Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedsiębiorczość w turystyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza ekonomiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze turystyki.
C-2Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa na rynku usług turystycznych.
C-3Zapoznanie studenta z niezbędną wiedzą z zakresu podstw zarządzania oraz nauk o organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Formy organizacyjno-prawne prowadzenia działalności turystycznej3
T-A-2Analiza mikro- i makrootoczenia przedsiębiorstwa turystycznego3
T-A-3Cykl życia przedsiębiorstwa turystycznego3
T-A-4Ocena opłacalności przedsiębiorstw zaliczanych do infrastruktury turystycznej4
T-A-5Pojęcie oraz główne elementy strategii rozwoju przedsiębiorstwa2
T-A-6Innowacyjność jako źródło przedsiębiorczości w turystyce2
T-A-7Praktyczne zasady konstrukcji biznesplanu podmiotu turystycznego3
T-A-8Przedsiębiorczość międzynarodowa - przykłady rynków i firm2
T-A-9Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów6
T-A-10Zaliczenie pisemne2
30
wykłady
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.2
T-W-2Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel przedsiębiorca, menadżer, wykonawca3
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku w branzy turystycznej. Tajemnice sukcesów.2
T-W-4Polityka Unii Europejskiej w zakresie gospodaki turystycznej a kreowanie przedsiębiorczości.2
T-W-5Zaliczenie.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowywanie się do zajęć8
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia7
A-A-4Przygotowanie projektu5
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - pytania otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C01/1.8_W01
Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej.
GT_1A_W01, GT_1A_W05, GT_1A_W07C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C01/1.8_U01
Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci.
GT_1A_U01, GT_1A_U04, GT_1A_U05C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C01/1.8_K01
Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności.
GT_1A_K01, GT_1A_K02, GT_1A_K04C-2, C-1, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C01/1.8_W01
Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej.
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty przedsiębiorczości i jej aspektów w branży turystycznej.
3,0Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dostatecznym w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dostatecznym plus w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dobrym w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dobrym plusm w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu bardzo dobrym w co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C01/1.8_U01
Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci.
2,0Student nie potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci.
3,0Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dostatecznym min w 55%.
3,5Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dostatecznym plus min w 65%.
4,0Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dobrym min w 75%.
4,5Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dobrym plus min w 85%.
5,0Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu bardzo dobrym min w 95%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C01/1.8_K01
Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności.
2,0Student nie jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności
3,0Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dostatecznym w co najmniej 55%.
3,5Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dostatecznym plus w co najmniej 65%.
4,0Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dobrym w co najmniej 75%.
4,5Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dobrym plus w co najmniej 85%.
5,0Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu bardzo dobrym w co najmniej 95%.

Literatura podstawowa

  1. Bogusław Stankiewicz, Wojciech Lewicki, Podstawy turystyki, rekreacji i hotelarstwa, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2020, ISBN: 9788373655461
  2. Brzezinski M., Wprowadzenie do nauki o przedsiebiorstwie, Difin, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Sheldon, Pauline & Daniele, Roberto, Social Entrepreneurship and Tourism: Philosophy and Practice, 2017, https://www.researchgate.net/publication/321538061_Social_Entrepreneurship_and_Tourism_Philosophy_and_Practice
  2. Bogusław Stankiewicz, Wojciech Lewicki, Analiza konkurencyjności sprzedaży w sektorze usług turystyki uzdrowiskowej regionu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, Szczecin, 2013, 3 (23)
  3. Drucker P.F., Praktyka zarządzania, New Media S.r.l. Aliberti editore, Rzym, 2010
  4. Janik B., Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, Difin, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Formy organizacyjno-prawne prowadzenia działalności turystycznej3
T-A-2Analiza mikro- i makrootoczenia przedsiębiorstwa turystycznego3
T-A-3Cykl życia przedsiębiorstwa turystycznego3
T-A-4Ocena opłacalności przedsiębiorstw zaliczanych do infrastruktury turystycznej4
T-A-5Pojęcie oraz główne elementy strategii rozwoju przedsiębiorstwa2
T-A-6Innowacyjność jako źródło przedsiębiorczości w turystyce2
T-A-7Praktyczne zasady konstrukcji biznesplanu podmiotu turystycznego3
T-A-8Przedsiębiorczość międzynarodowa - przykłady rynków i firm2
T-A-9Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów6
T-A-10Zaliczenie pisemne2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.2
T-W-2Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel przedsiębiorca, menadżer, wykonawca3
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku w branzy turystycznej. Tajemnice sukcesów.2
T-W-4Polityka Unii Europejskiej w zakresie gospodaki turystycznej a kreowanie przedsiębiorczości.2
T-W-5Zaliczenie.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowywanie się do zajęć8
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia7
A-A-4Przygotowanie projektu5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C01/1.8_W01Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
GT_1A_W05Zna dylematy współczesnej gospodarki, w tym gospodarki turystycznej i rozumie czynniki wpływające na jej stan i zmiany
GT_1A_W07Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, w tym przedsiębiorczości indywidulanej
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze turystyki.
C-3Zapoznanie studenta z niezbędną wiedzą z zakresu podstw zarządzania oraz nauk o organizacji.
Treści programoweT-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.
T-W-2Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel przedsiębiorca, menadżer, wykonawca
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku w branzy turystycznej. Tajemnice sukcesów.
T-W-4Polityka Unii Europejskiej w zakresie gospodaki turystycznej a kreowanie przedsiębiorczości.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty przedsiębiorczości i jej aspektów w branży turystycznej.
3,0Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dostatecznym w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dostatecznym plus w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dobrym w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dobrym plusm w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu bardzo dobrym w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C01/1.8_U01Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
GT_1A_U04Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w środowisku związanym z gospodarką turystyczną i poza nim
GT_1A_U05Potrafi brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać opinie i stanowiska oraz dyskutować na tematy związane z gospodarką turystyczną
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze turystyki.
C-2Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa na rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-2Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel przedsiębiorca, menadżer, wykonawca
T-W-4Polityka Unii Europejskiej w zakresie gospodaki turystycznej a kreowanie przedsiębiorczości.
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku w branzy turystycznej. Tajemnice sukcesów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci.
3,0Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dostatecznym min w 55%.
3,5Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dostatecznym plus min w 65%.
4,0Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dobrym min w 75%.
4,5Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dobrym plus min w 85%.
5,0Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu bardzo dobrym min w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C01/1.8_K01Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odbieranych treści
GT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
GT_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa na rynku usług turystycznych.
C-1Kształtowanie umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze turystyki.
C-3Zapoznanie studenta z niezbędną wiedzą z zakresu podstw zarządzania oraz nauk o organizacji.
Treści programoweT-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku w branzy turystycznej. Tajemnice sukcesów.
T-W-4Polityka Unii Europejskiej w zakresie gospodaki turystycznej a kreowanie przedsiębiorczości.
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.
T-W-2Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel przedsiębiorca, menadżer, wykonawca
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności
3,0Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dostatecznym w co najmniej 55%.
3,5Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dostatecznym plus w co najmniej 65%.
4,0Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dobrym w co najmniej 75%.
4,5Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dobrym plus w co najmniej 85%.
5,0Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu bardzo dobrym w co najmniej 95%.