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa uwzględniając turystykę.
3,0Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa uwzględniając turystykę w stopniu większym niż 55%.
3,5Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa uwzględniając turystykę w stopniu większym niż 65%.
4,0Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa uwzględniając turystykę w stopniu większym niż 75%.
4,5Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa uwzględniając turystykę w stopniu większym niż 85%.
5,0Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa uwzględniając turystykę w stopniu większym niż 95%.