Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Psychologia w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia w turystyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 40 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu psychologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii, przydatnymi w kontekście turystyki.
C-2Rozwijanie wiedzy z zakresu efektywnego komunikowania się, emocji i motywacji, funkcjonowania w grupie oraz rozwiązywania konfliktów związanych z turystyką.
C-3Kształtowanie kompetencji ułatwiających rozumienie procesów grupowych, społecznych i kulturowych w gospodarce turystycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Psychologiczne i kulturowe aspekty turystyki.2
T-K-2Psychologiczne koncepcje człowieka.4
T-K-3Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu życia.4
T-K-4Spostrzeganie społeczne w kontekście turystyki.4
T-K-5Specyfika funkcjonowania grupy, zjawiska grupowe.4
T-K-6Konflikty grupowe.4
T-K-7Efektywne komunikowanie się.4
T-K-8Emocje oraz ich znaczenie w odniesieniu do zjawisk społecznych i różnorodności kulturowej.4
T-K-9Procesy motywacyjne w obszarze turystyki.4
T-K-10Zastosowanie wiedzy psychologicznej w turystyce.4
T-K-11Zaliczenie przedmiotu.2
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach40
A-K-2Praca własna studenta obejmująca: czytanie literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie do zaliczenia.35
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C02/1.9_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne, znajdujące zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowania i zjawiska psychospołeczne w kontekście turystyki.
GT_1A_W01, GT_1A_W02, GT_1A_W08C-2, C-3, C-1T-K-5, T-K-4, T-K-2, T-K-3, T-K-1M-2, M-1S-2, S-1
GT_1A_C02/1.9_W02
Student zna i rozumie podstawowe procesy emocjonalno-motywacyjne stosowane podczas kierowania zespołami w gospodarce.
GT_1A_W08, GT_1A_W02C-2, C-3T-K-9, T-K-5, T-K-8, T-K-6M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C02/1.9_U01
Student potrafi objaśnić procesy i zjawiska psychologiczne zachodzące w turystyce.
GT_1A_U08, GT_1A_U01C-2T-K-4, T-K-5, T-K-10, T-K-6M-1, M-2S-1, S-2
GT_1A_C02/1.9_U02
Student potrafi ocenić zasady komunikacji interpersonalnej, przydatne podczas porozumiewania się z różnymi grupami odbiorców w systemach gospodarki turystycznej.
GT_1A_U01, GT_1A_U08C-2T-K-6, T-K-10, T-K-5, T-K-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C02/1.9_K01
Student jest gotów do otwartości wobec odmienności kulturowych w obszarze psychospołecznego funkcjonowania człowieka.
GT_1A_K03C-3T-K-8, T-K-10, T-K-4, T-K-7M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C02/1.9_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne, znajdujące zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowania i zjawiska psychospołeczne w kontekście turystyki.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć psychologicznych znajdujących zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowań i zjawisk psychospołecznych w kontekście turystyki. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego.
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne znajdujące zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowania i zjawiska psychospołeczne w kontekście turystyki. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne znajdujące zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowania i zjawiska psychospołeczne w kontekście turystyki. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłebianiem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Student zna i rozumiie większość pojęć psychologicznych znajdujących zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowań i zjawisk psychospołecznych w kontekście turystyki. W niepełny ale rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
4,5Student zna i rozumie większość pojęć psychologicznych znajdujących zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowań i zjawisk psychospołecznych w kontekście turystyki. Popełnia niewielkie błędy dokonując analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
5,0Student zna i rozumie większość pojęć psychologicznych znajdujących zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowań i zjawisk psychospołecznych w kontekście turystyki. W pełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
GT_1A_C02/1.9_W02
Student zna i rozumie podstawowe procesy emocjonalno-motywacyjne stosowane podczas kierowania zespołami w gospodarce.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych procesów emocjonalno-motywacyjnych stosowanych podczas kierowania zespołami w gospodarce. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego.
