Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy makroekonomii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy makroekonomii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu matematyki i mikroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwie |
C-2 | Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych |
C-3 | Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce |
C-4 | Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zagadnienia wprowadzające. Rachunek dochodu narodowego. | 3 |
T-A-2 | Produkcja i popyt globalny w modelu keynesowskim. | 4 |
T-A-3 | Polityka fiskalna i budżet państwa. | 3 |
T-A-4 | Polityka pieniężna i fiskalna w modelu IS-LM. | 4 |
T-A-5 | Podaż globalna i polityka gospodarcza w modelu AS-AD. | 3 |
T-A-6 | Rynek pracy. Analiza krzywej Phillipsa. | 3 |
T-A-7 | Wzrost gospodarczy i cykl koniunkturalny. | 2 |
T-A-8 | Makroekonomia gospodarki otwartej. | 3 |
T-A-9 | Handel zagraniczny i bilans płatniczy. | 3 |
T-A-10 | Kolokwium - zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych (zadania praktyczne). | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do makroekonomii. Podstawowe pojęcia, problemy i nurty makroekonomii. | 2 |
T-W-2 | Gospodarka w okresie krótkim. | 1 |
T-W-3 | Pieniądz i rynek finansowy. Polityka pieniężna. | 2 |
T-W-4 | Gospodarka w okresie średnim. | 1 |
T-W-5 | Inflacja i bezrobcie. | 2 |
T-W-6 | Gospodarka w długim okresie. | 1 |
T-W-7 | Kolokwium - zaliczenie wykładów (test). | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń oraz lektura literatury | 7 |
A-A-3 | Rozwiązywanie zadań i analiza studiów przypadku | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia audytoriów | 3 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Czytanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną |
M-2 | Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Studia przypadków |
M-4 | Analizowanie problemów ekonomicznych i rozwiazywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku |
S-4 | Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień |
S-5 | Ocena formująca: Ocena z kolokwium |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych |
S-7 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_B08/2.5_W01 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne | GT_1A_W04, GT_1A_W03 | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-8, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-A-9, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-W-4, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-5, S-6, S-7 |
GT_1A_B08/2.5_W02 zna i rozumie instrumenty i skutki prowadzonej polityki ekonomicznej | GT_1A_W04, GT_1A_W01, GT_1A_W03 | — | C-1, C-4 | T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-5, S-6, S-7 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_B08/2.5_U02 potrafi analizować związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach | GT_1A_U02, GT_1A_U01, GT_1A_U08, GT_1A_U05 | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-8, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_B08/2.5_K01 jest gotów do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii | GT_1A_K02, GT_1A_K04, GT_1A_K01 | — | C-2, C-4 | T-W-1, T-W-5, T-A-4, T-W-3, T-A-6, T-A-1, T-A-5 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-6, S-1, S-7, S-3, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_B08/2.5_W01 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne | 2,0 | nie zna podstawowych pojęć ani zjawisk makroekonomicznych |
3,0 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne wskazane w treściach programowych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne wskazane w treściach programowych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne wskazane w treściach programowych w stopniu dobrym | |
4,5 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne wskazane w treściach programowych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne wskazane w treściach programowych w stopniu bardzo dobrym | |
GT_1A_B08/2.5_W02 zna i rozumie instrumenty i skutki prowadzonej polityki ekonomicznej | 2,0 | nie zna instrumentów polityki gospodarczej w tym fiskalnej i monetarnej |
3,0 | zna i rozumie instrumenty polityki gospodarczej, w tym fiskalnej i monetarnej w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna i rozumie instrumenty polityki gospodarczej, w tym fiskalnej i monetarnej w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | zna i rozumie instrumenty polityki gospodarczej, w tym fiskalnej i monetarnej w stopniu dobrym | |
4,5 | zna i rozumie instrumenty polityki gospodarczej, w tym fiskalnej i monetarnej w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna i rozumie instrumenty polityki gospodarczej, w tym fiskalnej i monetarnej w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_B08/2.5_U02 potrafi analizować związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach | 2,0 | nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach |
3,0 | potrafi przeanalizować związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi przeanalizować związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | potrafi przeanalizować związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach w stopniu dobrym | |
4,5 | potrafi przeanalizować związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | potrafi przeanalizować związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_B08/2.5_K01 jest gotów do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii | 2,0 | nie jest gotów do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii |
3,0 | jest gotów do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii w stopniu dostatecznym | |
3,5 | jest gotów do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | jest gotów do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii w stopniu dobrym | |
4,5 | jest gotów do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii w stopiu więcej niż dobrym | |
5,0 | jest gotów do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Begg D., Dornbush R, Fischer S., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2014
- O. Blanchard, Makroekonomia, GAB, Warszawa, 2021
- Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, PWN, Warszawa, 2019
- Mankiw N.G., Taylor M.P., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2009
- Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2015
- Krugman P., Wells R., Macroeconomics, Macmillan Education, 2018
Literatura dodatkowa
- T. Zalega, A. Nowak, Makroekonomia. Zbiór zadań, PWE, Warszawa, 2020