Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Psychologia w turystyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologia w turystyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii, przydatnymi w kontekście turystyki. |
C-2 | Rozwijanie wiedzy z zakresu efektywnego komunikowania się, emocji i motywacji, funkcjonowania w grupie oraz rozwiązywania konfliktów związanych z turystyką. |
C-3 | Kształtowanie kompetencji ułatwiających rozumienie procesów grupowych, społecznych i kulturowych w gospodarce turystycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Psychologiczne i kulturowe aspekty turystyki. | 2 |
T-K-2 | Psychologiczne koncepcje człowieka. | 4 |
T-K-3 | Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu życia. | 4 |
T-K-4 | Spostrzeganie społeczne w kontekście turystyki. | 4 |
T-K-5 | Specyfika funkcjonowania grupy, zjawiska grupowe. | 4 |
T-K-6 | Konflikty grupowe. | 4 |
T-K-7 | Efektywne komunikowanie się. | 4 |
T-K-8 | Emocje oraz ich znaczenie w odniesieniu do zjawisk społecznych i różnorodności kulturowej. | 4 |
T-K-9 | Procesy motywacyjne w obszarze turystyki. | 4 |
T-K-10 | Zastosowanie wiedzy psychologicznej w turystyce. | 4 |
T-K-11 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
40 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 40 |
A-K-2 | Praca własna studenta obejmująca: czytanie literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie do zaliczenia. | 35 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe: wykład konwersatoryjny |
M-2 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studentów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_C02/1.9_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne, znajdujące zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowania i zjawiska psychospołeczne w kontekście turystyki. | GT_1A_W01, GT_1A_W02, GT_1A_W08 | — | C-2, C-3, C-1 | T-K-5, T-K-4, T-K-2, T-K-3, T-K-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
GT_1A_C02/1.9_W02 Student zna i rozumie podstawowe procesy emocjonalno-motywacyjne stosowane podczas kierowania zespołami w gospodarce. | GT_1A_W08, GT_1A_W02 | — | C-2, C-3 | T-K-9, T-K-5, T-K-8, T-K-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_C02/1.9_U01 Student potrafi objaśnić procesy i zjawiska psychologiczne zachodzące w turystyce. | GT_1A_U08, GT_1A_U01 | — | C-2 | T-K-4, T-K-5, T-K-10, T-K-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
GT_1A_C02/1.9_U02 Student potrafi ocenić zasady komunikacji interpersonalnej, przydatne podczas porozumiewania się z różnymi grupami odbiorców w systemach gospodarki turystycznej. | GT_1A_U01, GT_1A_U08 | — | C-2 | T-K-6, T-K-10, T-K-5, T-K-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_C02/1.9_K01 Student jest gotów do otwartości wobec odmienności kulturowych w obszarze psychospołecznego funkcjonowania człowieka. | GT_1A_K03 | — | C-3 | T-K-8, T-K-10, T-K-4, T-K-7 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_C02/1.9_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne, znajdujące zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowania i zjawiska psychospołeczne w kontekście turystyki. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych pojęć psychologicznych znajdujących zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowań i zjawisk psychospołecznych w kontekście turystyki. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne znajdujące zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowania i zjawiska psychospołeczne w kontekście turystyki. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne znajdujące zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowania i zjawiska psychospołeczne w kontekście turystyki. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłebianiem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania. | |
4,0 | Student zna i rozumiie większość pojęć psychologicznych znajdujących zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowań i zjawisk psychospołecznych w kontekście turystyki. W niepełny ale rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. | |
4,5 | Student zna i rozumie większość pojęć psychologicznych znajdujących zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowań i zjawisk psychospołecznych w kontekście turystyki. Popełnia niewielkie błędy dokonując analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. | |
5,0 | Student zna i rozumie większość pojęć psychologicznych znajdujących zastosowanie w obszarze turystyki oraz zachowań i zjawisk psychospołecznych w kontekście turystyki. W pełny i rzeczowy sposób dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. | |
GT_1A_C02/1.9_W02 Student zna i rozumie podstawowe procesy emocjonalno-motywacyjne stosowane podczas kierowania zespołami w gospodarce. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych procesów emocjonalno-motywacyjnych stosowanych podczas kierowania zespołami w gospodarce. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe procesy emocjonalno-motywacyjne stosowane podczas kierowania zespołami w gospodarce. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe procesy emocjonalno-motywacyjne stosowane podczas kierowania zespołami w gospodarce. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłebianiem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania. | |