3,0Student zna i rozumie podstawowe procesy emocjonalno-motywacyjne stosowane podczas kierowania zespołami w gospodarce. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Student zna i rozumie podstawowe procesy emocjonalno-motywacyjne stosowane podczas kierowania zespołami w gospodarce. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłebianiem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Student zna i rozumie większość procesów emocjonalno-motywacyjnych stosowanych podczas kierowania zespołami w gospodarce. W niepełny ale rzeczowy sposób dokunuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
4,5Student zna i rozumie większość procesów emocjonalno-motywacyjnych stosowanych podczas kierowania zespołami w gospodarce. Popełnia niewielkie błędy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
5,0Student zna i rozumie większość procesów emocjonalno-motywacyjnych stosowanych podczas kierowania zespołami w gospodarce. W pełny i rzeczowy sposób dokunuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C02/1.9_U01
Student potrafi objaśnić procesy i zjawiska psychologiczne zachodzące w turystyce.
2,0Student nie potrafi objaśnić procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce.
3,0Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, roziwązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego, jest zaiteresowany podnoszeniem umiejętności.
4,0Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. Popełniając niewielkie błędy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz.
4,5Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoaretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. Dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonnanych analiz.
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do objasniania procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. W sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz.
GT_1A_C02/1.9_U02
Student potrafi ocenić zasady komunikacji interpersonalnej, przydatne podczas porozumiewania się z różnymi grupami odbiorców w systemach gospodarki turystycznej.
2,0Student nie potrafi ocenić zasad komunikacji interpersonalanej, przydatnych podczas porozumiewania się z róznymi grupami odbiorców w systemach gospodarki turystycznej.
3,0Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę do oceny zasad komunikacji interpersonalnej, przydatnych podczas porozumiewania się w systemach gospodarki turystycznej. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, roziwązuje problemy po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Student potrafi dość dobrze wykorzystać wiedzę do oceny zasad komunikacji interpersonalnej, przydatnych podczas porozumiewania się w systemach gospodarki turystycznej. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, roziwązuje problemy po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zaiteresowany podnoszeniewm swoich umiejętności.
4,0Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę do oceny zasad komunikacji interpersonalnej, przydatnych podczas porozumiewania się w systemach gospodarki turystycznej. Wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz.
4,5Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę do oceny zasad komunikacji interpersonalnej, przydatnych podczas porozumiewania się w systemach gospodarki turystycznej. Dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz.
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę do oceny zasad komunikacji interpersonalnej, przydatnych podczas porozumiewania się w systemach gospodarki turystycznej. W sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C02/1.9_K01
Student jest gotów do otwartości wobec odmienności kulturowych w obszarze psychospołecznego funkcjonowania człowieka.
2,0Student posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
3,0Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5Student prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
4,0Student prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
4,5Student prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania.
5,0Student prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania.

Literatura podstawowa

  1. Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
  2. Kwiatkowski C.A., Harasim E., Hawlena J., Aktywność turystyczna - wybrane aspekty, Spatium, Radom, 2018
  3. Zimbardo P., Johnson R., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 5. Człowiek i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  4. Zimbardo P., Johnson R., McCann V., Pscyhologia. Kluczowe koncepcje. Tom 1. Podstawy psychologii., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Amrhein S., Hospers G. J. & Reiser D., Impact of overtourism on residents, in: D. Gursoy & S. Celik (eds.), Routledge Handbook of Social Psychology of Tourism, London, 2022, https://www.researchgate.net
  2. Gracz J., Sankowski T., Psychologia w rekreacji i turystyce, AWF, Poznań, 2001
  3. Winiarski R., Zdebski J., Psychologia turystyki, Wydawnictwo akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Psychologiczne i kulturowe aspekty turystyki.2
T-K-2Psychologiczne koncepcje człowieka.4
T-K-3Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu życia.4
T-K-4Spostrzeganie społeczne w kontekście turystyki.4
T-K-5Specyfika funkcjonowania grupy, zjawiska grupowe.4
T-K-6Konflikty grupowe.4
T-K-7Efektywne komunikowanie się.4
T-K-8Emocje oraz ich znaczenie w odniesieniu do zjawisk społecznych i różnorodności kulturowej.4
T-K-9Procesy motywacyjne w obszarze turystyki.4
T-K-10Zastosowanie wiedzy psychologicznej w turystyce.4
T-K-11Zaliczenie przedmiotu.2
40

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach40
A-K-2Praca własna studenta obejmująca: czytanie literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie do zaliczenia.35
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C02/1.9_W01Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne, znajdujące zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowania i zjawiska psychospołeczne w kontekście turystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
GT_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych, w tym związanych z turystyką
GT_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności turystycznej z uwzględnieniem regulacji dotyczących podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-2Rozwijanie wiedzy z zakresu efektywnego komunikowania się, emocji i motywacji, funkcjonowania w grupie oraz rozwiązywania konfliktów związanych z turystyką.
C-3Kształtowanie kompetencji ułatwiających rozumienie procesów grupowych, społecznych i kulturowych w gospodarce turystycznej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii, przydatnymi w kontekście turystyki.
Treści programoweT-K-5Specyfika funkcjonowania grupy, zjawiska grupowe.
T-K-4Spostrzeganie społeczne w kontekście turystyki.
T-K-2Psychologiczne koncepcje człowieka.
T-K-3Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu życia.
T-K-1Psychologiczne i kulturowe aspekty turystyki.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-1Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć psychologicznych znajdujących zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowań i zjawisk psychospołecznych w kontekście turystyki. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego.
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne znajdujące zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowania i zjawiska psychospołeczne w kontekście turystyki. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne znajdujące zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowania i zjawiska psychospołeczne w kontekście turystyki. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłebianiem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Student zna i rozumiie większość pojęć psychologicznych znajdujących zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowań i zjawisk psychospołecznych w kontekście turystyki. W niepełny ale rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
4,5Student zna i rozumie większość pojęć psychologicznych znajdujących zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowań i zjawisk psychospołecznych w kontekście turystyki. Popełnia niewielkie błędy dokonując analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
5,0Student zna i rozumie większość pojęć psychologicznych znajdujących zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowań i zjawisk psychospołecznych w kontekście turystyki. W pełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C02/1.9_W02Student zna i rozumie podstawowe procesy emocjonalno-motywacyjne stosowane podczas kierowania zespołami w gospodarce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności turystycznej z uwzględnieniem regulacji dotyczących podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
GT_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych, w tym związanych z turystyką
Cel przedmiotuC-2Rozwijanie wiedzy z zakresu efektywnego komunikowania się, emocji i motywacji, funkcjonowania w grupie oraz rozwiązywania konfliktów związanych z turystyką.
C-3Kształtowanie kompetencji ułatwiających rozumienie procesów grupowych, społecznych i kulturowych w gospodarce turystycznej.
Treści programoweT-K-9Procesy motywacyjne w obszarze turystyki.
T-K-5Specyfika funkcjonowania grupy, zjawiska grupowe.
T-K-8Emocje oraz ich znaczenie w odniesieniu do zjawisk społecznych i różnorodności kulturowej.
T-K-6Konflikty grupowe.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-1Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych procesów emocjonalno-motywacyjnych stosowanych podczas kierowania zespołami w gospodarce. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego.