4,0 | Student zna i rozumie większość procesów emocjonalno-motywacyjnych stosowanych podczas kierowania zespołami w gospodarce. W niepełny ale rzeczowy sposób dokunuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. | |
4,5 | Student zna i rozumie większość procesów emocjonalno-motywacyjnych stosowanych podczas kierowania zespołami w gospodarce. Popełnia niewielkie błędy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. | |
5,0 | Student zna i rozumie większość procesów emocjonalno-motywacyjnych stosowanych podczas kierowania zespołami w gospodarce. W pełny i rzeczowy sposób dokunuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_C02/1.9_U01 Student potrafi objaśnić procesy i zjawiska psychologiczne zachodzące w turystyce. | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. |
3,0 | Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, roziwązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego, jest zaiteresowany podnoszeniem umiejętności. | |
4,0 | Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. Popełniając niewielkie błędy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz. | |
4,5 | Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoaretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. Dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonnanych analiz. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do objasniania procesów i zjawisk psychologicznych zachodzących w turystyce. W sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych, wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz. | |
GT_1A_C02/1.9_U02 Student potrafi ocenić zasady komunikacji interpersonalnej, przydatne podczas porozumiewania się z różnymi grupami odbiorców w systemach gospodarki turystycznej. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić zasad komunikacji interpersonalanej, przydatnych podczas porozumiewania się z róznymi grupami odbiorców w systemach gospodarki turystycznej. |
3,0 | Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę do oceny zasad komunikacji interpersonalnej, przydatnych podczas porozumiewania się w systemach gospodarki turystycznej. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, roziwązuje problemy po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi dość dobrze wykorzystać wiedzę do oceny zasad komunikacji interpersonalnej, przydatnych podczas porozumiewania się w systemach gospodarki turystycznej. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, roziwązuje problemy po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zaiteresowany podnoszeniewm swoich umiejętności. | |
4,0 | Student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę do oceny zasad komunikacji interpersonalnej, przydatnych podczas porozumiewania się w systemach gospodarki turystycznej. Wykazuje się kreatywnością w działaniu, ma problemy w argumentowaniu dokonanych analiz. | |
4,5 | Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę do oceny zasad komunikacji interpersonalnej, przydatnych podczas porozumiewania się w systemach gospodarki turystycznej. Dokonuje niepełnej analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę do oceny zasad komunikacji interpersonalnej, przydatnych podczas porozumiewania się w systemach gospodarki turystycznej. W sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Wykazuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w argumentowaniu dokonanych analiz. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_C02/1.9_K01 Student jest gotów do otwartości wobec odmienności kulturowych w obszarze psychospołecznego funkcjonowania człowieka. | 2,0 | Student posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczestniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania. |
3,0 | Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania. | |
3,5 | Student prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania. | |
4,0 | Student prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania. | |
4,5 | Student prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania. | |
5,0 | Student prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania. |
Literatura podstawowa
- Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
- Kwiatkowski C.A., Harasim E., Hawlena J., Aktywność turystyczna - wybrane aspekty, Spatium, Radom, 2018
- Zimbardo P., Johnson R., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 5. Człowiek i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
- Zimbardo P., Johnson R., McCann V., Pscyhologia. Kluczowe koncepcje. Tom 1. Podstawy psychologii., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Amrhein S., Hospers G. J. & Reiser D., Impact of overtourism on residents, in: D. Gursoy & S. Celik (eds.), Routledge Handbook of Social Psychology of Tourism, London, 2022, https://www.researchgate.net
- Gracz J., Sankowski T., Psychologia w rekreacji i turystyce, AWF, Poznań, 2001
- Winiarski R., Zdebski J., Psychologia turystyki, Wydawnictwo akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008