3,0Student zna i rozumie podstawowe procesy emocjonalno-motywacyjne stosowane podczas kierowania zespołami w gospodarce. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Student zna i rozumie podstawowe procesy emocjonalno-motywacyjne stosowane podczas kierowania zespołami w gospodarce. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłebianiem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Student zna i rozumie większość procesów emocjonalno-motywacyjnych stosowanych podczas kierowania zespołami w gospodarce. W niepełny ale rzeczowy sposób dokunuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
4,5Student zna i rozumie większość procesów emocjonalno-motywacyjnych stosowanych podczas kierowania zespołami w gospodarce. Popełnia niewielkie błędy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
5,0Student zna i rozumie większość procesów emocjonalno-motywacyjnych stosowanych podczas kierowania zespołami w gospodarce. W pełny i rzeczowy sposób dokunuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C02/1.9_U01Student potrafi objaśnić procesy i zjawiska psychologiczne zachodzące w turystyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U08Potrafi planować i organizować indywidulaną pracę oraz współdziałać z innymi osobami w ramach realizacji prac zespołowych, także o charakterze interdyscyplinarnym
GT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-2Rozwijanie wiedzy z zakresu efektywnego komunikowania się, emocji i motywacji, funkcjonowania w grupie oraz rozwiązywania konfliktów związanych z turystyką.
Treści programoweT-K-4Spostrzeganie społeczne w kontekście turystyki.
T-K-5Specyfika funkcjonowania grupy, zjawiska grupowe.
T-K-10Zastosowanie wiedzy psychologicznej w turystyce.
T-K-6Konflikty grupowe.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce.
3,0Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, roziwązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego, jest zaiteresowany podnoszeniem umiejętności.
4,0Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. Popełniając niewielkie błędy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz.
4,5Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoaretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. Dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonnanych analiz.
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do objasniania procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. W sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C02/1.9_U02Student potrafi ocenić zasady komunikacji interpersonalnej, przydatne podczas porozumiewania się z różnymi grupami odbiorców w systemach gospodarki turystycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
GT_1A_U08Potrafi planować i organizować indywidulaną pracę oraz współdziałać z innymi osobami w ramach realizacji prac zespołowych, także o charakterze interdyscyplinarnym
Cel przedmiotuC-2Rozwijanie wiedzy z zakresu efektywnego komunikowania się, emocji i motywacji, funkcjonowania w grupie oraz rozwiązywania konfliktów związanych z turystyką.
Treści programoweT-K-6Konflikty grupowe.
T-K-10Zastosowanie wiedzy psychologicznej w turystyce.
T-K-5Specyfika funkcjonowania grupy, zjawiska grupowe.
T-K-7Efektywne komunikowanie się.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić zasad komunikacji interpersonalanej, przydatnych podczas porozumiewania się z róznymi grupami odbiorców w systemach gospodarki turystycznej.
3,0Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę do oceny zasad komunikacji interpersonalnej, przydatnych podczas porozumiewania się w systemach gospodarki turystycznej. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, roziwązuje problemy po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Student potrafi dość dobrze wykorzystać wiedzę do oceny zasad komunikacji interpersonalnej, przydatnych podczas porozumiewania się w systemach gospodarki turystycznej. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, roziwązuje problemy po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zaiteresowany podnoszeniewm swoich umiejętności.
4,0Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę do oceny zasad komunikacji interpersonalnej, przydatnych podczas porozumiewania się w systemach gospodarki turystycznej. Wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz.
4,5Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę do oceny zasad komunikacji interpersonalnej, przydatnych podczas porozumiewania się w systemach gospodarki turystycznej. Dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz.
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę do oceny zasad komunikacji interpersonalnej, przydatnych podczas porozumiewania się w systemach gospodarki turystycznej. W sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C02/1.9_K01Student jest gotów do otwartości wobec odmienności kulturowych w obszarze psychospołecznego funkcjonowania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego oraz inicjowania działań w turystyce na rzecz interesu publicznego
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie kompetencji ułatwiających rozumienie procesów grupowych, społecznych i kulturowych w gospodarce turystycznej.
Treści programoweT-K-8Emocje oraz ich znaczenie w odniesieniu do zjawisk społecznych i różnorodności kulturowej.
T-K-10Zastosowanie wiedzy psychologicznej w turystyce.
T-K-4Spostrzeganie społeczne w kontekście turystyki.
T-K-7Efektywne komunikowanie się.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
3,0Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5Student prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
4,0Student prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
4,5Student prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania.
5,0Student prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania.